Jump to content

Bremsetreff 2.juni 2007


Recommended Posts

Heheh, ja. :lol:

Det som er av betydning er om du er fornøyd. :) , men for meg er det klart at motoren er mye bedre oppsatt denne gangen enn hva den var sist.

Før: 453 Nm ved 4634 o/min og 317 hk ved 5102 o/min.

Nå : 522 Nm ved 4000 o/min og 331 hk ved 4851 o/min.

 

Dette er en stor forbedring og dreiemomentkurven har også en mye finere og mer riktig form. Gratulerer! Det er slik det skal gjøres. Ett par småendringer til, og så passerer du 350 hk også.

 

Takk, takk, ja jeg er fornøyd. Selv om 330 gamp er "lite" idag, har den et fint moment, å forholdsvis stort arbeidsområde. Å ang. 350 hk: hvis jeg putter en relativt mild rollerkam på, i det eminente programmet: Desktop Dyno 2000, så vipper jeg over 400 hk. også har jeg jo noen snurrer liggende. Er vel en fare for at neste års bremsing kan gi NOE høyere kurver.

 

Det går bare en vei dette her. Må da vel være mulig å få ut mer enn disse Cossie gutta. :lol: :lol:

Edited by 351RS
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Burde ikke bensintrykket oppgis for å regne ut dette????

 

630cc oppgitt ifra simens er vel ved 3 bar. Her kjøres det vel nærmere 6 bar og da blir jo cc-en omtrent det dobbelte.

 

Jo, og jeg har regnet med standard Cosworth bensintrykk som er 3,5 BAR.

 

Med 6 BAR blir spesifikt forbruk svært høyt, selv om kapasiteten ikke øker i nærheten av din påstand.

 

Dyser som gir 630 ccm på 3,0 BAR gir ca 890 ccm på 6,0 BAR.

 

0,89*240/509 hk = 0,42 L/hk/tim.

 

Sammenlinger man med grønndyser så blir dette 0,444ccm*240/0,42lL/hk/tim= 254 hk, tohundredeogfemtifire. ;)

 

Du ser nok hva dette er.

 

Hmm.. Når du nevner det, har det skjedd 3 (muligens 2) små forandringer..

 

1. Bytte coil fra original til Biltema høyeffekt

2. Bytta plugger fra Champion 57 til Champion 59

3. Usikker, men tror det er bytta dumpventil

 

Skulle dette ha noe å si? Husker vi ikke hadde problemer med coilen før vi kjørte hjemover fra Auto Consult, da kutta den litt på turtall..

 

Det har tydeligvis det. Mulig det har vært en ørliten lekkasje i trykksystemet ved en anledning. Dumpventiler uten gummitetninger lekker.

 

Takk, takk, ja jeg er fornøyd. Selv om 330 gamp er "lite" idag, har den et fint moment, å forholdsvis stort arbeidsområde. Å ang. 350 hk: hvis jeg putter en relativt mild rollerkam på, i det eminente programmet: Desktop Dyno 2000, så vipper jeg over 400 hk. også har jeg jo noen snurrer liggende. Er vel en fare for at neste års bremsing kan gi NOE høyere kurver.

 

Det går bare en vei dette her. Må da vel være mulig å få ut mer enn disse Cossie gutta. :lol: :lol:

 

400 passerer du nok med rullekam ja. I forhold til tidligere opplysninger så mener jeg at du kunne kjørt litt magrere på slutten.

Jeg tillater meg å fraråde A/R 0,48 turbinhus på denne motoren. Kompressorene holder.

1000 NM går nok greit med riktig kam. Hk er vanskelig med gammel V8 (twin) turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Burde ikke bensintrykket oppgis for å regne ut dette????

 

630cc oppgitt ifra simens er vel ved 3 bar. Her kjøres det vel nærmere 6 bar og da blir jo cc-en omtrent det dobbelte.

hei du må regne fra turbotrykket da!

Link to comment
Share on other sites

hei du må regne fra turbotrykket da!

 

Hehe. Japp.. 6 + 2=8bar. Japp, neida men ikke veit jeg om han kjører, med 4 stk 044 pumper for å få det trykket, men ville bare si at en burde kanskje ta med bensintrykket i beregninga, da jeg ikke regner med at noen som kjører trimmer cosworth noen gang har justert de orginale innstillingene på bensin-reggen.

