Jump to content

Travers og bærearmer - 2'er feil på EU kontroll


kje

Recommended Posts

On 10/1/2022 at 9:16 PM, grcossie said:

Usikker på om det følger med bolter der, handler sjelden der. Skal du løse røret der, må du skru opp overgangen mellom rør og slange da må du lufte bremser, jeg tenkte på andre enden

Hvor får jeg tak i bolter til bærebru?

Har sjekket eurodel.no og skruvat.no men klarte ikke finne det...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, xr4ti said:

Meg bekjent så er det kun Ford som har disse boltene/muttere. Anbefaler å benytte originale bolter/muttere og ikke kjøpe fks 8.8 bolter hos jernvareforretning.

Er det ikke litt rart at nettbutikker selger bærebro men ikke bolter til å feste de med?

Eller kan dette være riktig bolt?: https://www.bildeler.no/barebru-monteringssett/v/91109/ford/mondeo?arsmodell=2008&drivstoff=D&karosseri=807&motorkode=AZBA&drivhjul=1&akseldrift=Framhjulsdrift&girkasse=A&chassisnr=WF0GXXGBBG8G10007&bil=22518&regnr=AJ66709#vare_beskrivelse_show

Trenger jeg foring også eller er den integrert i bærebrua her: https://www.eurodel.no/baerebru-baerearm-delphi-tc3257

Edited by kje
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, grcossie said:

Bolt settet der ser ut til å stemme, bærebruene der er med foringer, 

Fint, takk.

Er det noe justering/spissing jeg burde passe på ved skifte av bærebru? Og burde jeg ha bakstillingskontroll?

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, grcossie said:

Bør få tatt en 4hjuls kontoll når du er ferdig, endrer seg alltid litt ved en slik utskifting av deler

Ok. Jeg har allerede kappet av den gamle bærebrua. Er det noe jeg burde ha merket av der før jeg kappet bolten?

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, skrev kje:

Nja, ikke så rart det. Gjenbruk at festemateriell er jo det som er vanlig men fks alternative VAG-deler har alltid hatt komplette sett, deler og monteringssett. Men det er jo fint at det finnes monteringssett også til Mondeo, takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2022 at 9:44 PM, xr4ti said:

Nja, ikke så rart det. Gjenbruk at festemateriell er jo det som er vanlig men fks alternative VAG-deler har alltid hatt komplette sett, deler og monteringssett. Men det er jo fint at det finnes monteringssett også til Mondeo, takk for tips.

Nå knakk hodet på den ene bolten bak til en av armene fra den langsgående bærearmen. Brukte vekselsvis muttertrekker og latmansarm og 5-56.

Hvordan får jeg denne ut nå? Mutteren på andre siden tror jeg er sveiset fast. Får jeg denne bolten ut?

20221011_115617.thumb.jpg.5ca209af81fd8dbbd8f33fe03fb35d97.jpg

Den stikker ut fra den fastsveisede mutteren på baksiden:

20221011_125108.thumb.jpg.54440bca7ed71f09e0385ab80a5a8c53.jpg

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Var da veldig å du sliter med de boltene da 😲 Det hender de er litt trege men at de knekker har jeg ikke opplevd på Mondeo (hittil). Varme er nok tingen, helst induksjon men det er det jo ikke mange som har i hobbyverkstedet så jeg bruker en slik enkel gassbrenner fra Jula/Biltema Brennermunnstykke | Piezotenning | MEEC TOOLS | Jula Tar litt tid men funker greit. På det du spør om, ta vekk boltene du har til venstre på bildet, varm opp knekt bolt/bolttuppen og prøve med en tang og se om du får løsnet den. Har du sveiseapparat så kan du prøve å sveise en mutter på boltenden, varme opp og prøve å skru den ut. Går ikke det så er vel siste utvei å kappe vekk den mutteren, fjerne restene og sveise på en ny mutter eller å bruke en nylonlock-mutter og ny bolt.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, xr4ti said:

Var da veldig å du sliter med de boltene da 😲 Det hender de er litt trege men at de knekker har jeg ikke opplevd på Mondeo (hittil). Varme er nok tingen, helst induksjon men det er det jo ikke mange som har i hobbyverkstedet så jeg bruker en slik enkel gassbrenner fra Jula/Biltema Brennermunnstykke | Piezotenning | MEEC TOOLS | Jula Tar litt tid men funker greit. På det du spør om, ta vekk boltene du har til venstre på bildet, varm opp knekt bolt/bolttuppen og prøve med en tang og se om du får løsnet den. Har du sveiseapparat så kan du prøve å sveise en mutter på boltenden, varme opp og prøve å skru den ut. Går ikke det så er vel siste utvei å kappe vekk den mutteren, fjerne restene og sveise på en ny mutter eller å bruke en nylonlock-mutter og ny bolt.

