Hopp til innhold


Bilde

Trimtips Ford V6 TURBO.


  • Please log in to reply
258 svar i denne tråden

#241 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 30. June 2014 - 23:01

Accralite er glimrende stempler og ja, de der kan brukes, men legg merke til at de skriver: "Increase cc in bowl for use in 2.9 V6 engines."

 

Orginale 2,9 Ford stempler har 11 ccm grop så disse stemplene må dreies slik at gropen blir større enn dette.

 

Tenningsretard:

Nesten alle vanlige sugemotorer trenger ca. 36 grader fortenning på full gass. En Ford V6 TURBO motor trenger 10 - 15 grader mindre enn dette.

 

Tenningsretard er i dag en elektronisk boks med MAP sensor som føler ladetrykk og som holder gnisten tilbake 10 - 15 grader.


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 30. June 2014 - 23:02

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#242 RaymondP

RaymondP

    Ford

  • Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 255 innlegg
  • Bosted:Mosjøen

Postet 30. June 2014 - 23:35

Jeg har 363whp over 400 på motor orginal bunndel.  Hva er dine ambisjoner? :)    Mikael i skogenracing blir å få produsert 2.9 stempel via forhandler i sverige i vinter så er mulig for flere og hive seg på lag. ca 6000 sek kom det på.  

Om du går for orginal bunndel kan du kjøpe chrome moly stempelringer (forsterkete) på ebay for +-200kr og du bør kjøpe deg feks megasquirt. tenningsretardere er avlegs og for retards.  :P

Jeg ligger helt i grenseland ang effekt samt toppakning nå så derfor er isky racing o ring tool anskaffet og nye stempler iløpet av vintern med mål 500hk på hjulsom vistnok skal være maks hva mine turboer leverer til.

Mikael tror med hans turbo og forsterket bunndel og spesial slipt kam han har fått fra kent cams @2.2bar kan han muligens matche Bmw motorn han hadde på ca 650hk.

 

2.9 tuning er mildt sagt i startfasen :)



#243 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 01. July 2014 - 10:40

Ett datasprut hvor man kan programmere både AFR og tenningstidspunkt er selvsagt å foretrekke, men ikke alle har budsjett eller kompetanse til å gjennomføre dette selv.

 

En tenningsretard er noe som alle klarer å montere og den gir ett resultat som er 85 - 90% av det man får med datatenning hvis motoren er korrekt spec.

 

Her finner man iallefall ett pålitelig, stabilt og lavbudsjett datasprut alternativ: http://www.finn.no/f...Query=datasprut


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 01. July 2014 - 10:42

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#244 Gess

Gess

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1910 innlegg
  • Bosted:Hordaland

Postet 13. August 2014 - 11:17

Interessant tråd dette her, men det er mye som går over hodet på en stakkar. 

Jeg har lurt så smått på å turbomate en original 2.8i med K-jetronic og original bunndel. Tenker da naturligvis å holde lavt ladetrykk og begrenset effektuttak, sånn rundt 220 kanskje. Det er vel der disse kittene som en gang ble solgt la seg.

 

Spørsmålet er jo da naturligvis hva som er påkrevd av oppgraderinger for et "stage 1" trim.

Jeg har kjøpt nye dyser fra Summit, og må ha ny pumpe da den jeg har liggende er gammel og i ukjent stand. 

Videre må jeg vel ha trykkregulator for bensin, tenker da noe slikt som RS1000 beskrev i første post på side 1.

Tenker å kjøre singelturbo for å holde kostnadene nede, og da er jo spørsmålet hva som passer, vil GT3071R funke med A/R 0.63?

Det står noe i 1. post om ekstradyse som ikke skal kobles mot trykksystem eller plenum. Hvor skal denne da sprute? På sugesiden av turboen? Stiller det spesielle krav til turboen?

 

Jeg er bare i tenke-fasen, så det er lite håndfast å komme med, men litt sanking av deler og infp er jo sikkert fornuftig.


Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.


#245 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 13. August 2014 - 15:42

Turboteknoligien er kommmet langt i forhold til de gamle som ble brukt i turbokittene til disse motoren. Kjekt å se at du velger å gjøre nytte av dette med å nevne en GT turbo. A/R0,63 levere alltid godt resulat, men jeg mener at til en 2,8L V6 motor så blir det unødvendig lite. Jeg hadde valgt GT3071R med ett A/R0,82 turbinhus i moderne GT utførelse her.

 

Dysetrickset er "lurium 1000" så det kommer vil når du har bruk for det. ;) Det stiller ingen spesielle krav til turboen.

 

K-jet stiller høye krav til bensinpumpen så her er det i grunnen bare ekte BOSCH 044 som gjelder. 


