Jump to content

sveise aluminium


D.Toft

Recommended Posts

Hva innstillinger kjørte du? Strømstyrke/gassmengde?

Hvor tykk plate, og brukte du den tråden som nevnt tidligere?

Mulighet til å ta bilde av forsøket så det går an å se for seg hva som ikke har gått?

 

 

Forøvrig SierraCL, det er tig du kjører vekselstrøm ved sveising i alu. Ikke mig/mag.

 

styrke? tja, ikke godt å si, da apparatet har 6 innstillinger, ble vel 3 og 4.. 6liter i minutter.

ved 4 smeltet platen. skal se om eg får tatt bilde. 1.5mm plate, og 0.9 alutråd fra biltema, forøvrig er platen kjøpt på clas ohlson..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Riktig. Derfor ved sveising av veldig tynne plater skal helium kunne gi en betydelig fordel.

Har ikke prøvd dette selv , derfor jeg spurte.

 

 

Vel, høyere varme med mindre effekt gir vel knapt noen fordel på ett metall som er veldig ømfintlig for varme vil jeg påstå.

 

Helium blir brukt noen ganger når det sveises med maskiner. Rett og slett pga at heliums gassen krever kort og konstant lysbue fordi selve sveisebadet dekker ett større område på arbeids stykket. Det forplantes mer varme over større områder som ikke er en fordel på alu, og denne kontrollen blir vanskelig å opprettholde ved manuell sveising.

Med å øke varme område på sveisengodset kan du minke risikoen for sveisefeil, om du klarer å føre pistolen godt nok.

Jeg mener at buestyrken med helium ligger på noe rundt 60% høyere enn argon.

 

Konklusjonen min her vil være at helium derfor kun kan brukes til sveising av tykkere materialer, da helst på plasser hvor du har maskiner som sveiser.

 

 

styrke? tja, ikke godt å si, da apparatet har 6 innstillinger, ble vel 3 og 4.. 6liter i minutter.

ved 4 smeltet platen. skal se om eg får tatt bilde. 1.5mm plate, og 0.9 alutråd fra biltema, forøvrig er platen kjøpt på clas ohlson..

 

hm... høres ikke halvgale ut som ett utgangspunkt det du har gjort.. Har du blåst innerlineren ren? Hvordan mater tråden? Napper det i pistolen? Sponer det i matehjul eller i selve pistol?

Jeg er veldig skeptisk til clas ohlson metaller selv, men jeg går ut i fra at siden de selger det så skal det la seg sveise, hehe.

Prøv med litt mer gass kanskje?

Du har sjekka at det kommer gass ut? Du kjenner det siver?

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

hm... høres ikke halvgale ut som ett utgangspunkt det du har gjort.. Har du blåst innerlineren ren? Hvordan mater tråden? Napper det i pistolen? Sponer det i matehjul eller i selve pistol?

Jeg er veldig skeptisk til clas ohlson metaller selv, men jeg går ut i fra at siden de selger det så skal det la seg sveise, hehe.

Prøv med litt mer gass kanskje?

Du har sjekka at det kommer gass ut? Du kjenner det siver?

 

ikke blåst den rein nei, hvorfor skal den det?

ingen napping. sliter med at tråden brenner seg fast i trådmunnstykket... selv med 1.2mm åpning. ingen sponing.

det kommer gass ja. prøvde først med 3liter i minuttet, så 6liter...

 

skal prøve mer seinere, eller i morgen, da jeg bare har 1 trådmunstykke igjen...

Link to comment
Share on other sites

skal vel bruke 0,9 trådmunnstykke når man har 0,9 tråd.

 

hva skjer hvis du øker matingen a? skulle tru at du har for lav mating i forhold til strømstyrke. og derfor brenner seg fast i munnstykke.

 

kan også være at han holder munnstykket for nært.

Link to comment
Share on other sites

ikke blåst den rein nei, hvorfor skal den det?

ingen napping. sliter med at tråden brenner seg fast i trådmunnstykket... selv med 1.2mm åpning. ingen sponing.

det kommer gass ja. prøvde først med 3liter i minuttet, så 6liter...

 

skal prøve mer seinere, eller i morgen, da jeg bare har 1 trådmunstykke igjen...

