Jump to content

NY BREMSING GJORT I DAG FREDAG 4 JANUAR :D


CalnoR

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei, ser Du klarer å vise veg for pinto gutta. dette er veldig bra. ville bare dobbelt sjekke. om du er sikker på at du har FR32 kam

 

og ikke en FR30 kam,

 

sammenlikner disse to.

 

og FR32 har 2500-7000rpm effekt kurve. max innsugsløft på 11.22mm og eksos på 10.92mm, 285/280 grader durasjon.

 

FR30 som har 1000-6000rpm eff kurve. max innsugsløft på 11.93mm og eksos på 11.73mm og 260 grader durasjon.

 

 

Bare lurer på hvordan denne kammen hadde fungert med tanke på det høye dreimomentet Du allerede har. og

 

hvordan denne kammen ville ha fungert

 

pga ar48 eksoshuset ditt. tror jeg ikke motoren er glad for så mye mere turtall en 5500-6000rpm

 

vil jo være være stor fordel å holde deg på moment kurven i mellomregisteret.

 

Lykke til:)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Dette er sykt ja! Er fremdeles beregnet motoreffekt dette? FRYKTELI like tall vi to har ja! Forskjellen er vel at du har grenrør og en hvassere kam, og mindre eksoshus enn meg! Så nå får vi sjekke litt angående en clutch som holder, og modde litt videre så vi får løftet kurvene litt høyere! :rolleyes:

 

-Knuste forresten en T9 kasse for 2 uker siden når jeg skulle dra på "litt" i 3. gir... BÆNG - klonk klonk klonk klonk klonk klonk, -sa det. Så satt jeg igjen med KUN 4. gir! Men det banka og dunka så fælt i kassa at det gikk til nød å neppe å slepe den i gangfart!.. 1. 2. 3. og Reversen forsvant.

 

Men venter litt med kasse bytte, i tillfellet at det skulle dukke opp en saftig clutch, eller noe.

 

takker! er fortsatt motoreffekt:D ja synes det ser veldig likt ut, men hvor mye nm hadde du på 4000omdr? er der forskjellene ligger. hehe.. ja det clutch greiene er ikke bare bare azz.. begynner å bli litt lei når noen mener at dette skal holde. men gjorde det det? neida.. skal få ordnet et egen spec svinghjul som gjør det mulig å få et mye bedre trykk på lamellen.. kan komme med nærmere info om dette når ting begynner å skje..:D

 

ja du klarte å ta en T9 kasse ja :P hehe.. har ikke fått knekt en enda jeg da.. finni meg en skikkilig solid T9 :P hehe

 

skulle ha finni en clutch som holder rundt 600-700nm så man er på sikre siden.. hehe...

 

Prøv å få tak i en T5 kasse da vel. Stort svinghjul er det på dohc da? Den fåes jo med 4x4 og den har vel samme kassa som cosw 4x4.. Med andre ord så kler en MT75 et 240mm svinghjul.

 

 

vil ikke ha T5 kasse.. venter heller litt og kjøper tremec tko600... koster jo bare 6-7000kr mer for den enn en T5 i meget bra stand...

 

Så ikke ut som effektkurven hadde planer om å flate ut enda heller?

 

nei den skulle jo liksom fortsatt rett til værs! pokkers clutch...hehe... blei snakket om godt over 300hk..

 

JEG TREKKER TILBAKE ALT JEG HAR SAGT OM KAMMEN! HEHE... ER FR30:D

Link to comment
Share on other sites

her går det unna a! virkelig artig å se ohc som flytter seg å!

 

angående clurts gir kasser så må du nok bare bestemme deg om du vil. kjøre t9 kasse som er akkuratt på grensen til å bli knust , eller invistere i en t5 som holder,

 

med t9 kasse ville jeg godt for et svinghjul som er tilpasset 7.5" slutch( burton power har) og en 2 skivet clurts, dem holder som regel en 6-800nm

 

 

med t5 kasse så da må du få deg tak i et sving hjul med 6 feste hull og som er like stort som et cos sving hjul(240mm clurts) da er det bare å bruke en oppgradert cosworth clurts(ap 6 padle) eller noe.

 

 

 

 

selv så tror jeg at jeg hadde godt for den første med 2skiva clurts og fått tak i en kasse med quaife innmat(5-10000) for en synkro kasse med rett skårne drev.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

1. Bare hyggelig.

2. Jeg søkte på FR32 på kentcams.com sine sider og fikk opp 2500-7000 o/min.

Hehe, det var imponerende sprekt synes jeg og resultatet står i stil. Det er lenge blitt påpekt hvor viktig det er med høy effekt på 4000 o/min, og ett godt utganspunkt som veldig få har klart å oppnå med de trimmete Cosworthmotorene sine er 300 hk.

