Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Om alt går som det skal får vi svar om ca. 3 uker.

 

Før: 2,2 L Cosworth med 620 hk Turbonetics turbo.

 

Nå: Bunndelen byttet til 2,0 L og turbo byttet til en med 700 hk kapasitet fra NTS.

 

Målet er først og fremst effektøkning på 4000 o/min. At toppeffekt blir høyere er uungåelig, selv med nesten 10% mindre motor.

 

Hvilken NTS turbo?

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Evig kamp hehe :)

 

Hadde nok ikke blitt slik dersom motor og turbo hadde holdt sammen. Det var krefter i overflod, men når det likevel må bygges nytt, så gjøres det gjerne forbedringer på flere måter.

 

Hvilken NTS turbo?

Denne:

 

http://www.turboservice.no/SX700.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok ikke blitt slik dersom motor og turbo hadde holdt sammen. Det var krefter i overflod, men når det likevel må bygges nytt, så gjøres det gjerne forbedringer på flere måter.

Denne:

 

http://www.turboservice.no/SX700.html

når vi drog draget på 2 bar på 4000rpm låg vi på 3200rpm før vi ga fullt denne effekt kurven blei dradd fra 2000rpm og vist dere har vært me på ei bremsing før so veit dere forsjellen...eit erlig drag skal draes fra 2000rpm om tar ca 12-14sec og ikkje sånne 4000rpm drag og gje fullt for og få goe tall. ang intercooleren som du antagligvis hinter til at vi har kjørt 2 grader i innsugs temp so kjørte vi 39grader innsugstemp..... er det benny sin motor du hinter til som skal bremsest??

Edited by HUSNES PIT STOP
Link to comment
Share on other sites

Ang. intercooleren som du antagligvis hinter til at vi har kjørt 2 grader i innsugs temp, so kjørte vi 39grader innsugstemp..... er det Benny sin motor du hinter til som skal bremses??

 

Nei, jeg har ikke hintet til 2 grader innsugs temp, men 39 grader ut temp. med 600 hk + og 2 BAR ladetrykk viser at dette er en god intercooler. Med en RS500 type intercooler vil trykkfallet være høyere, noe som vil gi høyere temperaturer både inn og ut, samt høyere "baktrykk".

 

Ja.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke hintet til 2 grader innsugs temp, men 39 grader ut temp. med 600 hk + og 2 BAR ladetrykk viser at dette er en god intercooler. Med en RS500 type intercooler vil trykkfallet være høyere, noe som vil gi høyere temperaturer både inn og ut, samt høyere "baktrykk".

 

Ja.

på rudskogen hadde eg 43grader innsugs temp da med 1,8bar og radtec cooler da var i juli og da var de rimeligt varmt ute men det er ein god intercooler anders har men du ska ha ein dårli intercooler vist du har so mykje trykkfall at du merker det på baktrykket husk det var berre 10psi i baktrykk og 28,5psi ladetrykk er rimeli mykje meir og gå på fra turboen si side da el ka meina du??

Link to comment
Share on other sites

På rudskogen hadde eg 43grader innsugs temp da med 1,8bar og radtec cooler. Da var i juli og da var de rimeligt varmt ute, men det er ein god intercooler anders har. Du ska ha ein dårli intercooler vist du har so mykje trykkfall at du merker det på baktrykket. Husk det var berre 10psi i baktrykk og 28,5psi ladetrykk er rimeli mykje meir og gå på fra turboen si side da el ka meina du??

 

Det jeg mener at når man i praksis måler trykkfallet over en RS500 type intercooler som er montert i bil, så er det faktisk betydelig trykkfall, typisk 0,2 BAR (3 psi) på en 380 hk motor.

 

På en 600 hk motor vil dette trykkfallet øke og 6-7 psi trykkfall ville ikke overraske meg. Vi ser da at vi må justere wg til turboen leverer 35,5 psi ladetrykk til intercooleren for å får 28,5 psi ut fra den. "Baktrykket" vil da øke fra 10 til minst 17 psi.

