Jump to content

Skifte av clutch


MorganKane

Recommended Posts

Jeg må antakelig bytte clutch på min 2005 Mondeo 2.0 Duratorq TDCi st. vogn. og vurderer å bytte til fastmasse, både av hensyn til pris og fordi jeg hører at det er en del problemer med dobbeltmassesvinghjulet (som jeg regner med sitter i min). Det jeg først og fremst lurer på, er om noen kan hjelpe meg med detaljer på hva jeg må se etter for å få riktig clutchsett. Er et clutchsett med fastmasse til nevnte model greit nok, eller er det andre variabler jeg må sjekke (f.eks. koder i chassisnummer)? Litt forenklet kan spørsmålet være: er det bare å kjøpe et sette med fastmassesvinghjul som skal passe til modellen og regne med at det passer som erstatning for dobbeltmassesvinghjulet?

 

Jeg tar ellers gjerne imot råd i forhold til om fastmasse er lurt eller ikke og om det virkelig er nødvendig å ta ned bærebru eller om det går å få skjøvet kassa vekk såpass at en kan jobbe i åpningen mellom kasse og motor.

Edited by MorganKane
Link to comment
Share on other sites

om du går fra dobbel til enkelmasse svinghjul så vil du værtfall få MYE mer vibrasjon i bilen på tomgang for eksempel :P clutchkit til 2.0tdci skal vel i prinsippet passe på kryss og tvers av 2-liter dieselene da det kun er programvare som skiller de :P

 

forsåvidt ikke ille pris på clutchkit med dobbelmasse :P

søkte på mondeo 2005 2.0tdci 130hk

http://www.dinebildeler.no/component/virtuemart/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=27288&vmcchk=1&article_id=3260224&thumb_doc_id=&group_node_id=100051

 

og her er ombygningskit til enkelmasse:

 

http://www.dinebildeler.no/component/virtuemart/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=179686&vmcchk=1&article_id=5421111&thumb_doc_id=&group_node_id=100051

 

ingenting å spare økonomisk såvidt jeg kan se :P

Edited by dogcity

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok kjøp nytt dualmass svinghjul på min bil, jeg tror, uten og satt meg noe ekstra inn i temaet, at ett dualmass hjule, tar opp mye av slagene fra ett stumt svinghjul, har skifta svinghjul, både på mk3 og 4 mondeo, 2,2tdci, og 1,8tdci.. Begge med bortimot 220 000 på telleværket..

Del kostnaden på ett svinghjul/clutch kit på antal km, vs en olje service, så er nok svinghjule bare en fille sum, og høyst sannsynlig får du godt over 200 000 på det nye svinghjulet.dog, jeg vet med meg selv at etter 20-30 000 kjørte km så har jeg lyst på ny bil

 

Jeg jobber ikke med bil i det daglige, men til nå ikke skifta drivknute/girboks på en bil med dualmass, så fremt mansjettn/olje tørr,ikke har forekommet..

Men har skifte mange knuter/bokser på biler med langt mindre km og stumt svinghjul..

Er vell ikke utengrunn att så si alle "nye" biler går med dualmass, om singel er bedre?

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Vel, akkurat det at alle nye bilder bruker dualmass, er vel ikke i seg selv et argument for at det er bedre. Register-reim skulle jo også være så mye bedre, men av en eller annen grunn valgte likevel Ford å produsere 2.0 TDCi'en med kjede. Det er det vel en del andre produsenter som har gjort moderne forsøk på. Gummireima har jo åpenbare svakheter og kostnader selv - bare for å slippe litt støy.

 

Men det er nok et poeng det med drivknuter. Har tenkt på det selv også, at jeg ikke ønsker å pådra meg drivknutebytte et par ganger i året heller. Samtidig gikk det jo greit før også, da. Mansjettene blir uansett gamle og sprekker selv om vibrasjon kan ta noen av dem før tiden. Selv synes jeg det er påfallende hvor ofte jeg oppdager feil med ytre mansjett etter Eu-kontroll hos NAF. Har inntrykk av at de av og til kan gå helt av hengslene med brekkjernet når bærekulene skal sjekkes for slakk.

Link to comment
Share on other sites

Vel, akkurat det at alle nye bilder bruker dualmass, er vel ikke i seg selv et argument for at det er bedre. Register-reim skulle jo også være så mye bedre, men av en eller annen grunn valgte likevel Ford å produsere 2.0 TDCi'en med kjede. Det er det vel en del andre produsenter som har gjort moderne forsøk på. Gummireima har jo åpenbare svakheter og kostnader selv - bare for å slippe litt støy.

