Jump to content

Kent Cams FR34


LHD rs500

Recommended Posts

Holder på med en "lett" trimming av en 2,0l IS motor. Planen er forsiktig porting, bytte kamaksel, lettere svinghjul osv.
Har i den forbindelse lest meg fram til at en FR 34 kam fra Kent cams er den rette i en OHC med innsprut.
Ringte til Kollevold for å spørre på pris på et slikt kamsett. Svaret jeg får er at denne kammen fører vi ikke lengere. Når jeg spør hvorfor, er svaret :

Vi har hatt mange reklamasjoner på akkurat denne kammen pga kjempe vanskelig å montere denne riktig i forhold til kam geometri, meget høyt løft  bla,bla,bla...........Erfarne motorbyggere har kommet tilbake med kammer som har blitt "runde" etter 20 min bruk. Når vi tar dette videre til Kent Cams er svaret at kammen ikke er riktig  montert.

 

Kan det virkelig være så vanskelig? Siterer fra Kent cams; Valve spring seats will need to be deepened before fitting. Vil det si at det må maskineres i toppen for å få denne kammen til å passe?

Vet det er mange her inne som har montert akkurat denne kammen. Hadde vært interessant å hørt erfaringene dere har rundt dette. 

 

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt noen av de på bla is og jeg og sleit med at de ble fort utslitt men ikke etter 20 min men måneder /år men det som var større problem var at kuleboltene til vippearmene knak ut av toppen for det ble så lite gjenger som stod  nedi  pga det høye løftet så det løste jeg med og sveise på et sett med muttere i toppen men ellers funker det bra men er begrenset effekt du får ut av en is uten tileggs sprut også viktig med oppgradert olje rør til kammen for bedre smøring trur det fulgte med settet men husker ikke helt

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt noen av de på bla is og jeg og sleit med at de ble fort utslitt men ikke etter 20 min men måneder /år men det som var større problem var at kuleboltene til vippearmene knak ut av toppen for det ble så lite gjenger som stod  nedi  pga det høye løftet så det løste jeg med og sveise på et sett med muttere i toppen men ellers funker det bra men er begrenset effekt du får ut av en is uten tileggs sprut også viktig med oppgradert olje rør til kammen for bedre smøring trur det fulgte med settet men husker ikke helt

Kjøper man kam settet så er det med nye kulebolter , vippearmer og oljerør. Da burde vel dette være anpasset slik at man slipper å sveise fast muttere i toppen ?

Er  ikke ute etter  "Cosworth prestanda" he.he...  men ca 130-140 hk med  rask gass  respons.

Gjorde du noe med ventilfjær setene  escortmk1?

Link to comment
Share on other sites

Holder på med en "lett" trimming av en 2,0l IS motor. Planen er forsiktig porting, bytte kamaksel, lettere svinghjul osv.

Har i den forbindelse lest meg fram til at en FR 34 kam fra Kent cams er den rette i en OHC med innsprut.

Ringte til Kollevold for å spørre på pris på et slikt kamsett. Svaret jeg får er at denne kammen fører vi ikke lengere. Når jeg spør hvorfor, er svaret :

Vi har hatt mange reklamasjoner på akkurat denne kammen pga kjempe vanskelig å montere denne riktig i forhold til kam geometri, meget høyt løft  bla,bla,bla...........Erfarne motorbyggere har kommet tilbake med kammer som har blitt "runde" etter 20 min bruk. Når vi tar dette videre til Kent Cams er svaret at kammen ikke er riktig  montert.

 

Kan det virkelig være så vanskelig? Siterer fra Kent cams; Valve spring seats will need to be deepened before fitting. Vil det si at det må maskineres i toppen for å få denne kammen til å passe?

Vet det er mange her inne som har montert akkurat denne kammen. Hadde vært interessant å hørt erfaringene dere har rundt dette. 

Ja, det er det.

OHC motoren har ett revva ventilsystem og kanaler i toppen. Kombinasjonen er forferdelig. For å gjøre alt enda værre så er dagens motoroljer 100% ubrukelige på disse motorene.

 

Er dette så umulig? Neida, langt derifra.

Man må følge instruksene til punkt og prikke. Store mengder kamfett og dedikert innkjøringsoljer er absolutt must. Ett annet must er at motoren må starte etter maks ett par. sek, på startmotoren og så må den rett opp på 2500 - 3000 o/min og holdes der til kammen er innkjørt.

 

OHC toppen trenger maksimalt med ventilløft på innsugssiden. Hvis ikke de orginale ventilfjærene klarer dette løftet, men går "solid" så ryker kammen sporenstreks.

Det er reativt vanlig å senke fjærbunnene i topplokk for å montere lengre fjærer som takler høyere løft. Ett eks. er Cosworth.

Rette mannen å spørre her er Marius Fordracing. Han kjører KM kam med FR34 profil på innsug på Reven med uvanlig stor suksess.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg verken viste eller fikk beskjed om at ventil fjær sete i toppen skulle senkes så det gjorde jeg ikke og jeg brukte kam fettet men ser jo og at jeg sikkert ikke var tøff nok med innkjøringen var nok litt for forsiktig men som sakt mine varte mer en de 20 min du skrev hehe men på den tiden brukte jeg mere biler og motorer en vegvesenet klarte og sende ut omregistreringer på

Link to comment
Share on other sites

jeg har fr34 cam på ohc motoren min i taunusen (skal nevnes jeg har injection da). eneste jeg har gjort med min motor er pen høvling, fr34 kam, med da de stivere ventil fjørene som følger med i kittet, samt et grenrør . å for lydens skyld så har det blitt montert green filter.