 

Vi ser da at trykkforholdet over motoren endrer seg fra 28,5/10 psi til 28,5/17 psi og i tillegg er luften som leveres til intercooleren endel varmere pga det høyere ladetrykket (og lavere effektivitet). Man klarer nok ikke 39 eller 43 grader i praksis med denne motoren som likevel har en god del å gå på i trykkforhold, fordi den har det største turbinhuset.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

KRX 400 er helt klart ikke "bolt on" til Cosworth, nei.

 

Det er såpass trangt og vanskelig å få denne montert på en 4x4 manifold, at jeg vil si at 2wd manifolden i praksis, er ett godt valg i denne sammenhengen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

og i dag så får vi se om vi får drivverksknuseren på veien etter litt tull med sveiseapperatet i går samt damer som drar en på fest av alle ting. uffda.. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke dette litt som å sammenligne de berømte "apples and oranges"?

 

Blir spennende å se hvordan den fungerer om noen velger å prøve den på en Cosworth, funker den like bra da er det jo bare velstand :)

 

 

:D Det er bare velstand. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

papirer blir det nok ikke på en stund da bilen skal oppgraderes til en god steg3 og har endel andre ting som skal stilles inn osv.. forløpig så er det steg1 og resultatet her var imponerende. minst samme resultatene med 1.2bar trykk som T3 med peak poå 1.7 til 2.1bar og falt ned på 1 til 1.2bar. Store forskjellen var at skyvet økte oppover etterhvert som turtallet økte og den er sterkere i bunn uten ladetrykk. mer info kommer og kanskje videosnutt etterhvert også

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

papirer blir det nok ikke på en stund da bilen skal oppgraderes til en god steg3 og har endel andre ting som skal stilles inn osv.. forløpig så er det steg1 og resultatet her var imponerende. minst samme resultatene med 1.2bar trykk som T3 med peak poå 1.7 til 2.1bar og falt ned på 1 til 1.2bar. Store forskjellen var at skyvet økte oppover etterhvert som turtallet økte og den er sterkere i bunn uten ladetrykk. mer info kommer og kanskje videosnutt etterhvert også

 

Se om du får anledning til å G-måle bilen i påsken. Vi har jo plenti sammenligningsgrunnlag fra andre Cosworther, både steg 1, 2 og 3.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Øyvind Tempel
Se om du får anledning til å G-måle bilen i påsken. Vi har jo plenti sammenligningsgrunnlag fra andre Cosworther, både steg 1, 2 og 3.

 

Har en gmåler jeg kan låne vekk visst det trengs :)

Link to comment
Share on other sites

øyvind: G-målere har vi nok av, men vi må bruke den rette for å kunne sammenligne riktig mot de andre cosworthene.

 

Pelle: Har testet med min og fikk faktisk hele 13hk ekstra pr tonn. Skal se om jeg får tatt en tur bortom til deg så kan vi få målt med din også. Virket forøvrig som om Ole var litt imponert over turboen. Han var med en tur. Utover det så har jeg testet bunndraget opp Mariebrekko og klarte 5gir i 60km/t og den klarte å begynne å stige når jeg gav fullt. Til sammenligning så med T3 så klarer en det samme på 4gir.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

er ikkje vits og ha noke motor i benk da me andre ord veit du trykkfallet over anders sin intercooler da den er vel så bra den at det ikkje er trykkfall kansje ?? denne diskusjonen blir aldri ferdig so dåke får komme med noken konkrete tall fra benken vil at dere skal legge papir utpå og har ikkje sitt noko dokumentasjonen på noko eg enda.........

