Jump to content

Mapping og bremsing


Janna

Recommended Posts

Guest Dre Racing@
Ikke direkte mot deg Dre Racing, men hallo? Blir stadig nevnt "kom med papiret så skal jeg heller tro". Dette er jo gromt, tallene/kurven går til himmels (akkurat som sist med sprekt topp, og kutting), stilig, går godt, fungerer og tallene ligger svart på hvit.

 

-Arne

 

Det fins mange måter og få fine TALL i benken på.

 

det er værre på 402 meter, der man ser om det er krutt eller ikke!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hoppet visst over at det sto i motor, min feil..

hmm, skal ikke begynne å være bedreviter, men kan en BD12 kam ha så mye å si i forskjell fra en vanlig kam? Altså alt er likt i en motor, samme trykk osv, men forskjellen er kammene, vanlig og BD12?

 

 

Nei, den har ikke så mye å si.

 

For videre sammenligning bremset jeg 380 i motor med ar.63-hus og portet topp, på 1,9 bar. Bil med likt oppsett, men annen tenning (GTD40 på forumet) bremset 390. Dvs. hhv. 50 og 60 hk mindre enn bilen til Janna, med .48-hus. Dette var på annen rulle enn der 350 hk ble bremset.

 

Det er ikke snakk om "forskjell på ruller", at ikke alle viser det samme, osv osv, men at rullen til Toyparts er helt fjern.

 

Men det viktigste er jo at bilen din ble bra justert Janna, og at den går bra. Hva papirene sier har jo blitt bevist her at teller lite.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

fine tall, bra den er mappet ordentlig nå..

vet ikke helt om hvem sin rulle som er perfekt, finnes utrolig mangen ruller ute, og at noen får bedre tall enn andre har vel noe me hvor riktig rullen er, og hvilken type oppsett..

 

så pågrunn av at Janna har fått fine tall her på vestlandet, og dere på østlandet ikke har så fine tall, så er det rullen det er noe gale med? hva me å tenke på hvordan den er mappet, hvem som har mappet og hvor riktig rullen er? kan godt tenkes at toyparts sin tulle er bedre enn dem på østlandet (lol)

 

nei, dere får komme her og rulle bilen deres, kansje det er noen her i bergen som er flinkere til å lage chip, og mappe en cosworth enn dem på østlandet? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

så pågrunn av at Janna har fått fine tall her på vestlandet, og dere på østlandet ikke har så fine tall, så er det rullen det er noe gale med? hva me å tenke på hvordan den er mappet, hvem som har mappet og hvor riktig rullen er? kan godt tenkes at toyparts sin tulle er bedre enn dem på østlandet (lol)

 

nei, dere får komme her og rulle bilen deres, kansje det er noen her i bergen som er flinkere til å lage chip, og mappe en cosworth enn dem på østlandet? :rolleyes:

 

Er ikke snakk om noe vestlandet vs østlandet diskusjon her... ;)

Hvorfor er det heller ingen andre, som f.eks i England som klarer og få så mye effekt med samme oppsett da?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det her er ikke vestland vs. østland, det er virkelighet vs. fantasi. Hvis du tror Toyparts "mapper"(programmerer chip og justerer bensintrykk) 70-100 hk mer ut av en turbo enn det resten av verden klarer, så må du gjøre leksen din bedre.

 

og at noen får bedre tall enn andre har vel noe me hvor riktig rullen er

 

Helt riktig. Når denne turboen bremser et sted mellom 340 og 380 HK på "alle" rullene i Norge, og stort sett i England, så er det bare tull å påstå at Toyparts sin er "den riktige".

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

jaja bra polly motor og toyparts sin dyno benk viser bare feil da. hmmmmm ja da kunne de sikkert dreve med det de gjør til dagen. denne bilen til janna har altid fått høye tall. både hos polly motor med sprekkkkkkkkkk i toppen sin. kansje janna og rune har klart noe på janna sin bil som ikke alle andre klarer. tenk dere litt mer om før dere slenger ut alt mulig dumt.ååå heller aksepter det talle som står der. jeg ser denne bilen vær dag åååååååååå vet hva den er god for...

VSD RACING

http://www.hordaland-cosworth-club.com

sierra cosworth 4x4 sedan 91mod

sierra cosworth stv 92mod

Toyota Supra twin turbo 94 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
jaja bra polly motor og toyparts sin dyno benk viser bare feil da. hmmmmm ja da kunne de sikkert dreve med det de gjør til dagen. denne bilen til janna har altid fått høye tall. både hos polly motor med sprekkkkkkkkkk i toppen sin. kansje janna og rune har klart noe på janna sin bil som ikke alle andre klarer. tenk dere litt mer om før dere slenger ut alt mulig dumt.ååå heller aksepter det talle som står der. jeg ser denne bilen vær dag åååååååååå vet hva den er god for...

 

Hvorfor skulle motoren gi mindre effekt med sprekk i toppen??

 

kom en tur over på østlandet så skal du få kapp kjøre med en som bremset 440hk i motor med netics e60, en turbo som faktisk klarer og pumpe luft for den effekten!

og veit du hvor lite eksoshus ett t35 ar48 er? målt noe baktrykk eller? tviler på at denne motoren har noe særlig mer effekt på 1.9 enn på 1.6.

 

MEN... jeg trur på at bilen går ***** bra ( MYE moment i bunn) men de 440hk som skal være der kan jeg desverre ikke gå god for.

Link to comment
Share on other sites

minner meg om sangen til øystein sunde det her. du måkke komme her og komme her. for her vet noen best mens resten tar feil.

