Jump to content

Cosworth Starter ikke!


Einars183

Recommended Posts

Bilen startet fint imorres å jeg kjørte et stykke å hjem igjen og bil hadde fått driftstempratur å alt virket som normalt,skulle ut en tur i ettermiddag å da fyrer den ikke i det hele tatt,har hatt ute plugger og har gnist på alle,å bensin får den også da plugger var fuktig,lyste ned i plugg hull og kunne da se "speilbilde" av lommelykta så det sier meg jo at den får plenty med bensin,men førstår ikke hvorfor den ikke engang tar etter når man kinner? L8 ECU og 270 oppsett...

Link to comment
Share on other sites

Vist det ligger mykje bensin på toppen av stempelet så hørest det ut som ei dyse som står åpen eller feilaktig. Stopper bensinpumpa etter den har fått opparbeidet trykk eller går den konstant?

  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Bensinpumpa stopper etter hva jeg kan høre,ja jeg syns det så ut som mye bensin...inne på tanken med tempføler har jeg vært også,står vel i underkant av innsuget mot bakenden av motor?


Var forøvrig slik på alle stempel etter hva jeg kunne se :(

Link to comment
Share on other sites

Om du har en kompressor og blåsepistol så kan du "lufte" sylinderne med det samt sjekke plugga og evt rense/tørke/bytte de. Om den ikke fyrer da og sylinderne/stempeltoppene igjen har blitt fuktige så er det kanskje dyseheng slik noen nevnte tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en kompressor og blåsepistol så kan du "lufte" sylinderne med det samt sjekke plugga og evt rense/tørke/bytte de. Om den ikke fyrer da og sylinderne/stempeltoppene igjen har blitt fuktige så er det kanskje dyseheng slik noen nevnte tidligere.

Har ikke blåsepistol og kompressor for handa desverre,men om jeg lar den stå en stund uten pluggene i så tørker toppen av stemplet,har tørket og børstet pluggene og de ser fine ut,god gnist var det også på alle 4,men skal bytte de uansett...men syns det er litt merkelig at alle 4 dyser skulle henge samtidig? for det er jo likt på alle sylindrer.

Link to comment
Share on other sites

Kan være chipet som gjør at dysene henger også.

  • Like 1

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Ville sjekka både map sensor og ect sensor, bruk denne sida for referanse når du måler  i kontakten på ecu

 http://bigturbo.co.uk/

Finner referansene/verdiene men usikker på hvordan man går frem når man skal måle med multimeter på ecu,altså hvilke ledninger man skal måle på osv?

Den ECTen er vel den som står under innsuget i bakkant av motor ja?

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har holdt på med cosy men om jeg husker rett så er kaldstartmappet slik at dysene får dobbeltsignal ved start = mer bensin. Om du har en hjelper som kinner motoren og du kobler til en prøvelampe til en dysekontakt, pluss til batteriet og jord til jordlederen i dysekontakten så skal du se at prøvelampen blinker når motoren kinnes. Lyser den hele tiden henger dysen, om du ikke har koblet opp prøvelampen feil.

Du kan også koble ut batteriet ca 10-15 minutter og prøve å starte da. Uten tempføleren skal normalt ecu ikke ativere kaldstartmappet om du mistenker at dysene henger i oppstarten.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har holdt på med cosy men om jeg husker rett så er kaldstartmappet slik at dysene får dobbeltsignal ved start = mer bensin. Om du har en hjelper som kinner motoren og du kobler til en prøvelampe til en dysekontakt, pluss til batteriet og jord til jordlederen i dysekontakten så skal du se at prøvelampen blinker når motoren kinnes. Lyser den hele tiden henger dysen, om du ikke har koblet opp prøvelampen feil.

Du kan også koble ut batteriet ca 10-15 minutter og prøve å starte da. Uten tempføleren skal normalt ecu ikke ativere kaldstartmappet om du mistenker at dysene henger i oppstarten.

Så en mulighet er å koble fra batteriet å prøve,så evt koble fra stikk til ect å forsøke å se om det kommer like mye bensin? Har ikke prøvelampe heller desverre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt drukning på Escorèn, da var det vann i kontakten til map sensor, jeg leste da et ladetrykk på 2,5bar bare med tenninga på, på min secs monitor. Har og hatt ect sensor fel, på en Sierra med L6, den kuttet på en viss temp og fikk ikke start før den hadde stått litt og kjølt seg ned.

Link to comment
Share on other sites

Så en mulighet er å koble fra batteriet å prøve,så evt koble fra stikk til ect å forsøke å se om det kommer like mye bensin? Har ikke prøvelampe heller desverre...

skader neppe å koble ut batteriet, for å slette evt feilkoder. Men som nevnt, sjekk kontaktene dine også, bruk gjerne litt elektrorens på kontaktene.

Har du prøvd å starte den etter at den har "luftet" seg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt drukning på Escorèn, da var det vann i kontakten til map sensor, jeg leste da et ladetrykk på 2,5bar bare med tenninga på, på min secs monitor. Har og hatt ect sensor fel, på en Sierra med L6, den kuttet på en viss temp og fikk ikke start før den hadde stått litt og kjølt seg ned.

Skal se på det imorgen,fikk ikke sett så nøye på det idag :)

skader neppe å koble ut batteriet, for å slette evt feilkoder. Men som nevnt, sjekk kontaktene dine også, bruk gjerne litt elektrorens på kontaktene.

Har du prøvd å starte den etter at den har "luftet" seg?

Skal prøve det imorgen,ja hadde ute alle pluggene og tørket de å lot stempler tørke men det samme gjentok seg bare når jeg forsøkte å starte igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...