Jump to content

T35 Stage 3 A.R 0.63 ytelse.


Escort RST WRC

Recommended Posts

tror mange cosworth eiere plages med tennings fusk pga dårlige pluggkabler og generelt dårlig vedlikeholdt tennings system,er mye som spiller inn. Jeg har tatt vekk alle sånne "sorte lakris" biter som står orginalt på strømtilførselen på coilen,rydda vekk alt det ledningsrotet rundt batteriet,lagt opp ekstra jording på motor,batteri,dynamo osv. Skikkelig lading er som altid viktig,hjelper ikke med verdens dyreste tennings annlegg vist det får bare 9volt.

Mange bekker små gjør stor elv. :rolleyes:

 

Nemlig. Enig med du der. Dette er gamle og gjerne hardt brukte biler som trenger en oppmerksom eier for å brilliere.

 

 

Pelle Væck: du kjenner til en annen som kjører orginalt tenningsanlegg og aldri har fusk heller.. han trøkker gjerne på 2.3- 2.4 bar i mellom registeret med Denso plugger rett fra boksen. Husker ikke helt hvilke, men bitte litt kaldere enn orignale escort plugger.. var det 22??

 

Det ble ikke perfekt med "rett fra boksen", nei. Fikk av og til ett par nøkk i mellomregisteret. Ble glimmers resultat etter justing til 0.5-0,55 mm.

De har V eller U "groove" sideelektrode. IK24 gav også helt jevn og fin tomgang i motsetning til hvordan motoren gikk med de billige NGK pluggene. Dette har vi sett før.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva vil du anbefale av innstillinger med denne turboen. Mye eller lite forspenn? Og hva med bleedventilen, hvordan bør den være iforhold til forspennet?

 

I stedet for å bruke ordet anbefaling vil jeg heller si hvordan det gjøres rundtom her. Da med resultater som eierene gjerne utrykker at de er fornøyd med.

 

1. Hele trykkstemet (inkl turbo og dumpventil) må være tett.

 

2. Forspenn justeres til man ikke kan se tappen på WG armen gjennom hullet på actuator stangen. Dette blir 8-9 mm forspenn. Med denne innstilligen mener jeg at det er "flott" om man klarer i nabolaget runt 70% av ønsket ladetrykk. Blir dette "basistrykket" for lavt må man bleede (for) mye og trykket blir ofte ustabilt. Dersom "basistrykket" blir for høyt må man bleede (for) lite og spool up blir dårligere enn nødvendig.

 

3. Når det gjelder bleed ventiler er det forskjellig ute å går. Jeg synes at enkelte av dem er for store og sløser bort unødvendig mye dyrebar luft.

(Med mindre man har så stor turbo at sliter med surge problemer)

 

Kjøp en god en eller lag noe lurium 1000 greier selv. Bruker du en 130 dyser fra en eller annen forgasser som restriksjon blir det suksess.

 

Jo mindre hullet i restriksjoen er jo hardere opplading, men dersom man overdriver kan man få en overboosting under oppladingen. Blir denne for stor er det ett problem i seg selv. Dette kan løses med å lage ett større hull i restiksjonen eller montere en ren "pop off" ventil for å unngå at man går i "boost cut".

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er forholdsvis nye Ford Motorsport kabler, og en oppgradert coil. Husker ikke merket på den, stor sak vertfall.

Kjører som sagt med NGK bcr8es, syns disse fungerer greit jeg.

 

armani: Og du har 0.63hus du også? Har hørt fra flere at slikt skal være mulig, men min tilsvarer ikke akkurat det der.

 

Pelle Væck: Har enda ikke prøvd å plugge slange fra acturator, og sjekke spool up da.

Er litt skeptisk til om jeg kan ødelegge ved å gjøre dette.

Men viss jeg prøver dette, og det viser seg at spool up blir bedre, hva skal jeg gjøre da?

Jeg vet jo ikke hvordan bleed er stillt nå, og forspennet stillte jo Husnes ned for å få ned trykket.

Skal jo kjøre på rundt 1.3bar til jeg får MSD-boks, og så øke dette til rundt 1.8bar eller noe sånt når jeg får den på.

