Jump to content

Manuelle gearkasse på Scoprio Cosworth 24v motoren


cossie_storm

Recommended Posts

Hei

Skal bytte manuelle kasse på en sierra med denne motoren.

Står i en MT75 kasse nå.

 

Vilke valg har jeg?

 

-MT75 kasse fra sierra\scorpio v6?

-T9? hva må gjøre for og bruke denne?

-Har muligens tilgang på en 2,8. Hva trenger jeg fra denne? Kasse,clutch og svinghjul?

 

Takker for svar og erfaringer

 

Ja har søkt litt rundt, derfor kommer spørsmål her :)

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Ta deg et kjapp søk.. Detter har vært laget mange innlegg på:)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

MT75 kassa takler 24v'n bedre enn det T9 klarer, særlig ved litt aktiv kjøring.

du kan bruke 2.9 svinhjul og clutch på T9'n, men andre veien går det ikke uten litt modding, men det du ihvertfall må bytte hvis du skal bruke en annen kasse enn det som står i er mellomaksel

men igjen, T9 er lettere og billigere å få tak i enn en MT75.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Holder på med akkurat det samme akkurat nå, riktignok i en Granada men det blir jo det samme. Kassa som blir byttet ut er av typen T9 med 2,8 svinghjul og clutch. Clutchen var helt pøkk, men altså passer dette. Men som 2,8 injection sier, triksing med 2,8/2,9 svinghjul går den ene veien men ikke den andre uten litt modding.

 

Kassa som er på vei inn er av typen MT75 fra en 92 mod. Sierra 2,9. Enklere å få tak i V6 MT75 kasse fra Scorpio, men de har el. speedometer og ikke inntak til wire, og kan derfor ikke brukes på annet en Scorpio.

 

Svinghjulet blir byttet til 2,9 og det samme med clutchen som er av typen "low lift". Den typen clutch ble levert som tilbehør og formålet er en lettere/mykere pedal med kortere vandring. Teksten "low lift" er også merket på clutchen, så enkelt å skille den fra standard clutchen. Lamell og trykkplate kan ikke byttes innbyrdes "low lift" og standard.

 

MT75 kasse er vel klart å anbefale på 2,9 24V framfor T9 kassa, så en annen ting er vibrasjonsdemperen på førstnevnte kasse. Sjekk at den har koden GAF 41 og ikke GAF 30. Sistnevnte er litt svak.

 

Skal du ha en mere usivilisert "burne-bil" Så kan du bruke 2,8 svinghjul på 24V motoren, men da må du modifisere utløserarmen på MT75 kassa hvis du velger å kombinere med den. Går visst også ann å bruke clutch fra 2,0 Cosworth.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Ser ut som jeg slipper og bytte kassa alikevel.

 

Men clutchen må tas.

 

Holder ikke 2,9 clutchen?

 

Er som nevnt i ferd med å sette på plass med 2,9 clutch, og årsaken er at jeg vil ha en lettkjørt og behagelig bil, som jeg kan kose meg med til vanlig gatebruk. noe som sjelden blir særlig vellykket med type "racing clutch".

 

Hardnakkede rykter sier at MT75 kassa visstnok skal tåle inntil 350 nm, så den er det nok ingen grunn til å bytte ut.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Holder på med akkurat det samme akkurat nå, riktignok i en Granada men det blir jo det samme. Kassa som blir byttet ut er av typen T9 med 2,8 svinghjul og clutch. Clutchen var helt pøkk, men altså passer dette. Men som 2,8 injection sier, triksing med 2,8/2,9 svinghjul går den ene veien men ikke den andre uten litt modding.

 

Kassa som er på vei inn er av typen MT75 fra en 92 mod. Sierra 2,9. Enklere å få tak i V6 MT75 kasse fra Scorpio, men de har el. speedometer og ikke inntak til wire, og kan derfor ikke brukes på annet en Scorpio.

 

Svinghjulet blir byttet til 2,9 og det samme med clutchen som er av typen "low lift". Den typen clutch ble levert som tilbehør og formålet er en lettere/mykere pedal med kortere vandring. Teksten "low lift" er også merket på clutchen, så enkelt å skille den fra standard clutchen. Lamell og trykkplate kan ikke byttes innbyrdes "low lift" og standard.

 

MT75 kasse er vel klart å anbefale på 2,9 24V framfor T9 kassa, så en annen ting er vibrasjonsdemperen på førstnevnte kasse. Sjekk at den har koden GAF 41 og ikke GAF 30. Sistnevnte er litt svak.

 

Skal du ha en mere usivilisert "burne-bil" Så kan du bruke 2,8 svinghjul på 24V motoren, men da må du modifisere utløserarmen på MT75 kassa hvis du velger å kombinere med den. Går visst også ann å bruke clutch fra 2,0 Cosworth.

Hei. Må nok arrestere deg litt der. Facelift utgaven av scorpio(92-94) har faktisk wire til speedoen. Så hvis du finner en 2,9 med manuellkasse, så skal den være bankers også til sierra :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Må nok arrestere deg litt der. Facelift utgaven av scorpio(92-94) har faktisk wire til speedoen. Så hvis du finner en 2,9 med manuellkasse, så skal den være bankers også til sierra :)

 

Ja, har forsåvidt fått med meg at de på et tidspunkt tok til vettet og gikk tilbake til wire, men aldri fått bekreftet om/når. Står heller ingenting om dette i Haynes boka for Scorpio 85-94. Står bare at Scorpio med V6 har el.speedo.

Åkkesom, god girkasse måtte jeg til Sverige for å få tak i, der Sierra 2,9 er mere vanlig enn her, ergo mer å velge i.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

og i 94 gikk de tilbake til el.speedo.

Det er ingen sak å bygge om fra el. til wire speedo.

 

 

hva må du gjøre for og få wier spido i sierra/granada til og funke med el. mt75 kasse fra scorpio da?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

hva må du gjøre for og få wier spido i sierra/granada til og funke med el. mt75 kasse fra scorpio da?

 

Var å så litt på ei MT75 kasse fra en 89 mod. Scorpio 2,9 i forbindelse med en mellomaksel-løsning jeg vurderer. Ser faktisk ut som det bare er å erstatte hastighetsenderen med wire. Men du må bruke plast-tannhjulet fra ei kasse med wire.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var så enkelt jeg også, men det innebærer bittelitt mer skruing.

Tannhjulet på utgående aksel er grovere på de med kun el.speedo. Så denne må byttes med en fra ei kasse med wirespeedo.

Ta av mutteren, den greia som mellomakselen blir skrudd på, ta av simringen i bakkant, så kommer du lett til tannhjulet.

Monter alt igjen med ny simring, og vips, du har wirespeedokasse.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Akkurat de samme som med 2.8 svinghjul. Men utløserlageret er forskjellig.

Jeg ville kjøpt en 4wd cosworth clutch. Den funker kjempefint.

 

Passer 2,8 svinghjul og MT75 uten noen problemer eller må utløserarmen justeres slik at det ikke blir slakk? En 6 "paddle" clutch må vel funke fint eller blir det "overkill"?

 

mvh Christer

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Akkurat de samme som med 2.8 svinghjul. Men utløserlageret er forskjellig.

Jeg ville kjøpt en 4wd cosworth clutch. Den funker kjempefint.

Ett veldig god forslag. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...