Jump to content

Mydlands Granada


Vebba

Recommended Posts

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vel...Min bror er en god kamerat av magnor, og så iherdige begge to er på at alt skal være 100%, så stoler jeg på hva broder sier Magnor sjøl har fortalt...

 

Med gamle ford boss motoren på rundt 1000hk, spant han løs på tørt i 240 på flystripa i Valle i Setesdal, så trur nok ikke denne er noe dårligere...

 

Er nok ingen her inne som kan forestille seg hvor godt denne egentlig drar under pådrag, da han sjøl fortalte meg på treffet i Kristiansand, at han neppe hadde halv gass engang, for ellers bare spinner det...

 

Og han er nok tett oppimot 2400hk, når alt er justert, men pr det treffet, var alt justert etter eget hode...

 

SLÅ DEN FOLKENS...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Samme hvilke turboer han har, ryktepratere er og blir ryktepratere. Ikke kom med noe sånn "kjenner en kompis til en kompis til fetteren til kompisen til dama til sjefen til onkelen"... You catch my drift ? Kilder er en fin bil :)

 

Bare sånn for å spørre : har du sett den bilen i aksjon ? Det virker ikke sånn.

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for å spørre : har du sett den bilen i aksjon ? Det virker ikke sånn.

 

Joda mange ganger, men er alt for mange som slenger ut med såkalte "rykter" de har hørt i hytt og pine, så ville bare dobbeltskjekke kilden din. Ingenting annet :) Håper det går greit.

Forresten to bilder av den, søt søt bil :)

 

a87b9367.jpg

88ddc4a8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Han skrev jo om denne bilen i Granadaklubbens avis for en del år siden, mener det var der det sto at motoren var tunet ned. Kan være det var snakk om en annen motor, han har hatt litt forskjellig nedi der.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo egentlig en top fuel motor, og med rett drivstoff og mye annet så har den oppimot 3000hk orginalt. Sitter her med bladet "max" foran meg, og der er det snakk i at motoren skal bremses og allting, og Magnor selv sier: "Jeg håper på ca 1700 veldresserte hester og rundt 2500 Nm i dreiemoment. I grunnen er det ikke noe problem å få enda mer effekt, men den skal kjøres på vanlig blyfri bensin".

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Bare så det ikke er noen tvil, jeg vet at denne bilen er god for mange tusen hester, men var bare at ordet rykte kom opp jeg stussa på. Liker kilder, da det er alt for mange som skal "tøffe" seg med informasjon om saker de egentlig ikke vet noe om. NO OFFENCE! :)

 

Sånn, denne diskusjonene er avsluttet, tilbake til temaet. Og sleng ut bilder hvis dere har :)

Link to comment
Share on other sites

Bare så det ikke er noen tvil, jeg vet at denne bilen er god for mange tusen hester, men var bare at ordet rykte kom opp jeg stussa på. Liker kilder, da det er alt for mange som skal "tøffe" seg med informasjon om saker de egentlig ikke vet noe om. NO OFFENCE! :)

 

Sånn, denne diskusjonene er avsluttet, tilbake til temaet. Og sleng ut bilder hvis dere har :)

Aaaaalllllrightythen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har lest meg fram i diverse blader og reportasjer om denne bilen.

Det har stått litt forskjellig angående effekt, men leste at det første som vil bremse effekt uttaket er innsuget. Det klarer ikke mer enn 2400 hk.... :D

 

Men jeg mener å huske at magnor har uttalt i de fleste bladene at han vil ha et "fornuftig" effekt uttak. Hva det nå enn betyr for han ;)

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt justering på denne motoren nå, og på loggen, sto det at han brukte 75 prosent av dysenes fulle kapasitet, som er på 2400hk, som igjen vil si ca 1800 hk på 0,96 bar ladetrykk.

 

Var visst som å få en ekstra motor når turboene slo inn... hehe

Vil nok tru effekten var betydelig mindre da han kjørte på gatebil i kristiansand, og endatil måtte holde den igjen for å få feste... ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er hvertfall en ting som er sikkert. Det er ingen andre, som fortsatt har skilta i behold, som slår de talla den motoren presterer... :D

Hvertfall ikke i Norge, ennå....

