Jump to content

Statsbudsjettet 2016. Reforhandlet. Bilavgifter. Oppdatert med 2017budsjettet.


and

Recommended Posts

Da har de krangla ferdig med alle hjertesakene sine, og dette er hva som er presentert i kveld.

Kommer nok noen oversiktlige regnetabeller på de nye satsene i løpet av morgendagen fra seriøse biljournalister. Men vi kan jo ta for oss en liten forrett?

 

Dette var det opprinnlige statsbudsjettet 2016: http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2016/Artikler/Avgiftssatser-2016/

Men nå er det nye tall som gjelder.

 

Fra FRP:

Budsjettavtalen sikrer at avgiftene på drivstoff ikke økes i 2016. For nye biler blir det endringer:

Engangsavgiften legges om i tråd med samarbeidspartienes enighet om prinsipper for nye bilavgifter.

Effektavgiften skal fases ut over to år og alle satser halveres fra 2016.

Vektkomponenten får et bunnfradrag og reduseres noe i alle trinn, samtidig som det legges mer vekt på CO2-komponenten.

I sum fører dette til at biler med lave utslipp og litt sterkere motorer vil komme bedre ut enn tidligere, og dagens urimelig strenge avgiftslegging av hestekrefter ved kjøp av nye biler er kraftig redusert.

- Dette er en avgiftsomlegging i tråd med FrPs politikk, sier Limi.

 

KRF:

Side 14 i denne PDF er det tabeller over nye satser https://krf.no/globalassets/vedlegg/avtaler/budsjettavtale-2016-h-frp-krf-v.pdf

Men så ser jeg Norsk Elbilforening og Trygg Trafikk i samme post på side 4. :huh:  Batteribilforeningen http://www.elbil.no/elbilforeningen forsyner seg med 1.5mill i penger fra felleskassen? :glare:


Da er NAF ute å bruser med miljøfjæra sine. Verdifull tid!  :lol:  Det er ikke måte på krisemaksimering  https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/bilavgifter-i-statsbudsjettet-endelig-skjer-det-noe/

 

Nå skal det norske avgiftsnivået revolusjoneres, men så kommer det en ny måte å måle eksosavgasser på i 2017. Spørs om CO og NOXverdiene minker når testene skal kjøres på vei, og ikke stående på rulle i et laboratorium?

Link to comment
Share on other sites

Tabellen til Bilnorge er ute. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45062

 

Fiesta 1L 140hk 2K, og ST 10K, Focus ST 25K og Focus RS 82700,- mindre i avgift.

Mustang er ikke listet opp, men Mustang 2.3L Ecoboost manuell får ca 63K mindre i avgift. Og Focus RS blir et enda bedre kjøp om en sammenligner med Mustang selv etter disse nye satsene.

 

Normale 95-120hk fornuftbiler er det bare noen hundrelapper opp eller ned så det er entusiastbilene som er vinnere her.

Og har du lyst på større varebil med diesel så blir ikke det noe billigere etter nyttår.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skritt er tatt, men synes det spriker i flere retninger her. Rene spagaten i ytterpunkter. Nå som diesel er blitt det nye fæle så er det allikevel ofte diesel som får mye i avgiftlette her.

 

Må rette meg selv her for varebil gjelder ikke bare store dieselmotorer. Her får selv den vesle Courier 1L Ecoboost noen tusen mer på prisen.

 

Alt av MPV fra lille B-Max til S-Max med Ecoboost eller 120hk TDCI kommer ikke gunstig fra det.

Feks S-Max Ecoboost 160hk får 7K ekstra, mens alle TDCI fra 150-210hk får avslag.

Og Kuga Ecoboost 182hk blir jo helt uselgelig med 18K :o opp.

 

Miljøbilen Mondeo Hybrid går bare 3K ned.

Mondeo 2L Ecoboost 203hk går 9K opp, mens Ecoboost 240hk går 15K ned. Ecoboost 160hk automat 11K opp, og manuell 5K ned

 

Automat blir straffet med mange 10tusen i noen tilfeller.

