Jump to content

Oslo innfører begrensninger på dieselbiler - Euro 6


bestman1958

Recommended Posts

Molboland... Først har politikerne pusha på oss dieselbiler fordi det var det mest miljøvennlige. Når de har fått gjort det, snur de på hælen og innfører slike regler. Makan. Sjekker stadig innom finn.no, og f.eks. Ford Mondeo. Ta alle Mondeo mellom årsmodell 2008 og 2014. Hvor mange tror dere er bensinbiler? ...... 3 av 627.... !!! Hvordan kan det ha seg mon tro?

Vet ikke hvilke Forder som evt. oppfyller Euro 6 krav, men vet at min 2010 (som vel må ansees å være en relativt ny bil i norsk målestokk) oppfyller kun trinn 4.

 

Jeg vil anta at det her vil by på store problemer for transporttjeneste og annet næringsliv. For ikke å snakke om presset på kollektiv"tilbudet" de dagene det legges ned forbud. Det her er nissepolitikk på høyt nivå. Heldigvis bor jeg ikke i nærheten av Oslo, men det er vel et tidsspørsmål før lignende tiltak blir foreslått i andre byer også.

Link to comment
Share on other sites

Euro 6 på personbil er fra Sept 2014 og nyere, på tyngre kjøretøy var det fra 1 Januar 2014...

Står litt her for de som måtte ha interesse av det: http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

 

Gleder meg stort!  Jeg bor drøye 7 mil nord for Oslo og jobber rett innenfor bomringen, finnes ingen kollektivtransport alternativer jeg kan bruke så jeg er på jobb til kl 7 på morgenen.  Oslo kommer ganske enkelt og stoppe opp de dagene, er langt i fra alle bybusser som er Euro 6 heller, langt mindre ekspressbusser eller lastebiler.  Blir kanskje lite trafikk på dagene de "stenger" men så kommer det til og bli desto mer når de "åpner" igjen da?  Det er helt fantastisk at vi har mennesker som skal styre med dette som eier null kompetanse om hva som faktisk foregår rundt om i den virkelige verden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg flyttet denne tråden fra Focusforumet til Generell bilprat da dette tema gjelder flere modeller enn Focus. Og det kan jo skrives litt rundt selve nyheten også.

 

 

Euro 6 ble innført 1.september 2014 for typegodkjenning, og fra 1.september 2015 gjelder det også for registrering/nybilsalg. Euro 5 gjaldt i perioden fra september 2009.

Så der nok stor sannsynlighet for at om du ikke har dieselbil fra ca 2014 så blir du nødt til å ta toget/buss inn til Oslo de dagene luftkvaliteten ikke er god nok.

 

Etter hva jeg har fått med meg uten noen faktalinker å vise til så er det bare sånn ca 5dager? med for dårlig luft i Oslo i løpet av vinteren så det er jo ikke så krise.

Men det kan bli 5 kaosdager for luftkvaliteten blir jo ikke langtidsvarslet så da står man plutselig der uten bilmulighet på sånn et døgnvarsel. Så da må man jo stå opp like tidlig som tog og bussreisende i tilfelle man må ta tog/buss.

Og da er jo litt av bilfordelen borte når man ikke kan ligge litt lengre på morgenkvisten?

 

Hvordan det skal løses til neste vinter er ikke kjent enda, men 30.april 2015 så skal Oslobyrådet legge frem tiltaksplanen for luftforurensingen så da får vi nok mange av svarene om 2 uker.

Så mulig det blir noen dieselbilkupp å slå til på i Oslo/Akershus for dere som bor utenfor de store byene til høsten, og som har lyst på brukt dieselbil?

 

Her en en link for de med interesse for temaet. http://www.luftkvalitet.info/home.aspx

 

 

Og en pressemelding om Ford dieselmotorer med Euro 6godkjenning. http://www.psa-peugeot-citroen.com/sites/default/files/content_files/2010-09-29_2_0.pdf

This new agreement covers a range of Euro 6-compliant diesel engines for car and commercial vehicle use.
This new range of diesel engines will deliver improved fuel economy, reduced COemissions, and enhanced performance attributes.
The first engines will go into production in 2013.
Link to comment
Share on other sites

Virker som en god oppskrift på kaos disse påfunnene ja...

 

Leste litt om det her, samt ligger også lister over "JA" og "NEI" biler

http://www.dinside.no/933442/dieselforbudet-sjekk-om-din-bil-staar-paa-svartelisten

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

 Det gjenstår å se 30.april. Så kanskje greit å ikke kjøpe en ny Euro5 dieselbil denne måneden.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte i et facebook innlegg i går, dette er jo helt knall for de som går på politiskolen nå. Bør jo sikre alle nyutdannede jobb, slik at de kan løpe rundt å sjekke reg.nr og bøtelegge de som er ute å kjører i "gammel" dieselbil :)

 

Dette er et tulleforslag som de vil slite med å få aksept på i forhold til EØS avtalen.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Godt jeg har en gammel bensin v8er fra tidlig 70 som kan hjelpe til med dårlig luft i oslo på slike dager. :)

  • Like 3

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

30 april er det i dag uten at jeg har hørt noe om luftforurensing så da måtte jeg ut å surfe på egen hånd.

