Jump to content

Diselvarmer 2008-2009 Transit Connect.


Nils 15m

Recommended Posts

Må nok rydde litt opp her. 
Jeg er nok ingen novise på biler, har 35 års erfaring med dette. 

Men kjenner (kjente) ikke Ford Connect og hvordan Eberspächer fungerte på den. 

Årsaken til at jeg kortsluttet kabelen til utesensoren var at jeg leste dette på et annet forum. 
Etter at Andy25 sa at det fungere stikk motsatt, har jeg jo selvfølgelig prøvd dette også. 
Men resultatet er det samme. 
Men "gammel" ECU så er varmeren helt død. 

Så jeg regner med at ECU er i BLOCK modus nå. 

Men både ny og gammel ECU forsøkte jeg å kortslutte gul signalkabel til + 

Dette er jo "startsignal" for Eberspächer, men det startet ikke varmeren.

Med "ny" ECU så ville riktignok varmeren fungere med "manuell" start (kun) når motoren var i gang. 

Dette var årsaken til at jeg lurte på om denne egentlig var styrt via CAN-Bus systemet. 

Men det forteller dere at ikke er tilfelle, så da  må jeg finne en annen årsak. 

Men fryktelig vanskelig uten skjemaer. 

Kanskje jeg må klippe litt, og legge opp dette slik som Eberspächer beskriver i sine manualer for å få det til? 

Link to comment
Share on other sites

Når den er kortsluttet / jumpet så får varmeren signal fra instrumentgruppa (+) som gjør at den starter ved kjøring.

 

En periode tidligere var det en del problemer med de thermo bryterne som satt der. Da var det en enkel løsning å bare fjerne bryteren og sette inn en "jumper". (bryteren slo ikke over når det var -10 grader osv...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde koblingen for å ha færre feilkilder, så sensoren kommer nok på plass igjen. 

Har dessverre ikke fått utstyret til diagnose enda, så ingen feilkoder enda. 

Connecten hadde jo ikke engang diagnosekabelen med seg i kabelstrømpa, så jeg måtte koble på en selv (blå/hvit). 

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde koblingen for å ha færre feilkilder, så sensoren kommer nok på plass igjen. 

Har dessverre ikke fått utstyret til diagnose enda, så ingen feilkoder enda. 

Connecten hadde jo ikke engang diagnosekabelen med seg i kabelstrømpa, så jeg måtte koble på en selv (blå/hvit). 

For diagnose kan side 16 i denne være kjekk http://www.toyota4wd.dk/Teknik/eber_5kw_manuaali.pdf

Link to comment
Share on other sites

Case closed.

Fikk begge leketøyene i linken over i dag, men rakk kun å koble til "801" kontrolleren fra Eber. 

Denne kontrolleren er egentlig kun til luftvarmerene, men jeg så en på Youtube som brukte den til å teste varmere han kjøpte brukt og overhalte. 

Så jeg tok sjansen, kjøpte og det gikk bra. 

Fikk feil 50 og 52. 
Feil 50: Feilet oppstart 10 ganger. Kontroller blokkert for flere forsøk

Feil 52: Safety time Exceeded. Sjekk lufttilførsel, eksos, dieseltilførsel

 

Jeg har jo skiftet hele varmeren, men beholdt ECU, så jeg resatte kodene og alt var greit. 

Nå varmer den som den skal, når den skal. 

 

Så da blir det vel å koble opp den gamle varmeren og sjekke den. 

Der sto luftvifta til brenneren fast, så jeg frigjorde den, og har håp om at den vil fungere nå. 

 

Tusen takk for hjelp her, det "varmer". 

 

Så da er bare spørsmålet hva skal jeg gjøre med den splitter nye dieselvarmeren med fjernkontroll som er på veg med DHL i dette øyeblikk??? 

Link to comment
Share on other sites

Kommer så langveis fra denne varmeren, at angrefrist kan man glemme. 
Men det blir alltids bruk for en varmer. 

Jeg har jo enda en varmer som må testes... 

Og så har jeg flere nye elektriske 1000W (naturlig sirkulasjon) og 2000W (med pumpe) som må brukes opp... 

Bestilte 10 av hver for et par år siden... 
Moro å prøve/lære noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Kommer så langveis fra denne varmeren, at angrefrist kan man glemme. 

Men det blir alltids bruk for en varmer. 

Jeg har jo enda en varmer som må testes... 

Og så har jeg flere nye elektriske 1000W (naturlig sirkulasjon) og 2000W (med pumpe) som må brukes opp... 

Bestilte 10 av hver for et par år siden... 

Moro å prøve/lære noe nytt.

 

Kjøpte du 20 varmere?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...
På 2.2.2016 den 18.39, Mondeo Power skrev:

Kortsluttet? Det er noen som kobler bort sensoren og setter en "jumper" i kontakten til sensoren..

Varmeren vil da starte uansett hvor varmt det er ute når du starter bilen.

Heisann. Har en 2007 og er ute etter å finne denne temperatursensoren

 

På 2.2.2016 den 18.39, Mondeo Power skrev:

Kortsluttet? Det er noen som kobler bort sensoren og setter en "jumper" i kontakten til sensoren..

Varmeren vil da starte uansett hvor varmt det er ute når du starter bilen.

 foran på høyre side men klarer ikke lokalisere den. Finnes det noe bilde av hvordan denne ser ut og muligens mer detaljert plassering? Hadde løst et problem for meg da jeg bruker bilen som "bobil" og kunne brukt brenneren som varmekilde også over 5` pluss.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
På 21.11.2015 den 15.28, skrev Andorsen:

Hvis brenneren er produsert av Webasto er det bare å finne ut hvilken type brenner du har og bestille deler på ebay. Helt unødvendig med ford-deler om det er en standard Webasto brenner. Det bruker å stå et klistremerke en plass i motorrom med modellbetegnelse om det er en webasto.

Jeg har overhalt en vebasto, spurte på pris 1150kr for et minimum av deler her. Gikk på nett og undersøkte pris på glødeplugg + filter og ståullplate 150kr fra Tjekkia. Så spør om igjen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...