 

Men 6 bar var bare for å ta et eksempel. Kunne likesågodt sagt 4 eller 4.5 bar.

Edited by TJ_RS_Turbo

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

400 passerer du nok med rullekam ja. I forhold til tidligere opplysninger så mener jeg at du kunne kjørt litt magrere på slutten.

Jeg tillater meg å fraråde A/R 0,48 turbinhus på denne motoren. Kompressorene holder.

1000 NM går nok greit med riktig kam. Hk er vanskelig med gammel V8 (twin) turbo.

 

 

Ja, er vel kanskje 12,8 på biler med sprut å 13,2 på de med gasser.

 

Jo er klar over de eksoshusa, men du vet åssn jeg har tenkt å montere de? Blir ikke sååå gærnt da, men takk for tipset.

 

1000 Nm.....ojojojojoj.

 

 

 

Noen av mine bilder fra treffet.

 

Som vanlig, råbra bilder. Men ble det aldri noe av den filmen fra ifjor?

Link to comment
Share on other sites

lm

Jo er klar over de eksoshusa, men du vet åssn jeg har tenkt å montere de? Blir ikke sååå gærnt da, men takk for tipset.

 

Du tenker på å montere dem helt bak under bilen?

Sånn "røffly" kan man si at T3 A/R 0.48 turbinhus har ett fløde areal tilsvarende 4,8 cm2. Dette tilsvarer ett rør på ca. 1"!!!

Monterer du en 1" endestuss på bilen slik den er i dag så får se hvordan motoren din takler ett slikt eksostrykk med "bare" 330 hk. Deretter skal effekten, fløde og temperatur økes dramatisk med trykklading.

Jeg tror faktisk det blir sååå gærnt.

 

En kamerat med en bra trimmet 2,3 L Volvomotor kjørte T34 med A/R 0.63 turbinhus og hadde ladetrykk ut fra turbo fra 1300 o/min bare han rørte gasspedalen.

Når du skal kjøre minst 2,8 liter motorvolum på en T3 med A/R 0.48 så har du kanskje ladetrykk ut fra turbo allerede fra tomgang og da bygges det ekstreme eksostrykk allerede fra ca. 3000 o/min på full gass. Da snakker vi tenningbank, forferdelse og dårlige resultater, men men, intet våger, intet vinner.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

lm

 

Du tenker på å montere dem helt bak under bilen?

Sånn "røffly" kan man si at T3 A/R 0.48 turbinhus har ett fløde areal tilsvarende 4,8 cm2. Dette tilsvarer ett rør på ca. 1"!!!

Monterer du en 1" endestuss på bilen slik den er i dag så får se hvordan motoren din takler ett slikt eksostrykk med "bare" 330 hk. Deretter skal effekten, fløde og temperatur økes dramatisk med trykklading.

Jeg tror faktisk det blir sååå gærnt.

 

En kamerat med en bra trimmet 2,3 L Volvomotor kjørte T34 med A/R 0.63 turbinhus og hadde ladetrykk ut fra turbo fra 1300 o/min bare han rørte gasspedalen.

Når du skal kjøre minst 2,8 liter motorvolum på en T3 med A/R 0.48 så har du kanskje ladetrykk ut fra turbo allerede fra tomgang og da bygges det ekstreme eksostrykk allerede fra ca. 3000 o/min på full gass. Da snakker vi tenningbank, forferdelse og dårlige resultater, men men, intet våger, intet vinner.

 

 

Ok, skal vel være den første til å innrømme at mine kunnskaper om turbo er begrenset, så det er fint med noen som kan fylle i der jeg har mangler. Men det eksoshuset går vel å bytte?

Link to comment
Share on other sites

Ok, skal vel være den første til å innrømme at mine kunnskaper om turbo er begrenset, så det er fint med noen som kan fylle i der jeg har mangler. Men det eksoshuset går vel å bytte?

 

Javisst, ingen problem. Spørsmålet er rett og slett om du får ett tilstrekkelig stort turbinhus som passer originalt T3 turbinhjul.

Det er i så måte nyttig informasjon i denne Cosworhtråden:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=29991

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...