Jump to content

innsug til 2.9 24v


olsen_driver

Recommended Posts

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=36752

 

Kammene er også ganske milde, men toppene sies å være klar for 300 hk.

 

Med værre kammer er problemet at originalstemplene gir for lav komp.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med: værre kammer ???? bare lurer litt på dette da jeg har andre innspill fra noen som VET hva de gjør............................nysgjerrigheten lenge leve!!

90`Scorpio 2,9 i GL 4x4 (Combi)

91`Scorpio 2,9 i CL (Sedan) Skrotet

91`Scorpio 2,9 i 24V Ghia (Sedan) Solgt

Link to comment
Share on other sites

Denne ble jeg nysgjerrig på og...

Hva mener du og

hvor har du dette fra?

 

Bare de originale YB kammene er mildere. Originalkammene til BOA BOB motorene har så lite durasjon at de til og med er mildere enn BD10.

 

BD14, BD15 og BD16 kammene som er turboprofiler hadde gitt effektøkning her, men det er mest å hente med gode FAST ROAD kammer beregnet til formålet.

 

Det er bare å sjekke spec på kam selv, så ser du det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ferdig ett tidligere i uka, brukte bunn og front fra det originale. Skal brukes på en twin turbo motor så her er det ingen invendige "trompeter", men det går jo ann å lage. Ny plassering til fordeler, utganger for vacum, feste for gass wire, følere etc. ni ni null to null fire fem seks -kan sende bilde H.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ferdig ett tidligere i uka, brukte bunn og front fra det originale. Skal brukes på en twin turbo motor så her er det ingen invendige "trompeter", men det går jo ann å lage. Ny plassering til fordeler, utganger for vacum, feste for gass wire, følere etc. ni ni null to null fire fem seks -kan sende bilde H.

 

Du som har åpnet opp innsuget og sett med egne øyne hvordan det ser ut inni der.. Er det mulig å gjøre endringer i plenumet selv for å få effektøkning på et originalt innsug? Har hørt at det er endel "flaskehalser" der for å senke effekten. Kjedelig å ha en sterk motor som likevel sliter med asthma, hadde det vært mulig å gjøre noe med dette selv? Demontere, åpne og leke seg med en dremel eller noe i den duren?

 

Bare lurer! :)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Å bygge om ett originalt innsug betyr i realiteten å skjære det i filler, så da trengs det nok mer en bare en dremmel :)

Jeg mener det originale innsuget har fått ett ufortjent dårlig rykte, på en original motor fungerer det bra og har en god "volumetic efficiency" dvs. evnen til å suge inn luft på ett gitt turtall. På det originale går det invendige trakter fra venstre topper og helt frem til sideveggen på høyre side av innsug og motsatt. Det er den ene av disse du ser om du tar av spjeldhuset. Lengden og diameteren på disse spiller en stor rolle for dreimomentet på motoren. Utforming av innsug på en sugemotor er veldig komplisert og jeg kan egentlig lite om det. Men for å ta ett eksempel jeg leste her om dagen, på en motor som skal yte fullt ved 10000rpm er det foreslått trakter på 17.8 cm. Dvs lengden fra ventil til enden av trakta. For hver 1000rpm mindre motoren skal yte mest forlenges traktene med 4.3cm så på en motor som skal yte mest ved 4000rpm bør traktene være 43.6 cm... Det er her hele tiden snakk om dreimoment.

Snakket også med M.S (rallycross) om 2.9 24v for en tid tilbake og han mente det var andre ting som burde gjøres før jeg evt gjorde noe med innsuget på en sugemotor. På en turbo/kompressormotor derimot spiller lengden på trakter liten rolle. Du får kjøpt ferdig innsug fra boostperformance i england eller bygge om det originale. Jeg brukte for båndsaga og skar sidene nesten inntil skruehull og deretter toppen omtrent der egr kommer inn i bak-kant. Fronten ble spart og bygde opp nytt i 4mm plate. Måtte lage nye braketter til fordeler og gjenge nytt til luft temp føler og vacum. (kjører datasprut så trengte ikke tomgangsventil). Plassen er en utfordring i en 20m så jeg lagde det så lite som mulig.

Finnes også eksempler på biler som fungerer bra med det originale..

 

http://s103.photobucket.com/albums/m125/TI...COSWORTH023.flv

 

Hadde egentlig planer om å bruke en ihi kompressor (lysholm) så en ble handlet fra usa. Disse er mer effektive enn eaton som er ofte brukt i england. Ligger bilde av en sierra med 24v og ihi på boostperformance sine sider. Ble ikke plass i 20m`n så det blir to små turboer isteden. Kompressoren skal selges. Kan brukes sammen med datasprut evt piggyback med tilleggsdyser.

