Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Tenkte på like motorer, like kammer, trykk, lik/samme bremsebenk osv osv.

 

Det er en vanlig misforståelse at det blir en rettferdig sammenligning, og jeg kan ta ett eksempel.

Gamle 450 hk motoren din hadde 8,5:1 i komp. Når denne 2,2 L motoren ble trimmet videre med 600 hk på 98 blyfri som mål, så gikk ikke dette i praksis pga. problemer med tenningsbank. Motorbyggeren var sterk og klar når han sa at det var for høy komp som var problemet og når motoren raste etter 3000 km var sylindrene også utslitt, med tydelige tegn etter ekstreme sylindertrykk. Turboen var en netics T61.

 

Når man så bygger ny bunndel og reduserer volumet til 2,0L og øker kompen til ca. 9,35:1 så er det nok mange som på forhånd mente at dette ville gå galt.

Til tross for mindre volum og høyere komp ble resultatet likevel 50 hk mer på topp og ikke minst over 1,0 BAR ladetrykk på 3500 o/min mot 4200 o/min på 2,2L motoren.

Jeg mener at dette er SX 700 turboen sin fortjeneste.

 

De stemplene, rådene og kammene som står i denne motoren nå er deler som Jens leverer og som eieren kan anbefale til mange.

 

Vi får vente til armani eller noen andre tør å sette en Garrettnetics turbo som gir over 1,0 BAR allerede på 3500 o/min på en såpass høykomp motor og se hva resultet blir da.

 

Man får ikke ut potensialet i noen turbo dersom motoren ikke bygges slik at den optimaliserer en gitt turbos egenskaper. Motorene må derfor bygges forskjellig, men en NTS turbo fungerer bedre på en Garrettnetics motor enn en Garrettnetics turbo vil gjøre på en "NTS" motor.

 

Så vidt jeg vet kjøpte Husnes Pit Stop T61 turboen så denne kunne man evt sette tilbake. Hvordan ville det gått da tror du?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sipowicz
Utleveres ikke.

 

Har forstått det slik at du forhandler disse turboene, med tanke på din hyppige positive omtale av disse.

Da synes jeg det er ekstremt merkelig at disse karta ikke gjøres tilgjengelige. Er det slik at du/de er redde for at folk skal se at det som blir skrytt opp i skyene om disse turboene, vil vise seg å ikke stemme, med tanke på hva et slikt kart kan vise ?

Link to comment
Share on other sites

1.Det er en vanlig misforståelse at det blir en rettferdig sammenligning, og jeg kan ta ett eksempel.

Gamle 450 hk motoren din hadde 8,5:1 i komp. Når denne 2,2 L motoren ble trimmet videre med 600 hk på 98 blyfri som mål, så gikk ikke dette i praksis pga. problemer med tenningsbank. Motorbyggeren var sterk og klar når han sa at det var for høy komp som var problemet og når motoren raste etter 3000 km var sylindrene også utslitt, med tydelige tegn etter ekstreme sylindertrykk. Turboen var en netics T61.

 

2.Når man så bygger ny bunndel og reduserer volumet til 2,0L og øker kompen til ca. 9,35:1 så er det nok mange som på forhånd mente at dette ville gå galt.

Til tross for mindre volum og høyere komp ble resultatet likevel 50 hk mer på topp og ikke minst over 1,0 BAR ladetrykk på 3500 o/min mot 4200 o/min på 2,2L motoren.

Jeg mener at dette er SX 700 turboen sin fortjeneste.

 

3.De stemplene, rådene og kammene som står i denne motoren nå er deler som Jens leverer og som eieren kan anbefale til mange.

 

4.Vi får vente til armani eller noen andre tør å sette en Garrettnetics turbo som gir over 1,0 BAR allerede på 3500 o/min på en såpass høykomp motor og se hva resultet blir da.

 

5.Man får ikke ut potensialet i noen turbo dersom motoren ikke bygges slik at den optimaliserer en gitt turbos egenskaper. Motorene må derfor bygges forskjellig, men en NTS turbo fungerer bedre på en Garrettnetics motor enn en Garrettnetics turbo vil gjøre på en "NTS" motor.

