Jump to content

Biltema olje


Complexity

Recommended Posts

Alle tenker at Biltema oljen er dårlig, nettopp fordi den er billig. MEN når Biltema kjøper inn olje, kjøper de store kvanta, og innhenter priser fra større kjente leverandører. Den som kommer med beste tilbudet, leverer oljen, som er tappet på Biltema kanner. Så det kan gjerne være Mobil1, Castrol, Valvoline osv som er på de dunkene. Det varierer.

Jeg tror deg- men håper det har noe for seg å handle F. Eks Royal Purple :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Alle tenker at Biltema oljen er dårlig, nettopp fordi den er billig. MEN når Biltema kjøper inn olje, kjøper de store kvanta, og innhenter priser fra større kjente leverandører. Den som kommer med beste tilbudet, leverer oljen, som er tappet på Biltema kanner. Så det kan gjerne være Mobil1, Castrol, Valvoline osv som er på de dunkene. Det varierer.

Helt riktig det du sier her, men de får nok ikke kjøpe den på den øverste hylla, pluss at som du sier, så er det det ene den gangen og det andre en annen gang. Du vet aldri hva du får.
Link to comment
Share on other sites

Er nok sikkert litt synsing osv, men jeg er rimelig sikker på at de hadde ikke brukt milliarder på det hvis alt var det samme.

Ingen som kan bekrefte det 100%. Eller vil ;)

Fant en her:

 

"Jeg har jobbet på en Statoil smøreoljefabrikk, og alle Statoil-kannene er identiske med Biltema sine i form, volum og farge. Kannene ble produsert og transportert med Statoil-etiketter på, så hvis Biltema er kunder (fikk aldri info om det) bytter de i såfall etikettene på hovedlageret deres. Mest sannsynlig er det Statoil, da de deler utseende og geografisk område"

 

 

Dette gjelder nok flere ting. Jeg er maler, og jeg vet bl.a Jotun maling som vi bruker, blir tappet til et annet "billig" merke også. Nøyaktig samme maling..

Og Jotun sparkel f.eks, den produserte ikke Jotun. Den var det ukjente Dalapro som laget FOR Jotun. Så når Jotun for et par år siden skulle begynne å lage dette selv, fikk de store problemer, for de hadde rett og slett ikke oppskriften! Den satt billigmerket Dalapro med, og gjør det enda ;) Så den "originale" Jotunsparkelen finnes i Dalapro sine spann ;)

Så det er mye triksing og miksing med alt tror jeg.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Du vet ikke hva du får, og den er heller ikke godkjent av bilfabrikantene, men jeg er enig i at forskjellen på prisen kanskje er drøy, å at det kanskje hadde holdt med dobbelt så dyr i stedet for 5 ganger

Se på Toyota pro ace, vanvittig stygg btw, men det er vel Renault eller Fiat. Mercedes Citan, grusom den også, samme søpla som Nissan nv200, 1,5 Renault dci motor, levert med rådebank fra fabrikk. Men nå er vi vel off topic :D

Drit i off-topic, viktigste er å diskutere :D

  • Like 1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Det som skiller kvaliteten på oljen er adiktivene som produsenten har i og hvilket blandingsforhold det er av hver adiktiv som har noe å si på egenskapene til oljen til og motstå varme, ta opp forurensninger og sot, vann og bensin før smørefilmen ødelegges.

Dette holdes hemmelig av de store kjente produsentene. Ble jeg fortalt hos Motul.

 

Men at det ikke er Biltema som har pumpet, rafinert og laget oljen er vel 100% sikkert. 

Link to comment
Share on other sites

Det som skiller kvaliteten på oljen er adiktivene som produsenten har i og hvilket blandingsforhold det er av hver adiktiv som har noe å si på egenskapene til oljen til og motstå varme, ta opp forurensninger og sot, vann og bensin før smørefilmen ødelegges.

Dette holdes hemmelig av de store kjente produsentene. Ble jeg fortalt hos Motul.

 

Men at det ikke er Biltema som har pumpet, rafinert og laget oljen er vel 100% sikkert.

Vi kan være enig om det, med mindre Statoil selger hele produksjonslinja til biltema da, nå i disse krisetider
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å illustrere kvaliteten på Biltemas olje sammenlignet med andre merker, kan jeg gi alle her følgende tips: Kjøp en liter 5w30 helsyntetisk fra Biltema. Kjøp en liter i-sint 5w30 fra Agip. Legg en dråpe Biltemaolje mellom fingrene, press hardt sammen og prøv å gni. Gjør det samme med Agip sin olje. Forskjellen er absolutt merkbar! Jeg ble overrasket første gang jeg fikk demonstrert dette. 

 

Jeg har hørt at Biltema kjøper sin olje hos produsenter som Carlube. Og det er logisk i og med at flaskene til Biltema er helt lik Carlube sine. Carlube er en produsent som kjøper opp olje som ikke oppfyller andre produsenters kvalitetskrav, for å gjøre små modifikasjoner og selge den til uvitende kunder. 

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til den dagen det kjem ein fasit ein såkalt billig "drittolje" er ein dårlig olje :P

Fasiten tror jeg allerede ligger på bordet. Her handler det om at folk mener billig olje er akkurat det samme som dyr olje. Det tviler jeg sterkt på. Pluss at vi i dette landet har det bilprodusentene kaller ekstreme forhold. Noe som igjen gjør at jeg, uansett hva folk mener, ALDRI vil fylle olje jeg ikke vet hva er på mine biler. Og der kanskje spesielt : biltema, Europris, rema1000 o.l.

Når de overnevnte stiller med egne Formel 1 eller WRC team feks, med egenproduserte smøremidler, og vinner, skal jeg vurdere om jeg skal bruke olje produktene deres, hvis de fortsatt er like billige.

Jeg kaster ut en brannfakkel til jeg. Generelt, vil jeg si at mesteparten av tingene de selger på biltema er vel av heller ganske dårlig kvalitet, eller elendig faktisk. Det værer seg alt fra skruer, tape, lim, verktøy, bremseklosser, det meste. Selvsagt med noen få unntak.

Så, hvorfor i all verden skal de som har generelt lavkvalitetsprodukter ha høykvalitets olje?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var innom Biltema før helgen, og tok faktisk en runde og leste på benevnelsene på alle motoroljene jeg fant. Jeg driver stort sett med eldre biler. Den nyeste jeg har er 98.

Tror det var 2 oljer jeg fant som hadde gode nok benevnelser for motorene i aldersgruppen jeg driver med, forutsatt at de klarer kravene.

Kombiolje til traktor. SAE 50 olje, og eventuelt SAE 30 gressklipperolje blandet med SAE 50 oljen. Ingen av syntet eller delsyntetoljene var i nærheten av å ha gode nok spesifikasjoner. Generelt lite med ACEA benevnelser på oljene jeg fant utenom A3/B3.

FK har heldigvis enda noen oljer som er god nok, selv om det ser ut som D5 oljen er gått ut av sortemang til ufordel for E9 :(

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sorry, trodde litt siste ordet var sagt, men jeg klarte ikke dy meg.

Var innom biltema for å sjekke olje. Ble overrasket. Ting har jo skjedd der også. Den var ikke så billig synes jeg og kannene har jeg sett før. Jeg skal legge ut litt bilder og priser, men over 100 kr literen for c3 olje. Det er vel litt billigere (ca 20-30 kr),enn c3 olje jeg selger, som da er godkjent av forhandlere som original olje. Så da bør vel valget være greit?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...