Jump to content

T35 Stage 3 A.R 0.63 ytelse.


Escort RST WRC

Recommended Posts

Har en T35 stage3 A.R 0,63 på Cosworthen min.

Men det jeg lurer på er hvorfor den lader seint.

 

På 3000rpm har jeg ca 0,2bar,

på 3500rpm har jeg ca 0,5bar,

og jeg må over ca 4600-4700rpm for å få 1bar :huh:

 

Virker som den begynner å lade positivt trykk, så henger den igjen en stund før den pøser på.

Når den først kommer igang fyker jo ladetrykket opp.

 

Kjører bare på 1,3bar nå, så har ikke fått sjekket når høyrere trykk blir nådd.

 

Men før trykket ble stillt ned tok det ikke lengre tid å nå 1,9bar, enn det det tar å nå 1,3bar nå.

Er så rart for det virker som den holder igjen.

Kan dette være noe problem med acturator eller bleedventil f.eks?

 

Står en jalla bleedventil med bare en skrue ned i en klump på slangen.

 

Vet ikke hvilken acturator som står på, men den fulgte visst med turbo når den ble kjøpt ny.

 

Noen som har T34/35 med 0.63 hus som kan fortelle hvordan deres lader?

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har en t34 med 63 eksoshus, og den lader også på samme måte, men sett på en "kran" så hjelper det noe... Kjører på samme trykk som deg... Jeg bruker wolf-chip, og må opp på hele 3.6bar bensintrykk for å få den til å henge med på topp...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Men mener å ha hørt om når folk snakket om T34 at den skulle være kjappere enn som så..

Skal ikke være nødvendig å ha nesten 5000rpm for å få fullt trykk..

Og når den først begynner å spoole skikkelig går den jo kjappt opp til fullt trykk.

 

Kjører med grådyser, L6 hjerne og 400jenspeed chip, og 3,7bar bensintrykk.

 

Fungerer jo helt ypperlig, bortsett fra dette med spool up'en.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

for og sammen ligne så har jeg en turbonetics 420hk turbo,veit ikke hva den heter men haha.

den lader da 0.5bar på 2500!

 

så du må nok sjekke ladetrykksstyringa di.

napp slangen til acturatoren og sjekk hvor tili trykket kommer da

Link to comment
Share on other sites

Må ikke glemme at du har 63 eksoshus da, og sier seg jo sjøl at den ikke lader tidlig... Jeg trudde også noe var galt, så prøvde alt mulig rart, og byttet alt av slanger som kunne lekke, men hjalp ingenting på når den begynner å lade... Har du kjøpt en sånn billig "kina-turbo" du også eller???

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har en T35 stage3 A.R 0,63 på Cosworthen min.

Men det jeg lurer på er hvorfor den lader seint.

 

På 3000rpm har jeg ca 0,2bar,

på 3500rpm har jeg ca 0,5bar,

og jeg må over ca 4600-4700rpm for å få 1bar :huh:

 

Virker som den begynner å lade positivt trykk, så henger den igjen en stund før den pøser på.

Når den først kommer igang fyker jo ladetrykket opp.

 

Kjører bare på 1,3bar nå, så har ikke fått sjekket når høyrere trykk blir nådd.

 

Men før trykket ble stillt ned tok det ikke lengre tid å nå 1,9bar, enn det det tar å nå 1,3bar nå.

Er så rart for det virker som den holder igjen.

Kan dette være noe problem med acturator eller bleedventil f.eks?

 

Står en jalla bleedventil med bare en skrue ned i en klump på slangen.

 

Vet ikke hvilken acturator som står på, men den fulgte visst med turbo når den ble kjøpt ny.

 

Noen som har T34/35 med 0.63 hus som kan fortelle hvordan deres lader?

 

Se bilde nr 4 i første posten her:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...c=24579&hl=

 

0,2 BAR ved 3000 o/min

1,0 BAR ved 3500 o/min

1,3 BAR ved 4000 o/min.

 

Det er mye som kan endres ved å bruke forskjellige actuatorer, innstillinger og bleedventiler.

 

1,0 BAR ved 4650 o/min er håpløst. Er det virkelig en Escort Cosworth turbo du har?

 

Ja, er nok ladetrykkstyringa. Er det jeg tipper vertfall.

Enten acturator eller noe med bleed.

 

Viss jeg napper av slangen, hvor mye vil den lade da? Så mye som staget er innstillt på?

 

Da er det kun eksostrykket som vil åpne selve wg ventilen og du må ha en mye svakere actuator for ikke å ødelegge noe.

