Jump to content

Høyt forbruk Mondeo


FM Titanium

Recommended Posts

Hei.

Har en Mondeo 2.0 TDCI Titanium X 2008 Automat, Stasjonsvogn som jeg synes forbruket er veldig høyt på.

Vet ikke hva som er normalt forbruk på disse bilene.

Min bruker 0.82 på pen langkjøring og tett oppunder literen på blandet kjøring.

Sjekket luftfilteret og det var rent og fint.

Dette er målinger som er gjort nå i høst mens det fortsatt var varmt i været.

Hadde den til EU kontroll nå på fredag og ikke noe for høyt på avgassmålinga. Faktisk så fant de ikke en eneste feil på den :)

Så da lurer jeg på om det er unormalt høyt forbruk og hva som kan forårsake det.

 

Link to comment
Share on other sites

Hørtes veldig høyt ut.

Her er mine målinger over 100 uker på nesten samme bil (2008 140hk automat kombi) over 100 uker

(Neida, er ikke det minste pedantisk  :ph34r: )

Etter litt ujevnt forbruk de første ukene (mest pga at bilen nesten ikke var i bruk) stabiliserte den seg pent like under 0.7

 

Dette er blandet kjøring, regnet ut selv. Kjørecomputeren er ganske feil, tror den viste rundt 0.60 det meste av tiden.

 

 forbruk_zpsmalfcbjg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hørtes veldig høyt ut.

Her er mine målinger over 100 uker på nesten samme bil (2008 140hk automat kombi) over 100 uker

(Neida, er ikke det minste pedantisk  :ph34r: )

Etter litt ujevnt forbruk de første ukene (mest pga at bilen nesten ikke var i bruk) stabiliserte den seg pent like under 0.7

 

Dette er blandet kjøring, regnet ut selv. Kjørecomputeren er ganske feil, tror den viste rundt 0.60 det meste av tiden.

 

 forbruk_zpsmalfcbjg.jpg

Ja synes det er mye jeg også.

Pratet med en som hadde to stykker og de lå på under 0.6 på langkjøring men det var manuell gir.

Men hva kan det være som gjør at den bruker så mye.

Bruker like mye om jeg kjører med cruisekontroll så da er det ikke kjøremåten min heller.

 
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva det kan være, men det er for høyt.

Jeg har nå en 2012 140hk/automat, den går litt rimeligere faktisk, har stabilisert seg på 0.63 omtrent, akkurat samme kjøring som den forrige (men bare målt siden mai da)  

Er kanskje ikke helt sammenlignbart siden både motor og gearkasse er anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Bytt dieselfilteret og om det er lenge siden. Norsk standard diesel er veldig skitten, noe ford sine ømfintlige dyser ikke liker.

 

Min 2006 automat ligger på ca 0.65 ved blander kjøring. Har vært nedi 0.46 på langkjøring.

Målt med kjørecomputern, som nok er veldig optimistisk.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Min 2006 TDCI130 automat med 360k på telleren bruker i snitt 0,71 (målt over 22 måneder) og har vært nede i 0,58 på langtur.

Kjørecomputeren viser ca 0,1-0,2 feil.

 

Jeg girer en del selv, da automaten ikke girer opp fort nok for meg. Dette hjelper nok noe på forbruket.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Bytt dieselfilteret og om det er lenge siden. Norsk standard diesel er veldig skitten, noe ford sine ømfintlige dyser ikke liker.

 

Min 2006 automat ligger på ca 0.65 ved blander kjøring. Har vært nedi 0.46 på langkjøring.

Målt med kjørecomputern, som nok er veldig optimistisk.

Vet ikke når filteret ble skiftet sist, jeg har hatt bilen et år.

Får ta å skifte det før vinteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...