Jump to content

Da blir det stavanger og effekttest i helgen


vinge87

Recommended Posts

syns det egentli bare er tull å bruke en dyno hvis man ikke simulerer forholdene motoren kommer til å brukes under.. blir jo bare optimale hester. hva motoren teoretisk sett kan levere. så hvorfor ringstad som skal være en av de beste bremser på denne måten skjønner ikke jeg. i england ser jeg som oftest at de bremser med den intercooleren de skal bruke å tilnærmet likt eksosanlegg osv..

 

men for all del, 407 på nav er bra tall det å at eieren er fornøyd er jo det viktigste. jeg blir nok fornøyd med 400+ på hjula. kommer jo litt an på kurven da men..

 

Ringstad har dynapack også han. ville helst mappe i den for å få alt riktig, men det er jo endel som ikke har bilen tilgjengelig.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ringstad har dynapack også han. ville helst mappe i den for å få alt riktig, men det er jo endel som ikke har bilen tilgjengelig.

 

 

sant nok. men man kan da bruke den intercooleren og et eksosanlegg..+ dynamo etc.. men jeg er ikke eksperten her.

Link to comment
Share on other sites

1. så hvorfor ringstad som skal være en av de beste bremser på denne måten skjønner ikke jeg.

2. i england ser jeg som oftest at de bremser med den intercooleren de skal bruke å tilnærmet likt eksosanlegg osv..

3. men for all del, 407 på nav er bra tall det å at eieren er fornøyd er jo det viktigste.

4. jeg blir nok fornøyd med 400+ på hjula. kommer jo litt an på kurven da men..

1. Man sparer tid på å bruke det utstyret som "tilhører benken". Da sparer kunden ikke bare tid, men også penger og Ringstad kan betjene flere kunder. Kundene får mye hk å snakke om for en rimelig sum = suksess.

2. Det stemmer nok, men i England er motorsportmiljøet mye større og bilene må fungere og prestere i praksis. I tillegg tar mappingen lenger tid og det koster mye mer.

3. Motoren ble selvsagt dyr så eieren postet av han var bra fornøyd så lenge han hadde bilen. I ettertid har han postet at han var veldig fornøyd med alt på hele bilen, men med unntak av motoren.

Ubrukelig er mitt ord, da måtte jeg legge i 2gir da feks i 60 sonen for å få GUFF :D

4. Det er stor forskjell på 400 + hk på HJUL og 407 hk målt på NAV. Ett godt tips er at du fokuserer mye på hvilken dreiemomentkurve du vil ha som sluttresultat.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Man sparer tid på å bruke det utstyret som "tilhører benken". Da sparer kunden ikke bare tid, men også penger og Ringstad kan betjene flere kunder. Kundene får mye hk å snakke om for en rimelig sum = suksess.

2. Det stemmer nok, men i England er motorsportmiljøet mye større og bilene må fungere og prestere i praksis. I tillegg tar mappingen lenger tid og det koster mye mer.

3. Motoren ble selvsagt dyr så eieren postet av han var bra fornøyd så lenge han hadde bilen. I ettertid har han postet at han var veldig fornøyd med alt på hele bilen, men med unntak av motoren.

4. Det er stor forskjell på 400 + hk på HJUL og 407 hk målt på NAV. Ett godt tips er at du fokuserer mye på hvilken dreiemomentkurve du vil ha som sluttresultat.

 

4. Kor stor forskjell er det på hjul og nav ?.... har i grunnen lurt litt på dette her siden hjul vel må kunne anses å være ein "feilkilde"..?

Kikket litt på sånn rullekretskalkulator når eg kjøpte dekk til escorten, å de eg kjører på nå er 4,6% over originalen, dersom ein har vert litt "heldig" med gummien i dekket kan det vel være ennå mer og ?... kontra ett originaldekk som er totalt utslitt kan ein vel då fort komme opp i både 5 og 6 prosent forskjell i rullekrest - som jo og vil påvirke total utveksling i bilen ?....

Vet jo ikkje om det vil bety noe for hestkreftene....men skule tro at moment ville bli påvirket hvertfall...

Link to comment
Share on other sites

A. Kor stor forskjell er det på hjul og nav ?.... har i grunnen lurt litt på dette her siden hjul vel må kunne anses å være ein "feilkilde"..?

B. Kikket litt på sånn rullekretskalkulator når eg kjøpte dekk til escorten, å de eg kjører på nå er 4,6% over originalen, dersom ein har vert litt "heldig" med gummien i dekket kan det vel være ennå mer og ?...