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#246 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 19. June 2015 - 15:48

Holder liv i en gammel tråd ved å "juksa litt", men det er ikke RaymondP som har spurt. (Klarer ikke å editere dette nå.) 

 

Hei. Nett innmeldt. Har spørsmål til dere her inne. Skal bygge turbo på 2.3 V6. Hva trenger eg? Eg er villig til å bruke både tid å penger på dette.

 

Først og fremst må du dele mer info som f.eks hvor høyt effektmålet og budsjettet er. Å bygge på en 2,3 L motorblokk er helt ok og ingen som helst problem, men de nyere 2,3 toppene er ombygget for eksosoppvarmet innsugsmanifold og dette er det SISTE en turbomotor trenger. Den gamle typen topper og innsug er STERKT å anbefale. 

 

Hvis effektambisjonene og budsjettet er lavt så dreier du en grop i de originale 2,3 stemplene, oppgraderer til ARP rådebolter, Clevite 77 lagre, en Cosworth clutch og kjører på. Noen av 2,3 stemplene har hull bak oljeringen og disse er betydelig sterkere enn de som har en gedigen reife bak oljeringen. Førstenevnte er derfor det rette valget for over 1,5 BAR ladetrykk og over 300 hk. 

 

Turbomanifold må anbefales: http://www.finn.no/f...hQuery=ford 2,8

 

Garrett GT3271 har turbinhjul i riktig størrelse og vil ikke pumpe unødvendig mye varme inn i kjølesystemet til motoren slik en vannkjølt kulelagerturbo vil gjøre. Sjekk turbobygarrett.com eller atpturbo.com. 

 

Malpassi BTR for forgasserturbo er ett must. Pedersensracing, kgvolvotrimnng osv. 

 

Tenningsretard er i praksis ett absolutt must for folk flest. http://www.summitrac...-6466/overview/

 

Den orginale forgasseren er ikke den enkleste å modifisere til god fuelkurve pga dårlig tilgang på bestykningsdeler så en Holley 500 eller Holley 500 hp må anbefales. 

 

http://www.summitrac...12bkx/overview/

 

hly-0-4412bkx_wb_xl.jpg

http://www.summitrac...=holley 500 cfm  

 

http://www.quickfuel...arburetor.html 

 

En vanlig Holleyforgasser bør definitivt bestilles ferdig ombygget og bestykket for ladetrykk av ett spesialfirma som C&S, CSU, Quickfuel osv., http://www.candsspec...ebuildform.html

men hvis man vil forsøke selv så trenger man denne: http://www.summitrac...34-12/overview/

 

og denne: http://www.summitrac...16-43/overview/

 

Trykkboks:

http://csucarbs.com/10-air-bonnet.html

http://www.summitrac...arts/spe-9849  

 

Dette er en god begynnelse uansett. Spesifikt for 2,3 motoren er at alle de som er fra ørlite seriøse og oppover begynner med å kaste den originale 2,3 veiven til helvete og så erstatte den med en 2,8 veiv slik at man stroker motoren fra 2294 ccm til 2616 ccm og gjør hele bygget mer turbovennlig. 

 

Holleyflyer: http://documents.hol...2bblhpflyer.pdf


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 23. June 2015 - 16:27

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#247 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 11. March 2017 - 19:02

Fant noe på det store nettet:

http://www.ebay.com....sd=332126450610

 

Hva er så muligheten for å stable disse i en 2,9, og slipe en kam til Piper 270, men med roller spec?

 

 

Fant denne til 4L :

 

http://www.compcams....x?csid=954&sb=2


Dette innlegget har blitt redigert av Slåstad RS: 11. March 2017 - 20:19

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#248 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 12. March 2017 - 22:17

Fant noe på det store nettet:

http://www.ebay.com....sd=332126450610

 

Hva er så muligheten for å stable disse i en 2,9, og slipe en kam til Piper 270, men med roller spec?

 

 

Fant denne til 4L :

 

http://www.compcams....x?csid=954&sb=2

Så vidt jeg vet er slike løftere for høye for en gammel V6 motor. 

 

IMG_2255.JPG

 

Amerikanerene er sannsynligvis de dyktigste på kamproftiler til støtstangsmotorer. Sjekk f,eks de flotte XFI profilene til Compcams. :)

 

Jeg ville ikke brukt noe annet enn vanlige flate løftere. Disse motorene trenger den solide og gode oljen som alle motorer med flatkam bør/skal/må ha. Med rullekam er det lett for at man begynner å fylle moderne skvip. 


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 12. March 2017 - 22:43

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#249 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 13. March 2017 - 08:07

Takker for svar.

Jeg snublet over et bilde av noe som er påstått å være 2,9 topper,  hvis så, så må de være fint bygd i forbrenningskammre?

 

 

Vedlagte filer


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#250 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 13. March 2017 - 17:35

Takker for svar.