Link to comment
Share on other sites

1. Det er ikkje vits og ha noke motor i benk da me andre ord.

2. Veit du trykkfallet over Anders sin intercooler da?

3. Den er vel så bra at det ikkje er trykkfall kansje ?

4. Denne diskusjonen blir aldri ferdig.

5. So dåke får komme med noken konkrete tall fra benken.

6. Vil at dere skal legge papir utpå og har ikkje sitt noko dokumentasjonen på noko eg enda.........

 

1. Joda, det er i benken man forsøker å utvikle og optimalisere motoren.

2. Nei.

3. Garantet minimalt ja.

4. Stemmer sikkert.

5. ???

6. På hva?

 

 

Pelle: Har testet med min og fikk faktisk hele 13hk ekstra pr tonn. Skal se om jeg får tatt en tur bortom til deg så kan vi få målt med din også. Virket forøvrig som om Ole var litt imponert over turboen. Han var med en tur. Utover det så har jeg testet bunndraget opp Mariebrekko og klarte 5gir i 60km/t og den klarte å begynne å stige når jeg gav fullt. Til sammenligning så med T3 så klarer en det samme på 4gir.

 

Gode bekreftelser dette. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Om tråden lese riktig, tviler jeg på det finnes noe som helst papir fra bremse benk :unsure:

:rolleyes:

 

Det er riktig, men som man enda en gang har fått sett (hørt)(gatebilflausen), så er det svært viktig at man effektmåler samme sted også. Dersom Bjørnstad stiller med utstyret sitt på ett Gatebiltreff så går det sikkert i orden å skaffe papirer som kan sammenlignes med mange andre på en rettferdig måte.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen min er at Garret GT3582R turboen er ein av dei beste eg har kjørt so den kan eg trygt anbefale.

Skal bremse en motor til om ca 3 veker. Hadde vore kjekt og prøvd ein turbo fra NTS da så hadde me fått da svart på kvitt................

 

Ja, nå nærmer det seg kraftig sannhetens time for hva NTS sin SX 700 turbo klarer på 2,0L Cossie motor.

 

Håpet om resultat på vanlig pumpe bensin ser slik ut:

 

700 + hk med en plass mellom 2,0 og 2,6 BAR ladetrykk.

300 hk ved 4000 o/min.

Løselig anslås kompen til hele 9,35:1. :blink: (Nei, ikke race fuel :lol: )

 

Gjett om dette blir spennende da?

 

Hvorden ligger du/dere an?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

snakka med ein på eikås("bilbane" utenfor bergen) idag og han brukte denne krx400, såg han kjørte på banen og tviler ikkje på

at denne turboen lader tidlig, bilen gikk som et uver for å si det sånn,

 

men det kuleste av alt var at motor rommet såg rimelig orgianlt ut, samtidig som han sikkert kjører ræven

av andre med med samme effekt B)

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå nærmer det seg kraftig sannhetens time for hva NTS sin SX 700 turbo klarer på 2,0L Cossie motor.

 

Håpet om resultat på vanlig pumpe bensin ser slik ut:

 

700 + hk med en plass mellom 2,0 og 2,6 BAR ladetrykk.

300 hk ved 4000 o/min.

Løselig anslås kompen til hele 9,35:1. :blink: (Nei, ikke race fuel :lol: )

 

Gjett om dette blir spennende da?

 

Hvorden ligger du/dere an?

 

Hørtes ut som litt høy komp dette...og vanlig pumpe bensin....

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

cossie4ever: turboen funker sinsykt bra den og det kan bare bli bedre da det meste er feil pr i dag, men men tiden vil vise. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

cossie4ever: turboen funker sinsykt bra den og det kan bare bli bedre da det meste er feil pr i dag, men men tiden vil vise. :D

 

hallo ja,

du som kjører den bilen altså:)

gleder meg til å se denne på 201m! denne bilen har jo vert aktiv der og , vurderer denne turboen sjøl etter eg

såg kor bra det gikk,

 

så vist denne virkelig klarer ca 400hk med den spoolupen som du hadde så er de vel bare velstand

bortset ifra at den ikkje e bolt on då.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...