C. kontra ett originaldekk som er totalt utslitt kan ein vel då fort komme opp i både 5 og 6 prosent forskjell i rullekrest - som jo og vil påvirke total utveksling i bilen ?....

D. Vet jo ikkje om det vil bety noe for hestkreftene....men skule tro at moment ville bli påvirket hvertfall...

A. Som vanlig vil det variere endel fra bil til bil og fra sted til sted, men jeg tør påst at effekt målt på nav alltid vil være endel høyere enn målt hjuleffekt - på en og samme bil med samme motor.

B. Helt klart og det er endel som kjører ulovlige hjul som er utefor +/- 5%.

C. En reduksjon i rulleomkretsen vil redusere radien fra drivakslingen og ned til bakken og dette vil øke kreftene som skyver bilen fremover = bedre aks.

D. Hk er produktet av aks x fart. Med større hjul øker hastigheten, men aksen reduseres og Hk (uført arbeid) forblir derfor uendret. For bremsepapiret blir også dreiemomentet uendret pga moment = hk/turtall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

A. Som vanlig vil det variere endel fra bil til bil og fra sted til sted, men jeg tør påst at effekt målt på nav alltid vil være endel høyere enn målt hjuleffekt - på en og samme bil med samme motor.

B. Helt klart og det er endel som kjører ulovlige hjul som er utefor +/- 5%.

C. En reduksjon i rulleomkretsen vil redusere radien fra drivakslingen og ned til bakken og dette vil øke kreftene som skyver bilen fremover = bedre aks.

D. Hk er produktet av aks x fart. Med større hjul øker hastigheten, men aksen reduseres og Hk (uført arbeid) forblir derfor uendret. For bremsepapiret blir også dreiemomentet uendret pga moment = hk/turtall.

 

Då har eg lært noe i dag og...takker :)

Link to comment
Share on other sites

1. Man sparer tid på å bruke det utstyret som "tilhører benken". Da sparer kunden ikke bare tid, men også penger og Ringstad kan betjene flere kunder. Kundene får mye hk å snakke om for en rimelig sum = suksess.

2. Det stemmer nok, men i England er motorsportmiljøet mye større og bilene må fungere og prestere i praksis. I tillegg tar mappingen lenger tid og det koster mye mer.

3. Motoren ble selvsagt dyr så eieren postet av han var bra fornøyd så lenge han hadde bilen. I ettertid har han postet at han var veldig fornøyd med alt på hele bilen, men med unntak av motoren.

4. Det er stor forskjell på 400 + hk på HJUL og 407 hk målt på NAV. Ett godt tips er at du fokuserer mye på hvilken dreiemomentkurve du vil ha som sluttresultat.

 

1. Greit nok. Men blir jo et "feil" resultat?

2. Skal det gjøres syns jeg det kan gjøres skikkelig. Ser ikke problemet med å vente til motor er i bilen og så kjøre den på rulle. det må da være noe som ikke blir ideelt når man går ned på specs fra en benk.

3. Det var synd.

4. Klart dreiemomentetkurven er av det viktigste. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal prøve å oppnå enda. Blir jo for det meste en gatebil.. Tips? Kommer til å prøve gt3076r.

Link to comment
Share on other sites

1. Greit nok. Men blir jo et "feil" resultat?

2. Skal det gjøres syns jeg det kan gjøres skikkelig. Ser ikke problemet med å vente til motor er i bilen og så kjøre den på rulle. det må da være noe som ikke blir ideelt når man går ned på specs fra en benk.

3. Det var synd.

4. Klart dreiemomentetkurven er av det viktigste. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal prøve å oppnå enda. Blir jo for det meste en gatebil.. Tips? Kommer til å prøve gt3076r.

1. Definitivt, men det ser ut til at flertallet IKKE bekymrer seg for dette. Å få TO store tall å skryte av er visst det viktigste.

2. Jepp, problemet er kostnad. Når man skal UTVIKLE ett oppsett, da er det motorbenk som er rette verktøy. Nå man har bestemt det endelige oppsettet, da er det klart for montering og tuning/mapping i bilen.

3. Både synd og trist, men dessverre ikke uvanlig.

4. Du må først finne ut hva du vil forbedre i forhold til det du allerede har. Det beste tipset at å unngå SVÆRE GREIER for enhver pris, og spesielt på en gatebil. Selvsagt har også du ett makseffekt mål, men ikke foukser noe særlig på det. Konsentrere deg heller om å få så høy effekt som mulig på 4000 o/min som 1. prioritet og dernest å KOMBINERE dette med maks effekt målet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du si det? Jeg kan godt quote deg igjen, men sånn du skriver det virker det virkelig som du mener driverkstapet er 1,5% hvilket jeg regner som tilnærmet lik null.

 

Forøvrig enig i resten av resonnementet ditt.

 

1,5% er i girkassen¨, hvis du leser hva jeg skrev så kommer differ og hjul i tillegg. Grunnen til at jeg dro frem spesifikt girkassen var at mange mener det er sinnsyke tap i en kasse, mens det er tilnærmet lik null som du sier. Men på den andre siden så er det jo faktisk hele 7,5hk på en 500hk motor da av totalt rundt 50hk i tap på hele drivlinjen som er nokså normalt på en RWD bil. Diffen opptar mye av tapet siden kreftene skal snues 90grader, mens i kassen så går kreftene rett igjennom på 4gir som brukes til bremsing.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal prøve å oppnå enda.

Kommer til å prøve gt3076r.

Hvis du ikke helt vet hva du skal prøve å oppnå enda, hvordan kan du da ha bestemt deg for hvilken turbo du SKAL ha?

Følgende opplysninger ligger rundtokring på dette forumet og kan derfor ettersjekkes:

På direkten husker jeg 4 stk som har kjørt GT3076R på Cosworth og resultatene er mye det samme som du ser her: http://www.halandtuning.no/Escort_Cosworth_407_hp.asp

Nr.1. Bygget Cosw. med GT3076R, SA at det var bra, men solgte bilen raskt og innrømmet sannhenten etterpå. Den nye eieren bosset hele oppsettet etter kun kort tid og begynte helt på nytt.

Nr.2. Bygget Cosw med GT3076R, fortalte hvor utrolig godt bilen gikk, stilte på drag - fikk se sannhenten, forsøkte så å selge motoren hel eller i deler, og etterhver også hele bilen.

Nr.3. Bygget Cosw med GT3076R, sa at bilen gikk vannvittig godt og alt var helt fantastisk til tross for påståtte 90% umappet motor. Eieren solgte bilen umiddelbart, og det gjorde jaggu den nye eieren også, etter kun 3 mnd.

Nr.4. Bygget høybudsjett 2,2 Cosw med GT3076R. Pga ekstra slagvolum og det uvanlig høye budsjettet så er også resultatet uvanlig bra, men ikke representativt for hva andre realistisk kan forvente.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nr.4. Bygget høybudsjett 2,2 Cosw med GT3076R. Pga ekstra slagvolum og det uvanlig høye budsjettet så er også resultatet uvanlig bra, men ikke representativt for hva andre realistisk kan forvente.

 

Er det ikke sånn alle skal gjøre det da RS 1000, uvanlig høyt budsjett og veldig gjennomtenkt? ;)

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke sånn alle skal gjøre det da RS 1000, uvanlig høyt budsjett og veldig gjennomtenkt? ;)

Nja, hvis man kan påvirke FORD gutta til å ende opp med uvanlig gjenomtenkte oppsett, da har man oppnådd mye. :)

Nå det gjelder størrelsen på budsjettene til uoriginale, blanke og unødvendige deler av mer eller mindre tvilsom kvalitet rundtom, og sammenligner med hva Gr.A RS500 motorene presterte med standard cosworthdeler, så ser man at de aller fleste, mer eller mindre frivillig, blir rundlurt av sleipe og grådige selgere. Synes derfor at uvanlig høyt budsjett ikke er noe særlig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke helt vet hva du skal prøve å oppnå enda, hvordan kan du da ha bestemt deg for hvilken turbo du SKAL ha?

Følgende opplysninger ligger rundtokring på dette forumet og kan derfor ettersjekkes:

På direkten husker jeg 4 stk som har kjørt GT3076R på Cosworth og resultatene er mye det samme som du ser her: http://www.halandtuning.no/Escort_Cosworth_407_hp.asp

Nr.1. Bygget Cosw. med GT3076R, SA at det var bra, men solgte bilen raskt og innrømmet sannhenten etterpå. Den nye eieren bosset hele oppsettet etter kun kort tid og begynte helt på nytt.

Nr.2. Bygget Cosw med GT3076R, fortalte hvor utrolig godt bilen gikk, stilte på drag - fikk se sannhenten, forsøkte så å selge motoren hel eller i deler, og etterhver også hele bilen.

Nr.3. Bygget Cosw med GT3076R, sa at bilen gikk vannvittig godt og alt var helt fantastisk til tross for påståtte 90% umappet motor. Eieren solgte bilen umiddelbart, og det gjorde jaggu den nye eieren også, etter kun 3 mnd.

Nr.4. Bygget høybudsjett 2,2 Cosw med GT3076R. Pga ekstra slagvolum og det uvanlig høye budsjettet så er også resultatet uvanlig bra, men ikke representativt for hva andre realistisk kan forvente.

 

Det jeg mente var at jeg ikke har satt meg noen tall enda. har sett kurven til Paul Ripley på passionford med den turboen samt AJC som var i Fastford nylig og de må sies og være bra, skal finne kurven..3076r med 63a/r Vært i kontakt med Mark Shead ang kamvalg.

 

Jeg har TENKT å havne på ca400 på hjul og de råd jeg har fått sier 3071 er for liten og 35 er jo alt for stor å treig vil jeg påstå. så kan man lure på hva man skal gå for.. hvis turboen er problemet lurer jeg på hvorfor de klarer det i england.

 

 

Fant ikke kurven men dette er da like godt. Paul Ripley's bremsing med 3076r både 82a/r og 63a/r. Som vi ser er momentet nesten det samme og skiller kun ca 5 bhp, men sabla forskjell i baktrykket.. 63 vil vel være bedre til en "hverdagsbil"

 

0.82 a/r turbine housing

RPM Bst BP Torque BHP

3000 08 04 199.7 116.9

3500 28 15 360.5 242.7

4000 32 20 386.3 293.1

4500 32 21 404.9 348.7

5000 32 24 394.9 374.7

5500 32 26 394.4 414.7

6000 32 28 395.1 450.7

6500 32 32 389.6 483.7

7000 32 35 376.3 501.5

7500 32 40 341.3 485.4

 

 

 

0.63 a/r turbine housing

RPM Bst BP Torque BHP

3000 13 10 238.8 138.1

3500 32 24 389.4 259.2

4000 32 27 388.3 297.5

4500 32 31 404.1 345.0

5000 32 34 397.0 379.7

5500 32 37 393.0 413.2

6000 32 39 398.7 457.9

6500 32 44 382.7 474.4

7000 32 56 370.8 495.6

7500 32 65 340.3 485.3''

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var at jeg ikke har satt meg noen tall enda. har sett kurven til Paul Ripley på passionford med den turboen samt AJC som var i Fastford nylig og de må sies og være bra, skal finne kurven..3076r med 63a/r Vært i kontakt med Mark Shead ang kamvalg.

 

Jeg har TENKT å havne på ca400 på hjul og de råd jeg har fått sier 3071 er for liten og 35 er jo alt for stor å treig vil jeg påstå. så kan man lure på hva man skal gå for.. hvis turboen er problemet lurer jeg på hvorfor de klarer det i england.

 

 

Fant ikke kurven men dette er da like godt. Paul Ripley's bremsing med 3076r både 82a/r og 63a/r. Som vi ser er momentet nesten det samme og skiller kun ca 5 bhp, men sabla forskjell i baktrykket.. 63 vil vel være bedre til en "hverdagsbil"

 

0.82 a/r turbine housing

RPM Bst BP Torque BHP

3000 08 04 199.7 116.9

3500 28 15 360.5 242.7

4000 32 20 386.3 293.1

4500 32 21 404.9 348.7

5000 32 24 394.9 374.7

5500 32 26 394.4 414.7

6000 32 28 395.1 450.7

6500 32 32 389.6 483.7

7000 32 35 376.3 501.5

7500 32 40 341.3 485.4

 

 

 

0.63 a/r turbine housing

RPM Bst BP Torque BHP

3000 13 10 238.8 138.1

3500 32 24 389.4 259.2

4000 32 27 388.3 297.5

4500 32 31 404.1 345.0

5000 32 34 397.0 379.7

5500 32 37 393.0 413.2

6000 32 39 398.7 457.9

6500 32 44 382.7 474.4

7000 32 56 370.8 495.6

7500 32 65 340.3 485.3''

Ja se her du!

Det som skiller suksess fra en vanlig norsk total fiasko er det endelige oppsettet.

Det er bare å se på tallene på 3500 og 4000 o/min så ser man at det har vært talentfulle, erfarne og dyktige motorbyggere involvert. Det er akkurat slike opplysninger som gjør at troen nå er stor på at du er på vei mot suksess. Håper at du holder nøyaktig denne kursen helt til mål.

EDIT:

Tenk litt på hvordan 800 C og over 4 BAR! eksostrykk vil påvirke levetiden ett billig og oppskrytt grenrør. :)

søkeord sammenligning a/r0.63 a/r0.82

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja se her du!

Det som skiller suksess fra en vanlig norsk total fiasko er det endelige oppsettet.

Det er bare å se på tallene på 3500 og 4000 o/min så ser man at det har vært talentfulle, erfarne og dyktige motorbyggere involvert. Det er akkurat slike opplysninger som gjør at troen nå er stor på at du er på vei mot suksess. Håper at du holder nøyaktig denne kursen helt til mål.

EDIT:

Tenk litt på hvordan 800 C og over 4 BAR! eksostrykk vil påvirke levetiden ett billig og oppskrytt grenrør. :)

 

Denne er mappet av Harvey Gibbs så regner med han vet hva han gjør. Forklar hva du mener med grenrøret? Her er det brukt 2wd manifoil med ekstern wastegate..

Link to comment
Share on other sites

Denne er mappet av Harvey Gibbs så regner med han vet hva han gjør.

Forklar hva du mener med grenrøret?

Her er det brukt 2wd manifoil med ekstern wastegate..

Ja, du kan være helt trygg.

Ett grenrør tåler ikke slik belastning og sprekker ganske fort. Her til lands kjøpes det grenrør helt ukritisk fordi en eller annen selger sier at det er gode greier.

Javisst, og det sier i sannhet det meste om nødvendigheten av blanke og billige grenrør på korrekt bygde Cosworthmotorer, ikke sant? Denne motoren presterer OVER 530 NM i GJENNOMSNITT fra 3500 - 7000 o/min. Det er imponerende. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan være helt trygg.

Ett grenrør tåler ikke slik belastning og sprekker ganske fort. Her til lands kjøpes det grenrør helt ukritisk fordi en eller annen selger sier at det er gode greier.

Javisst, og det sier i sannhet det meste om nødvendigheten av blanke og billige grenrør på korrekt bygde Cosworthmotorer, ikke sant?

 

Jeg har alltid vært av den oppfatning at 2wd manifoilen er god nok, men når jeg nevner det til folk får jeg "støpejernsmanifoil???" slengt tilbake. Skal prøve så får vi se hvor det går. har et par alt for ville kammer nå så det er nok det første som byttes :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært av den oppfatning at 2wd manifoilen er god nok, men når jeg nevner det til folk får jeg "støpejernsmanifoil???" slengt tilbake.

Skal prøve så får vi se hvor det går.

har et par alt for ville kammer nå :lol:

Som alt annet er heller ikke den "best" på alt, men den har helt klart stort potensiale og bør ikke byttes ut med latterligheter. Det kan "universalekspertene" gjøre via sine egne helteselgere. De har allerede avslørt hva de kan.

Med ett oppsett som passer 2wd manifolden og turboen + tilhørende mapping så går det som en drøm.

Det har du nok. Det er like typisk norsk som helgefylla og 16. mai. Dagen derpå opplevelsen er fellesnevner :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var at jeg ikke har satt meg noen tall enda. har sett kurven til Paul Ripley på passionford med den turboen samt AJC som var i Fastford nylig og de må sies og være bra, skal finne kurven..3076r med 63a/r Vært i kontakt med Mark Shead ang kamvalg.

 

Jeg har TENKT å havne på ca400 på hjul og de råd jeg har fått sier 3071 er for liten og 35 er jo alt for stor å treig vil jeg påstå. så kan man lure på hva man skal gå for.. hvis turboen er problemet lurer jeg på hvorfor de klarer det i england.

 

Jeg skal også prøve med GT3076r, får se hvordan det blir :)

Men med et annet eksoshus da, mest sannsynlig .82 divided.

Og divided grenrør.

Ser stor forbedring med split puls på flere Cosworther i England, og også her i Norge :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også prøve med GT3076r, får se hvordan det blir :)

Men med et annet eksoshus da, mest sannsynlig .82 divided.

Og divided grenrør.

Ser stor forbedring med split puls på flere Cosworther i England, og også her i Norge :)

 

Ok. Mere specs? Kan bli morsomt å sammenligne resultatene :lol:

Link to comment
Share on other sites

200blokk med balansert bunndel

Smidde lav-komp stempler

HD lager i hele bunndel

Oppgradert oljepumpe

Grp. A toppakning

ARP studs

Portet 2wd topp

Spesialslipte kammer fra KM Cams

Mekaniske løftere

 

Og så blir det:

Grenrør med T4 divided fot. for ekstern wg

Garrett GT3076R a/r 82 divided T4

Ekstern wastegate

3" trykkgater

RS500 intercooler med støpte 3" tuter

3" spjeld

Nytt innsug. Mulig svenske, men har også andre alternativer. Litt usikker på hva jeg velger.

Større dyser. Mulig Siemens 3102

044 pumpe, pre filter, nytt filter, nye slanger etc.

MSD 6A tenning

Livemappet orginal sprut.

:)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også prøve med GT3076r, får se hvordan det blir :)

Men med et annet eksoshus da, mest sannsynlig .82 divided.

Og divided grenrør.

Ser stor forbedring med split puls på flere Cosworther i England, og også her i Norge :)

 

Har du noen eksempler på den store forbedringen med split puls? Blir antageligvis divided T4 på meg og :)

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere oppsett som er "ganske like" i England, f.eks. Passionford.

Og der de har brukt divided ser man ganske stor forskjell fra vanlig åpent hus.

Man kan ha bruke større eksoshus med samme spool up, som med et åpent hus.

Har snakket en del med Mark Shead (MADevelopment) ang. dette, og han anbefaler GT turboer med divided på det sterkeste :)

Han ville helst brukt et 1.06 divided hus til mitt oppsett, men har mest lyst til å gå for .82 divided.

1.06 er ute av produksjon også fra Garrett.

F.eks et .76 divided hus gir raskere spool up, og er "mindre" enn et .63 åpent hus.

Skal se om jeg kan finne noen papirer fra noen som bruker GT3076r divided i England.

 

Volden har også bygget en Cosworthmotor med GT3076r divided med hell.

Skal se om jeg ikke finner bremsepapiret på den også.

 

 

Her er forresten en Cosworth-motor som går med GT3076r og 500hk.

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

200blokk med balansert bunndel

Smidde lav-komp stempler

HD lager i hele bunndel

Oppgradert oljepumpe

Grp. A toppakning

ARP studs

Portet 2wd topp

Spesialslipte kammer fra KM Cams

Mekaniske løftere

 

Og så blir det:

Grenrør med T4 divided fot. for ekstern wg

Garrett GT3076R a/r 82 divided T4

Ekstern wastegate

3" trykkgater

RS500 intercooler med støpte 3" tuter

3" spjeld

Nytt innsug. Mulig svenske, men har også andre alternativer. Litt usikker på hva jeg velger.

Større dyser. Mulig Siemens 3102

044 pumpe, pre filter, nytt filter, nye slanger etc.

MSD 6A tenning

Livemappet orginal sprut.

:)

 

hvorfor strupe alt med noen små dyser? holder jo ikke mer enn til rundt 400hk med 100% duty på 4bar bensintrykk

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

200blokk med balansert bunndel

Smidde lav-komp stempler

HD lager i hele bunndel

Oppgradert oljepumpe

Grp. A toppakning

ARP studs

Portet 2wd topp

Spesialslipte kammer fra KM Cams

Mekaniske løftere

 

Og så blir det:

Grenrør med T4 divided fot. for ekstern wg

Garrett GT3076R a/r 82 divided T4

Ekstern wastegate

3" trykkgater

RS500 intercooler med støpte 3" tuter

3" spjeld

Nytt innsug. Mulig svenske, men har også andre alternativer. Litt usikker på hva jeg velger.

Større dyser. Mulig Siemens 3102

044 pumpe, pre filter, nytt filter, nye slanger etc.

MSD 6A tenning

Livemappet orginal sprut.

:)

 

Ok mye bra der. Men du har lest diskusjonen på passionford ang arp studs ja?

 

Ang svenskeinnsug så anbefaler ikke Karl Norris dette i det hele tatt og Mike Rainbird anbefaler kun en spes type pga sylindrene får forskjellig luftmengde.

 

Holder en GrA pakning til dette? Hvis du skal bruke GrA kan du heller kjøpe en standard YBP pakning. Den skal visst være bedre. Og koster faktisk mindre..

 

Hvordan blir responsen med det gasspjeldet?

 

Hva koster den tenninga? Jeg bruker coil-pack

 

Lykke til :)

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...