 

6.Så vidt jeg vet kjøpte Husnes Pit Stop T61 turboen så denne kunne man evt sette tilbake. Hvordan ville det gått da tror du?

 

1. Hvor du vil med dette skjønte ikke jeg men :blink: En turbonetics T61 gir ekstremt sylindertrykk?

 

2. Etter et ras så blir vel ofte ting forbedret, sant? Tør våge å påstå at det er masse mer som er forandret som igjen gir tidligere ladetrykk. Kammene som du nevner f.eks

 

3.Det tror jeg på.

 

4.Får da håpe noen gjør/har gjort det. Resultatet kan bli spennende.

 

5.DER MR PELLE, er det jeg er ute etter. Hvordan bygger man en motor til en NTS turbo? Og hva er i all hovedsak forskjellene? Korte grenrør og høy komp?

 

6. For all del, prøv. Jeg selger ingen av delene, jeg vil bare se!

 

Godt mulig NTS har mye gromme turboer, men 200 o/min tidligere ladetrykk på en motor som allerede må ha 4500+o/min for å funke -Ingen revolusjon.

 

Og igjen kan vi prate om bremsebenker, lufttemp og alle de andre tingene som gir forskjeller. Store forskjeller desto lenger opp i HK-skalan man farer.

Link to comment
Share on other sites

tilbake til topicen så kan jeg fortelle at KRX400 funket meget bra på våler i helgen.. grunnet at treffet kom fortere enn beregnet så fikk jeg ikke mappet bilen og stilte med ett chip som virket greit nok, men HELT klart har store forbedringsmuligheter. gleder meg til å få dette optimalisert.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

1. Har forstått det slik at du forhandler disse turboene, med tanke på din hyppige positive omtale av disse.

2.Da synes jeg det er ekstremt merkelig at disse karta ikke gjøres tilgjengelige.

3. Er det slik at du/de er redde for at folk skal se at det som blir skrytt opp i skyene om disse turboene, vil vise seg å ikke stemme, med tanke på hva et slikt kart kan vise ?

 

1. Da har du overvurdert meg og misforstått. Hadde jeg kalt meg forhandler, så ville det vært å skryte.

2.OK.

3. Nei. Hemmeligheten bak en turbo som er effektiv i hele sin virkemåte strekker seg mye lenger enn bare til kompressorkartet.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Hvor du vil med dette skjønte ikke jeg men :blink: En turbonetics T61 gir ekstremt sylindertrykk?

 

2. Etter et ras så blir vel ofte ting forbedret, sant? Tør våge å påstå at det er masse mer som er forandret som igjen gir tidligere ladetrykk. Kammene som du nevner f.eks

 

3.Det tror jeg på.

 

4.Får da håpe noen gjør/har gjort det. Resultatet kan bli spennende.

 

5.DER MR PELLE, er det jeg er ute etter. Hvordan bygger man en motor til en NTS turbo? Og hva er i all hovedsak forskjellene? Korte grenrør og høy komp?

 

6. For all del, prøv. Jeg selger ingen av delene, jeg vil bare se!

 

Godt mulig NTS har mye gromme turboer, men 200 o/min tidligere ladetrykk på en motor som allerede må ha 4500+o/min for å funke -Ingen revolusjon.

 

Og igjen kan vi prate om bremsebenker, lufttemp og alle de andre tingene som gir forskjeller. Store forskjeller desto lenger opp i HK-skalan man farer.

 

1. Jeg mente ekstreme sylindertrykk som følge tenningsbank pga T61 på 8,5:1 motor. Med 9,35:1 i komp. ville det selvsagt gått kraftig utover hvor høyt ladetrykk en kunne kjørt, noe som også ville redusert dreimoment og effekt. Kanskje at det ville ladet litt bedre enn 1,0 BAR ved 4200 o/min, men toppeffekten hadde blitt vesentlig redusert og milevis fra 305 hk ved 4400 o/min (ca. 500 NM) og 632 hk ved 7000 o/min. (ca. 650 NM)

 

2. Ja, men husk at grunnen til at motoren din ble stroket til 2,2 L var å oppnå bedre bunndrag, bedre spool up og høyere topp effekt. Likevel var denne motoren svakere, gjennom hele registeret.

