Jump to content

ARP på toppen...


Recommended Posts

Guest gshock
Posted

noen som vet hvor mange NM jeg må dra til ARP mutterne på toppen med når jeg bruker vanlig olje ?

 

er visst 10NM med ARP fettet, men mer med vanlig okje har jeg hørt

Posted

Bruk vanlige strekkbolter heller, ARP i toppen er bare kilde til problemer.

Ringer du ARP angående moment og fremgangsmåte vil du få 10 forskjellige svar fra samme firma, ingen der inne vet hvordan disse skal brukes. De er designet på samme måte som v8 bolter med støpejernstopper.

Posted (edited)
Bruk vanlige strekkbolter heller, ARP i toppen er bare kilde til problemer.

Ringer du ARP angående moment og fremgangsmåte vil du få 10 forskjellige svar fra samme firma, ingen der inne vet hvordan disse skal brukes. De er designet på samme måte som v8 bolter med støpejernstopper.

 

endelig flere som har samme erfaring som meg,alle topp-paknings problem forsvant etter jeg hivde ARP boltene på skogen,det samme med alle de andre cossie motorene jeg har tatt på jobben.

 

Mazda brukte stålbolter på sine gammle motorer med støpejern blokk og alutopp,har vel enda ikke til dags dato ikke vært motor som det har vært skiftet flere topp-pakninger på enn den mazda motoren. :rolleyes:

 

Støpejern blokk + alutopp = strekkbolter. Det er iallefall min erfaring etter 12år som cosworth eier/skruer.

Edited by cossie power
Posted

mange som også ikke gjør dette riktig ved montering.

man skal sørge for at begge flater er plane..både flaten til blokka..og flaten til toppen...det som mange glemmer er da blokka.

det andre er også å trekke dem til med riktig moment.og da også ikke bare kjøre på maks moment med engang..men ta dette i en tre gang f eks..

har isje hatt problemer med disse sjøl noe videre.kun en gang men da gikk det meg hus forbi å ettertrekke disse etter motor var varmkjørt.etter jeg gjorde det så var det ikke noe problem.

Guest gshock
Posted
10 nm??

 

håper du mener 110?

 

hehe, mente 10 kilo ja.

Posted

Åshøgda: har du hatt noe problemer med din motor? Åssen toppakning kjører du med, og hvor mye kjører du mellom hver gang du gjør dette?

 

Har kjøpt ARP-studs til min motor nå, og skal bruke grp-a toppakning på denne...

 

-Tormod

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Posted (edited)

hadde noen problemer med den forrige motoren,toppakningen gikk etter 3-4mnd et par ganger.etter det bynte jeg å dra etter toppen en gang i mnd.

kommer jo ann på hvor mye du kjører,men jeg brukte min MYE.slipte heller ikke toppen når den gikk,bare satte på ny pakning.ladet 2bar m en t35 på den motoren.

når jeg bynte å dra etter,holdt motoren i 3år pga et råde havari.pakningen var ihvertfall like fin husker jeg.

 

har også arp studs og grp a pakning på den nye motoren min nå.har ikke hatt no problem med den,ikke gjort et fjuskslag:)

kjørt med den siden juli i fjord og har dratt etter toppen 3 ganger allerede.

Edited by Åshøgda-raceway
MyBannerMaker_Banner1.jpg
Posted
Etter det bynte jeg å dra etter toppen en gang i mnd.

når jeg bynte å dra etter,holdt motoren i 3år.

har også arp studs og grp a pakning på den nye motoren min nå. kjørt med den siden juli i fjord og har dratt etter toppen 3 ganger allerede.

De rette boltene er elastiske og utvider seg med motortemp. Hvis boltene ikke gjør dette er det noe annet som må gi etter når motoren blir varm og uunngåelig utvider seg. Dette gir unødvendig stor belasting på toppen og gjengene i blokken. Hvis du fotograferer posisjonen på noen av mutterene for hver gang du ettertrekker kan du finne ut hvor mye du har ettertrukket i løpet av motorens levetid. Kjekt å vite.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Dre Racing@
Posted

har aldri hatt problemer med disse boltene...

jeg etterdro dem men nå har jeg heller ikke tenkt til å gjøre dette...

Posted

blir like usikker hver gang diskusjon om arp studs kommer opp..sjøl om eg ikke har hatt problemer med disse sjøl

men med tanke på gjenger i blokka..så er eg litt skeptisk.

Guest Dre Racing@
Posted

MEN,, det som er noe drit med cosworth motoren (200 blokka) er att gjengene til toppboltene går helt opp til blokk planet... som gjør at dette kan skape en liten forhøyning akkurat rundt bolten!!! se på en skikkeli motor (volvo)

så er det ikke gjenger før enn ca 1cm nedi blokka.. ett tips kunne vært og borre ut de første gjengene..

Posted

kan du forklare det litt bedre?

både vilke bolter du snakker om...om det var org bolter..eller arp studs du mente..og litt mer nøye forklart..var ikke helt med på hva du mente..men hørtes ut som ett bra tips..hehe

Guest 2wdCosworth88
Posted

En kompis skulle være lur og spare penger å bruke 12,9 bolter på sin Escort Cosworth, det gikk bra ei stund, til 2 av boltene rett og slett knakk, fordi de boltene var for sprøe...

 

Jeg kjører ARP bolter, tar ingen sjanser..

 

Kvalitet koster.....

Guest Dre Racing@
Posted
kan du forklare det litt bedre?

både vilke bolter du snakker om...om det var org bolter..eller arp studs du mente..og litt mer nøye forklart..var ikke helt med på hva du mente..men hørtes ut som ett bra tips..hehe

 

jeg mener jo akkurat det det står men,

 

om du ser på gjengene til topplokksboltene i 200blokka så går disse helt opp til toppen av blokkplanet.

som gjør at når du har dratt til dette flere ganger, gjerne veldig hardt med ARP, så vil materialet rundt bolten her bli løftet oppover, snakk om 10dels mm.

Når jeg overhalte motoren min sist så måtte jeg plane blokka akkurat pga at den var litt høyere rundt bolt hullene!

 

så om man borrer ut de øverste gjengene så bør dette problemet være borte.

nevner igjen at på volvo B230 så starter ikke gjengene før enn ca 1 cm nedi blokka.

Posted

uansett vil det alltid prøve og løfte gjengehullet opp.. tror jeg da.. uansett hvis en planer ei blokk vil det i de fleste tilfeller være litt høyere rundt bolthull

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...