 

Honda Civic og Fiat 500 fikk ikke være med på festen. Ikke en modell som får mindre avgift, men flere tusen opp.

Link to comment
Share on other sites

Skritt er tatt, men synes det spriker i flere retninger her. Rene spagaten i ytterpunkter. Nå som diesel er blitt det nye fæle så er det allikevel ofte diesel som får mye i avgiftlette her.

 

Må rette meg selv her for varebil gjelder ikke bare store dieselmotorer. Her får selv den vesle Courier 1L Ecoboost noen tusen mer på prisen.

 

Alt av MPV fra lille B-Max til S-Max med Ecoboost eller 120hk TDCI kommer ikke gunstig fra det.

Feks S-Max Ecoboost 160hk får 7K ekstra, mens alle TDCI fra 150-210hk får avslag.

Og Kuga Ecoboost 182hk blir jo helt uselgelig med 18K :o opp.

 

Miljøbilen Mondeo Hybrid går bare 3K ned.

Mondeo 2L Ecoboost 203hk går 9K opp, mens Ecoboost 240hk går 15K ned. Ecoboost 160hk automat 11K opp, og manuell 5K ned

 

Automat blir straffet med mange 10tusen i noen tilfeller.

 

Honda Civic og Fiat 500 fikk ikke være med på festen. Ikke en modell som får mindre avgift, men flere tusen opp.

 

Jeg synes media har hatt et veldig unyansert bildet av saken. Ja, mange dyre biler går veldig mye ned når man ser på kroner og ører, men mange av hybridbilene der ute, i alle fall de som på papiret har vært flinke, de har jo hatt tilnærmet null eller har null i avgifter. Så at f-eks Passat GTE går ned "kun" 6500, mens min kommende bil går ned nesten 83000, så er fortsatt kuttene i avgiftene på GTE på nesten på 75%, mens min bil går ned med "kun" ca 21%. BMW i8 går ned med 51%, Volvo XC90 T8 går ned ca 35%, Toyota Prius plug-in og Golf GTE går ingenting ned i pris enkelt og greit fordi den har allerede 0 i avgift. Så de som kjøper seg en Passat GTE betaler da altså 1500-2300 kroner i avgifter, de som kjøper i8 betaler 40000 i avgifter,  de som kjøper seg en Volvo XC90 T8 betaler 180000 kroner i avgifter, mens jeg, som velger en ikke-hybrid som slipper ut "grusomme" 175 gram CO2 og 0,04 gram med nitrogenoksider, fortsatt må betale 313000 kroner i avgift. Velger noen å kjøpe seg en S65 AMG, så må de fortsatt betale 940000 i avgifter, selv om den har gått ned over 200000. 

 

Så jeg synes nå at regjeringen har skjønt mye media (og Bellona) ikke har skjønt, nemlig at det er forskjell på effekt og utslipp. Og det er også grunnen bl.a. NAF stiller seg bak denne nye bilavgiftordningen. 

 

At Ford sine hybridbiler går ned lite, det er fordi Ford er veldig dårlig på hybrid (og elektriske) biler, og jeg synes ikke at biler skal belønnes bare fordi de har et klistremerke på hekken som sier hybrid om ikke resultatene av batteripakken gir større effekt. Det samme gjelder automatgir. Har bilene dårlige og inneffektive automatkasser som øker forbruket og dermed utslippet, så selvsagt bør de straffes mer. Tross alt, dette er jo et avgiftssystem som skal ta miljøet mer på hensyn, og dagens ordning gjør ikke det spesielt bra. For dagens avgiftsystem har vært janteloven og dermed har hovedfokuset vært på effekt. Men nå som utfasingen av effektandelen har startet, så gir det store nedganger på motorsterke biler. Ford sine hybridbiler er ikke de eneste som får lite nedgang, for Lexus har jo mange modeller som har moderat nedgang, rett og slett fordi de slipper ut like mye CO2 som en del vanlige bensin- og dieselbiler, samtidig som dette ikke dreier seg om de mest motorsterke bilene. Og da er det ikke så mye å hente. Så de tradisjonelle fossilbilene blir fortsatt mye strengere avgiftsbelastet enn normalbilene. 

