Jump to content

Noen med DEFA motorvarmer i MK2 Focus?


Fakeworth

Recommended Posts

Jeg har motor og coupe-varmer fra DEFA i bilen min. En 1.6TDCI, men jeg syntes det er fryktelig dårlig effekt av motor-varmeren. Det blåser på grensen til kaldt/svak lunk på morgenen etter å ha stått på ca 3 timer.

Jeg trodde egentlig at bilen ikke hadde varmekolbe tilkoblet, kun coupe varmer så jeg kjøpte inn en ny med slange og T stykke og la meg under for å montere, og ble overrasket over at det allerede var en der. 

 

Noen andre som har dette montert og syntes den varmer lite?

 

Jeg byttet til den nye kolben T stykket og ledningen for å være sikker, men det er samme effekt som før jeg byttet.

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Varmer denne kjøleveska eller er det en slik som sitter limt fast rett på blokka? Kan vel nesten ikke sammenligne de to forskjellige typene. Trodde det var noe galt med motorvarmeren i bilen min inntil jeg prøvde å starte den uten :P Sett det er fler som har reagert på det samme.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Den varmer kjøleveska :)

Men ja du har sikkert rett, hadde sikkert merka store forskjeller uten å sette den på :)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har den som sitter limt til bunnpanna på vår, og den gjør ikke annet enn å varme olja. Bilen starter lettere og oppnår driftstemperatur litt raskere. Det er vel heller ikke meningen at disse varmerne skal varme såpass at det kommer varmluft fra apparatet med en gang. Derfor de fleste ser behov for kupévarmer i tillegg. På en bil jeg hadde tidligere, var det blokk varmer type i frostplugg. Den viste seg å være gåen da jeg sjekket, men selv ikke etter at jeg byttet, ble det "instant" varme, men jeg merket stor forskjell på hvor fort motoren kom opp i normal driftstemp i forhold til da varmeelementet ikke virket.

Uansett type, er nok motoren veldig glad for den "lille" forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

nå så d ha vært kaldt i bodø, 8-10 minusgrader. så merkes det fort at motorvarmeren ikke gjør en skikkelig jobb. Har selv bunnpanne varmer på ST'n samt kupevifte.

står på ca 2 timer  d blåser fremdeles kaldt fra varmeapparatet, men d går ca 1 min så kjenner man lunk

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Er slik det skal være - får lettere start og motoren oppnår driftstemperatur mye raskere. Har selv blokkvarmer i min 1.6 bensin, montert i frostplugg. Er som blir nevnt her - du merker forskjellen når du starter uten å ha plugget inn motorvarmeren.

 

Man kan kanskje tenke seg at motorvarmeren hever temperaturen i motorblokken fra kanskje -10 grader til + 15 grader når det er godt med kuldegrader ute. Ikke nok til å gi varmluft i ventilasjonsanlegget - men allikevel en veldig stor forskjell. Så hjelper det godt på drivstoffforbruk og slitasje.

 

Har hatt dette på mine biler siden 80 tallet og kommer aldri å ha en bil uten. Har på disse bilene aldri hatt et eneste problem med Defa komponentene - veldig bra saker. Har på de siste bilene også hatt kupevarmer og batterilader.

Edited by Spock
  • Like 1

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

husk vannelement er kun på 500 watt.......bunnpanne/oljevarmer er på 300 watt

Nye motorblokker har jo ikke frostplugger, så derfor er gamle typen " rett i blokka" bedre....tror dem var på 700watt

Begge bilene mine har 500watt vann element.....stoor forskjell på hvor raskt varm den blir hvis jeg ikke har brukt grønn ledning i fangern

har også den største vifta på 2100watt....sommer når jeg setter meg inn.. :lol:

defa sier vel minimum 1time og maks 3 timer som anbefalt..

 

Mvh

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Før dagens Focus hadde fruen en Astra G 1.8 bensin. Denne var utstyrt med blokkvarmer fra Defa, 500 watt om jeg husker riktig. Jeg syns effekten var noe laber, så etter tips fra naboen monterte jeg en slangevarmer på 1200 w med sirkulasjonspumpe på varmeapparatkretsen (De ble solgt på Finn, kostet rundt 1200 kr tror jeg). 

Det ble en helt annen effekt, faktisk lunk fra varmeapparatet direkte fra start i -10 grader, med blokkvarmeren var det iskaldt (selv om den så klart hjalp med å forkorte oppvarmingstiden og kaldstarten gikk mye lettere)

 

Og siden begge varmerene jo sto der, kunne jeg jo kjøre begge samtidig når det var riktig kaldt, (under -20), da ble det jo enda bedre  :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt - men jeg tror jeg heller ville installert en kupevarmer, (hvis man måtte velge) - da eliminerer man behovet for varmluft fra varmeapparatet med en gang. 