Begynn med lite forspenn og øke dette forsiktig etterhvert.

 

"Vi" har forsøkt dette på en T34 og det gikk det, men man mister mye ladetrykk må motorturtallet stiger. Ikke noe jeg vil anbefale, men responsen ble jo bra. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Men tviler på den skal være såå treig som dette.

 

Er en skikkelig turbo dette her, ikke noe kinakopi. Kosta nesten 9lapper.

Har kvittering på den, er en Garret T35 Stage III Hybrid. Til 2wd Cosworth står det på kvitteringen.

Er 0,63 hus ja..

 

Så vet ikke om det er en Escort Cosworth turbo.

 

Er det jeg også mener, at det må være mulig å forbedre dette drastisk.

For det er vel ikke normalt at den begynner å gi positivt ladetrykk, og så stopper det opp, før det tar skikkelig av..? Eller?

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre, Pelle Væck?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

napp slangen først værtfall.

da skal turbo lade maks hele tia, raskere ladetrykk skal det ikke være mulig å få.

er den fortsatt like treig, sjekk for lekkasjer i cooler rør slanger, og om wg lokk er tett inni eksoshuset

Link to comment
Share on other sites

Så det jeg bør gjøre er å nappe av slangen til acturator, slakke acturatorstaget og prøve å se hvordan den lader da?

 

Kan det være at acturatoren er dårlig? Eller at det er stillt til hel**** på "bleed"-ventilen?

Bleeden har bare slange inn på hver side, og en skrue ned i seg.

 

cossie power: Såpass ja, er noe sånt jeg er ute etter, og forventer også.

Flott å ha noen andre sin å gå etter :) Og du har vel ganske likt oppsett som meg også vel?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Så det jeg bør gjøre er å nappe av slangen til acturator, slakke acturatorstaget og prøve å se hvordan den lader da?

 

Kan det være at acturatoren er dårlig? Eller at det er stillt til hel**** på "bleed"-ventilen?

Bleeden har bare slange inn på hver side, og en skrue ned i seg.

 

cossie power: Såpass ja, er noe sånt jeg er ute etter, og forventer også.

Flott å ha noen andre sin å gå etter :) Og du har vel ganske likt oppsett som meg også vel?

 

jeg bruker godt gammeldags "grått" oppsett jeg,med jenspeed chip og fult tilbehør....og ladetrykks styring ifra wurth faktisk :blush:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke problemet ligger i plenum etc. For har hatt mer trykk på den tidligere (1.9bar).

Problemet er jo at den kommer så rart opp på trykk.

Starter å lade, stopper opp mens turtallet stiger, så fyker trykket i været på et visst punkt :huh:

 

Nå blåser den ut gnisten viss jeg passerer 1.5bar ca., er derfor jeg har så lavt ladetrykk.

Skal få på MSD 6A boks, så slipper jeg vertfall problem med tenningen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke problemet ligger i plenum etc. For har hatt mer trykk på den tidligere (1.9bar).

Problemet er jo at den kommer så rart opp på trykk.

Starter å lade, stopper opp mens turtallet stiger, så fyker trykket i været på et visst punkt :huh:

 

Nå blåser den ut gnisten viss jeg passerer 1.5bar ca., er derfor jeg har så lavt ladetrykk.

Skal få på MSD 6A boks, så slipper jeg vertfall problem med tenningen.

 

En bekjent kjører helt originalt tenningsanlegg og Denso Iridiumplugger med 0,5 mm pluggåpning. Lader over 2,0 BAR uten antydning til fusk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Men da er vel den orginale tenningsboksen min drittdårlig sikkert.

For den blåser ut gnisten på 1,5bar.

Er nye NGK bcr8es med 0,4 åpning.

Går helt reint å fint med turbotrykket jeg har nå, ikke et feilslag.

 

Er Raimond Nordnes som har anbefalt med å kjøpe en MSD 6A, har hatt bilen borte hos han et par ganger, så han vet hvordan den går.

Så jeg håper og tror at det vil bli bra med MSD 6A. Husnes garanterte det :)

 

Men noen som kan svare meg på hvordan jeg skal gjøre det med å teste trykk med slanget til wg av?

Kan jeg nappe den av uten å justere forspenn?

Bare se om den lader kjappere, og gi meg på 5000rpm eller noe sånt?

Eller er jeg nødt til å justere ned forspenn?

Motor er byggd for å tåle 2bar fint, og turbo leverer vel ikke så mye mer enn det uansett vel?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Men tviler på den skal være såå treig som dette.

 

Er en skikkelig turbo dette her, ikke noe kinakopi. Kosta nesten 9lapper.

