Hopp til innhold


Bilde

Emerald datasprut på 24V


  • Please log in to reply
19 svar i denne tråden

#1 heaamodt

heaamodt

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 145 innlegg
  • Bosted:oppland

Postet 09. November 2008 - 10:21

For di som ikke gidder å finne opp kruttet en gang til legger jeg ut ett bilde som forklarer hvordan du kobler opp emerald spruten på 24V motoren. Sprutet kommer som tidligere nevn med en ferdig basemap til denne motoren.

H

Postet bilde



Legger ut litt bilder til di som måtte lure på hva dette egentlig er...

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Dette innlegget har blitt redigert av heaamodt: 26. July 2009 - 11:56


#2 Per Olav

Per Olav

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4372 innlegg
  • Bosted:Lunner/Oppland

Postet 09. November 2008 - 10:23

Hva er dette for slags sprut?
88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />
92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />
Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubn...ohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

#3 WingDude

WingDude

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6086 innlegg
  • Bosted:Larvik

Postet 09. November 2008 - 10:38

http://www.emeraldm3d.com/

#4 351RS

351RS

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4652 innlegg
  • Bosted:Vestfold.

Postet 09. November 2008 - 15:31

Kult. Jeg klistret likegodt denne. Du kan gjerne komme mer mere info om dette hvis du vil.

#5 Gjest_pelsen_*

Gjest_pelsen_*
  • Guests

Postet 10. November 2008 - 16:55

Emeralden kan godt ha injektorene i to banks som på BOA, ihvertfall funker min helt ok slik.
Jeg gad ikke koble om injektorene, men endret konfigurasjonen i softwaren istedet.

#6 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2611 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 10. November 2008 - 21:17

Emeralden kan godt ha injektorene i to banks som på BOA, ihvertfall funker min helt ok slik.
Jeg gad ikke koble om injektorene, men endret konfigurasjonen i softwaren istedet.


Ha injektorene i to banks.. hva nå det måtte bety. Blir fort flere spørsmål enn svar igjen av slike "ekspert utsagn". Men,men..
Har du kun koblet opp Emerald sprutet, uten turbo eller annet? og kan du komme med en beskrivelse av en eventuell gevinst i motor responsen med kun sprutet?

Fikk forresten dette koblings skjemaet fra heaamodt for en stund siden, sammen med en glimrende forklaring på litt andre ting som skal til, så oppkoblingen skulle være forholsvis grei skuring nå, ser det ut til.

Dette innlegget har blitt redigert av grandisjohn: 10. November 2008 - 21:20

Det er ikke en ting jeg kan.

#7 Gjest_pelsen_*

Gjest_pelsen_*
  • Guests

Postet 10. November 2008 - 21:48

Ha injektorene i to banks.. hva nå det måtte bety. Blir fort flere spørsmål enn svar igjen av slike "ekspert utsagn".

Hvis du leser posten til trådstarter først så forstår du muligens hva jeg mener.

#8 kimosabi

kimosabi

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1072 innlegg
  • Bosted:Svalbard

Postet 10. November 2008 - 22:17

Første sticky i V6 forumet!! Nice! :)
Sierra XR4i

#9 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2611 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 11. November 2008 - 18:56

Ja, åsså så forklarende gode svar som man får på det man spør om..
Det er ikke en ting jeg kan.

#10 kimosabi

kimosabi

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1072 innlegg
  • Bosted:Svalbard

Postet 11. November 2008 - 20:13

J kan spekulere meg frem til at det er to drivere på injektorene? Altså 3cyl pr. driver?
Sierra XR4i

#11 heaamodt

heaamodt

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 145 innlegg
  • Bosted:oppland

Postet 11. November 2008 - 23:04

ok, I original ecu ligger det to drivere til dyser en til hver side (bank), (høyre/venstre) som da åpner og bensina ligger "på vent" til innsugsventilen åpner. På emeralden er dette splittet i tre slik att hver driver to dyser. For å få dette til må det da legges ny ledn. fra ny driver frem til dyser og det må klippes og loddes litt. Egentlig ganske enkelt, men innsuget må jo av.

Jeg har kjørt med spruten nå i sommer, men bytta til 310cc dyser i samme slengen. Har derfor vært en del kjøring i closed loop, dvs sprut og bb lambda jobber sammen for å treffe ett fastsatt blandingsforfold ved ett gitt turtall/gass pådrag. Se for deg ett regneark så er det i overkant 200 ruter som må programeres for att alt skal fungere bra.
Har ikke kostet på rullende vei og mapping, men klundra litt med det sjøl. Grunnen er turbo nå til vintern, men da må det nok benk-kjøres for å få det ordentilg oppe å gå.

H

Dette innlegget har blitt redigert av heaamodt: 11. November 2008 - 23:06


#12 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2611 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 13. November 2008 - 20:35

Har ikke kostet på rullende vei og mapping, men klundra litt med det sjøl. Grunnen er turbo nå til vintern, men da må det nok benk-kjøres for å få det ordentilg oppe å gå.

H
[/quote]

Dette var forklaring som det går ann å forstå. Begynner jo å få bra oversikt over det meste nå, på Emerald sprut på 24V. Egentlig bare en ting til jeg fortsatt er litt nyfiken på, siden du tydeligvis fortsatt kjører uten turbo. OK, du har jo som du sier ikke kostet på rullende landevei og mapping, men hvordan vil du beskrive forskjellen på motor-responsen så langt?
Det er ikke en ting jeg kan.