 

Her slår du til og viser vei med hele 290 hk ved 4100 o/min på en IST og banker hele gjengen. Gratulerer myye for dette var skikkelig sterkt.

 

Venter spent på hvordan den komplette dreiemomentkurven blir, men det er bra ut.

Ja det er det. Tenk på hva som hadde skjedd dersom man hadde puttet på 50% fler sylindre og ladet 1,8 BAR slik som du planlegger. Potensialet er iallefall godt over 800 Nm.

 

Enig med du der. Her trengs det nok både Cosworth clutch og kasse.

Det er her en skikkelig boost controller er mer enn gull verd. Du kunne da skrudd ned ladetrykket,til f.eks 1,2 BAR fra f.eks 3900 - 4500 o/min og unngått sluring (eller å knuse drivverk) for så å lade for fullt fra f.eks 5200 o/min og ut.

 

Du må nok sette på en MT75 kasse for å få litt holdbarhet.

 

det er FR 30 Settet.. beklager feil infon.. hehe...

ja jeg må si jeg blei selv imponert over momentet og hk på mellomregisteret!

etter å ha sjekket på bremsepapirene så sammenligna jeg org sierra IS effekt på 115hk/160nm.. der hadde jeg 115hk og rett i overkant av 300nm.. på 2700omdr..vis jeg så riktig på tabellen...

 

den boost controllen er planlagt innkjøpt til sprutet.. har bare ikke fått gjort det enda... men vil at jeg skal kunne holde stabilt ladetrykk hele veien...

 

 

 

Vil tro det er flere enn meg som er int. i alle data på turbon' din.....

 

 

det skal vi få til vettu;)

 

Model: T31/T04E"57" (150-400 HP)

Compressor A/R: 0.70

Compressor trim: 57

Turbine A/R: 0.48

Turbine trim: 76 (stage 3)

Watercooled: optional

bolted-down 360° thrust: YES

Wastegate: internal or external

Flanges: T3 inlet and 5 bolts outlet

Link to comment
Share on other sites

Denne måtte da bli knakende morsom å kjøre?

Så sterk i fra bunn , og bare øser på?

 

helt ærlig.. så har jeg faktisk ikke fått kjørt den mer enn fra bremsebenken og opp på hengeren :S

har ikke vinterdekk :S

Link to comment
Share on other sites

her går det unna a! virkelig artig å se ohc som flytter seg å!

 

angående clurts gir kasser så må du nok bare bestemme deg om du vil. kjøre t9 kasse som er akkuratt på grensen til å bli knust , eller invistere i en t5 som holder,

 

med t9 kasse ville jeg godt for et svinghjul som er tilpasset 7.5" slutch( burton power har) og en 2 skivet clurts, dem holder som regel en 6-800nm

med t5 kasse så da må du få deg tak i et sving hjul med 6 feste hull og som er like stort som et cos sving hjul(240mm clurts) da er det bare å bruke en oppgradert cosworth clurts(ap 6 padle) eller noe.

selv så tror jeg at jeg hadde godt for den første med 2skiva clurts og fått tak i en kasse med quaife innmat(5-10000) for en synkro kasse med rett skårne drev.

 

ja det begynner å komme seg opp på cosworth nivå her.. hehe...

 

den 2 skivi burten varianter var ikke så dum.. hmm skal skjekke opp litt her... handler litt om pris også da jeg kommer til å bygge meg ny motor fra bunn etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

1. det er FR 30 Settet.. beklager feil infon.. hehe...

2. ja jeg må si jeg blei selv imponert over momentet og hk på mellomregisteret!

3. etter å ha sjekket på bremsepapirene så sammenligna jeg org sierra IS effekt på 115hk/160nm.. der hadde jeg 115hk og rett i overkant av 300nm.. på 2700omdr..vis jeg så riktig på tabellen...

 

4. den boost controllen er planlagt innkjøpt til sprutet.. har bare ikke fått gjort det enda... men vil at jeg skal kunne holde stabilt ladetrykk hele veien...

det skal vi få til vettu;)

 

1. Alt i orden og det forklarer mye. Jeg mener at FR 30 er ett svært mye bedre valg enn FR32 pga mye mindre duasjon og overlapp.

2. Sports torque er tingen og Fords OHC motor fungerer best med høyt ventilløft i forhold til durasjon og FR30 har en god kombinasjon.