 

Men det er nok et poeng det med drivknuter. Har tenkt på det selv også, at jeg ikke ønsker å pådra meg drivknutebytte et par ganger i året heller. Samtidig gikk det jo greit før også, da. Mansjettene blir uansett gamle og sprekker selv om vibrasjon kan ta noen av dem før tiden. Selv synes jeg det er påfallende hvor ofte jeg oppdager feil med ytre mansjett etter Eu-kontroll hos NAF. Har inntrykk av at de av og til kan gå helt av hengslene med brekkjernet når bærekulene skal sjekkes for slakk.

Som nevnt tidligere, driver ikke med bil i det daglige, så mye blir bare synsing fra eget hode Ang reim vs kjede, så holder jeg en knapp på reima med riktig vedlikehold, bmw har jo vært direkte uheldige med en del av di nye motorene sine, har skifta kjede på 1,6 bensin, og 1,8diesel, begge på 200 000km, dieseln måtte i tillegg ha dualmass..

1,6tdci i eldre focus går med reim, og intervall på opptil 180 000km, men det er vell egentli ikke en ford motor heller ?

 

Å ja, er nok en del cowboys som tar eu kontroller om dagen.. Ikke rart bremsrør ruster opp, da de skraper lakken av for å sjekke for ruste hvær gang, ikke etter behandles det heller. Så det har nok gått både en og annen mansjett på opphengskuler etc, etter at "eu jærnet" har tatt runden..

 

Edit, treng ikke spesial verktøy om du skifter clutch i samme slenge, da den nye trykk plata kommer ferdig "oppspent"

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Er service melding på Transit, der man skifter til singel svinghjul ved problem med dualmasse hjulet

 

Hva betyr det i praksis i forhold til å velge dualmasse mot singlemasse på Mondeoen?

 

Hvor mye forskjell er det egentlig? Virker som Valeo på sine hjemmesider mener det har lite å si selv om de erkjenner at vibrasjon etc. er litt dårligere absorbert av "normal" clutch.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill. Tror likevel ikke jeg tørr ta sjansen på singelmasse. For mange usikkerhetsmomenter og til syvende og sist er jeg redd for å angre på grunn av kjøreegenskaper. 

 

Da er mitt spørsmål: Er det riktig, som det hevdes i et tidligere innlegg at det er helt trygt å utføre clutchskifte uten spesialverktøyet for å spenne opp trykkplata? Kr. 2000,- i tillegg til clutchsettet blir jo rimelig heftig. Det er i alle fall ikke en utgift jeg ønsker meg akkurat nå. Ellers flott verktøy å ha.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill. Tror likevel ikke jeg tørr ta sjansen på singelmasse. For mange usikkerhetsmomenter og til syvende og sist er jeg redd for å angre på grunn av kjøreegenskaper. 

 

Da er mitt spørsmål: Er det riktig, som det hevdes i et tidligere innlegg at det er helt trygt å utføre clutchskifte uten spesialverktøyet for å spenne opp trykkplata? Kr. 2000,- i tillegg til clutchsettet blir jo rimelig heftig. Det er i alle fall ikke en utgift jeg ønsker meg akkurat nå. Ellers flott verktøy å ha.

Nye trykkplater er ferdig oppspent

Link to comment
Share on other sites

Ja, det må vel være den åpenbare konklusjonen. Skulle imidlertid vært interessant å visst hva de mener på Ford verkstedene (jeg kan jo i og for seg bare spørre, men vi har ikke noe særlig imøtekomment fordverksted her). Er det situasjoner der plata kan avspennes før montering? 

 

Skal forresten trykkplata frigjøres eller noe slikt etter montering, eller er det som med bremser, at selvjusteringen fungerer uansett (med untak av at bremsene likevel bør justeres nogen lunde [har aldri helt skjønt hvorfor, men gjør det alltid på trommelbremser, lenge siden sist det var aktuelt]).

Edited by MorganKane
Link to comment
Share on other sites

Jeg lo også veldig av dette med å måtte bruke spesialverktøy på SAC clutcher,men gliset kom bort etter att en bil jeg skiftet på ikke ble bra,dett på tross av att de 5 første jeg monterte uten spesialverktøy gikk bra. Etter det ble spesialverktøyet innkjøpt på jobben :-)

Poenget er att trykkplaten blir trykket 100% rett inn,vist ikke kan den selvjusteringsmekanismen komme skjevt ut,og man vil få viberasjon,lavere levetid osv.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...