Jump to content

2.0cl 4x4 til 2.0 4x4 turbo?


kabbern

Recommended Posts

møffe: er den kompressoren du har liggende lett å montere på ohc motor??

 

 

tja det skulle den være. men på en OHC er en turbo nok det bedste. den er jo trods alt ret kedelig rent effekt udviklings messigt. men jeg kan nemt følge dig. du skal ikke ændre din udstødningsmanifold.. eller du kan montere grenrør og vinde moment fra den.

 

 

har grenrør liggende her i stuen, gidd ikke da kjøpe turbu når eg nettopp har kjøpt helt nytt grenrør.. noen bilder fra en ohc med kompressor??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

en kompressor som min koster 2500-3500 dkr. de er fra en japansk toyota previa eller lexus. kan ikke lige huske det. de kan købes ved www.motorimport.dk her i danmark. der skal bare laves et kraftigt beslag. meget kraftigt for den er tung. og ic og oliekøler. kompressoren har sit eget smøre system. men min er solgt(når han finder pengene) til min kammarat som skal ha den på sin bil.. detsværre. men der er normalt nemme nok at finde.

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Har du lyst og skaffe alle delene jeg trenger i danmark da?

Så kunne du fått penger for det? Sendt så delene til norge.

Bare en tanke, men hadde vert kjekt.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst og skaffe alle delene jeg trenger i danmark da?

Så kunne du fått penger for det? Sendt så delene til norge.

Bare en tanke, men hadde vert kjekt.

 

MVH

 

nej.. ikke for jeg ikke gerne vil. men det vil kræve en del af min tid og vil være for langsommeligt for dig. men hold øje med køb/salg på www.powerpage.dk eller spørg på den side. eller ring/skriv på www.motorimport.dk og finder du en som du kan/vil købe så kan jeg måske finde ud af noget(kun måske) jeg skal nemlig til oslo i oktober månede.

 

 

men for at spørge lidt mere spicifikt. ved du hvad der kræves/skal gøres for at tune din dohc med tryk. altså for at få max hk ved lavt tryk?? for det virker måske billigt i første omgang. men det kan gribe om sig og blive dyrt.. motorhaveri etc.

 

men hvis din motor er frisk skal den nok klare det hvis den får benz nok. std dysser giver til ca 170hk. den køre med 192,2cc dysser.

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Jeg tror det skal gå bra, motoren er i meget god stand, 160`km.

Har en annen som har godt 170` om det skulle gå gale.

Hadde vert veldig greit og visst om hva jeg må gjøre med motoren for den skal tåle 170hk. Må jeg skifte topppakningen eller klarer den det?

Kunne du skrevet hva jeg trenger da?

Du må ikke, men er aldri ulovlig og spør :)

MVH

Link to comment
Share on other sites

det vil jeg meget gerne. jeg kn fortælle dig hvordan mit motorrum ville ha været bygget da det var min plan at bygge kompressor på.

 

kompressor 2500-3500kr

 

oliekøler 1000-1500kr

 

intercooler og vandkøler

fra sierra cosworth 1500-2000kr

 

megasquirt 1000-3300kr

 

div følere og ledninger 1000-1500kr

 

eksost,filter og grenrør 4000-6000kr**

 

div 500-1000kr

 

** = er ikke nødvendigt men du vil vinde nogle hk.

 

det er prisen for et korrekt bygget anlæg med alle muligheder for at bygge en solid motor med lang leve tid på std kompression. der vil sikkert mangle noget og priserne er kun ca priser. og du kan sikkert finde en del af tingene billigere.

 

ang toppakning, hvis du kikker forrest på din motor i venstreside(føresiden) mellem blok og top hvis der stikker en meget hård metal plade ud som du ikke kan bukke med dine fingre, så er din motor med den nye model toppakning, og den holder fint til mere end 1 bars tryk. er det den gamle pakning så skal den skiftes. og så kan du lige så godt renovere dit topstykke og montere nye kæder, men det afhænger alt af hvad du skal bruge af penge. der kan også laves et low budget kit, der også vil holde fint.