 

 

Innerlineren må blåses rein fordi den samler støv og partikler hele tida når du sveiser. Dette vil da kile tråden og gjøre matinga vanskelig. Dette kan være en grunn til at du har problemer med at tråden brenner seg fast i kontaktrøre (for det er der den brenner seg fast, og ikke i selve munnstykket?)

Har du skifta matehjul? Du kan ikke bruke samme matehjul i mateskapet på alu som ved stålsveising.

 

Om den brenner seg i selve gasshylsa har du problemer med overslag i pistolen... enten pga mye dritt eller gåen pistol. (Selv om dette er vanskelig å diagnosere via tekst, hehe).

 

Prøv også med mer mating ja, som nevnt.

Det å holde munnstykket for nært skal godt gjøres mener jeg selv. Du kan omtrent legge gasshylsa ann direkte i stålet uten problemer.

Blir heller ett spørsmål om mating kontra strøm.

 

Og ja, ved bruk av 0.9 mm tråd skal du teknisk sett bruke 0.9mm kontaktrør, men spesielt ved alu så er det praktisk enklere å bruke ett kontaktrør som er ett hakk større.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Vel, høyere varme med mindre effekt gir vel knapt noen fordel på ett metall som er veldig ømfintlig for varme vil jeg påstå.

 

Helium blir brukt noen ganger når det sveises med maskiner. Rett og slett pga at heliums gassen krever kort og konstant lysbue fordi selve sveisebadet dekker ett større område på arbeids stykket. Det forplantes mer varme over større områder som ikke er en fordel på alu, og denne kontrollen blir vanskelig å opprettholde ved manuell sveising.

Med å øke varme område på sveisengodset kan du minke risikoen for sveisefeil, om du klarer å føre pistolen godt nok.

Jeg mener at buestyrken med helium ligger på noe rundt 60% høyere enn argon.

 

Konklusjonen min her vil være at helium derfor kun kan brukes til sveising av tykkere materialer, da helst på plasser hvor du har maskiner som sveiser.

 

 

 

 

hm... høres ikke halvgale ut som ett utgangspunkt det du har gjort.. Har du blåst innerlineren ren? Hvordan mater tråden? Napper det i pistolen? Sponer det i matehjul eller i selve pistol?

Jeg er veldig skeptisk til clas ohlson metaller selv, men jeg går ut i fra at siden de selger det så skal det la seg sveise, hehe.

Prøv med litt mer gass kanskje?

Du har sjekka at det kommer gass ut? Du kjenner det siver?

 

Takker for god info.

Som tidligere skrevet : man lærer stadig noe av andre på dette forumet.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

i kontaktrøret ja, fikk det noenlunde til i dag, MEN :P brenner seg ikke skikkelig fast, selvom alu er reint...

tror eg leverer inn IC`en for sveising :(

 

 

Vel, det er ett hakk lenger enn sist, er det ikke? =)

 

Hvordan har du jording tilkobla? Direkte i plate eller på arbeidsbord?

Og hva metall i så tilfelle arbeidsbordet i?

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Guest -FesteR-
der ja, da lerte vi det, MIG er uten gass, MAG er med gass..

 

 

Begge deler er med gass.

 

MIG er en forkortelse for Metal Inert Gas som betyr at beskyttelsesgassen, som omgir lysbuen og det smeltede metallet, er inaktiv og påvirker dermed ikke metallene i prosessen. MAG er en forkortelse på Metal Activ Gas. Beskyttelsesgassen tar da aktiv del i prosessen, og gjør at lysbuen får god stabilitet og optimal materialovergang, samtidig som den beskytter metallet fra luften omkring.

Edited by -FesteR-
Link to comment
Share on other sites

Flott -FesteR- :)

Kan også legge til at en fellesbetegnelse på MIG/MAG er GMAW.

MAG betegnelsen kom inn i bildet når CO2 begynte å brukes som dekkgass, som fungerer helt ok, og i tillegg er billigere enn Argon.

 

Når det gjelder sveising med rørtråd skjer dette i 90% av tilfellene MED dekkgass. Tråden blir da ofte fyllt med pulver som f.eks. gjør at slaggstoffer fraktes opp til overflaten av sveiselarven.

I ca 10% av tilfellene (resten ja ;)) Inneholder pulveret stoffer som gir en slags dekkgass, men dette er (sitat foreleseren min ved NTNU) noe forferdelig svineri. ;)

Det blir ofte brukt av de som mener det er for kostbart å koste på seg ei gassflaske.

 

Den store styggen når det gjelder sveising er hydrogeninduserte herdesprekker, som dannes i HAZ (heat affected zone, eller varmepåvirket sone) pga at urenheter som f.eks. vann, fuktig sveisemiljø, oljeforurensning av arbeidsstykket inneholder hydrogen. Ved såpass høye temperaturer som oppstår i sveisebadet vil Hydrogen løses i metallet som enkeltmolekyler. Når temperaturen da kommer ned mellom 150-200 (ca) vil disse igjen danne H2 gass, som i sin tur restulterer i svekkende sprekker. Disse ser man stort sett ikke, men om man f.eks. hører sveisen knitrer etter en fem-seks timer er det et ganske dårlig tegn. ;)

 

Sorry, off topic egentlig..

Edited by Count

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sveising med rørtråd skjer dette i 90% av tilfellene MED dekkgass. Tråden blir da ofte fyllt med pulver som f.eks. gjør at slaggstoffer fraktes opp til overflaten av sveiselarven.

I ca 10% av tilfellene (resten ja ;)) Inneholder pulveret stoffer som gir en slags dekkgass, men dette er (sitat foreleseren min ved NTNU) noe forferdelig svineri. ;)

Det blir ofte brukt av de som mener det er for kostbart å koste på seg ei gassflaske.

 

tenkte litt feil når han nevnte rørtråd. tenkte på det som du nevnte. noe som heter flusetråd. kan forklares som elektrode på tråd.

 

combatkit kan du ta bilder av sveisene?

Link to comment
Share on other sites

noe som heter flusetråd. kan forklares som elektrode på tråd.

 

 

Rørtråd heter rørtråd fordi den er hul, spunnen tråd med tilsats stoffer innvendig. Krever også gass. Tråd uten dette kalles blandt annet kompakt tråd, fordi den er kompakt. Kompakt tråd egner seg ikke til annet enn horisontal (dvs oven i fra og ned) sveising. Gassen er stort sett den samme, litt blandet med smaksak av bruker og pris til hvert sitt respektive metall.

 

Du har tråder i hundre varianter, men kompakt tråd er opptil 60% billigere i innkjøp.

Sveising med pulverdekke ble veldig mye brukt før, spesielt under produsering av båt og plattform hvor du hadde hundrevis av spant liggende montert på dekksplater og roboter som gikk langsetter på hjul. Disse hadde da påmontert 2 sveisepistoler og sveiste begge sider av spantene på en gang. Her ble det brukt pulver blandt annet fordi det ga mer kontenuerlig sveising fordi du slapp å stoppe for å skifte flasker hele tida.

 

Heldigvis er vi kommet litt lenger i dag, for det er relativt mye rep av sveiser etter slike roboter, og det er ikke så gøy å gå med feiebrett 8 timer til dagen å samle pulver. Den jobben gidder ikke jeg en gang til, heh.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

"Kompakt tråd egner seg ikke til annet enn horisontal (dvs oven i fra og ned) sveising."

 

Forstår jeg deg rett, så mener du vel vertikal?

 

 

Nei, mener horisontal...

Litt dårlig formulert av meg det der, ser det nå :lol:

 

Er beregna på sveising hvor emnet ligger flatt...

Du kan sveise fallende vertikaler på strukturer som ikke har en styrkemessig hensikt ved å kjøre veldig høy strøm og rase nedover, men disse sveisene sprekker veldig lett.

Brukes av og til på lukkeplater på bjelker og kanaler, tynnplater i sider på containere og lignende.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Ref: bilde

 

 

Hm.. ser pludderet. Ser for meg ut som om du har for lite strøm da det ikke smelter inn, samt for uren plate da (ser nesten ut som feil legering), men kanskje bilde lyger litt der? Så noe forurensa ut i fargen.

 

Du er sikker på du har rett tråd?

 

Plata skal smelte veldig lett. Med alu må du gå veldig kjapt på så tynne plater, og noenganger punktsveise deg bortover. Spesielt med små apparater som ikke er så fint justerbare.

Skru ned matinga litt og.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...