 

3. Enig med du der.

 

4. Ja, men det får vi aldri se, RSCoz...

 

5. Ja.

 

6. Ok.

 

Jeg tør påstå at grunnen til av VS stroket motoren din til 2,2 L er at dette gir betydelige fordeler på en gatemotor, ikke minst på lavere turtall. (som i praksis brukes mest) Dersom SX 700 hadde blitt satt på en 2,2 L motor så hadde selvsagt også den ladet tidligere enn den gjør på en 2,0L motor. Jeg ville ikke blitt forundret om den klarte 1,0 BAR på 3000 o/min noe som da ikke er 200, men 1200 o/min tidligere enn T61 turboen på samme motor. Med 10 % større motorvolum kan man heller ikke utelukke at toppeffekten hadde økt ytterligere.

 

Ja, og det er jo en hel diskusjon i seg selv.

 

tilbake til topicen så kan jeg fortelle at KRX400 funket meget bra på våler i helgen.. grunnet at treffet kom fortere enn beregnet så fikk jeg ikke mappet bilen og stilte med ett chip som virket greit nok, men HELT klart har store forbedringsmuligheter. gleder meg til å få dette optimalisert.

 

Ser minst like mye frem til Street legal til helgen jeg. ;)

Får vi se tallene 7 sek. og 150 km/t tror du?

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

tilbake til topicen så kan jeg fortelle at KRX400 funket meget bra på våler i helgen.. grunnet at treffet kom fortere enn beregnet så fikk jeg ikke mappet bilen og stilte med ett chip som virket greit nok, men HELT klart har store forbedringsmuligheter. gleder meg til å få dette optimalisert.

 

Hvilken bil kjørte du? Bilde?

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Hva er oppsettet ditt da, og hvor mye effekt har du som mål å oppnå med dette?

 

 

hoi,

 

oppsettet er som følger:

 

8,5:1 i comp

godt portet topp

bd12 inn

bd10 eksos

4x4 eksos mani

irx450

modifisert 2wd innsug mani

"rs500" cooler

haltech e6h motorstyring med enkle coiler

 

 

effekten tar jeg som den kommer, igrunna det samme hvor mye det blir så lenge denne blir fungert godt. :blush:

hehe,

 

er ikke sikker hvor mye det blir, men kommer til å strekke stikken godt!

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg kjører Sierra 4x4 med T34/0.48 eksos, og kjørte i fjor 7.86 med 154 over streken på Eikås i fjor

 

Er det den Magenta røde "frå dalstroka innaføre" med T25 motor? Rett og slett imponerende. Kjekt å se når noen får suksess. I tilfelle er det den som brukes som eksempel på hvor godt ett (på papiret) lite effektivt, men velutviklet oppsett fungerer. (147 km/t med grønndyser). Den er ett eksempel til etterfølgelse: enkelt, "billig", holdbart, kjørbart og ikke minst velfungerende. :)

Når denne brukes som referanse, da har man noe å strekke seg etter. ;)

Håper at han stiller på lørdag også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I tilfelle er det den som brukes som eksempel på hvor godt ett (på papiret) lite effektivt, men velutviklet oppsett fungerer. (147 km/t med grønndyser). D

lite effektivt ?? hva mener du med det ??

Når denne brukes som referanse, da har man noe å strekke seg etter. ;)

 

ja er noe å strekke seg etter ,ser fram til å se en bil med samme kr brukt med en nts turbo som har en vesentlig forbedring ............ har mine tvil :blush: samme eller 1 eller 2 km over er i grunnen ikke godt nok da nts turbo koster mer å virker mindre holdbar :huh:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

to far gone:

Det er ikke jeg.