Skal jeg vente med å justere forspenn etc. til jeg får MSD-boksen, slik at jeg slipper stille inn 2ganger?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er forholdsvis nye Ford Motorsport kabler, og en oppgradert coil. Husker ikke merket på den, stor sak vertfall.

Kjører som sagt med NGK bcr8es, syns disse fungerer greit jeg.

 

armani: Og du har 0.63hus du også? Har hørt fra flere at slikt skal være mulig, men min tilsvarer ikke akkurat det der.

 

Pelle Væck: Har enda ikke prøvd å plugge slange fra acturator, og sjekke spool up da.

Er litt skeptisk til om jeg kan ødelegge ved å gjøre dette.

Men viss jeg prøver dette, og det viser seg at spool up blir bedre, hva skal jeg gjøre da?

Jeg vet jo ikke hvordan bleed er stillt nå, og forspennet stillte jo Husnes ned for å få ned trykket.

Skal jo kjøre på rundt 1.3bar til jeg får MSD-boks, og så øke dette til rundt 1.8bar eller noe sånt når jeg får den på.

Skal jeg vente med å justere forspenn etc. til jeg får MSD-boksen, slik at jeg slipper stille inn 2ganger?

 

Så lenge man er normalt oppegående og forsiktig så ødelegger man ingenting. Du skal kun teste én eller 2 ganger og du slipper gassen med én gang ladetrykkmåleren nærmer seg det ladetrykket du er ute etter. Dette har jeg gjort mange mange ganger uten problemer. Eneste måten å finne det virkelige potensialet. Dersom spool up ikke er tilfredstillende må det ofte byttes deler.

 

Som bige linket til så kjøp siste FAST FORD. Motor sport development sier at av erfaring har kun én av 20 gamle Cosworther (sinnsvake 5%) har tilfredstillende tett trykksystem! Helt vannvittig. Her må man VITE ikke tro. (Antagelser er som vi vet moren til alle **** up´s)

 

Når Husnes har justert så konfererer du med ham. Det er nok en grunn til at han valgt det forspennet han har gjort.

Ingen grunn til å justere forspenn 2 ganger. Forspennet skal justeres korrekt og så brukes bleed til å justere inn ønsket ladetrykk. Kjør med minimal pluggåpning og 1,5,1,6 BAR ladetrykk uten MSD boks og kjør med stor pluggåpning og kanskje litt høyere ladetrykk ved hjelp av bleed etter at MSD boksen er montert.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

istedet for å kjøre med bleed så kjører værtfall jeg med sånn turbosmart kuleventil som ikke slipper gjennom trykk til acturator før den skal i det hele tatt. (kula i ventilen stenger for allt trykk inntill innstillt trykk kommer)

da får man alltid maksimal spoolup og regulering, idiotenkeltsmart egentli

Link to comment
Share on other sites

istedet for å kjøre med bleed så kjører værtfall jeg med sånn turbosmart kuleventil som ikke slipper gjennom trykk til acturator før den skal i det hele tatt. (kula i ventilen stenger for allt trykk inntill innstillt trykk kommer)

da får man alltid maksimal spoolup og regulering, idiotenkeltsmart egentli

 

Vel, nå er det dessverre ikke så enkelt. Dersom du måler trykket ut fra en slik ventil så skal du få deg en overraskelse. Det er også andre ulemper og som vanlig er ikke tingene så rosenrødt som det presenteres av selgere.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Dre mener den ventilen fungerer,så må jo det være bra. Eller?

Forklar gjerne litt mer Pelle.

 

Ventilene funker de og mange er fornøyd med dem, men det er endel ting man finner ut når man begynner å undersøke. Hovesaklig er det nok flisespikkeri fra min side, men fakta er det likevel. Må stikke nå og kommer tilbake til det..

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve å teste spool up imorgen, må finne en god løsning på å plugge slangen.

Hvilket gir bør jeg gjøre det på forresten?

3.gir f.eks? Slik at det ikke fyker rett til værs, for fort? :)

Tenkte på å bruke bleed ventilen til å stenge, men tror ikke det er så lurt.

Satser på jeg får prøvd i morgen, får se. Går sykemeldt pga. fucka mage..

Så må være i nærheten av en dass, når det er som verst :P

 

Husnes justerte det bare kjappt ned da jeg var hos han tidligere i sommer, når vi kjørte den med BB-lambda.