Takk. Ja har knekt tre bolter nå.

Jeg har ikke sveiseapparat. Kanskje det fungerer å gjøre som på videoen her? https://youtu.be/dJfkCj3FWBs

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, grcossie said:

Skjær vekk den sveiste mutteren og bruk en vanlig låsemutter istedet

Jeg tok vekk boltene jeg har til venstre på bildet, varmet opp knekt bolt/bolttuppen og prøvde med en tang men fikk ikke løsnet den.

Problemet er at jeg kommer ikke til med hverken vinkelsliper eller dremel

20221011_230029.thumb.jpg.9c04add38f3f18a3cc0a9ac2c777c548.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2022 at 9:26 AM, xr4ti said:

Meg bekjent så er det kun Ford som har disse boltene/muttere. Anbefaler å benytte originale bolter/muttere og ikke kjøpe fks 8.8 bolter hos jernvareforretning.

Ford skulle ha mye for originalboltene.

Er det 10.9 eller 12.9 bolter som blir brukt? Kanskje jeg får tak i på Tess i løsvekt eller andre butikker?

Ser at eurodel.no selger 10.9 bolter i noen dimensjoner som f.eks denne: https://www.eurodel.no/bolt-febi-bilstein-26142?gclid=Cj0KCQjwy5maBhDdARIsAMxrkw1BL5kgIlnKyDpnfprdvpdXJdstdqhCoz4frk3tPBe6vD5Hj1EzEZYaAkAfEALw_wcB

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2022 at 4:45 PM, xr4ti said:

Var da veldig å du sliter med de boltene da 😲 Det hender de er litt trege men at de knekker har jeg ikke opplevd på Mondeo (hittil). Varme er nok tingen, helst induksjon men det er det jo ikke mange som har i hobbyverkstedet så jeg bruker en slik enkel gassbrenner fra Jula/Biltema Brennermunnstykke | Piezotenning | MEEC TOOLS | Jula Tar litt tid men funker greit. På det du spør om, ta vekk boltene du har til venstre på bildet, varm opp knekt bolt/bolttuppen og prøve med en tang og se om du får løsnet den. Har du sveiseapparat så kan du prøve å sveise en mutter på boltenden, varme opp og prøve å skru den ut. Går ikke det så er vel siste utvei å kappe vekk den mutteren, fjerne restene og sveise på en ny mutter eller å bruke en nylonlock-mutter og ny bolt.

Nå har jeg prøvd gassvarme og wisegrip tang uten hell. Vanskelig å komme til og få skikkelig tak med tangen. 

Har begynt å sage med bajonettsag inntil foringen men det går fryktelig seint. Dusjer sagbladet regelmessig med olje. Bajonettsagen blir glovarm til slutt så da tar jeg pause. Må uansett lade batteriet til bajonettsagen av og til. Men dette tar tid. Skifter sagblad når tennene er utslitt. Bruker billige biltema sagblad. Noen tips til hvordan dette kan gå fortere? 

Jeg kommer ikke helt til med vinkelsliper og tør ikke prøve i en så vanskelig arbeidsstilling. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/18/2022 at 4:48 PM, xr4ti said:

En sekskant-pipe er det enkleste (husker ikke størrelsen) eller å bruke to tenger samtidig og vri moturs. De klipsene der ser veldig rustne ut så spørs om du får de av hele 🤔 

Takk. Jeg fikk de av.

Hvordan demonterer jeg dieselfilteret? Ser ut som det er hektet på ramma men jeg får det ikke av. 

Kan jeg demontere de to slangene til dieselfilteret? Eller spruter det ut diesel da? Må jeg vakumere systemet for å få start på den igjen da?

20221020_220429.thumb.jpg.4f76234b8d12d27ea9ce793aa2b2115d.jpg

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, xr4ti said:

Usikker på hvordan man tar av filterholder, har kun byttet filter. Ja, må vakumere systemet og det kan noen ganger være litt vrient så om du får det løs uten å koble fra er vel det beste.

Hvordan vrient er det å vakumere systemet? Er fordi det er vanskelig å få start på den etterpå pga luft i systemet?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...