 

kompressor 2500-3500kr

 

oliekøler fra

opel kadett GSI (med sanwitch plade) 500-1000kr

 

ic fra volvo 240 turbo. 500-1000kr

 

div dele fra en ophugger 500-1000kr

 

og så skal du bruge et tilskuds system som SMT6 eller MF2 alt afhændig af hvad du vil bruge af penge. men også her ville jeg nok bruge en megasquirt og montere den som en ny ECU. det er billigst i det lange løb.der er sikkert noget jeg glemmer. men jeg kan ikke lige komme i tanke om mere nu. begge kits kan klare en del hk. 170-200hk. der over skal du ha sænket din kompression til ca 8,5-9:1 eller ha 2 toppakninger i.

Link to comment
Share on other sites

jeg glemt eat skrive skal det være low low budget tryk tuning så sætter man en ensretter på slangen til MAP sensoren og sætter stel på den ene ben på service stikket, det gør at tændingen forskydes nogle grader. og ensretteren gør at når der sættes tryk på i manifolden så får MAP sensoren ikke noget at vide og laver IKKE fuel cut. så skal der bare monteres ekstra dysser i manifolden. og så kan man køre med tryk.. det er dog noget værre fusk som er en MEGET billig løsning som giver et ikke helt optimalt resultat. men det virker.

Link to comment
Share on other sites

hvor mange av dere som påstår at dochen ikke tåler turbo,har i virkeligheten prøvd trimming av denne motoren selv? etter min mening og hva jeg har fått med meg. er det "alle"sier det..... feks morty.... null peil på om motoren tåler det egentlig og hva som må gjøres med den. men har allikevel et syn på at denne motoren er dritt. men har han prøvd seriøst å trimme en slik selv da??? tviler.. uttalelsene hans tyder ikke på det. at det ikke er laget mye trimdeler til dochen er så. men det betyr ikke at den er ubrukelig for det. husk at ohc`en feks er en gammel motor . og den er mere utprøvd enn dochen. . men hvis dere ikke har kunnskap eller kjennskap til doch motor og trimming av denne, så hold heller kjeft om dette,istedefor å komme med uttalelser dere ikke har hold for.

å turbokonvertere dochen er slettes ikke verre enn å konvertere ohc. ..slik møffe oxo sier, så bruk den nye forsterka topppakningen. evnt to oppå hverandre.og 12.9 bolter. holder for en liten men grei effektøkning. den største begrensningen på dochen er innsuget. men det holder i massevis til ca 170-180 driftsikre hester.ikke all verden. men mer enn nok til å ha det moro. begynner å bli lei av at feks morty kommer med grunnløse uttalelser. som han overhodet ikke har hold for å si.utifra utalelsene hans er alt annet enn ohc dritt.(untatt cossie motor) han aldri prøvd å trimme doch motorer. men mener allikevel at motoren er no dritt???????? HALLO!!!!!!!!!!!!!! utifra hva da? alle andres meninger??? nei.. turbokonverter eller sett på kompressor på dochen din du. og drit i hva 18 åringer her inne sier. motoren tåler det utmerket godt så lenge du holder deg innafor normale verdier på ladetrykk, og ikke minst turtall, skal du ha mye effekt økning må du gå samme vei uansett om det er doch eller ohc. da må du ha en bunndel som også tåler en del mere. og kostnadene vil ikke bli så forskjellig uansett. .. dette var min mening om saken. og jeg driter glatt i hva dere som har null peil på motoren(doch) sier på dette. prøv selv før dere kommer med uttalelser til meg. eller andre for den saks skyld...........