3. Det gjorde du nok ikke da 300 Nm er en økning av dreiemomentet på hele 87% og det går ikke uten ladetrykk eller NOS.

4. Godt. En flat ladetrykk kurve er en mulighet, en annen er å få motoren til å produsere en flat dreiemomentkurve. Det siste er å anbefale.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Alt i orden og det forklarer mye. Jeg mener at FR 30 er ett svært mye bedre valg enn FR32 pga mye mindre duasjon og overlapp.

2. Sports torque er tingen og Fords OHC motor fungerer best med høyt ventilløft i forhold til durasjon og FR30 har en god kombinasjon.

3. Det gjorde du nok ikke da 300 Nm er en økning av dreiemomentet på hele 87% og det går ikke uten ladetrykk eller NOS.

4. Godt. En flat ladetrykk kurve er en mulighet, en annen er å få motoren til å produsere en flat dreiemomentkurve. Det siste er å anbefale.

 

1. hehe.. stemmer nok bra det... var derfor kollevold anbefalte den til meg også siden jeg skulle ha turbo..

2. jepp :D

3. er klar over at det er med ladetrykk bare tok en sånn sammenligning for synes det var litt tøft :P

4. ja slik at det høye momente holder seg stabilt opp videre?

 

 

 

Åssen gikk det på isen idag da gutter? Fikk dere tina dysene? Starta den? :mellow:

 

det gitt til hel.... å litt til... blei skikkelig forbanna azz... derfor minst mulig er nevnt...

Link to comment
Share on other sites

1. hehe.. stemmer nok bra det... var derfor kollevold anbefalte den til meg også siden jeg skulle ha turbo..

2. ja slik at det høye momente holder seg stabilt opp videre?

 

1. En god anbefaling er alltid kjekt å se.

2. Vil heller si det slik at det er for ikke å tape mer dreiemoment enn nødvendig når motorturtallet øker.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. En god anbefaling er alltid kjekt å se.

2. Vil heller si det slik at det er for ikke å tape mer dreiemoment enn nødvendig når motorturtallet øker.

 

1.pleier å være greit å høre litt rundt før man handler ;)

2. ahh.. da er jeg med :D

Link to comment
Share on other sites

takker! er fortsatt motoreffekt:D ja synes det ser veldig likt ut, men hvor mye nm hadde du på 4000omdr? er der forskjellene ligger. hehe..

 

-Såvidt jeg fannt ut så har jeg ca 185hk/320Nm PÅ HJULENE ved 4000... --IKKE glem at jeg har 0.82 eksoshus iforhold til ditt 0.48 da! ;-)

 

-Så har jeg fullt moment 438,7Nm/4522rpm, og maks hk 286,6/4674rpm(OGSÅ på hjulene)... Åndenød-kalles det vel! :blush:

 

(topplokk/kam/grenrør/dyser--alt ligger klart! :-D)

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

-Såvidt jeg fannt ut så har jeg ca 185hk/320Nm PÅ HJULENE ved 4000... --IKKE glem at jeg har 0.82 eksoshus iforhold til ditt 0.48 da! ;-)

 

-Så har jeg fullt moment 438,7Nm/4522rpm, og maks hk 286,6/4674rpm(OGSÅ på hjulene)... Åndenød-kalles det vel! :blush:

 

(topplokk/kam/grenrør/dyser--alt ligger klart! :-D)

 

hehe.. fikk du oppgitt hva motoreffekt du hadde? har ikke glemt at du har 0.82 hus :D men så lader du 0.45 mer enn meg også da ;) hehe..

 

blir ikke noe effekt av at alt ligger å støver :P hehe...

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Jeg må vel lade såpass for å få luft inn igjennom den trange toppen min med standard kamaksel og standard eksosmanifold.. Tipper at både respons og spool-up'en vil bli bra merkbart forskjellig med den nye toppen sammen med grenrøret!..

 

-Får ikke oppgitt motoreffekt hos Bjønstad Bil, ettersom det måles på navene. -Så det blir nok kun antagelser utifra ca driv-verkstap!. ;)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Jeg må vel lade såpass for å få luft inn igjennom den trange toppen min med standard kamaksel og standard eksosmanifold.. Tipper at både respons og spool-up'en vil bli bra merkbart forskjellig med den nye toppen sammen med grenrøret!..

 

-Får ikke oppgitt motoreffekt hos Bjønstad Bil, ettersom det måles på navene. -Så det blir nok kun antagelser utifra ca driv-verkstap!. ;)

 

hehe.. ja den toppen med org kam er temmelig jomfru.. hehe.. tror nok vi snakker en helt annen verden med nye toppen og grenrøret!