Jeg snublet over et bilde av noe som er påstått å være 2,9 topper,  hvis så, så må de være fint bygd i forbrenningskammre?

Værsågod.

 

Det der er 2,9 topper ja. Sjekk den heller uvanlige tennpluggplasseringen og tennpluggvinkelen. Dette er samme type topper som TurboTechnics brukte på The Minker car.  


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#251 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 13. March 2017 - 22:49

Værsågod.

 

Det der er 2,9 topper ja. Sjekk den heller uvanlige tennpluggplasseringen og tennpluggvinkelen. Dette er samme type topper som TurboTechnics brukte på The Minker car.  

Vet du noe mer om dette? Står 89 på støpenummer på dem. 


Har bilde av TT topper  og originale her: 

 

 

Vedlagte filer


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#252 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 14. March 2017 - 11:47

Bare at det finnes minst to forskjellige typer topplokk tl 2,9 motorene. Den ene typen er til HC motoren og den andre er til MC motoren. Ta følgende med en klype salt da det hentes fra hukommelsen, men HC motoren er visst High compression, har høyest kompresjonsforhold, 2,4 kamaksligen, ingen katalysator og gir høyest effekt.  

 

MC motoren har kam med overdrevet durasjon for å redusere kompresjonstrykket for å unngå tenningsbank på 95 blyfri, og når denne står i Scoripo så har den det værste eksosanlegget jeg har sett.

 

Ang. bildene her så kan det med fordel påpekes to ting.

 

1. Med utgangspunkt midt mellom ventilene, se mellom kl. ca. 9 og 11 på TT toppene. Her er det åpnet opp maksimalt for minimal restriksjon av turbokomprimert og ergo tett og tung innkommende friskluft. Sammenligne med bildet til høyre. :(

 

2. Se også mellom kl 4 og kl. 8. Her er det maskinert inn ett spor som har redusert squishfalten BETYDELIG! for turbobruk.. ;)

 

Så vidt jeg vet har de nyere toppene ett maskinert kvaderat under tårnene til vippearmakslingen. Dette er de mest solide. Eldre topper har noe i retning av en oval her og disse sprekker visstnok lettere enn de nyere.


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 14. March 2017 - 11:50

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#253 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 25. July 2017 - 13:56

https://www.facebook...&type=3


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#254 dohcboy

dohcboy

    Ford RS

  • Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4870 innlegg
  • Bosted:Bodø

Postet 25. July 2017 - 19:01

kjapt spørsmål, enkel å grei kam så ikke påvirka tomgang på 2.8i (xr4x4)  any gode tips ?


Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 


#255 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 25. July 2017 - 21:18

Det er ventillöftet i TDC som bestemmer tomgangen. 

 

Se på disse milde og fine kammene som også leveres som kamkit m/ löftere: 

http://www.compperfo...FORD466Cams2500

 

Denne kan sies å väre den neste på listen med ca. 1,07 mm ventillöft i TDC: 

http://www.pipercams...p?pid=V628BP270

 

etterfulgt av denne med 1,34 i TDC: http://kentcams.com/...rts-injection/ 


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 25. July 2017 - 21:31

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#256 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 25. July 2017 - 21:57

En som har bygd litt seriøst her også : 

 

http://www.turbospor...t=138023&page=5


Dette innlegget har blitt redigert av Slåstad RS: 25. July 2017 - 22:05

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#257 RS 1000

RS 1000

    Ford RS

  • Teknisk rådgiver
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7451 innlegg
  • Bosted:BERGEN

Postet 26. July 2017 - 16:59

En som har bygd litt seriøst her også : 

 

http://www.turbospor...t=138023&page=5

Takk for tipset. En imponerende flink kar. Veldig kjekt å se. :) Tenk å ha slike muligheter. :) Det som imidlertid aldri slutter å forundre er at man likevel er i stand til å gjöre elendige valg som höykomp.stempler og å beholde det originale plenummet. Hvorfor i alle dager???


Dette innlegget har blitt redigert av RS 1000: 26. July 2017 - 16:59

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

#258 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 26. July 2017 - 21:10

Takk for tipset. En imponerende flink kar. Veldig kjekt å se. :) Tenk å ha slike muligheter. :) Det som imidlertid aldri slutter å forundre er at man likevel er i stand til å gjöre elendige valg som höykomp.stempler og å beholde det originale plenummet. Hvorfor i alle dager???

Var det jeg tenkte også. Kunne blitt legendarisk og så snubler han på målstreken.


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

#259 Slåstad RS

Slåstad RS

    Ford RS

  • Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4647 innlegg
  • Bosted:Hedmark

Postet 26. July 2017 - 21:37

Vakker lyd med X-pipe på Ford 6'eren !

 


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere