cossie_storm Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 HeiSkal bytte manuelle kasse på en sierra med denne motoren.Står i en MT75 kasse nå. Vilke valg har jeg? -MT75 kasse fra sierra\scorpio v6?-T9? hva må gjøre for og bruke denne?-Har muligens tilgang på en 2,8. Hva trenger jeg fra denne? Kasse,clutch og svinghjul? Takker for svar og erfaringer Ja har søkt litt rundt, derfor kommer spørsmål her Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 Ta deg et kjapp søk.. Detter har vært laget mange innlegg på Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie_storm Posted April 26, 2008 Author Share Posted April 26, 2008 ja har gjort det derfor jeg har noen spørmål Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8 injection Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 MT75 kassa takler 24v'n bedre enn det T9 klarer, særlig ved litt aktiv kjøring.du kan bruke 2.9 svinhjul og clutch på T9'n, men andre veien går det ikke uten litt modding, men det du ihvertfall må bytte hvis du skal bruke en annen kasse enn det som står i er mellomakselmen igjen, T9 er lettere og billigere å få tak i enn en MT75. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 (edited) Holder på med akkurat det samme akkurat nå, riktignok i en Granada men det blir jo det samme. Kassa som blir byttet ut er av typen T9 med 2,8 svinghjul og clutch. Clutchen var helt pøkk, men altså passer dette. Men som 2,8 injection sier, triksing med 2,8/2,9 svinghjul går den ene veien men ikke den andre uten litt modding. Kassa som er på vei inn er av typen MT75 fra en 92 mod. Sierra 2,9. Enklere å få tak i V6 MT75 kasse fra Scorpio, men de har el. speedometer og ikke inntak til wire, og kan derfor ikke brukes på annet en Scorpio. Svinghjulet blir byttet til 2,9 og det samme med clutchen som er av typen "low lift". Den typen clutch ble levert som tilbehør og formålet er en lettere/mykere pedal med kortere vandring. Teksten "low lift" er også merket på clutchen, så enkelt å skille den fra standard clutchen. Lamell og trykkplate kan ikke byttes innbyrdes "low lift" og standard. MT75 kasse er vel klart å anbefale på 2,9 24V framfor T9 kassa, så en annen ting er vibrasjonsdemperen på førstnevnte kasse. Sjekk at den har koden GAF 41 og ikke GAF 30. Sistnevnte er litt svak. Skal du ha en mere usivilisert "burne-bil" Så kan du bruke 2,8 svinghjul på 24V motoren, men da må du modifisere utløserarmen på MT75 kassa hvis du velger å kombinere med den. Går visst også ann å bruke clutch fra 2,0 Cosworth. Edited April 27, 2008 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie_storm Posted April 28, 2008 Author Share Posted April 28, 2008 Takker for svar. Ser ut som jeg slipper og bytte kassa alikevel. Men clutchen må tas. Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Takker for svar. Ser ut som jeg slipper og bytte kassa alikevel. Men clutchen må tas. Holder ikke 2,9 clutchen? Er som nevnt i ferd med å sette på plass med 2,9 clutch, og årsaken er at jeg vil ha en lettkjørt og behagelig bil, som jeg kan kose meg med til vanlig gatebruk. noe som sjelden blir særlig vellykket med type "racing clutch". Hardnakkede rykter sier at MT75 kassa visstnok skal tåle inntil 350 nm, så den er det nok ingen grunn til å bytte ut. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stavset Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Holder på med akkurat det samme akkurat nå, riktignok i en Granada men det blir jo det samme. Kassa som blir byttet ut er av typen T9 med 2,8 svinghjul og clutch. Clutchen var helt pøkk, men altså passer dette. Men som 2,8 injection sier, triksing med 2,8/2,9 svinghjul går den ene veien men ikke den andre uten litt modding. Kassa som er på vei inn er av typen MT75 fra en 92 mod. Sierra 2,9. Enklere å få tak i V6 MT75 kasse fra Scorpio, men de har el. speedometer og ikke inntak til wire, og kan derfor ikke brukes på annet en Scorpio. Svinghjulet blir byttet til 2,9 og det samme med clutchen som er av typen "low lift". Den typen clutch ble levert som tilbehør og formålet er en lettere/mykere pedal med kortere vandring. Teksten "low lift" er også merket på clutchen, så enkelt å skille den fra standard clutchen. Lamell og trykkplate kan ikke byttes innbyrdes "low lift" og standard. MT75 kasse er vel klart å anbefale på 2,9 24V framfor T9 kassa, så en annen ting er vibrasjonsdemperen på førstnevnte kasse. Sjekk at den har koden GAF 41 og ikke GAF 30. Sistnevnte er litt svak. Skal du ha en mere usivilisert "burne-bil" Så kan du bruke 2,8 svinghjul på 24V motoren, men da må du modifisere utløserarmen på MT75 kassa hvis du velger å kombinere med den. Går visst også ann å bruke clutch fra 2,0 Cosworth.Hei. Må nok arrestere deg litt der. Facelift utgaven av scorpio(92-94) har faktisk wire til speedoen. Så hvis du finner en 2,9 med manuellkasse, så skal den være bankers også til sierra Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 (edited) Hei. Må nok arrestere deg litt der. Facelift utgaven av scorpio(92-94) har faktisk wire til speedoen. Så hvis du finner en 2,9 med manuellkasse, så skal den være bankers også til sierra Ja, har forsåvidt fått med meg at de på et tidspunkt tok til vettet og gikk tilbake til wire, men aldri fått bekreftet om/når. Står heller ingenting om dette i Haynes boka for Scorpio 85-94. Står bare at Scorpio med V6 har el.speedo. Åkkesom, god girkasse måtte jeg til Sverige for å få tak i, der Sierra 2,9 er mere vanlig enn her, ergo mer å velge i. Edited April 28, 2008 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted May 4, 2008 Share Posted May 4, 2008 og i 94 gikk de tilbake til el.speedo.Det er ingen sak å bygge om fra el. til wire speedo. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
GranadaMK1 Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 og i 94 gikk de tilbake til el.speedo.Det er ingen sak å bygge om fra el. til wire speedo. hva må du gjøre for og få wier spido i sierra/granada til og funke med el. mt75 kasse fra scorpio da? Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001modChevy Corvette Stingray L82 1976mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 (edited) hva må du gjøre for og få wier spido i sierra/granada til og funke med el. mt75 kasse fra scorpio da? Var å så litt på ei MT75 kasse fra en 89 mod. Scorpio 2,9 i forbindelse med en mellomaksel-løsning jeg vurderer. Ser faktisk ut som det bare er å erstatte hastighetsenderen med wire. Men du må bruke plast-tannhjulet fra ei kasse med wire. Edited May 5, 2008 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 Trodde det var så enkelt jeg også, men det innebærer bittelitt mer skruing.Tannhjulet på utgående aksel er grovere på de med kun el.speedo. Så denne må byttes med en fra ei kasse med wirespeedo.Ta av mutteren, den greia som mellomakselen blir skrudd på, ta av simringen i bakkant, så kommer du lett til tannhjulet.Monter alt igjen med ny simring, og vips, du har wirespeedokasse. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie_storm Posted June 24, 2008 Author Share Posted June 24, 2008 Vilke clutch passer?Har 2,9 svinghjul med org 2,9 clutch.Den jeg har nå. skal byttes Vilke valg har man? Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Akkurat de samme som med 2.8 svinghjul. Men utløserlageret er forskjellig.Jeg ville kjøpt en 4wd cosworth clutch. Den funker kjempefint. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Akkurat de samme som med 2.8 svinghjul. Men utløserlageret er forskjellig.Jeg ville kjøpt en 4wd cosworth clutch. Den funker kjempefint. Passer 2,8 svinghjul og MT75 uten noen problemer eller må utløserarmen justeres slik at det ikke blir slakk? En 6 "paddle" clutch må vel funke fint eller blir det "overkill"? mvh Christer - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Akkurat de samme som med 2.8 svinghjul. Men utløserlageret er forskjellig.Jeg ville kjøpt en 4wd cosworth clutch. Den funker kjempefint.Ett veldig god forslag. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now