 

Så jeg synes dette forslaget til nye bilavgifter er et steg i riktig retning. Personlig, om miljø var det som det skulle satses på, så ville jeg hatt engangsavgiftene utelukket på utslipp i form av produksjons av kjøretøyet man valgte å kjøpe. Dermed ville bensin og dieselbiler blitt langt billigere, mens el-biler hadde blitt langt dyrere. Deretter ville jeg hatt langt høyere avgifter på drivstoff. Med et slikt system, så ville man ha avgiftsbelagt etter reelle utslipp og ikke etter potensielle (og i stor grad fiktive) utslipp.

Edited by Ribba
Link to comment
Share on other sites

Ja hybridbilene til Toyota får ikke noe av betydning i dette budsjettet da de er motorsvake, og har lavt C02utslipp. Samme med Mondeo Hybrid som ligger rett under den magiske 100grensen med 99gram Co2.

Skrev miljøbil for å fremheve at det er verdens frelse i mange miljøvernerøyne. Den Mondeo Hybriden passer heller ikke til alle da den har sine svakheter, og er heller ikke klasseledene i hybrid.

Er jo såpass dyr også at noe bedre alternativ til en Ecoboost ville den ikke blitt om jeg skulle ha ny Mondeo.

 

Slo meg bare at Focus kommer godt ut av det med omtrent alt av motorer. Og særlig som Ecoboost 182hk, men MPVene B-Max til Galaxy med SUV Kuga sliter om det er Ecoboost eller under 150hk TDC. Dette er jo storfamiliebiler, og det er vel vekten som gjør sitt her så utslippene bli deretter.

Er nok ikke helt vant med dette nye.

Den nye Focus RS er jo en ganske så fin miljøbil. 175gram CO2 og 0,04NOX mot Kuga Ecoboost 182hk 171gram og 0,04NOX. Og tar vi med livsløpet så er det ingen tvil om at Focus RS fordeler dette på flere år enn en gjennomsnittlig Kuga. Så kjør den med god samvittighet.   

 

Er jo litt morsomt at Toyota som var i spissen av de som presset på oss dieselbiler i 2007. Men som i dette nye avgiftsystemet ikke har en eneste "miljøvinner" i salgslisten sin.

En skulle tro lille og lette 200hk GT86 kunne hente noe. Men den blir 10K dyrere. Et annet eksempel er Rav4 skal ikke lengre selges med dieselmotor da de ikke har noen Euro6 dieselmotor.

Og de gikk jo ut i sommer med en melding om at Rav4 nå bare skulle komme i miljøvennlige bensinutgaver. Og disse bensinmotorene i Rav4 øker med 8 til 25K. Det er ganske heftig.

Men Toyota er ikke alene der. Omtrent alt fra Japan og Korea vil koste mye mer i 2016.

 

Det som blir spennende er at nå ble jo innslagspunktene i CO2 flyttet nedover. 100gram er jo det magiske som gjelder i miljøbilutslipp. Bare lurer på hvor mange som fortsatt blir klasset som miljøbil når den nye avgassmålingen kommer i 2017?

Link to comment
Share on other sites

Klagde min nød i en epost til BilNorgeredaksjonen i går da jeg ikke fant noen Mustang i listen. Om det havna i spamfilteret eller ikke her er uansett alle Mustangutgavene med. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45062

Selv automatene fikk ta del i avgiftkuttet. Ecoboost manuell 59K, mens automaten bare fikk halvparten. V8 blir fortsatt bare en dagdrøm de neste årene.

