Jump to content

Høring - Forslag til endring av forskrift om periodisk kontroll. Oppdatert 4oktober 2016. Den er nå gjeldene.


and

Recommended Posts

Da er Vegdirektoratet ute med endringsforslag. Svarfristen er 15.11.2015 så spørs det hvordan dette går.

Veteranbiler er her viet stor oppmerksomhet, og særlig moderne veteranbiler i ungdomsmiljøer. Og da vet vel alle hvor langet ligger, og hvor de ønsker retningen skal gå. Den rebelske ungdommen trenger å bli holdt litt hardt i øret :D Se side 12 i PDFen.

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/985313/binary/1050893?fast_title=H%C3%B8ring+-+Forslag+til+endring+av+forskrift+13++mai+2009+nr++591+om+periodisk+kontroll.pdf

 

Ingen høring uten at AMCAR passer på. Så her er svaret/innspillet deres til dette forslaget: http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2015/November/HoringssvarPKK.pdf

 

Kort summert opp. Definisjonen av veteranbil som en bil med bruksbegrensning stemplet i vognkortet er ikke fremtidsrettet.

 

Synspunkter fra AMCARmedlemmer: http://www.amcar.no/Aktuelt/6041/pkk-kontroll+ut+pa+horing.html

Link to comment
Share on other sites

Har bare skumlest litt, men interesangt var det :) Frafall av PKK på unge veteranbiler ville jeg ikke stemt på, men en forenklet, og kanskje sjeldnere hadde nok ikke gjort noe skade for sikkerheten for flertallet.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja vet ikke helt om frafall av PKK på moderne veteranbiler som AMCAR foreslår blir akseptert i Vegdirektoratet. Sammenligningen med veteranbiler fra før 1960 er jo ikke så relevant mot en 1985 turbobil.

Og flesteparten av gamle AMCAR opp til ca 1990 er jo ofte glidere med automat eid av folk som har rast fra seg før Cadillac 1959 er innkjøpt. En Amazon 1958 er ikke det samme som en 240 Turbo.

Link to comment
Share on other sites

Er mange organisasjoner som er høringsinstanser her. Ikke alle har samme interessefelt, men LMK er stor på det som gjelder hobbybil. Så her er høringssvaret til LMK. http://www.lmk.no/samarbeid-med-myndighetene

 

Rullende 50årsregel er jo fint, men denne innskriften i vognkortet er ikke bra. Det kan åpne for ytterligere begrensninger i bruk i fremtiden da det allerede vil stå en bruksbegrensning. Og litt blir fort fler om noen får feks en fin miljøide som skal presses gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Det går fremover. Muligheter for å få registrert ettermarkedsfabrikanter som feks Saleen og Roush blir bra for mangfoldet blandt nyere Mustang.

Men slik alt er foreslått fra de som bestemmer så blir det bare orginalpolitiet i det norske entusiast og hobbybilmiljøet som kan juble over dette.

 

http://www.amcar.no/Aktuelt/6045/svar+pa+%C2%A7+1-15+horing.html

Link to comment
Share on other sites

Er mange organisasjoner som er høringsinstanser her. Ikke alle har samme interessefelt, men LMK er stor på det som gjelder hobbybil. Så her er høringssvaret til LMK. http://www.lmk.no/samarbeid-med-myndighetene

 

Rullende 50årsregel er jo fint, men denne innskriften i vognkortet er ikke bra. Det kan åpne for ytterligere begrensninger i bruk i fremtiden da det allerede vil stå en bruksbegrensning. Og litt blir fort fler om noen får feks en fin miljøide som skal presses gjennom.

Forstår ikke helt... På sidene til lmk står det at endringene ihht pkk trer i kraft 1.1.2016. Betyr det at forslaget er spikra nå eller? Vedtatt liksom? Og det står at pkk hvert 5. år/ fritak etter 50 år gjelder biler med særskilt bevaringsverdig stempel i vognkort. Må det da søkes om å få stempel som bevaringsverdig og ikke "vanlig" veteran?

Link to comment
Share on other sites

Ja dette skal tre i kraft 1.1 2016 etter planen. Svarfristen på denne høringen var 15.11.2015 så det er ikke banket gjennom og vedtatt allerede nå. Så kjapt jobber de ikke i Vegdirektoratet.

Hvis det blir som Vegdirektoratet foreslår så blir det 2 definisjoner på veteranbil. Men hvem har lyst til å søke om å få skrevet inn bruksbegrensning i vognkortet på veteranbilen sin?