 

Ser ut som Byrådet i Oslo har jobbet raskt for tiltaksforslaget ble klart den 17 april.

Her er tiltaksplanen for renere Osloluft.

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Byr%C3%A5det/Pressemeldinger/150417%20Nye%20tiltak%20for%20renere%20luft%20i%20Oslo.pdf

 

Det eneste akuttiltaket er forbud mot dieselkjøretøy som ikke har Euro 6 på de dagene luftkvaliteten ikke er god nok.

Dette er jo lett og enkelt å innføre til vinteren. Så med Høyre og Venstre i byrådet pluss Arbeiderpartiet som har kastet seg på miljøbybølgen så bankes nok dette akuttforslaget gjennom.

 

Blir nok ikke noe innkjøp av en ny brukt dieselbil på meg. Klarer med med den jeg allerede har på 7.3L. Enda godt jeg ikke er avhengig av å kjøre til jobben. Kjedelig for de det måtte gjelde.

 

Her kan man se hvordan Paris løste en slik forbudsdag i mars 2014. 12millioner bor der, og det var 60 stopposter med 700 politifolk som kontrollerte oddetall på registeringskiltene da Paris nektet den ene halvparten å kjøre inn i byen. Varetransport og taxi var unntatt.

http://www.france24.com/en/20140317-pollution-paris-thousands-fined-traffic

Link to comment
Share on other sites

Så en episode av top gear nettopp. Husker ikke hvor gammel den er, men de driver tydeligvis samme tull i UK. Utskjelte Clarkson viste en grafisk framstilling av utslipp av NO2 i London. En dag var utslippet bortimot halvert, og det var tilfeldigvis den dagen bussjåførene var i streik... Litt søkt framstilling kanskje, men likevel muligens, et poeng?

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

.....mens flyene og fergene kan lovlig spy ut tonnevis med CO2 og sot slik at krølltoppene som sitter å bestemmer dette kan få reist på unyttige turer for å holde festtaler og spise mat de ikke klarer å uttale engang :mad2: .

Straff den lille mann på gata, det er alltid lettest.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt i samme leie. Bilfiendtlig så det holder. Men denne gangen gjelder det parkering i Oslo. I miljøets navn selvsagt..

 

Og da har SV fått vilja si i Oslo 29 april:

I onsdagens bystyremøte har SV fått med seg byrådet til å øke prisen på gateparkeringen, slik at folk parkerer i parkeringshus. Målet er at gateparkeringen i større grad samsvarer med avgiftsnivået til de private parkeringshusene.

Skal vi klare å gjøre Oslo-luften ren, så må vi jobbe med mange tiltak. Et av dem er å redusere bilkjøringen, sier Marianne Borgen (SV), leder i samferdselskomiteen.

SV mener at mye av gateparkeringen i Oslo sentrum og sentrumsnære områder må fjernes. Målet er at folk parkerer i parkeringshusene i sentrum.

 

Litt artig at vi bileiere i Oslo nå skal tvinges av blodrøde SV inn i de dyre private! P-husene til kapitalistene. :lol:

 

Og AP presset på da de ikke kan være dårligere enn SV. Og hos verken Venstre eller Høyre var det heller ikke så veldig motstand å få på dette byrådsmøtet..

Tror du meg ikke så les side 2 her:

https://www.oslo.kommune.no/dok/Vedlegg%5C2015_04%5C1096823_1_1.PDF

Link to comment
Share on other sites

forøvrig, alle nye motorene til ford skal tilfredstille EU6 kravene.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdaterer denne tråden da dette skal opp i Oslo bystyremøte som begynner kl15.00 i dag. https://www.oslo.kommune.no/bystyret/bystyremote-20-mai-article20580-3972.html

 

Saker med innstilling fra samferdsels- og miljøkomiteen.

Sak 116 - 15/00848 - Handlingsplan for lokal luftkvalitet i Oslo - Byrådssak 81.1 av 15.04.2015.

Link to comment
Share on other sites

Da var bystyremøte over. Hva de kom frem til leser du her (sak 116 sånn ca midt på) : https://www.oslo.kommune.no/bystyret/bystyremote-20-mai-article20580-3972.html

 

Nå trenger ikke dette være så altfor ille da siste Oslovinteren ikke hadde noen dager med akutt luftforurensning.

Men så ble det flertall for å forsøke å differensiere bomringtaksten på dieselutslipp når Oslopakke 3 skal forhandles til høsten så det er tydelig at Euro5 dieselbil og eldre ikke blir så altfor velkommen inn i byen i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Bumper denne da vi ikke trenger 100 tråder med dieselavgifter.

 

Er vel ingen tvil om hvor veien går for dieselbilen etter at Arbeiderpartiet i dag har fremlagt sitt alternative statsbudsjett. http://arbeiderpartiet.no/file/download/8482/128599/file/apsalternativebudsjett2016.pdf

Mye tekst her, men hopp til side 23 og side 60 i PDFen.

