Jump to content

2011mod Mondeo parkvarmer spørsmål


Aalsen

Recommended Posts

Er en dieselbil. Har slik innebygget parkeringsvarmer (webasto?) som jeg stiller inn i displayet i instrumentpanelet. Jeg leste litt i brukermanualen (ford kaller det parkeringsvarmer) men ble ikke så veldig mye klokere egentlig.

 

- Det står at man skal kjøre like lenge som en oppvarmingssyklus. Hvis jeg stiller inn at bilen skal være varm til kl. 06:00 i morgen tidlig, da vet jeg jo ikke hvor lang oppvarmingssyklusen er, det avhenger jo av om det er -5 eller -20 ute!?

Jeg bor i underkant av ti minutter unna jobb, så å ikke bruke varmeren vil bare være skadelig for motoren, samtidig tappe batteriet om jeg ikke kjører en ekstra runde før jobb, men hvor lenge må jeg kjøre?

 

Samtidig syntes jeg det høres litt merkelig ut at jeg må kjøre en hel time hvis motor/kupevarmeren står på i en time.. (kan stille manuell oppvarmingstid også).

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

Bruk en vedlikeholdslader på batteriet en gang i blandt  så går det helt fint

 

Problemet er at bilen må stå parkert et stykke unna blokka jeg bor i. Har ikke plass nærmere, men uansett er det ingen tilgang til strøm her, så det går heller dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig syntes jeg det høres litt merkelig ut at jeg må kjøre en hel time hvis motor/kupevarmeren står på i en time.. (kan stille manuell oppvarmingstid også).

Webatoen drives av strøm fra batteriet så det blir jo som om du skulle latt lyset eller stereoen stå på. Tar du mer strøm enn du klarer å tilbakeføre så blir det til slutt tomt batteri. 10minutter med bilkjøring gir ikke mye strøm tilbake.

Trenger litt strøm for å fungere alle disse ledningene og pumpene.

 

Webasto AirTop 2000st

Link to comment
Share on other sites

Webatoen drives av strøm fra batteriet så det blir jo som om du skulle latt lyset eller stereoen stå på. Tar du mer strøm enn du klarer å tilbakeføre så blir det til slutt tomt batteri. 10minutter med bilkjøring gir ikke mye strøm tilbake.

Trenger litt strøm for å fungere alle disse ledningene og pumpene.

 

Webasto AirTop 2000st

Det som drar mest strøm, ved bruk av varmer, er varmeapp. vifta på bilen

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal lade bilen hjemme må jeg ha en halv kilometer med skjøteledning trukket fra verandaen i tredje etasje, ned over de andre verandaene (som sikkert liker veldig godt å ha en svart ledning nedover sin veranda) og bort til gjesteparkeringen :P Bor i blokk, tredje etasje....

På jobb finnes det ingen kontakter ute.

 

Dette var ikke noe problemer der jeg bodde før, men nå etter studier har jeg foreløpig flyttet inn hos muttern igjen.

 

Webastoen slår seg ikke på hvis det er lav spenning på batteriet. Bruker ikke webastoen på jobb og kjører en halvtime på tilbakeveien. Vet ikke hvor mye det hjelper?

Link to comment
Share on other sites

Ja det også. Er mange som ikke tenker på at dette trenger strøm. For det brenner jo drivstoff. Så ville bare vise hvordan det ser ut innvendig i Webastoen.

 

Da blir det å kle på seg og skrape ruter om du ikke vil risikere å dytte i gang bilen.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje lade batteriet i ei leilighet, den knallgassen som blir til er farlige greier. Vist det er så vanskelig og få tak i ein stikkontakt så får man straumaggregat på biltema til 2200kr.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Blir kongen på parkeringsplassen når du drar frem og i gang strømaggregatet. Startbooster blir med et så stusselig. :D Men hvorfor ikke? Må bare passe på å ikke fyre opp når blokka ligger å sover middag ellers så kan det bli dårlig stemning.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje lade batteriet i ei leilighet, den knallgassen som blir til er farlige greier. Vist det er så vanskelig og få tak i ein stikkontakt så får man straumaggregat på biltema til 2200kr.

Tenkte jeg ikke på. Går an å flytte det til en (utendørs) bod eller lignende da. Må jo være en plass i nørheten av en boligblokk at det finnes et utvendig strømuttak. Strømaggregat er også et alt. selvsagt. Nye aggregat er jo relarivt stillegående også, så middagshvil tror jeg ikke blir noe problem. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...