Har man da lov til å kjøre til jobb i sommerhalvåret feks. Er jo ikke noe ulempe i rushtrafikken i fellesferien, men hva med maimånede?

 

Som LMK skriver i høringssvaret sitt så frister jo ikke dette:

 

Det foreligger oss bekjent ingen retts- eller forvaltningspraksis på hva som ligger implisitt i bruksbegrensningene etter § 1-9. Ordteksten lyder som følger: «Ved spesielle anledninger som f.eks motorhistoriske samlinger og løp ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk», og mange av våre medlemmer opplever dette som en offentlig regulering på bruken av kjøretøyet. Videre kan dette tenkes som et mulig forberedende tiltak for å fjerne veterankjøretøyene fra det norske veinettet, noe som vil være et kulturhistorisk tap for Norge og hemme bevaring og interesse for motorhistoriske kjøretøyer i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja... Men hvis bilen ikke er til "unødig fare eller ulempe for annen trafikk" bør det ikke være noe problem? Håndhevelse her er vel minste problem ville jeg tru, ganske diffus ordlyd i reglemanget.

 

Spørs hvor greit det blir å få bevaringsverdig-stempelet da for de som ønsker det. Og hvem sitter på stemplet?

Skjønner ikke helt opplegget merker jeg. Må vel finlese litt kanskje :P

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvor greit det blir å få bevaringsverdig-stempelet da for de som ønsker det. Og hvem sitter på stemplet?

Skjønner ikke helt opplegget merker jeg. Må vel finlese litt kanskje :P

For å få dette skrevet inn i vognkortet så må man ha en bil i tilnærmet orginal utførelse.

Står å lese på side 4 punkt 4.2 i denne pdf fra Vegdirektoratets forslag http://www.vegvesen.no/_attachment/985313/binary/1050893?fast_title=H%C3%B8ring+-+Forslag+til+endring+av+forskrift+13++mai+2009+nr++591+om+periodisk+kontroll.pdf

 

Hele teksten som blir ført inn i vognkortet finner du i punkt 4.2

Verdt å merke seg ordet mote brukt i punkt 4.2. Det betyr at å feks sette nyere og eller større felger enn det som ble fabrikklevert blir forbudt.

 

Stemplet blir å finne på vegvesenets trafikkstasjoner. Se punkt 7.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Henter frem denne høringstråden da forslaget er til behandlig. Er mange som bør være glade for at den den ikke er ferdigbehandlet.

Så får vi se da hva høsten bringer.

 

AMCAR er som vanlig på saken. http://www.amcar.no/Aktuelt/6083/pkk+og+veteranbil.html

 

Dette er ikke det AMCAR foreslo når saken ble løftet politisk av oss, og heller ikke det vi har jobbet for i flere år.

AMCAR ville ha et lempeligere krav til PKK for alle veterankjøretøy, uavhengig av godkjenningsregel benyttet ved 1. gangs registrering i Norge.

AMCAR har derfor tatt kontakt med Vegdirektoratet som bekrefter at saken ikke er ferdig behandlet, men at en enklere versjon antagelig den versjon som opprinnelig ble forslått i høringen er blitt pålagt innført fra oktober 2016.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De godt begrunnede argumentene fra både Amcar og LMK er mer en gode nok til å slå i hjel tøvet fra Vegdirektoratet!

Og som det nevnes så vises det politisk vilje til å lempe på kravene til veterankjøretøy. Så vidt jeg har sett andre steder

på nettet er forslaget om PKK hvert femte år på 30-50 år gamle biler bekreftet vedtatt. Se link  :)

 

http://m.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen#_ga=1.90459922.940924022.1397120759

 

Edit:) Det ser ut til at bestemmelsen gjelder kun for Kjøretøy registrert som bevaringsverdige. Det positive er jo at det

kun er disse som får bruksbegrensning.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

 Så vidt jeg har sett andre steder

på nettet er forslaget om PKK hvert femte år på 30-50 år gamle biler bekreftet vedtatt. Se link  :)

 

http://m.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen#_ga=1.90459922.940924022.1397120759

 

 

Den linken fra Dinside.no du viser til er publisert 31mars. Artikkelen til AMCAR er publisert 5april som et svar på det Dinside.no og dens kilder.