#13 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2611 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 12. December 2008 - 21:30

Har ikke kostet på rullende vei og mapping, men klundra litt med det sjøl. Grunnen er turbo nå til vintern, men da må det nok benk-kjøres for å få det ordentilg oppe å gå.

H


Dette var forklaring som det går ann å forstå. Begynner jo å få bra oversikt over det meste nå, på Emerald sprut på 24V. Egentlig bare en ting til jeg fortsatt er litt nyfiken på, siden du tydeligvis fortsatt kjører uten turbo. OK, du har jo som du sier ikke kostet på rullende landevei og mapping, men hvordan vil du beskrive forskjellen på motor-responsen så langt?


KE??
Det er ikke en ting jeg kan.

#14 heaamodt

heaamodt

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 145 innlegg
  • Bosted:oppland

Postet 24. December 2008 - 00:06

KE??

Første gangen jeg var ute å kjørte gikk bilen på det originale oppsettet fra emerald, eneste jeg gjorde var såkalt " injector map re-scaling calculator". Gikk fra 196cc til 310cc dyser som for øvrig er til salgs. (se "kjøp og salg"). Responsen var en helt annen, inget død-punkt ved 3400rpm og det var mer snert og snerr i motoren. (Di som ønsker å arrestere meg på dette punkt er velkommne, mitt forsvar er att det var første tur etter vinter`n, kompisen som alltid er med på street legal var enig + det slapp på andre og varva rett ut ved oppgiring med automaten (A4LD -1.47 utv. 2 gir) -svak sving, -med læll da gutt..)
Etterhvert som jeg begynnte med mapping startet problemene, kjørte som tidligere nevnt bilen i closed loop opp mot bb lambda for å råke riktig blandingsforhold. Skjønte lite av hva som skjedde, hadde no j*vlig med tenningsbank under NM i street legal i slutten av sessongen. Viste seg att jeg hadde driti på draget når jeg dro ledninger og brukte en av di originale som driver til to injektorer. BBL sammen med emerald justerte seg etter snitt, to sylindre gikk svart og fire gikk nærmest hvite, derfor tenningsbank og mindre og mindre effekt ettersom snittet gikk ned..
Så kom snøen....

#15 heaamodt

heaamodt

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 145 innlegg
  • Bosted:oppland

Postet 26. July 2009 - 12:10

Dette blir vel på en måte å bumpe en "sticky", ikke helt bra det men..
Nå har bilen til grandis vært oppe å gått ei stund, tror han er bra fornøyd med den.
Skal snart igang med en 24V -emerald til en kompis, sitter i en sein 76 cupe.
Har lagt til en del bruker bilder i første post idag, ser litt av hva det går ut på samt hva
slagt basemap som følger med.

H.

Dette innlegget har blitt redigert av heaamodt: 26. July 2009 - 12:32


#16 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2611 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 10. September 2009 - 19:22

Joda, er nesten fornøyd iallefall. Men fortsatt noe som ikke stemmer helt, men det ordner seg nok.
Føles ganske gromt, og motoren har merkbart høyere moment fra lavt turtall og drar bedre.
Og med god veiledning og oversiktlig koblingsskjema fra heaamodt var det forholdsvis kurant å koble opp sprutet også. Kan anbefale dette til andre med 24V.
Det er ikke en ting jeg kan.

#17 Count

Count

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3438 innlegg
  • Bosted:Stavanger

Postet 15. October 2009 - 20:12

Vet du om emerald har mulighet for bankesensor(er)?
Og kan man styre VIS'n på BOB med det?
12m Super
24v Cosworth
Prosjektet mitt

#18 heaamodt

heaamodt

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 145 innlegg
  • Bosted:oppland

Postet 16. October 2009 - 06:19

Vet du om emerald har mulighet for bankesensor(er)?
Og kan man styre VIS'n på BOB med det?


Hei

Har ikke støtte for bankesensor, så der må du evt. gå for en ekstern fra MSN.
VIS kan styres i sprutet, kalles vtec svitch, kan programeres både på turtall og gasspådrag.

#19 HIFIUBBEN

HIFIUBBEN

    Bil

  • Gjest
  • PipPipPipPip
  • 96 innlegg
  • Bosted:FEVIK

Postet 20. November 2009 - 06:50

Hei har lurt og tenkt en del på emerald sprut og lurte egentlig litt på om det var mulig å se litt på oppsettet til noen?
se litt på hva andre har tenkt og gjort
Hva mer en basis pakken trenger man?

Jeg skal ha det på en 2.9 24v.
Consulen skal ha ny motor, bare jeg får tak i en mt75 kasse.

hilsen Tormod

#20 grandisjohn

grandisjohn

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2611 innlegg
  • Bosted:akershus

Postet 10. February 2010 - 18:18

I utgangspunktet trenger man bare basispakka. Men for å koble ECU til en laptop må man bestille med et USB adapter. Åsså er jo den tre-veis map bryteren en litt kul finesse.

Virrumen tar å redigerer denne. Er jo en klistret tråd dette, så da bør vel infoen være riktig..

Hovedrele kan kobles slik..

Postet bilde

Bensinpumpe og starter kobles utenom og og til egne releer.

Dette innlegget har blitt redigert av grandisjohn: 23. May 2010 - 15:03

Det er ikke en ting jeg kan.




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere