Jump to content

Biltema olje


Complexity

Recommended Posts

Vært mye snakk om kvaliteten på denne. Noe formening om hvordan den er nå?

 

 

På min Mondeo er serviceintervallet på 20 tusen?!?

Om jeg heller bytter på 10 tusen men bruker billigere olje fra biltema, er det bedre eller værre for motoren?

 

Noen formening?

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Så lenge kvaliteten er rett ville ikke jeg hatt noe problem med å bruke Biltemaolje.

Selv bruker jeg billig FK olje på det meste.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vært mye snakk om kvaliteten på denne. Noe formening om hvordan den er nå?

 

På min Mondeo er serviceintervallet på 20 tusen?!?

Om jeg heller bytter på 10 tusen men bruker billigere olje fra biltema, er det bedre eller værre for motoren?

 

Noen formening?

Som så mange andre har også Biltema ett stort og variert utvalg. Som vanlig er det gode, gamle høykvalitet alternativer og noen moderne, miljøvennlige og motorfiendlige alternativer.

 

Det er for å holde servicekostnadene lave og levetiden nede slik at du må på verksted og bruke penger på unødvendigheter eller helst kjøpe ny bil når denne motoren er utslitt lenge før tiden.

 

De oppgitte oljeskiftintervallene er i dag helt på jordet. Eks. Jeg kjenner kun ett eneste menneske som gjør dette korrekt i dag. En yngre kollega har nylig kjøpt seg en nyere Honda Civic. Han har kun noen få Km å kjøre til og fra arbeid hver eneste ukedag. Bilen blir derfor sjelden varm. I Honda sin literatur blir dette korrekt beskrevet som krevende kjøring! Han bytter derfor, helt korrekt, motoroljen sin hver 5000 km. Dette er måten å gjøre det på. Hans forrige Honda Civic ble, pga rust, kastet med nærmere 400 000 km. på telleren og motoren var fremdeles helt fin. Det er ikke værst når det er V-tec med ett rødfelt i området 8000 o/min. og han har kjørt bilen siden han fikk lappen i en alder av 18 år. 

Kan også forteller at helt nylig har jeg fått høre om 2 stk. som har fått problemer med de orginale Cosworthkammen sine. Dette er uhørt. Pga den eksplosive økningen i antall forurensende rasshøl på planeten (det eneste sanne forurensningsproblemet til moder jord) så overkompenserer man i dag så kraftig at de moderne motoroljene ikke lenger klarer å gjøre den jobben som tidligere generasjoner motoroljer klarte. 

 

Konklusjon: Hvis du kjører en av de billige, fra kr. 37,- pr. Liter, API: "SL" oljene jeg linker til og bytter den hver 5000 - 7500 km avhengig av måten du bruker bilen på, så kan jeg nærmest garantere deg at du vil ha den Modeomotoren som lever lengst i lokalområdet ditt.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Motorolje-10W30-2000022972/

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Motorolje-10W40-2000022971/

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Lavtrykende-motorolje-10W40-2000022965/

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar folkens.

Da blir det hyppigere men billigere service på mondeoen :)

 

Bytter olje, oljefilter og oljepluggen, Samt luftfilter.

 

Noe mer å ta hensyn til på en "nyere" bil med tanke på "service"?

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tok service for en stund siden nå, og det gikk jo meget greit. Litt gris å bytte dieselfilter men det gjelder bare å stille mere forberedt neste gang.

Men ser i papirene at på servicer har de også byttet INNSATS -OLJEKJØLER (FO 134974)

Hva er dette? noe jeg og burde bytte?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

er det ikke audi eller noe slik som har oljeskift før første 40.000km ?

 

 

eehmm!      er da vel mange biler som ikke har problemer med å passere 200.000km fra gamledager?

 

- Før i tida var en bil som hadde gått over 100 000 kilometer, snart klar for grava, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Slik er det ikke lenger. Nye bilmodeller bygges med et livsløpsmål som er atskillig høyere.

Link to comment
Share on other sites

- Før i tida var en bil som hadde gått over 100 000 kilometer, snart klar for grava, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Slik er det ikke lenger. Nye bilmodeller bygges med et livsløpsmål som er atskillig høyere.

Da mener jeg han ser veldig langt tilbake i tiden, og heller ikke veldig langt fram i moderne tid. Iverfall om man sikter til motorer.

Før blybensin kom var det jo ikke uvanlig med overhaling av topp etter første 10000km eller så.

Enkelte biler fra 70tallet ca eller tidligere, så kan det nok stemme at 100000km begyner å bli mye. Men med f.eks moderne commonrailmotorer mener jeg det er motsatt. Dyser er jo ofte modne for utskiftning rundt 100K, men det på f.eks MB dieseler med mekanisk innsprøytning, ofte ikke var nødvendig med mer enn vanlig service på motor, og gjerne km stand på 600-1000K.

Og ser man ellers på moderne biler, så er de jo fullpakket av elektroniske duppeditter som ryker i ett sett og skaper problem. Og rustproblemer har det vært flust av på nyere biler.