 

AMCAR http://www.amcar.no/Aktuelt/6083/pkk+og+veteranbil.html

 

Dinside.no, Motorbransjen.no med flere gikk i forrige uke ut med informasjon om nye reglene for PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll, populært kalt EU-kontroll).

På et informasjonsmøte i regi av Vegdirektoratet ble det informert om at traktorer med en topphastighet over 40 km/t skulle bli pålagt PKK fra 2018.

Det som også ble nevnt på møtet var at fra 1. oktober 2016 skal veteranbiler mellom 30 og 50 år kun gjennomgå PKK hvert femte år. Etter 50 år blir PKK kuttet ut.

AMCAR var ikke kjent med at det var konkludert i saken etter høringsrunden som ble avsluttet før jul 2015.

Link to comment
Share on other sites

Blir det sånn at alle veteranbiler får bruksbegrensning, registrert som bevaringsverdig eller ei, så skal det i allefall bli interessant å

se åssen regelen håndheves. Har man en 86 mod. Volvo 240 f.eks, som er veteran. Eller en 89 mod. Ingen ser forskjell. Det samme

med f.eks MB 124, Ford Sierra, Scorpio +++++ Kan fort bli mye å holde styr på...

Ser imidlertid ut som at regelen etter foreløpige anslag omfatter ca 11.000 biler. Men det er vel langt flere registrerte veteranbiler her

til lands.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ser imidlertid ut som at regelen etter foreløpige anslag omfatter ca 11.000 biler. Men det er vel langt flere registrerte veteranbiler her

til lands..

11.000biler er tallet som Dinside.no skriver uten å nevne hva de 11K er. Antar at det da er totalen biler registrert som «bevaringsverdig kjøretøy» som først kom i 1984?

For det er mange 10tusen flere veteranbiler enn kun 11K i landet.

 

Her er hva LMK sin kommentar om det som står i Dinside.no

 

Hva som blir resultatet av den praktiske gjennomføringen og hva som ellers knyttes til registreringen og stemplet i vognkortet.

I hvor stor grad vil et slikt stempel påvirke videre fri bruk av kjøretøyet?

Det blir i alle fall viktig å følge med i tiden framover slik at dette blir til nytte for bileierne, ikke et trekk for å hindre fri bruk.

 

Dette er fra Dinside.no

- Det er viktig å presisere at de nye kontrollintervallene for eldre kjøretøy gjelder kjøretøy som er registrert som bevaringsverdige og har bruksbegrensning. Dette skal fremgå av vognkortet, forteller Leif Halvorsen i Statens vegvesen.

- Det vil i praksis si at kjøretøy som ikke er registrert som bevaringsverdige og som har bruksbegrensning kan fremvises for trafikkstasjon for å søke om å få kjøretøyet registrert med slike begrensninger dersom bileier ønsker dette fortsetter Halvorsen.

 

Så har du lyst på periodisk korrekte orginalbiler som omtrent kun kan nytes som garasjepynt har du nå muligheten til å søke Satens Vegvesen om det. :rolleyes: 

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om det stemmer, men jeg oppfatter det sånn at det kun er anslagsvis 11.000 biler som blir berørt av den nye regelen. Et visst antall av disse er allerede registrert som bevaringsverdig, og skal etter nye regler ha bruksbegrensing stemplet i vognkortet og PKK hvert femte år. Resten er per i dag ikke registrert som bevaringsverdige, men har på grunn av tekniske "begrensinger" i vanlig trafikk pålagt bruksbegrensning. Dette er biler som etter nye regler kan søkes om å bli registrert som bevaringsverdig, og dermed oppnå fordelen av PKK hvert femte år.

 

Alle andre "vanlige" veteranbiler, av typen jeg allerede har nevnt eksempler på, blir det ingen forandringer med. Opplagte årsaker er flere, blant annet at en bruksbegrensing på alt som kan rulle og gå av veteranbiler ikke lar seg håndheve. Dessuten vil det jo ta flere år å få gjennomført byråkratiet med å gjøre om vognkortene/registrering på så mange biler :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

 

Alle andre "vanlige" veteranbiler, av typen jeg allerede har nevnt eksempler på, blir det ingen forandringer med. Opplagte årsaker er flere, blant annet at en bruksbegrensing på alt som kan rulle og gå av veteranbiler ikke lar seg håndheve. Dessuten vil det jo ta flere år å få gjennomført byråkratiet med å gjøre om vognkortene/registrering på så mange biler :)

 

Verneverdig med bruksbegrensning på alt som kan rulle og gå av veteranbiler blir det ikke da kriteriet for å få det er en 100% orginal utførelse. Og den skal fremvises i hallen først så det nytter ikke bare å ta en snartur rett til skranken for nytt vognkort. Rodmiljøet som er under dagens fritak på før 1960 får en ny hverdag med 2 års intervaller som på 1960 og nyere. Da de ikke er orginal utførelse.