Da gikk den jo veldig magert pga feil chip og L1-hjerne. Så han stillte den ned på staget.

Prøvde å stille den opp igjen etter at vi hadde byttet toppakning, men da blåste den bare ut gnisten.

Så han skrudde det ned igjen. Dette også på staget.

 

Så da lurer jeg på om jeg kan justere til rett forspenn slik du har forklart, og så justere ned trykket med bleed?

Eller blir spool up dårligere enn det den kan være da?

 

Er dessverre litt usikker på hvordan jeg kan teste trykksystemet.

Men det står vel kanskje litt mer om i nyeste Fast Ford?

 

 

Er mye som ble justert til helv**** før jeg fikk bilen, så lurer på om det kan være at bleed ventilen er stillt helt feil kanskje?

Når jeg kjøpte bilen var bl.a. bensintrykket litt under 2bar. Og turbotrykk stillt inn til 2bar.. Og magra ut på 17:1 på turtall, ved 3,7bar bensintrykk :huh:

Fikk heldigvis råd og vink fra Husnes med en gang jeg hadde kjøpt den, så fikk ordna opp i det verste.

Så både hjerne og chip ble byttet ut. Er ikke så rart at toppakningen har fått pryl da.

 

 

Har tenkt å få tak i en skikkelig bleed senere, men håpte jeg kunne få det til å fungere med denne.

Har vært veeeldig mye utlegg på en gang nå, så jeg må prøve spre det litt utover.

 

Takker for råd så langt folkens :)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvis Dre mener den ventilen fungerer,så må jo det være bra. Eller?

Forklar gjerne litt mer Pelle.

 

Nå må jeg gjøre oppmerksom på at jeg ikke har sjekket all verden rundt dette, men kan si litt om det lille jeg har funnet ut.

 

Dersom man tester nevnte type bleedventil med trykkluft og manomenter på arbeidsbenken så ser man at manometeret ikke er stabilt. Fjæren gjør at kulen går frem og tilbake og åpner og stenger inngangen med ustabilt trykk ut fra ventilen som resultat. Med manomenter tilkoblet den slangen som vanligvis skal til actuator så ser man dette tydelig. Hvilke fordeler dette skulle kunne gi vet ikke jeg.

 

Det er også slik at de som ønsker en flat ladetrykk-kurve kan velge å hente ladetrykk fra innsugsmanifolden. Med kuleløs bleed vil dette føre til at motoren suger inn falsk luft via bleed med høyere AFR eller tomgangsturtall som resultat.

 

Bleedventiler med kule fungerer da som tilbakeslagsventil og hindrer dette og at man kjører vakum inn på actuator/wg ved rolig kjøring.

 

Nå selges det også bleedventiler med justerbar fjær som gjør at man kan velge åpningstrykket selv. Det snakkes om at man kan kjøre inntil 2,0 BAR på originale actuatorer med svake fjærer.

 

Svakheten med denne teorien er at det høye eksostrykket på høyerer motorturtall vil åpne wg på egen hånd og eneste måten man ikke mister ladetrykk på at da om wg har så lite kapasitet at man opplever "boost creep".

 

Det er også slik at dersom man holder signallinjen til actuator lukket, for så å åpne denne så må man ha stor kapasitet på bleedventilen for å unngå overboost. Si at man velger å kjøre f.eks 1,5 BAR ladetrykk og man justerer ventilen til å holde lukket til f.eks 1,2 BAR. Man kjører og gir gass, ladetrykket stiger og ved 1,2 BAR åpner ventilen og actuator begynner å motta trykk. Denne vil da begynne å åpne wg og fortsetter med dette til stilligen for 1,5 BAR ladetrykk er oppnådd. (i første omgang).

 

Når man da ligger på høye gear og høye motorturtall og slipper gassen for så å gå på for fullt igjen, så kan ladetrykket øke så raskt at det blir overboosting og nålen svinger godt over 1,5 BAR og motoren går i boostcut. For å unngå dette ser vi at ventilen må ha stor kapasitet for raskt å kunne fylle actuator slik at dette unngås.

 

Problemet med dette et at etter at stabilt ladetrykk er oppnådd så må store mengder dyrebar luft bleedes bort og turboen må jobbe hardere med dårligere effektivitet og høyere eksostrykk som resultat.