 

H

Link to comment
Share on other sites

Å bygge om ett originalt innsug betyr i realiteten å skjære det i filler, så da trengs det nok mer en bare en dremmel :)

Jeg mener det originale innsuget har fått ett ufortjent dårlig rykte, på en original motor fungerer det bra og har en god "volumetic efficiency" dvs. evnen til å suge inn luft på ett gitt turtall. På det originale går det invendige trakter fra venstre topper og helt frem til sideveggen på høyre side av innsug og motsatt. Det er den ene av disse du ser om du tar av spjeldhuset. Lengden og diameteren på disse spiller en stor rolle for dreimomentet på motoren. Utforming av innsug på en sugemotor er veldig komplisert og jeg kan egentlig lite om det. Men for å ta ett eksempel jeg leste her om dagen, på en motor som skal yte fullt ved 10000rpm er det foreslått trakter på 17.8 cm. Dvs lengden fra ventil til enden av trakta. For hver 1000rpm mindre motoren skal yte mest forlenges traktene med 4.3cm så på en motor som skal yte mest ved 4000rpm bør traktene være 43.6 cm... Det er her hele tiden snakk om dreimoment.

Snakket også med M.S (rallycross) om 2.9 24v for en tid tilbake og han mente det var andre ting som burde gjøres før jeg evt gjorde noe med innsuget på en sugemotor. På en turbo/kompressormotor derimot spiller lengden på trakter liten rolle. Du får kjøpt ferdig innsug fra boostperformance i england eller bygge om det originale. Jeg brukte for båndsaga og skar sidene nesten inntil skruehull og deretter toppen omtrent der egr kommer inn i bak-kant. Fronten ble spart og bygde opp nytt i 4mm plate. Måtte lage nye braketter til fordeler og gjenge nytt til luft temp føler og vacum. (kjører datasprut så trengte ikke tomgangsventil). Plassen er en utfordring i en 20m så jeg lagde det så lite som mulig.

Finnes også eksempler på biler som fungerer bra med det originale..

 

http://s103.photobucket.com/albums/m125/TI...COSWORTH023.flv

 

Hadde egentlig planer om å bruke en ihi kompressor (lysholm) så en ble handlet fra usa. Disse er mer effektive enn eaton som er ofte brukt i england. Ligger bilde av en sierra med 24v og ihi på boostperformance sine sider. Ble ikke plass i 20m`n så det blir to små turboer isteden. Kompressoren skal selges. Kan brukes sammen med datasprut evt piggyback med tilleggsdyser.

 

H

 

 

Hvor mye skal du ha for den kompressoren, og hva er målene på den?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Kompressor uten spjeldhus måler 15-15-42cm. selger den for selvkost som med frakt og fortolling ble 4000.

 

Hmm, fristende. Så den kan brukes på 24V med godt resultat..(?) Hva med spjeldhuset, må jeg ha det selv?

Er fersk når det gjelder trimming av disse motorene, så hva menes med tilleggsdyser? Og holder det med en slik blå piggy back superchip ved montering av kompressor, eller må jeg ha annen motorstyring?

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, fristende. Så den kan brukes på 24V med godt resultat..(?) Hva med spjeldhuset, må jeg ha det selv?

Er fersk når det gjelder trimming av disse motorene, så hva menes med tilleggsdyser? Og holder det med en slik blå piggy back superchip ved montering av kompressor, eller må jeg ha annen motorstyring?

 

Di kompressorer jeg vet er brukt på 24v med bra resultat er eaton m90, IHI fra mazda millenia og små vortech. Eaton er den minst effektive av disse men til gjengjeld får du med nærmest kastet etter deg på ebay. (200$) ++. M90 fra en thunderbird er å fortrekke pga størrelsen. IHI er en såkalt lysholm kompressor som komprimerer lufta langsmed to skruer i lengderetningen. Spinner med 35000rpm. Mer effektiv og utvikler mindre varme en eaton. Senrifugal kompressorer som f.eks vortech, paxton og procharger er enda mer effektive men er dyre.

 

Det går en escort med 24v i nederland, eaton m90 uten intercooler, bremser 297hk.

http://media.putfile.com/V6-powered-Escort...ng-some-sprints

 

Finsk taunus med 24v, vortech supercharger bremser i overkant 400hk.

http://s103.photobucket.com/albums/m125/TI...COSWORTH023.flv

 

Originale dyser på 24V er på 196cc, og i teorien kan du hente ut: 196 ganger 6cyl / 5= 235.2 hk. dvs du må ha inn mer bensin når du begynner med turbo/kompressor. Jeg kjøpte nye på ebay, røde 310cc fra ford motorsport til mustang. Lettere en å begynne med tilleggsdyser.