Har lyst å nevne den andre bilen jeg hadde, en 85 Sierra, som var kjørt ca 440000 når jeg kjøpte den. Originalmotoren var kjørt ca 410000 når den ble plukket ut til fordel for en IS motor. Toppen ble tatt av når motor ble tatt ut, og sylindrene på den viste ikke tegn til polering eller slitekant. Var kjørt nærmere 500K når jeg uheldigvis prøvde å hugge ned en bjørk med den.

 

Edit: Med nærmere ettertanke var den nok kjørt over 500K.

  • Like 3

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oljediskusjoner er gøy.

Her er min brannfakkel:

Råolje er stort sett den samme, men tilsetningene er forskjellige. Det er de som koster å utvikle. På en gammel bil er det sikkert ikke viktig. Har du dieselpartikkelfilter eller moderne bil generelt styr unna biltema eller annen billig drittolje. En ting er at de holder spesifikasjonene, og det er vel å bra. Med de holder IKKE bilfabrikkens godkjenning. Det er der forskjellen ligger. Mitt råd er: bytt olje hver høst, da har du frisk olje gjennom vinteren. Kjører du mer enn 20000 i året så bytter du om våren også. Om du betaler 8000-1000 kr da er vel ikke så viktig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er Biltema sin olje dårlig da? Hvor tenker du den kommer fra?

Råoljen er den samme, men tror du mobil1, shell, total, Castro bruker milliarder på å utvikle tilsetninger for moro skyld? Disse kjemper om å få være original leverandører. Du blir ikke det med et middelmådig produkt.

Ser at det virker som om jeg var litt spydig her, var ikke ment slik ihvertfall. På gammel bil, bruk hva du vil, morderne bil, vil du ha minst mulig sotpartikler også videre.

 

 

Oljediskusjoner er gøy.

Her er min brannfakkel:

Råolje er stort sett den samme, men tilsetningene er forskjellige. Det er de som koster å utvikle. På en gammel bil er det sikkert ikke viktig. Har du dieselpartikkelfilter eller moderne bil generelt styr unna biltema eller annen billig drittolje. En ting er at de holder spesifikasjonene, og det er vel å bra. Med de holder IKKE bilfabrikkens godkjenning. Det er der forskjellen ligger. Mitt råd er: bytt olje hver høst, da har du frisk olje gjennom vinteren. Kjører du mer enn 20000 i året så bytter du om våren også. Om du betaler 800-1000 kr da er vel ikke så viktig.

UPS, skulle bare redigere prisen også kom hele på nytt... jeg er ikke kjempeflink med dette forumet. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt rød oljekanne fra Biltema med helsynt på min sierra dohc (og flere motorer, alle har brukt olje, kanskje pga oljetypen? )   den oljen har A3/B3 spec.

 

Ut ifra det RS 1000 sier så kjøpte jeg inn en mineral kanne som det står  A2/B2 på.

A2/B2 og A3/B3  er eneste forskjellen jeg finner på disse oljene, og undrer meg litt på hvorfor A2/B2 skulle vare bedre, da det virker motsatt når jeg leser på kannene.. ?

Link to comment
Share on other sites

Nei, tror ikke de lager den selv, på et tidspunkt solgte de Mobil1, da hadde de kjøpt et parti med eldre spesifikasjoner. Hvorfor Mobil1 i det hele tatt solgte det til biltema, er for meg ukjent.

Akkurat.. Så hvorfor er Biltema drittolje da? Du vet jo at det er kjente merker som egentlig er tappet på Biltema dunkene..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere samlinger spec med den dyre mobil1, vil dere se forskjell. Jeg selger også olje. Og det er klart at når man kjøper store kvanta, blir prisen annerledes. Men olje til 20 kr literen kontra 150 til 200 så er det forskjell, eller så hadde merkeforhandlerene kjøpt den billige sorten. Men det gjør de ikke.

På den nye transiten jeg har bestilt, er intervallen 50000 km, skjønner ikke at de tørr. Jeg bytter uansett rundt 20000.

Link to comment
Share on other sites

Uten direkte sammenlikning-

Jeg har en pågående diskusjon i firmaet mtp selvborrende skruer. Her går det på stål legeringen- ellers ingen forskjell. Resultatet gir dog enorm forskjell når en borrer i en "j-skinne" (industriporter).

 

Alt Olje er et tilsvarende produkt er jo ikke usannsynlig. Råoljen er produktet ("skruen")- utforming og materiell er eventuell forandring mtp merkevare.

 

"Dere her på forumet" (uten å mene dette på noen negativ måte) har i all år snakker varmt om biltema/FK olje. Selvom jeg har stor tiltro til dere har jeg fortsatt vanskelig for å tro at det ikke er NOEN forskjell til de dyrere oljene.

 

Mitt resultat er:

Mulig det ikke er noen forskjell- jeg påkoster meg allikevel den dyre oljen. Den dagen det BEVISES at oljen er like bra- sparer jeg masse penger :D

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Alle tenker at Biltema oljen er dårlig, nettopp fordi den er billig. MEN når Biltema kjøper inn olje, kjøper de store kvanta, og innhenter priser fra større kjente leverandører. Den som kommer med beste tilbudet, leverer oljen, som er tappet på Biltema kanner. Så det kan gjerne være Mobil1, Castrol, Valvoline osv som er på de dunkene. Det varierer.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...