 

blir liksom litt vanskelig å sammenligne skikkelig når ene får effekt på motor og andre på nav.. men men.. er temmelig likt :D

 

nå er det kun timer igjen til 11 mnd i armyn 3,5 år forsinka.. så blir nok litt rolig fra min side i sommer med den kongelønna som er i forsvaret.. haha..

 

men skal komme sterkt igjen! gleder meg til å se resultatet av nye bremsinga de med gromdelene på :D

 

har forresten finni en potensiell clutch som ikke blir altfor dyr ca. 6000kr med lameller og trykkplate... :D

 

Description: AP RACING 184mm SINTERED CLUTCH ASSY: TWIN PLATE, STEEL COVER (GREY)

 

Other Info: A-RING TYPE DRIVE. TORQUE CAPACITY 765Nm/564LBFT.

Link to comment
Share on other sites

du trenger også svinghjul til den ap-racing clutch. som koster 190 pund.

org. ohc svinghjulet er i støpejern. og vil bli full av spreker osv. med sånn clutch(hvis du dreier osv det hjul om så det passer)

du trenger svinghjul for 7,25" clutch.

 

mulig du trenger et annet utløser-lager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

nå har jeg endelig fått prøvd bilen etter siste bremsing å må si at det river godt! slipper lett på 2 og 3 gir ved gasspådrag! med clutch vil ikke være med på noe særlig mer gitt:S

ser ut til at det blir tilton clutch på meg etterhvert!

 

men nå fungere det virkelig bra :D er storfornøyd med resultat hittil :D

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg endelig fått prøvd bilen etter siste bremsing å må si at det river godt! slipper lett på 2 og 3 gir ved gasspådrag! med clutch vil ikke være med på noe særlig mer gitt:S

ser ut til at det blir tilton clutch på meg etterhvert!

 

men nå fungere det virkelig bra :D er storfornøyd med resultat hittil :D

 

Har fått forespørsel om å kommentere "noe" her, men hvis du vil ha det fjernet så bare gi beskjed.

 

De gamle bremsepapirene viser realistiske 386 Nm med 4300 o/min med 1,35 BAR ladetrykk, men vi må i vår iver ikke glemme å sette fokus på effekten ved de laveste turtall, i dette tilfelle 2300 o/min. Den er i første tilfelle ca. 33 hk.

 

I siste tilfelle er effekten ved 2300 o/min økt til hele 60 hk, en økning på formidable 81%! så her er det noe som ikke stemmer. Jeg lar det være opp til den enkelte å spekulere i hva som evt kan være årsaken til dette, men med en så stor forskjell allerede der så er det heller ikke så rart at man ser 100 NM ekstra på kun 0,05 BAR høyere oppgitt ladetrykk. Forventet maks dreiemoment for OHC og originale Cossie motorer som kjører 1,4 BAR ladetrykk er 400 NM som i første tilfelle, men her ser man altså 500 Nm, en ekstra økning på optimistiske 25%.

(1993 ccm * 1,25 = 2491 ccm, det er fremdeles en 2,0L eller?)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har fått forespørsel om å kommentere "noe" her, men hvis du vil ha det fjernet så bare gi beskjed.

 

De gamle bremsepapirene viser realistiske 386 Nm med 4300 o/min med 1,35 BAR ladetrykk, men vi må i vår iver ikke glemme å sette fokus på effekten ved de laveste turtall, i dette tilfelle 2300 o/min. Den er i første tilfelle ca. 33 hk.

 

I siste tilfelle er effekten ved 2300 o/min økt til hele 60 hk, en økning på formidable 81%! så her er det noe som ikke stemmer. Jeg lar det være opp til den enkelte å spekulere i hva som evt kan være årsaken til dette, men med en så stor forskjell allerede der så er det heller ikke så rart at man ser 100 NM ekstra på kun 0,05 BAR høyere oppgitt ladetrykk. Forventet maks dreiemoment for OHC og originale Cossie motorer som kjører 1,4 BAR ladetrykk er 400 NM som i første tilfelle, men her ser man altså 500 Nm, en ekstra økning på optimistiske 25%.

(1993 ccm * 1,25 = 2491 ccm, det er fremdeles en 2,0L eller?)

 

for all del, bare å kommuntere det...

det har jeg faktisk ikke sett så nøye på. men den nye turbon lader jo godt opp før 2000omdr, å jada er fortsatt en 2 liter ohc :D kjenner at bilen er meget sterk i bunn i forhold til gamle bremsing, har blitt utrolig sterk og kjørbar etter min mening. den skyver utrolig mye mer over hele registeret enn før.

 

Flere/nye bilder evt. film? :)

 

skal se hva jeg får ordnet når jeg kommer hjem! prøve å få filma litt :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...