Går du for datasprut anbefaler jeg emeraldm3d. Om du skal beholde original motorstyring kan det kombineres med kompressor men du trenger piggyback.

Ta en kikk på perfectpower.com -har ingen erfaring med dette men vet det er blitt brukt på 24v. En billigere løsning en datasprut.

 

H

Link to comment
Share on other sites

Takker for et bra svar, dette ble jeg klokere av. Har sett på perfectpower.com, og nå er det jo veldig fristende og rimelig oversiktlig hva som må gjøres i forbindelse med å montere kompressor. Ikke veldig dyrt heller, så skal telle noen tusenlapper og se om jeg tar med råd til dette i år..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Originale dyser på 24V er på 196cc, og i teorien kan du hente ut: 196 ganger 6cyl / 5= 235.2 hk. dvs du må ha inn mer bensin når du begynner med turbo/kompressor. Jeg kjøpte nye på ebay, røde 310cc fra ford motorsport til mustang. Lettere en å begynne med tilleggsdyser.

Nå lurer jeg på om man med hell kan montere større dyser på en original motor. Jeg har så vidt jeg vet de originale dysene på 196cc. Hvis jeg hadde funnet tilsvarende dyser på 250cc, ville man kunne få effektøkning av det? Har fjernet alle katalysatorene og montert K&N-filter, skal i teorien ha bikket litt over 200hk-grensen da siden originalmotor med 4 katalysatorer og originalt luftfilteropplegg yter 197hk.

 

Har ikke peiling på dette her, derfor jeg lufter tankene mine for offentligheten (dere). :)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Nå lurer jeg på om man med hell kan montere større dyser på en original motor. Jeg har så vidt jeg vet de originale dysene på 196cc. Hvis jeg hadde funnet tilsvarende dyser på 250cc, ville man kunne få effektøkning av det? Har fjernet alle katalysatorene og montert K&N-filter, skal i teorien ha bikket litt over 200hk-grensen da siden originalmotor med 4 katalysatorer og originalt luftfilteropplegg yter 197hk.

 

Har ikke peiling på dette her, derfor jeg lufter tankene mine for offentligheten (dere). :)

Tror 250cc dyser blir for mye på original styring, men om du ønsker å prøve søk på "ford 24#" på e-bay og du burde finne noen. Disse er ca 245cc.

Kan få deg billige dyser der.

215cc vet jeg er blitt brukt på 24V, original ecu vil da strype åpningstider for å holde AFR på ett gitt nivå under vanlig kjøring. (Derfor tror jeg du vil få problemer med 250cc). Men under akselerasjon vil den gå feitere og kansje litt bedre. Accel leverer 215cc (21Lb) dyser til ford eller du kan bruke dyser fra opel eller saab V6 Bosch nr 0-280-155-712.

Som tidligere nevnt i andre tråder her (og kansje snart til det kjedsomelige :) )henter du 230hk på originale dyser ved å kjøre datasprut så det er i original motorstyring begrensningene ligger.

 

H

Link to comment
Share on other sites

Tror 250cc dyser blir for mye på original styring, men om du ønsker å prøve søk på "ford 24#" på e-bay og du burde finne noen. Disse er ca 245cc.

Kan få deg billige dyser der.

215cc vet jeg er blitt brukt på 24V, original ecu vil da strype åpningstider for å holde AFR på ett gitt nivå under vanlig kjøring. (Derfor tror jeg du vil få problemer med 250cc). Men under akselerasjon vil den gå feitere og kansje litt bedre. Accel leverer 215cc (21Lb) dyser til ford eller du kan bruke dyser fra opel eller saab V6 Bosch nr 0-280-155-712.

Som tidligere nevnt i andre tråder her (og kansje snart til det kjedsomelige :) )henter du 230hk på originale dyser ved å kjøre datasprut så det er i original motorstyring begrensningene ligger.

 

H

Hei, takk for bra svar! Søkte litt på eBay, og den som søker - han finner!

 

Sendte spørsmålet til en som selger dyser til Opel Vectra 2,5 V6 og fikk dette svaret, som likner veldig på ditt svar (samme delenummer som du nevte også):

"Hi, the reason for 24V Cosworth in the heading is the Sierra forum and plenty of ebayers with Sierra's have been buying them as they increase the fuel flow by 19cc so they tell me. Hope this helps. Regards John"

 

Billige dyser.. kanskje verdt et forsøk? :)

Edited by Scorpio24

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...