 

Blir jo sysselsetting av dette nye forslaget til Statens Vegvesen da det nå blir 2 forskjellige løp på veteranbilkontrollen. Bukken og havresekken :P

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også på hva slags mennesker som skal vurdere om en gitt bil er bevaringsverdig, hvor grensa for originalitet går mener jeg. Hvor god greie på dette har de? 

Blir de som er i hallene på trafikkstasjonene:

-Det vil i praksis si at kjøretøy som ikke er registrert som bevaringsverdige og som har bruksbegrensning kan fremvises for trafikkstasjon for å søke om å få kjøretøyet registrert med slike begrensninger dersom bileier ønsker dette.

Du vil da få begrensninger på bruken av kjøretøyet hvilket innebærer at kjøretøyet ikke skal være en bruksbil, men fortrinnsvis kun benyttes til spesielle anledninger som eksempelvis motorhistoriske samlinger og løp.

 

Og grensen for orginalitet går her:

- For å få kjøretøyet registrert som bevaringsverdig må kjøretøyet være i orginal utførelse og ikke endret kontruktivt eller utseendemessig forteller Halvorsen i Statens Vegvesen.

 

Så om man har lyst på nakkestøttestol om bilen ikke kom med nakkestøtte eller synes at 3 punktsele er å foretrekke framfor ingenting eller til nød et magebelte så for du ikke lov til å ikke  :lol: bruke veteranbilen fritt.

Skivebrems der det kun var trommelbrems foran eller bytte til tannstang i steden for en 50år gammel slakk snekkestyring er heller ingen ide. CDspiller i dashen kan du også glemme.

 

De nye reglene blir jo helmaks for de som samler på veteranbiler eller kjøper inn til garasjen som investeringer. Men som BRUKSveteran blir det bare trist. Selve ideen med bilen er jo friheten den gir døgnet rundt hele året rundt.

Kan jo like gjerne samle på veteran modellbiler i bokhylla da. Det tar mindre plass enn en fullskala veteranbil i garasjen med bruksbegrensning i vognkortet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sittet 6 timer på LMK landsmøtet, og der kunne det opplyses at nye PKK ikke er endelig vedtatt. Så det er som AMCAR skriver ikke hogd i stein enda. Så da vet dere det.

Det er fortsatt mulighet for at dette kan bli endret til noe bedre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er ikke så mye nytt i denne saken, men fritak for PKK før år 1960 blir med videre i det nye PKKforslaget.

Så de som liker seg best et sted mellom T Ford og Cadillac 59 vil ikke merke noe til den nye PKK. Derimot så vil alle med "moderne"veteranbil fra 1960-1986 kunne få en ny hverdag.

 

 

http://www.norskveteranvognklubb.no/index.php/22-nyheter/hovednyheter/85-bevaringsverdige-kjoretoy-og-eu-kontroll

Avslutningsvis kan det nevnes at kjøretøy registrert før januar 1960 ikke kommer inn under EU-kontrollordningen, noe som også er beskrevet i tidligere direktiv og i forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy.

Disse er dermed fritatt for kontroll uavhengig av endringene.

 

Hvem blir den første til å BETALE kontrollgebyr for stempel i vognkort, og miste bruksretten til å få bruke veteranbilen sin til feks jobben en soldag i fellesferien? :P :lol: Garasjepynt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vekker til live tråden som ble startet 11november 2015 med høringsforslaget.

Nå er det blitt oktober 2016, og denne muligheten er dermed gjeldene fra 1 oktober.

Så hvem i det norske veteranbilmiljøet rasa ned på trafikkstasjonen for å få stempel i vognkortet, og 5 årsintervall på bilen man ikke kan bruke fritt lenger? :P

 

https://www.amcar.no/Aktuelt/6147/lengre+intervall+mellom+pkk+innfort.html

 

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Nasjonalt/nye-eu-kontrollintervaller-for-bobiler

 

http://www.lmk.no/10-nyheter/366-endring-i-forskrift-for-pkk-trer-i-kraft-fra-1-oktober-2016

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...