Nå må du huske at denne T25 motoren her er korrekt bygget for å optimalisere T34 turboens funksjon, med bl.a. nybygget lav komp. bunndel, portet topp med riktige kammer osv.

 

En NTS turbo burde få samme fordeler (motorspec. tilpasset turboen) dersom det skal sammenlignes, så vi får se hva for resultat ford-racing får. Det ser lovende ut synes jeg.

 

Nå G-målte vi Tommy W sin bil i går og ikke uventet ble det lokal bestenotering. Flere justeringer er på gang og hva dette vil resultere i få vi forhåpentligvis vite på lørdag.

 

Å tro at en bil med original motor som er kjørt mange 10 talls 1000 km og som har originalt eksosanlegg med katalysatorer, original luftfilterboks osv, skal kjøre fra ovennevnte som har "full pakke" kun pga KRX 400 turboen er ikke direkte realistisk, men det blir spennende å se likevel.

 

Når det gjelder priser så kan man se på dette selv.

 

http://www.turboservice.no/KRX400.html

 

http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd

 

Husk da at i siste tilfelle må du levere inn den gamle turboen din som du ellers kanskje kunne solgt for en kr. 2 - 2500,-

 

hansi: svart sierra. http://www.ock-racing.com/galleri/index.ph...t=1&start=1

 

pelle væck: gleder meg til lørdag jeg og.. håper på å få justert litt på ladetrykket og litt på bensinen. :D åsså satser vi på barnevakt. :D

 

Enig med du der.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

pelle væck, er den bilen ja, bare toppen som er fra seneste Escort. Han har plan om å stille, men girkassa har def 2 gir, vi hadde problem med ny g krafts test nå, pga gir. Denne er ikke ferdig mappet i det hele tatt, men funker alikevell bra

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at denne http://www.ock-racing.com/galleri/index.ph...t=1&start=1 hadde rimelig god fart rundt på Våler lørdag.

 

Edit: Hva ble resultatene av g-målingen? Hvilken g-måler?

 

Det hadde den nok. Kjørte hele 40 mil på banen i løpet av helgen også.

 

Rundtom her har vi 4-5 forskjellige G-målere og alle viser forskjellige resultater, selv samtidig i samme bil. Sånn er det med den saken.

Resultatet i seg selv er derfor uinteressant, men som sammenligning er det svært nyttig. Spesielt når en har resulater fra mange forskjellige biler og fra flere år tilbake, å sammenligne med. En simpel eldgammel G-tech. (heter den vel)

(Forresten, Enem kammen blir forhåpentligvis testet på lørdag ;) )

 

 

 

1. Pelle Væck, er den bilen ja, bare toppen som er fra seneste Escort.

2. Han har plan om å stille, men girkassa har def 2 gir, vi hadde problem med ny g krafts test nå, pga gir.

3. Denne er ikke ferdig mappet i det hele tatt, men funker alikevell bra

 

1. Hehe, med det resultatet måtte det nesten være den.

2. Hadde vært moro å måle den med den G-måleren vi bruker. Video "analyse" indikerer at det kjøres på moderat turtall.

3. I know, men med så høy slutthastighet spørs det vel om det er så veldig mye mer å hente på "full gass mappingen". Jeg synes at resultatene viser at den funker bedre enn bare "bra". Lokal Cosworth rekord er vel 158 km/t.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det var ingen ting ehe

Edited by vinge87

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare full gass mappinga som ikke er ferdig, både bensin og tenning er bare grov mappet, Rune Haldorsen har jo aldri tid å gjøre seg ferdig. Men det er jo en bil som fuker til en forholdsvis billig peng

Link to comment
Share on other sites

min skal full mappes i dag så vi får se hvodan det går :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

min skal full mappes i dag så vi får se hvodan det går :)

Ja? Hvordan gikk dette? ;-)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

det gikk ganske bra, men har fått en heftig bud på motoren og vurderer og selge den, gjøre bilen orginal og ha den slik, :S

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...