 

Det er som vi ser svært gode grunner til at Formel 1 og RS 500 Gr.A racing brukte air injectors. (som ikke er fail safe fordi at fail safe gjerne stjeler fra turboens luftkapasitet.) Uten å vite eller å være påståelig så antar jeg et disse faktisk er 100% lukket på fullt effektutak slik at absolutt all luft som turboen leverer går til motoren. Dette er en ufattelig mye bedre løsning enn mye av dette andre oppskytte sølet som selges over en lav sko til hvermansen som synes at han har gjort ett godt kjøp.

 

Air injectorer er da én av grunnene til at Rs 500 motoren leverte pålitelige, holdbare og imponerende 540 hk med en såpass "liten" turbo.

 

Osv osv.....

 

Obs obs. Dette er min mening da, ikke nødvendigvis udiskutable fakta..

 

Tenkte jeg skulle prøve å teste spool up imorgen, må finne en god løsning på å plugge slangen.

Hvilket gir bør jeg gjøre det på forresten?

3.gir f.eks? Slik at det ikke fyker rett til værs, for fort? :)

Tenkte på å bruke bleed ventilen til å stenge, men tror ikke det er så lurt.

Satser på jeg får prøvd i morgen, får se. Går sykemeldt pga. fucka mage..

Så må være i nærheten av en dass, når det er som verst :P

 

Husnes justerte det bare kjappt ned da jeg var hos han tidligere i sommer, når vi kjørte den med BB-lambda.

Da gikk den jo veldig magert pga feil chip og L1-hjerne. Så han stillte den ned på staget.

Prøvde å stille den opp igjen etter at vi hadde byttet toppakning, men da blåste den bare ut gnisten.

Så han skrudde det ned igjen. Dette også på staget.

 

Så da lurer jeg på om jeg kan justere til rett forspenn slik du har forklart, og så justere ned trykket med bleed?

Eller blir spool up dårligere enn det den kan være da?

 

Er dessverre litt usikker på hvordan jeg kan teste trykksystemet.

Men det står vel kanskje litt mer om i nyeste Fast Ford?

Er mye som ble justert til helv**** før jeg fikk bilen, så lurer på om det kan være at bleed ventilen er stillt helt feil kanskje?

Når jeg kjøpte bilen var bl.a. bensintrykket litt under 2bar. Og turbotrykk stillt inn til 2bar.. Og magra ut på 17:1 på turtall, ved 3,7bar bensintrykk :huh:

Fikk heldigvis råd og vink fra Husnes med en gang jeg hadde kjøpt den, så fikk ordna opp i det verste.

Så både hjerne og chip ble byttet ut. Er ikke så rart at toppakningen har fått pryl da.

Har tenkt å få tak i en skikkelig bleed senere, men håpte jeg kunne få det til å fungere med denne.

Har vært veeeldig mye utlegg på en gang nå, så jeg må prøve spre det litt utover.

 

Takker for råd så langt folkens :)

 

Du kan plugge slangen som går til bleed med f.eks en 8mm skrue.

Bruk 3 eller 4 gear.

 

Jada, typisk historie dette. Synd at det er slik med alt for mange Cosworther fordi at det reduserer kjøre og eier gleden.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Okay, men da skal jeg prøve det.

Tror jeg skal bruke 3.gir, vil ikke kjøre så fort før bremsene på bilen er 100% ;)

 

Ja, men heldigvis har jeg fått oversikt over hva som var fucka med.

Så jeg har fått fiksa det meste nå, så nå har vertfall motoren det bra :)

Er bare MSD-tenning og få innstillt turboen som gjenstår nesten.

Motormessig da vertfall.

 

Men:

Så da lurer jeg på om jeg kan justere til rett forspenn slik du har forklart, og så justere ned trykket med bleed?

Eller blir spool up dårligere enn det den kan være da?

Er dessverre litt usikker på hvordan jeg kan teste trykksystemet.

Men det står vel kanskje litt mer om i nyeste Fast Ford?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Du kan justere actuator til 8 mm forspenn og fjerne hele bleed ventilen m.v. slik at du får sett hvilket trykk du klarer på actuatoren alene. Hvilken actuator er det? Legg deg dette trykket på minnet. Deretter monterer og justerer du bleed ventil til ønsket ladetrykk oppnås.