Link to comment
Share on other sites

Klaget over manglende varebiloversikt også. Den kom i dag http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=45081

Ny Transit blir ca 10-15K mer. Courier og Connect slipper heller ikke unna så bare å kjøpe julegave til seg selv allerede nå.

Øker på Ranger også. Men her kommer det en facelift i 2016 så den er kanskje verdt å vente på?

 

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=45083

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikke før 2016prisene har satt seg så er politikerene ute i media for å snakke 2017avgifter.

Selvsagt er overskriften vinklet til klikkfangst hos forbanna  :lol:  nordmenn med helt ny strikkmotorbil http://www.tv2.no/nyheter/8106480/

 

Verdt å merke seg at Venstre trengs på dette laget, og da går garantert vinninga opp i spinninga. Hva skal jeg med en ny 300hk bil til 750K om Venstre får drivstoffet til å bli dyrt?

Og mest sannsynlig kjører jeg i 2017 fortsatt rundt i 20år gamle biler, og skal være med på å dekke inn avgiftskuttene på pluginn hybrid familiebiler til 950K gjennom pumpeprisen.

 

Svære motor var vinnere i 2016, men den norske krona har blitt en Zimbabwedollar så dette hjalp ikke så mye. http://www.tv2.no/a/7968410/

 

Feks Volvo XC90 T8 400hk til 1 million ble 100K i avgiftslette. Men etter valutaen, og den norske importørens prissetting blir den bare 33K billigere. 67K av dette kuttet forsvant i løse luften.

Så tenker du kanskje at 33K er jo alltids noe på en bil til 1 million så dette blir billig bruktbil om noen år, mens den XC90 du kunne hatt råd til sprell ny som innstegsmodellen XC90 D4 blir 49K dyrere.

 

Tar vi Ford så ble Focus RS like dyr som i 2015. Focus ST bensin blir bare 9K ned.

Mustang 2.3L 2015 fra 730K. I 2016 fra 756K selv med 60K i avgiftskutt. Så den som satt å ventet på billigere Mustang må isteden bla opp 26K mer.

Og selvsagt ble alle 100-120hk fornuftsmotorer fra alle bilprodusentene dyrere i år.

 

Og jeg som ikke skal ha nybil i 2017, men være miljøvennlig å kjøre en bil som allerede er produsert for 20år siden får lov å delta på dette miljøspleiselaget allikavel med den økte literprisen som Venstre vil ha.

Slipper ikke unna nei.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nok med at KRF og Venstre skal kreve sitt. Der kom jammen meg Bellona på banen, og vil mene noe de også. http://e24.no/privat/bil-og-trafikk/ingen-avtale-om-bilavgifter-foer-budsjettmoete/23632844

Link to comment
Share on other sites

– Dersom man skal få en renere bilpark, må man gradvis øke avgiftene på alle fossilbiler, mens man beholder dagens prisregime for elbiler. I tillegg må man øke drivstoffprisen drastisk, 

 

da for jeg bare putre rundt og brenne bensin og olje i gammel ford da, istedenfor å kjøpe en nyere entusiastisk bil...
 

Link to comment
Share on other sites

Alle biler er berre eit par prosent utav da store bildet som moder jord slipper ut. Vist da blir eit stort vulkan utbrudd så blir det meir utslepp enn ka me noken sinne klarer og slippe ut.

 

Fyller tanken med god samvittighet....

  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

 

da for jeg bare putre rundt og brenne bensin og olje i gammel ford da, istedenfor å kjøpe en nyere entusiastisk bil...

 

Totalt så er jo en bil som allerede er produsert, og i trafikk mer miljøvennlig enn en bil som blir produsert i morgen. Så jeg har ikke så mye skamfølelse av å bli sett i mine 90tallere.

 

Derimot føler jeg noe når det gjelder disse nye 2016 og 2017bilavgiftene. Jeg kan ikke så mye om pluginn hybrid, men det er jo der den eneste innsparingen skjer for de normale av oss?

Greit at AMG og Superbiler blir billigere. Men da er vi på millionen og mer.