 

dette fungerer helt kurrant å jeg ble vertfall fornøyd.

 

dette ble vel gjort for 3 år siden evnt 4 . å motor har gått ca 7-8 tusen siden jeg satte den i, men jeg husker i innkjøringa så hadde jeg bare sånn biltema mineral pluss at jeg hadde i no oljetilsetning, å det greiene som fulte med kam kittet,  å jeg har vel bare hatt et oljeskift etter det, trur jeg hadde på da 10-40 mdelsynt + at jeg hadde oppi no oljetilsetnings greier

Edited by stig.

Lykken er en sur gammal ohc

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye god informasjon her :)

 

@ Stig. Betryggende å høre at du er fornøyd med kammen, og ikke minst at den er holdbar.

 

Etter mye om og men kunne Kollevold bestille kammen  for meg, 5150,- + frakt. Sparer vel kanskje noen kroner på å bestille den selv fra Burton.

Link to comment
Share on other sites

Kommer på ca 4550,- hvis du bestiller den direkte fra Burton. Det er da med frakt og norsk mva. Så spørs det bare hvor griske DHL skal være i forhold til gebyrer på innførsel av vare, utlegg av moms osv.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

jeg verken viste eller fikk beskjed om at ventil fjær sete i toppen skulle senkes så det gjorde jeg ikke og jeg brukte kam fettet men ser jo og at jeg sikkert ikke var tøff nok med innkjøringen var nok litt for forsiktig men som sakt mine varte mer en de 20 min du skrev hehe men på den tiden brukte jeg mere biler og motorer en vegvesenet klarte og sende ut omregistreringer p

 

Jeg VET heller ikke om ventilfjjærsetet må senkes på OHC med FR34 kam, men på generelt grunnlag er dette vanlig når man gir 2V motorer så mye ventilløft som de faktisk trenger.

 

For lavt turtall under den "ekstremt ultraviktige" oppstarten og innkjøringsfasen gir dårligere smørning, dårligere kjøling og høyere temperaturer. Kamfett må man ha, men hvis man ikke har en SOLID!! motorolje som fundament så går det galt. Kammen ER ødelagt, det tar bare noe tid før eieren som har ødelagt den merker det. En OHC kan ikke overleve på en vanlig "høykvalitet, super duper, edge racing bla bla bla" smørje, den MÅ ha genuint gode og solide saker tatt frem for at gamle motorkonstruksjoner skal kunne overleve.  

 

Denne misforståtte forsiktigheten er i praksis ren brutalitet, men det er slik man lærer at det er motoren som er sjefen og som skal bestemme og bestemmer hva som er korrekt, ikke eieren. :)

jeg har fr34 cam på ohc motoren min i taunusen (skal nevnes jeg har injection da). eneste jeg har gjort med min motor er pen høvling, fr34 kam, med da de stivere ventil fjørene som følger med i kittet, samt et grenrør . å for lydens skyld så har det blitt montert green filter.

 

dette fungerer helt kurrant å jeg ble vertfall fornøyd.

 

dette ble vel gjort for 3 år siden evnt 4 . å motor har gått ca 7-8 tusen siden jeg satte den i, men jeg husker i innkjøringa så hadde jeg bare sånn biltema mineral pluss at jeg hadde i no oljetilsetning, å det greiene som fulte med kam kittet,  å jeg har vel bare hatt et oljeskift etter det, trur jeg hadde på da 10-40 mdelsynt + at jeg hadde oppi no oljetilsetnings greier

Ser her ja.

Vil nevne at også Biltema har måtte endre oljene sine. Før var API rating inntil SJ helt vanlig. Nå er det værre. Hvis du hadde SJ + tilsetning og kamfett så er du på trygg grunn. At for er blandt oss som fortsetter med oljetilsetning forklarer hvorfor du har suksess. ;)   

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid snakker vi før kammen er innkjørt RS1000? 5min,30min.en time??

På generelt grunnlag så er det ca. 2500 o/min i 20 - 25  min. som kreves for at kammen skal være korrekt innkjørt. Deretter er det en fordel å unngå de høyeste turtallene og iallefall langvarig (tenk drifting) de første tankene med bensin. 

Hvis du får problemer i løpet av de første 20 min., steng av motoren, rett feilen, start opp og fortsett til du totalt har brukt 20 - 25 min. Du kan ikke "overinnkjøre" kammen så det er ikke noen problem hvis du bruker lengre tid enn den nevnte.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

På instruksene som fulgte med Kent AB07 kammen jeg monterte i min sto det over 3000 rpm i 20 minutter :)

Det tror jeg på og det er en fryd å høre for det er ikke mangel på Coswortheksperter som fnyser av dette og sier at på Cosworth er innkjøring av kamakslinger helt unødvendig.

Bare et lite dumt spørsmål :P Hvordan ser man om kammen er ødelagt etter feil innkjøring? Blir det samme mekaniske "slitasjen" som på godt brukte kammer eller en det en annen måte å se det på?

Du må se godt etter om det er tegn på skader i overflaten på glideren. Gamle og utslitte orginale kammer har ofte en svær "grøft" i overflaten på glideren. Hvis du ser en begynnelse på det samme da er overflaten allerede skadet.   

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...