Har kvittering på den, er en Garret T35 Stage III Hybrid. Til 2wd Cosworth står det på kvitteringen.

Er 0,63 hus ja..

 

Så vet ikke om det er en Escort Cosworth turbo.

 

Er det jeg også mener, at det må være mulig å forbedre dette drastisk.

For det er vel ikke normalt at den begynner å gi positivt ladetrykk, og så stopper det opp, før det tar skikkelig av..? Eller?

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre, Pelle Væck?

 

Det gjør i grunnen ikke jeg. Det er en grunn til at det ble tatt frem A/R 0.55 turbinhus til akkurat denne turboen vet du. A/R 0.63 gjør rett og slett turboen for treg. Setter du på det spesielle A/R 0.55 turbinhuset eller ett A/R 0.48 fra Sierra Cosworth, da er problemet løst.

 

Høres litt rart ut det der, men at problemet forsvinner med mindre turbinhus er jeg sikker på.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Men da er vel den orginale tenningsboksen min drittdårlig sikkert.

For den blåser ut gnisten på 1,5bar.

Er nye NGK bcr8es med 0,4 åpning.

Går helt reint å fint med turbotrykket jeg har nå, ikke et feilslag.

 

Er Raimond Nordnes som har anbefalt med å kjøpe en MSD 6A, har hatt bilen borte hos han et par ganger, så han vet hvordan den går.

Så jeg håper og tror at det vil bli bra med MSD 6A. Husnes garanterte det :)

 

Men noen som kan svare meg på hvordan jeg skal gjøre det med å teste trykk med slanget til wg av?

Kan jeg nappe den av uten å justere forspenn?

Bare se om den lader kjappere, og gi meg på 5000rpm eller noe sånt?

Eller er jeg nødt til å justere ned forspenn?

Motor er byggd for å tåle 2bar fint, og turbo leverer vel ikke så mye mer enn det uansett vel?

 

I utgangspunktet er jeg mer skeptisk til gamle pluggledninger enn til gamle tenningsmoduler. Husnes sine originale tok vel mer eller mindre fyr når de ble kombinert med MSD boks.

 

Med nye gode plugglendinger reduserer behovet for MSD boks, men begge deler er selvsagt å anbefale.

 

Ellers er jeg enig med Husnes med det unntak at jeg mener at SCI boksen er ett mer korrekt valg til Cosworth enn en 6A(L) boks.

 

Tynn is og farlige greier dette, men du kan koble fra den slangen som går fra turbo og i retning actuator og plugge denne før amalventil, bleedventil med en skrue e.l. På denne måten blir hele trykksystemet er så tett som det lar seg gjøre. Du trenger ikke gjøre noe annet.

 

Vær veldig forsiktig når du først begynner prøvekjøringen så du ikke overlader og ødelegger. Du øker gasspådrag etter hvert og ender opp med å kjøre med full gass opp til det turtallet du må ha for nesten å klare ønsket ladetrykk og da må du være rask å slippe gassen, for nå er det fart på viseren på ladetrykkmåleren. Vær forsiktig.

 

Dette vil da være det absolutt maksimale du kan klare av opplading på den turboen som testes og slik motor og map er akkurat da.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

tror mange cosworth eiere plages med tennings fusk pga dårlige pluggkabler og generelt dårlig vedlikeholdt tennings system,er mye som spiller inn. Jeg har tatt vekk alle sånne "sorte lakris" biter som står orginalt på strømtilførselen på coilen,rydda vekk alt det ledningsrotet rundt batteriet,lagt opp ekstra jording på motor,batteri,dynamo osv. Skikkelig lading er som altid viktig,hjelper ikke med verdens dyreste tennings annlegg vist det får bare 9volt.

Mange bekker små gjør stor elv. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Pelle Væck: du kjenner til en annen som kjører orginalt tenningsanlegg og aldri har fusk heller.. han trøkker gjerne på 2.3- 2.4 bar i mellom registeret med Denso plugger rett fra boksen. Husker ikke helt hvilke, men bitte litt kaldere enn orignale escort plugger.. var det 22??

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Se bilde nr 4 i første posten her:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...c=24579&hl=

 

0,2 BAR ved 3000 o/min

1,0 BAR ved 3500 o/min

1,3 BAR ved 4000 o/min.

 

Det er mye som kan endres ved å bruke forskjellige actuatorer, innstillinger og bleedventiler.

 

 

Hva vil du anbefale av innstillinger med denne turboen. Mye eller lite forspenn? Og hva med bleedventilen, hvordan bør den være iforhold til forspennet?

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...