Link to comment
Share on other sites

roligt nu mikke.. det er ganske normalt at folk har den holdning til dohc motoren. det er en tendens der kommer fra UK. men man glemmer ofte at i UK tunede man heller ikke ZETEC motoren før for at par år siden. ikke fordi at den ikke kan. men fordi at man havde de der pinto 8/16V motore.. men de bliver jo også gamle og slidte. men i forbi farten glemte man dohc motoren i sierra. men man ved heldigvis lidt om den her i landet. det jeg er ved på min bliver den eneste og første i Dk som jeg har kendskab til. det koster da lidt penge. ca 20k for alt. men det skal nok blive det værd.

 

men den kan godt tage tryk og NA tuning. men detsværre kommer man ikke over 140NA hk på den std indmanifold. gasspjældet er for lille. men 140 hk kan du så nå på std motor med at andet luftfilter og ekssost efter katalysatoren og så en chip. jeg har faktisk en kammerart der fik 136hk og ca 200nm på std motor bare med en chip,filter og ekssost. det kan en ohc aldrig gøre.. men det kan vi tage lange disskutioner om.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ikke la det rakne helt nå Mikke... :) Jeg stiller meg skeptisk til DOHC-motoren fordi jeg har vært mekaniker på Ford merkeverksted og sett disse motorene tygge toppakninger originalt. Selvfølgelig er det mulig å bygge turbo på en DOHC, men jeg tror selv møffe må innrømme at det krevel mer enn å bygge på den godt utprøvde OHC-motoren.

 

Hadde du ikke vært ute etter synspunkter, meninger og erfaringer, hadde du vel neppe vært her på forumet, ikkesant?

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

neida rakner ikke for meg., litt lei antagelser fra enkelte bare. og er nok ikke alene. bare jeg som tør å si de hehehe...joda topppakninger eter de originalt.. og hvorfor? fordi at den orig. kjølevæska reagerer med materialet i topppakningen. :)de første topppakningene denne motoren hadde var jo ikke akkurat av verdens beste kvalitet heller.. å turbokonvertere en doch er i mitt syn ikke vanskeligere enn å konvertere en ohc. men dette er selvfølgelig min mening og utifra mitt ståsted. skal man ha mye hk ut av både ohc og doch må man uansett gjøre noe med bunndel. og dochen kan være litt dyrere på dlene der. men i toppen krever man ikke de store endringene som ohcen feks trenger for å få mere effekt. dette pga at det er ganske bra fyllningsgrad orig .

selvfølgelig er jeg ute etter synspunkter osv. men ikke direkte uholdbare meninger fra noen som skal alltid klage på andre sitt ,samme hva det gjelder. og som ikke har noe erfaring å konkludere dette på.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ikke la det rakne helt nå Mikke... :) Jeg stiller meg skeptisk til DOHC-motoren fordi jeg har vært mekaniker på Ford merkeverksted og sett disse motorene tygge toppakninger originalt. Selvfølgelig er det mulig å bygge turbo på en DOHC, men jeg tror selv møffe må innrømme at det krevel mer enn å bygge på den godt utprøvde OHC-motoren.

 

Hadde du ikke vært ute etter synspunkter, meninger og erfaringer, hadde du vel neppe vært her på forumet, ikkesant?

 

nej faktisk er det nemmere end du regner med.. det kan gøres med turbo, ic, og noget rør arbejde og noget ledning.. så har du en dohc der køre med turbo. men det er ikke optimalt. og det er det samme du kan gøre på en OHC til samme pris. men det er heller ikke optimalt. det kan bygges bedre.. og bare fordi at der er skiftet mange toppakninger på dohc motoren er ikke ens betyende med at det er en dårlig motor.. nok nærmere at man ikke har fået løst problemet i tide. man skulle jo bare ha taget toppakningen fra en RS2000 16V motor. det er der den nye toppakning kommer fra. så ville der ikke være noget problem der. problemet med toppen revner mellem ventilerne på cylinder 3 og 4 kommer af at ford har lade den køre meget mager. det holder ingen motor til..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...