 

Du tar av luftfilterslangen til turboen og tetter innløpet i turboen med en annen slange og en eller annen solid plugg. Pass på å feste den godt så den ikke kan blåse av. Ta den tynne slangen mellom plenum og bensintrykksregulator av fra bensintrykkregulatoren og MENS EN OPPEGÅENDE KAMMERAT SER PÅ LADETRYKKMÅLEREN! blås inn trykkluft med en blåsespiss e.l. Begynn forsiktig og øke mengden til 2,0 BAR ses på ladetykkmåleren.

2,0 BAR på ladetrykkmåleren er passelig for de fleste. Sprut f.eks utblandet zalovann på mistenkelige steder så du finner feilkilden nøyaktig.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke jeg da få et turbotrykk som tenninga ikke følger med på? Rundt 2,0 BAR?

Er litt usikker på om det er -31 eller -34. Fulgte med turboen da den ble kjøpt ny fikk jeg beskjed om.

 

Å stille inn turbotrykket slik som du forklarer her, blir vel etter jeg har testet spool up?

 

Så jeg vil ikke få dårligere spool up når jeg justerer trykket ned ved hjelp av bleed?

 

Får prøve å teste det en dag da. Noen tips til hvilke slanger/plugger som er lurt å bruke da?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Du tar av luftfilterslangen til turboen og tetter innløpet i turboen med en annen slange og en eller annen solid plugg. Pass på å feste den godt så den ikke kan blåse av. Ta den tynne slangen mellom plenum og bensintrykksregulator av fra bensintrykkregulatoren og MENS EN OPPEGÅENDE KAMMERAT SER PÅ LADETRYKKMÅLEREN! blås inn trykkluft med en blåsespiss e.l. Begynn forsiktig og øke mengden til 2,0 BAR ses på ladetykkmåleren.

2,0 BAR på ladetrykkmåleren er passelig for de fleste. Sprut f.eks utblandet zalovann på mistenkelige steder så du finner feilkilden nøyaktig.

 

må vel ha en rimelig oppegående kompressor for å klare det der, med tanke på lekkasje i åpne innsugsventiler?

 

jeg tok av innsugskammen min når jeg sjekket mitt system, fungerte meget godt.

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Så jeg vil ikke klare det med en kompressor på 50 liter?

Viss jeg lar den stå å fylle seg opp mest jeg gjør det?

Kan noe ta skade om jeg trykktester det over litt tid? Noen minutter?

 

Har mulighet til å gjøre det på jobben da, med en STOR kompressor..

Men er sykemeldt denne uka.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

har trykktestet slik pelle væck beskriver flere ganger og har aldri vært noe problem. nå har jeg bare testet med orginale kammer da, men det krever jo at det faktisk er åpne innsugsventiler og eksosventiler for at luften skal fyke forbi.. det lille som går gjennom til bunnpannen spiller lite rolle.. bare å sette igang.. spiller ingen rolle hvor lenge du trykktester siden systemet er beregnet for trykk

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

jeg har en plugg som er stor nok som jeg bruker.. er jo bare å finne noe som er noe riktig størresle og går inni.. sette på slangeklemme og sette trykk på. NB! pass på at du sikrer endeplugger slik at ikke pluggen kan gli ut.. Dette skjedde hos meg og jeg fikk bulk i en bil som stod like ved. min bil da og det gjorde det enda mer kjedelig. :(

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Hm, okay..

Har fundert som f*** på hva jeg skal bruke til å tette inntaket. Er jo så stort inntak på den også...

 

1. En rørbit som du tetter med å sveise på en platebit.

2. En sprayboks i passende størrelse.

3. Div glass. evt slike med skrulokk. Rusbrus flaskene har liten diameter og tykk bunn.

4. Lage til en plugg av f.eks en 2x4 planke ved hjelp av sag, trefil og sandpapir.

 

The list goes on and on...

 

Husk å sikre pluggen så den ikke kan blåse av. En 2,75" plugg med 2,0 BAR trykk på ene siden blir presset ut av slangen med en kraft tilsvarende hele 76 KG.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...