Jump to content

Pkk krav til lamda?


alelys

Recommended Posts

1990 model men er som "rest"salg av produksjonene av p100. Finnes ikkje 1 p100 med katalysator.

Så den går under 88mod eller noe slikt når det gjelder utslipp.

Også er det som varebil om det skal ha noe å si.

 

Org.er det en 2.0l ohc forgasser på 77hk

Link to comment
Share on other sites

Hei

Etter å hatt bilen på pkk fikk jeg feil på høy lamdba, mener den var ca 1,2

Er det krav til lamda på en bil uten katalysator(før kravet kom) og hvor står det evt om slikt?

Får høy lamda vil jo si att den går for magert,høres merkelig ut,så tror du må ta en prat med verkstedet. Kun co som skal måles på mitt PKK skjema iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Tror som tuszi at verkstedet har rotet litt. Fikk feil på co på en 85 Sierra en gang. Ettersom jeg vet at det kom nye krav i 86, og så at min bil klarte kravet for 85, så spurte jeg.

Mekanikeren hadde tenkt feil, tenkt at bilen var 86 istedenfor 85. Så den feilen ble slettet før jeg forlot verkstedet :)

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Snakket med de, de mente lamdaverdien på 1 (kravet) gikk laaaangt bak i tid og at d også gjalt for forgassermotorer etc.

 

Co'en på bilen min er unormalt lav, så dn går magert på tomgang/forhøyet tomgang. Men det er jo ikkje krise så lenge den går korrekt under kjøring?

 

Har kjøpt ny lamda og funnet vakumlekasje på oljeåndingingen. Så skal prøve på igjen etter bytte av dette.

Link to comment
Share on other sites

Jaha. Maks 1 de mener da? Ettersom din bil vel kan ha co på makd 3,5, så kan lambda på tomgang være helt nede på 0.9.

Og det er heller ikke vanlig at katalysatorbiler fra den tiden har lambda på 1 på tomgang, men litt lavere.

 

Til sammenligning var min 84 Sierra på kontroll i høst, og hadde lambda på 1.139.

Hakket eldre avgasskrav en din. Fikk ikke feil på avgass.20161101_131402.jpg

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Blir jo i grunn høyere nox med for mager blanding, men er vel ikke vanlig å måle det på bensinbiler.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Blir jo i grunn høyere nox med for mager blanding, men er vel ikke vanlig å måle det på bensinbiler.

Jada,vet noxen øker da,men 4gas målerene som er godkjent for PKK leser ikke av nox.

Men vist motoren tydelig viser tegne til falskluft og urolig gange,da skriver jeg 2er feil. Bruker fortsatt sunn fornuft når jeg har gode gammle biler inne på kontrol:-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så mange år siden jeg utførte pkk at jeg måtte sjekke kontrollsedelen for hva mer enn co som blir målt :lol:

Tommel opp for sunn fornuft :)

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Bilen starter lett, går pent. Jeg ante ikke at noe var feil før etter målingene :)

 

Kontrolløren mente du kunne merke d på stram lukt eller noe slikt fra eksosen (?)

 

Men er det noen plass d står årstall for når de satte krav til hva lamda'en skal vare? :)

Alle feil er reparert nå og motoren er godkjent byttet av svv. :) mangler kun lamda.

post-5703-0-62181400-1482211301_thumb.jpeg

post-5703-0-25857300-1482211324_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bilen starter lett, går pent. Jeg ante ikke at noe var feil før etter målingene :)

 

Kontrolløren mente du kunne merke d på stram lukt eller noe slikt fra eksosen (?)

 

Men er det noen plass d står årstall for når de satte krav til hva lamda'en skal vare? :)

Alle feil er reparert nå og motoren er godkjent byttet av svv. :) mangler kun lamda.

 

 

 

Feil lamdaverdi skal KUN anmerkes på biler med 3veis katalysatorsystem ifra fabrikk.

Edited by Jonny.B
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette kan du løse veldig greit dersom du/dere ikke blir enige, be kontrolløren henvise til paragrafen i KF/KTK som han legger til grunn for anmerkningen på PKK.

Har måtte gjort dette 2 ganger på PKK på veterankjøretøy da kontrollør forholdt seg til "nyere" forskrifter en hva som gjaldt kjøretøyet.

 

Og en liten edit, bilen din er reg i 90, da skal KtK gjelde for ditt kjøretøy, ikke kjøretøysforskriften.

Edited by MadsBL
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...