 

Drømte du om noe heftig bensin fra Ford så er alt du får 9tusen på en Focus ST bensin. Og det er ikke de 9stykk tusenlappene som gjør at Focus ST selger eller selger ikke. 

Så ja jeg får en Focus ST 9K billigere enn ifjor om jeg vil det, men KRF, Venstre og Bellona vil da at jeg skal betale feks 1 krone mer i literprisen på bensin? Har jo ikke spart en skit da.

Og den kronen? skal vi alle betale om du så kjører gammel Taunus eller sprellny 2016 Mondeo.

 

Og i 2016 så fjernet de halve HKkomponenten, hva skjer i 2017 når det ikke skjedde en skit av størrelse i 2016 på Ecoboostmotorer? Og blir 120hk fornuftsbilen til bestemor enda dyrere i 2017?

Og hva skal vi som må innom byen med en helt ny 180-240hk dieselbil av Mondeo eller Passat når ingen som sitter i bystyret ønsker den dieselbilen velkommen innenfor bygrensen? Var jo de som ble avgiftsvinnere i familebilsegmentet.

2L Ecoboost Mondeo er så dyr at det er ikke noe å tenke på engang om du blir nervøs av tanken på restverdien.

 

Og en Ranger til alt jeg drar med på treff kunne være kult, men de ble dyrere de også.

Jeg er ikke en vinner i dette 2016 bilavgiftsbudsjettet.

 

-Nå er det ingen som vet hvor mye drivstoffprisen kommer til å økes, men om noen partier vil ha den drastisk høy så er vel feks 1 krone det?

 

 

---GLEM DET FOCUS ST BENSIN EKSEMPELET.----

Sparer ingenting der heller nå som jeg har lest 2016prislisten gjeldene fra februar. 9K er informasjonen fra Broomartikkelen datert 23.januar.

Edited by and
Kikket i prislisten for 2016.
Link to comment
Share on other sites

Si hva man vil om Ola Borten Moe, men han vet å skape bølger. I 2017 er elbilfredingen over. Og Senterpartiet lover slutt på avgiftfritakene siden 80000 stykk elbiler betyr at elbilen har funnet sitt marked i Norge.

Kan bli spennende dette da det er mange "miljøbevisste" der ute som ikke er så voldsomt hissige på å bruke av egen lommebok for miljøsaken :P  http://e24.no/bil/elbil/borten-moe-vil-ha-sp-med-paa-aa-fjerne-alle-elbil-fordeler/23635500

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det alltid slik at det er "fotsoldaten" som må blø? Det er vel bare slik det er...

 

Er mye symbolpolitikk på dette miljøfeltet.

Et eksempel på det er MDG her i Oslo som subsidierte velstående sykkelfantaster innkjøp av elsykler med en sum på 5millioner kr. Samtidig så gikk tbane/trikk/bussbilletten i Oslo opp med 2 kroner i 2016.

 

https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/tilskudd-legater-og-stipend/miljo/tilskudd-til-kjop-av-el-sykkel/

 

De som søkte, og fikk de 5 millionene var flestparten velstående folk med dyr sykkelhobby.  http://www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/El-sykkelsubsidier-gikk-til-vestkanten-og-Nordstrand-8371892.html

 

En billigere eller nullvekst i bussbillettprisen for de fattige som ikke har råd til bil eller sykkel er ikke synlig i gatebildet. Så det er da ingen grunn til å prioritere.

Men kule trendy miljøbevisste urbanister som krever sin rett i gatebildet med en sykkel påmontert et svært batteri er synlig politikk. Om enn kun symbolpolitikk.

Og det er jo litt greit at det som gjøres av miljøbyrådet synes, og blir husket som noe unikt i ettertid. For en døll bussbillett er det ingen som ser. :rolleyes:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er visst miljødager i Arendal denne uka. Så nå er byen fyllt opp med gærninger :P som kappes om å kappe utslippene, men bra noen tør stå opp mot miljøpopulismen.