Og selvsagt skryter AP uhemmet i dette skrivet at dieselbilen er miljøvennlig med CO2utslippet som sank med 30% under Stoltenbergperioden selv om diesel nå er blitt FYFY i dette alternative 2016budsjettet.  :rolleyes: :P CO2 og NOX har jo ingen sammenheng der i gården. 

 

25 øre økning i veibruksavgift på diesel.
10 pst. økning i NOx-komponenten i engangsavgiften.
3 pst. økning i CO-avgift på mineralske produkter.
5 pst. økning i grunnavgift på mineralolje.

                Oppheve avgiftsfritak for diesel til båtmotor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ser faktisk den med luftforurensing i store byer, og at det da kanskje er det eneste som hjelper å begrense biltrafikk. At dette nok en gang går utover oss som ikke har alternativ, føyer seg inn i rekken. Vel, foreløpig har vi som bor i utkanten i hvert fall ikke begrensinger på hvor vi kan kjøre og når.

 

Vil med det samme si at mye av problematikken er at veinettet ikke står i forhold til trafikk. Mye av forurensingen kommer av biler og tyngre kjøretøy som står og stamper i kø på tomgang. Det er selvsagt vanskelig og dyrt å gjøre noe med midt i sentrum av en storby, men ikke alle trenger å kjøre inn i sentrum hvis man ikke må. Likevel er ofte veinettet slik at man ikke har noe valg. Nå begynner vel dette å bli mye bedre i og rundt de største byene, men det er nok fortsatt mye som kunne vært gjort her. Må også le litt av MGD i Trondheim (som er min nærmeste "storby") som vil gå i mot forslag om 4- felts motorvei fra Trondheim til Værnes lufthavn på det grunnlaget at de ikke ønsker økt trafikk på den strekningen.... De ønsker heller å utvide kollektiv-tilbud. Det er vel og bra, men problemet er at busser forurenser anda mer i tett trafikk enn vanlige personbiler, og vi som bor sør for Trondheim, parkerer da ikke i byen for å ta buss videre?

 

Nå kjører ikke jeg så ofte den strekningen, men kjenner likevel at holdningen irriterer meg.

 

Sats på kollektivtrafikk, for all del, men så lenge det ikke er utbygd og miljøvennlig nok til at det er et alternativ for meg, så vil jeg gjerne slippe å svi for at jeg faktisk må kjøre bil når jeg skal et sted. Utbygging og forbedring av veinettet gir også en god miljøgevinst, men det er tydelig at det koster for mye for staten. (For the record: Jeg stemmer ikke FRP... :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Oslopakke ble utsatt fra i høst til nå i våres. Nå blir det spennende for våren går snart over til sommer.

Nye takster er på gang. Et forslag vil gjøre det 20K dyrere i året med dieselbil inn til Oslo enn dagens kostnad på 7K. :o

7.3L Power Stroke FTW :lol: når de andre bilene står i nabofylket.

 

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/hoyre-om-nytt-bompengeforslag_-_-det-er-grenser-for-hvor-langt-vi-kan-ga-1.12907729

 

Hvilke politikere tør å være de skyldige når Oslopakke 3 må ha tilslutning fra både Oslo bystyre og Akershus fylkesting, og godkjennes av Stortinget?

Heller ikke Venstres Akershus-forhandler Solveig Schytz eller De Grønnes Lan Marie Nguyen Berg vil svare ja eller nei på om de skisserte takstene er over smertegrensa.

 

Personbiltakster i bomringen:

Konsulentselskapet COWI har kommet med nye beregninger av hvor mye det bør koste personbiler å passere bomringen for å sikre inntektsgrunnlaget i Oslopakke 3.

  • Tallene under er den skisserte passeringsprisen i dagens bomstasjoner.
  • I tillegg planlegges nye betalingssnitt på bygrensa i nord-øst, sør og mot Fornebu, etter modell fra Bærumssnittet.
  • Passeringsprisen på bygrensa blir halvparten av takstene i hovedringen.
  • Takstene innebærer både rushtidsavgift og miljødifferensiering.
  • For nullutslippsbiler (el/hydrogen) foreligger to alternativer, med og uten rushtidsavgift.

06:30-08:30 og 15-16:30:

  • Dieselbil: 80 kroner
  • Bensinbil: 70 kroner
  • Ladbar hybrid: 60 kroner
  • El-/hydrogenbil: 30 kroner eller gratis

05:30-06:30, 08:30-09:30, 14-15 og 16:30-17:30:

  • Dieselbil: 65 kroner
  • Bensinbil: 55 kroner
  • Ladbar hybrid: 45 kroner
  • El-/hydrogenbil: 15 kroner eller gratis

09:30-14 og 17:30-05:30:

  • Dieselbil: 50 kroner
  • Bensinbil: 40 kroner
  • Ladbar hybrid: 30 kroner
  • El-/hydrogenbil: Gratis

Det er ikke avklart om det blir betaling i begge retninger. Toveis-betaling vil bety at takstene halveres, slik at summen pr. dag blir den samme som ved enveis-betaling.

Kilde: COWI/Oslopakke 3-sekretariatet

 

Hva er Oslopakke 3? Forklaring her http://www.vegvesen.no/vegprosjekter/oslopakke3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...