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt justering på denne motoren nå, og på loggen, sto det at han brukte 75 prosent av dysenes fulle kapasitet, som er på 2400hk, som igjen vil si ca 1800 hk på 0,96 bar ladetrykk.

 

Var visst som å få en ekstra motor når turboene slo inn... hehe

Vil nok tru effekten var betydelig mindre da han kjørte på gatebil i kristiansand, og endatil måtte holde den igjen for å få feste... ;)

På Gatebil i Kr.Sand hadde han stilt bilen til 1200hk ;)

87' Ford Escort RS Turbo S2 http://www.fordclubn...scort-rs-turbo/

 

87' Volvo 740 16v Turbo

Link to comment
Share on other sites

Alt av kjøling til bilen ligger under Intercooler og radiator:P Er helt fantastisk bygget

 

 

alle radiatorer ligger under det stemmer men Intercooler har han ikke hatt på en stund ,har bare kjøt med vann kjøling men da jeg var borte hos hann sist, 14dager eller noe, så hadde han laget ein giganstisk Intercooler som står i fronten. det er faktisk to store som han har satt sammen.

 

han hadde forresten demontert hele motoren. skiftet noen ventil føringer og han har bestilt ny veiv og stempler og litt forsjellig annet stasj.

Edited by Jarnis
signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer med å tro det. En sånn turbo står på 14 liters Scania lastebil !! Han har 2 !!! Å uten turbo var det vel 1300 hk.

 

Veeeldig off topic, men 14 liters Scania motor (Scania 142) har vel strengt tatt to snurrer den og. Er vel alle Scania over 11liter som er v8 og alle Scania v8 jeg har sett har twin turbo, eller bi-turbo som noen velger og kalle det siden det er en turbo pr. sylinder rekke. Naboens gamle (1996) Mercedes Benz 2538 (380hk) var på litt under 14 liter og hadde twin turbo.

 

All ære til Magnor som har holdt på med en bil siden 1982-83 og bygget den mest sinnsyke bil på skilt, isteden for å gjøre som mange andre og ha flere prosjekt så bare forbedrer han den bilen han allerede har. DET står det respekt av. Er vel laget (les: modifisert) Ford motorer på 900 kubikk tommer, så å ha motor på 700(698 tror jeg det var) i Granadaen sin må vel være bra :lol:

For ikke snakke om hjernen bak det hele, Magnor Mydland, et geni av en mann med mere kunskap enn de fleste av oss vanlig dødlige. Bare og legge seg langflat for den duoen(Magnor og Granadaen).

 

mvh Håvard

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nyeste oppdatering om denne bilen, kom på mail idag ;)

 

Ny hjemmesnekra intercooler, nydesignet stempler, mer kubikk(715 cui), 11,8 L. (Merk deg bildet av skiltet, DC 71578 stemmer med kubikken og årstallet på granadaen J)

 

Litt bilder av topper og ventiler, har satt i Opel 16v ventil i toppen sammen med originalen bare for sammenligning!

 

Ellers blir det ny veiv og spesial lager, ventilfjærer, trykkrør, luftfilter oppsett, dobble 25rader oljekjølere med EL vifte,ny oljeretur fra turboene, en ekstra dynamo, endret gasspedal for mindre vandring, koplet opp transbreak i girkassa, har justert om fjæringen, sett over girkassa, herdet det nye stabbstaget foran og nye innfestninger til dette, har også kjøpt inn flere skruer for å holde sliks dekkene fast til felgen,(blir nå 32 skruer per hjul, hadde 16 fra før av), testet med 1 bar ladetrykk før vinterparkering og det fungerte veldig bra,(forbrukte da 73 % av de 8 1680 cc dysene, kjørte hele sesong-06 med 0,47 bar trykk), kommer til å kjøre med 1,2 – 1,3 bar med gatebensin, evt 1,5 bar med racefuel!

 

 

 

Magnor Mydland

 

 

Hva trur folket om dette da?

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fint at noen kjenner han da. Magnor vet vel om denne tråden og det mest geniale er at han deler mye av det.

Han har abre kjørt med 0,47 bar i ladetrykk og nå blir det 1,2-1,3.. :blush:

 

Men de bildene av toppen de ikk jeg ikke opp :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...