Selv om Subaru Norge sikkert hadde skreket seg hese i hylekoret om avgiftsomlegging NÅ de også sammen med Toyota Norge og Møller om de hadde hatt en EL-Impreza. :whistling:

 

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46540

 

Den helt nye fellesstandarden på måling avgasser på kjøretøy kommer i 2017, men vi nordmenn kan ikke vente. Vi er best og først i verden!

Link to comment
Share on other sites

Bellona til redningen!

Vi har ikke tid til å dille. Mål og rammer må settes nå. I 2030 må 1,3 – 1,5 millioner av bilene våre være elektriske, tordnet fagsjef Hallstein Havåg i Bellona.

 

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46555

 

Norge redder verden nok engang. :lol: Hva skulle det bli av verden om det ikke var for Norge?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må nok kjøpe big block for og utligne dette her litt :D

Big block? Er ikke det 4 sylinder i disse tider? :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke mange timene igjen til statsbudsjettet legges frem nå på torsdag.

Så hva kan vi forvente? Ikke noe jeg har bruk for av det jeg har sett av lekkasjer.

 

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/mer-treffsikre-avgifter-ma-til-for-a-na-klimamalene/

 

VRAKPANT! DET GRØNNE SKIFTET! GAMLE miljøfarlige BILER. NYE rene BILER! For alle som vil fremstå som miljøforkjempere. Om du orker dette i lyd trykk linken under. Du er herved advart. :P

https://www.facebook.com/nafnorge/videos/vb.258879260626/10157480038720627/?type=3&theater

 

Og her er NAF ute å gnager nok en gang med det grønne skiftet! :angry: Som om det var en miljøorganisasjon eller en nybilimportør NAF er?

NAF er en forbrukerorganisasjon for bilister, men fremstår mer som den er kuppet innenfra av unge trendy urbanister uten egen bil.

 

-Billigere bomring på utvalgte strekninger.

Jada der finner du garantert ikke bybommene på disse strekningene. Men kjekt med en krone eller en tier mindre på den årlige ferieturen. http://www.autopass.no/_attachment/650650/binary/1118424

 

-"Billigere" 150hk diesel Mondeo.

Nei takk. Står over den denne gangen også.

 

-Ca 300kr lavere årsavgift.

Skal ha noen biler påskilta om det skal monne. Ren symbolreduksjon kaller jeg det.

 

-Dobling av vrakpanten!

Skal vi se hva betyr pant? Tilbakebetaling er det. Så vrakpanten legges på nybilprisen, og den legges dermed også på bruktbilprisene. Så der gikk spinningen opp i vinningen eller var det omvendt?

Uansett skal du ha kjøpe bil etter at du vraket den gamle så er du like langt.

Og helt fantastisk doblingen av vrakpanten på disse gamle bilene som ofte kjører mye kortere (miljøvennlig) enn nye biler skal finansieres med et tilskudd fra fellesskapet. Mener NAF. Som nybilimportør eller med tanke på norske forbrukere?

For Norge har jo så overflod av penger tilovers i disse tider etter at oljeprisen gikk i kjellern.

 

-Veiprising. Heldigvis bare en NAFfantasi enn så lenge. Dette skal ikke på neste års statsbudsjett.

Jeg orker ikke gå der nå. Det blir bare for (sensurert) av det som er/var en bilforbrukerorganisasjon.

 

Og med denne heksejakten på den gjennomsnittlige vrakbilen så er NAF med på å stemple eiere og brukere av 10-19 år gamle biler som miljøsyndere med bruk av ord som miljøbombe, forurenser, og alt det der fæle og umoderne.

Men alt for det grønne skiftet. NAF fronter sykkel nå.

 

Hva med dette bildet av en gultrøye i sykkelhjelm foran en buss i byen? Full score på komunikasjonen av imaget her. https://www.mynewsdesk.com/no/naf/contact_people/nils-soedal-kommunikasjonsraadgiver-58035

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...