 

Har selv kun hatt slangevarmer på en bil, men uten sirkulasjonspumpe, derimot var slangevarmeren utstyrt med termostat (noe de som regel er?) og dermed dobbelt så dyr som "vanlig" varmeelement. Men jeg synes den fungerte glimrende, minst like godt som blokkvarmere.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

På V70en, som hadde montert varmer utenpå blokken, prøvde jeg en gang å lese av temperaturen med OBD scanner rett etter oppstart. Motorvarmer hadde stått på i ca 4 timer, og jeg tipper utetemp var mellom 5 og 10 minus. Motortemp var da ca 40 grader.

Tror det var før jeg byttet termostat og varmapparatregister, så varmen fra varmapparat var nok ikke høy rett etter oppstart.

Minimum kan jeg forstå, men hva er bakgrunnen for makstid? Brenner man i stykker elementet?

Tror begrunnelsen for makstid er at oljen kan trekke bort/fordampe fra f.eks lagerflater, slik at motoren faktisk slites fortere og ikke saktere, som den egentlig skal med varmer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

De fleste defa slangevarmere, har ikke termostat

 

Kan ikke du legge ved en link eller to for å vise til dette? Interessant hvis det er slik i dag.

 

Når jeg går gjennom slangevarmere i Defas katalog er de fleste slangevarmere utstyrt med termostat:

 

http://www.defa.com/no/automotive/warmup/products/engine_heaters/

 

Jeg sjekket litt rundt dette og får inntrykk av at det har vært en del problem med slangevarmere på grunn av for høy varme og lekkasjer/slitasje på kjøleslanger. Dette er hovedårsaken til at slangevarmere har termostat.

 

I tillegg er Defas nyeste slangevarmere (PCT-series) utstyrt med selvregulerende varme-element og en del andre tiltak for å begrense temperatur i motorens kjøleslanger:

 

Edit: Når man ser utformingen på slangevarmere med og uten termostat - ser man at disse har en stor forskjell på utformingen av varmelementet - elementet uten termostat er veldig langt, noe som antageligvis fører til mindre sannsynlighet for å bli overopphetet.

 

 

http://www.defa.com/no/automotive/warmup/products/engine_heaters/ptcseries/

 

Leser mye rart om dette med at å bruke motorvarmer for lenge kan skade motoren - oljehinne som "forsvinner" - kjølevæske som "koker" i stykker osv. Men finner ingen håndfast dokumentasjon på dette. Ikke annet enn det som er nevnt over med slangevarmere - her finnes det noe - som selvsagt vil begrenses hvis bruk foregår over så kort tid som mulig. Når det gjelder oljehinne som skal forsvinne - en motorblokk blir jo varmere når bilen står i solen en sommerdag? Hva med sydligere strøk?

 

Virker som hovedårsaken til at det ikke anbefales langvarig bruk er at det ikke er noen vits - du får ikke mer nytte ved å bruke mer enn 3 timer - det blir ikke noe varmere.

 

Fant dette i et Defa dokument:

 

Bruk DEFA motorvarmere er dimensjonert for ”normal bruk”. Normalbruk definerer vi som: 3 tilkoblinger x 3timer pr. døgn basert på 150 bruksdager pr. år (ca 5 måneder pr. år). Dersom motorvarmer benyttes i utrykningskjøretøy, nødstrømsaggregater e.l. hvor motorvarmer er kontinuerlig tilkoblet eller når kjøretøy ikke er i bruk, må følgende årlig service utføres: Kontroller motorvarmerens funksjon og eventuelt bytt varmer om den er defekt (Dekkes ikke av garanti). Bruk av motorvarmer i pulsstyrte garasjeanlegg hvor varmeren kobles av og på x antall ganger i timen vil redusere motorvarmerens levetid dramatisk. Bruk av motorvarmer i slike anlegg anbefales ikke og dekkes ikke av produktgarantien.

 

Det siste synes jeg virker veldig rart - hva da med termostat-styrte varmelement??? 

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Virker som om slangevarmere med termostat er ganske vanlig, sjekket litt på noen Ford modeller:

 

http://www.defa.com/file/8a1fcfa20008/411701.pdf

 

http://www.defa.com/file/123673c20007/411702.pdf

 

http://www.defa.com/file/455806020010/411707.pdf

 

Ser ut til at noen modeller bruker dette oftere enn andre. Min eneste erfaring med slangevarmer som jo hadde termostat, var på en Fiat Punto - og jeg ser der at i prinsipp alle Punto modeller bruker dette. Men også nyere Fiat 500 har dette - 702 varmeren i dokumentet over.

 

Så hvor ofte man kommer borti slangevarmer med termostat - avhenger av hvilke modeller man skrur på.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg leste feil i tabellen der, de er jo uten termostat. Orker ikke sjekke mer, men som det skrives her, er det vel da bare unntaksvis disse utstyres med termostat. Antageligvis bygget på tilbakemeldinger fra kunder og en viss erfaring om oppbygging av kjøleanlegget.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...