Jump to content

2,0 ohc forgasser starter ikke


Sierra Ghia

Recommended Posts

Hei. Har en 86 sierra 2,0 ohc forgasser som har gått helt knirkefritt. Parkerte utenfor huset i går kveld uten å merke noe spesielt. Så da jeg skulle reise igjen i dag er det plutselig helt dødt. Starteren drar og drar, men ikke et slag fra motoren. Tok av bensinslangen til forgasseren og det kommer bra med bensin der. Tok av luftfilterlokket og så det kom en bra bensinsky hver gang jeg rørte gassen. Prøvde å med startgass i forgasseren men helt dødt. Tok ut en tennplugg mens samboer kjørte den på starteren og det var gnist på pluggen(som var våt av bensin). Så virker jo som den både har gnist og får bensin men ikke livstegn fra motoren. Skjedde helt plutselig uten noe som helst fusking i går. Alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å teste i friluft er 1,0 BAR trykk i stedet for 10 - 12 BAR som det er inne i sylinderen, men gul gnist er ett dårlig tegn. Våte tennplugger avslører at det er fuel, men ikke gnist.

 

Egentlig trenger vi alle en slik, som ingen har da det er helt uvanlig å se i noen sjappe:

 

Tiptop-New-Spark-Plug-font-b-Tester-b-fo

Jeg vil tippe at en slik hadde avslørt svak gnist som følge av 31 års drift og formentlig flere 100 000 kjørte km.

Ny coil, rotor, fordelerlokk og høykvalitet tennpluggledninger fra f.eks Magnecor, og anlegget er klart for nye 30 år. Siden det er litt gnist så er ikke tenningsmodulen defekt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt uvanlig at ohc kan hoppe over noen tenner på registret. Så det kan være verdt å ta av registerdeksel og sjekke timingen.

Og ta ut pluggene og sjekk de, samt tilstand på fordelerlokk og rotor.

Om ventiltetningene er utette kan pluggene kokse igjen fort.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar. Etter å ha stått ute i regn og i minusgrader i mørket og bannet to dager på rad så startet endelig Sierraen nå!! Rs1000 traff spikeren på hodet ser det ut som. Hadde ut rotor og skrapte av kontaktflatene på den og i fordelerlokket. Rengjorde litt i begge ender på ledning mellom coil og fordeler og så begynte plutselig motoren og harke litt før den dro i gang. Må kjøpe nye plugger/ledninger/fordelerlokk og rotor nå så blir den bra håper jeg. Fusker litt hvis man gir gass kjapt nå men regner med det kommer av utslitte tenningsdeler. Så ganske slitent ut kontakt punktene i fordeleren. Må sitere Clarkson nå: «and then we were rewarded with the most beautiful sound of all, the sound of life...»

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ja var oppe i Holmenkollen på møtet med jobben her om dagen. Sierraen skilte seg litt ut:) Har fått på Ghia baklykter nå og driver å fikser opp en cosworth grill så blir det enda litt mer harry:)

Vil ikke si det er harry. Forklarer bare hvor gode biler det egentlig er (ved riktig vedlikehold vel og merke) :)

Du legge ut bilde eller eventuelt lage en prosjekttråd om bilen.

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

En tidligere kollega av meg hadde (mulig han har den ennå) en svart 4 dørs mk1 med RS-styling som arbeidsbil. Han var innkjøper i et av verdens største entreprenørselskaper og brukte bilen daglig. Parkerte ved siden av Mercer, BMW, Porscher og det som værre er. Han var så glad i den bilen at han kjøpte originalt eksosanlegg til den. Bilen var forøvrig strøken og som han sa, den mest trofaste bilen han noengang hadde eid. Så ja, en Sierra kan man bruke på forettningsreise B)

TAKE CARE OF YOUR SIERRA

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...