Er vel ikke så rart det blir diskusjoner når resten av Cosworth verdenen sliter med og klare 400hk i motoren med en T34 0.48, mens her er det plutselig 400 på hjulene... :rolleyes:

 

Skulle vært morro og sett resultatet av bremsing av en forholdsvis ny orginal bil på den rulla og sett om effekten stod i samsvar med oppgitt fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så rart det blir diskusjoner når resten av Cosworth verdenen sliter med og klare 400hk i motoren med en T34 0.48, mens her er det plutselig 400 på hjulene... :rolleyes:

 

Skulle vært morro og sett resultatet av bremsing av en forholdsvis ny orginal bil på den rulla og sett om effekten stod i samsvar med oppgitt fra fabrikk.

sier ikke det jeg :P gidder ikke begynne å velge side for føler at jeg ikke har nok greie på oppsett på cosworth og turbo til å gi noe mening om hester sånn generelt. Om noen som har bremsa et annet sted og ikke gjort noe hadde sammenligna kanskje?

Link to comment
Share on other sites

1. Det viktigste for meg var å få mappet bilen skikkelig, bremsingen var ikke så viktig.

2. Bilen går bra og for meg er det det vikigste, uansett hk.

1. Vil du oppgi følgdende:

a. Hvilke dyser du kjører?

b. Hvilket bensintrykk du har på 6350 o/min?

c. Hvilken duty, åpningstid dysene har på 6350 o/min?

d. AFR på dette turtallet?

 

2. Håper du stiller på drag den 23. da. Vossingen kjører 153 km/t med samme oppsett, men med umappet chip.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000: 1. Er det på Eikås det er drag den 23? :)

2. Kunne tenkt meg å stilt jeg også :)

1. Ja, slik har jeg forstått det. (Skal låne bort en turbo for anledningen, så jeg regner med at det stemmer)

2. Det kunne jeg også. (At du stilte altså) :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle motoren gi mindre effekt med sprekk i toppen??

 

kom en tur over på østlandet så skal du få kapp kjøre med en som bremset 440hk i motor med netics e60, en turbo som faktisk klarer og pumpe luft for den effekten!

og veit du hvor lite eksoshus ett t35 ar48 er? målt noe baktrykk eller? tviler på at denne motoren har noe særlig mer effekt på 1.9 enn på 1.6.

 

MEN... jeg trur på at bilen går ***** bra ( MYE moment i bunn) men de 440hk som skal være der kan jeg desverre ikke gå god for.

 

Hadde jeg visst det skulle bli så mye mas hadde jeg ikke giddet å legge ut bremsepapiret engang :)

 

Vet ikke hva sprekt topp har å si, men hos Polly var ikke bilen mappet i det hele tatt.

 

Skulle vært morro og sett resultatet av bremsing av en forholdsvis ny orginal bil på den rulla og sett om effekten stod i samsvar med oppgitt fra fabrikk.

 

Etter det jeg vet er de orginalbiler (uansett merke) som har blitt bremset der ute, fått tall som er stemmer bra med orginalt oppgitt effekt.

 

1. Vil du oppgi følgdende:

a. Hvilke dyser du kjører?

b. Hvilket bensintrykk du har på 6350 o/min?

c. Hvilken duty, åpningstid dysene har på 6350 o/min?

d. AFR på dette turtallet?

 

2. Håper du stiller på drag den 23. da. Vossingen kjører 153 km/t med samme oppsett, men med umappet chip.

 

1

a lyseblå dyser

b,c vet ikke, men kan se om jeg kan finne det ut

d gjør regne med at det blir det som er oppgitt som AF1 i papirene jeg fikk? og da 12.56

 

 

2

Er vekkreist den dagen

Link to comment
Share on other sites

Til sammenligning fant jeg en på passionford som hadde bremset Cosworthen sin nettopp.

Med BD14 eksos kam, og BD15 innsugs kam, Siemens dyser, T34 0.63, på 25psi ladetrykk bremset han 376 på hjulene...

DSC00073.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

" Til sammenligning fant jeg en på passionford som hadde bremset Cosworthen sin nettopp.

Med BD14 eksos kam, og BD15 innsugs kam, Siemens dyser, T34 0.63, på 25psi ladetrykk bremset han 376 på hjulene..."

 

Er absolutt bra tall på en T34 .63ar , det der . Er nok rimelig reelle tall , selv om jeg syns det også er litt høyt .

 

Toyparts sin rulle er helt på tryne .

En kunde fikk målt sin bil der , og fikk målt ca 410whp .

Først trodde jeg han mente 410hk i motor , men nei på hjul .

Så spurte jeg om det var på E85...neida på vanlig 98 uten octane booster .

Jeg vet MYE om akkurat oppsettet på den motoren , og har ALDRI hørt om noen som har vært over 350-360whp , med samme oppsett ( og det er mange som kjører med ca. samme oppsett) . Sa det til ham , at han har sannsynligvis har 40-50whp for mye målt på den dynoen .

Ble sur da , men han skjønte det nok etterhvert .

Men , morro er det med PUB HESTER ! :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg er på litt tynn is, men skal ikke momentet (lb/ft) være samme som hk på 5252rpm? litt vanskelig å se på papirene på side 1 men ser ikke helt rett ut.

 

uansett, du er vel ute å burner hele dagen nå ;)

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

1

a lyseblå dyser

b,c vet ikke, men kan se om jeg kan finne det ut

d gjør regne med at det blir det som er oppgitt som AF1 i papirene jeg fikk? og da 12.56

2

Er vekkreist den dagen

a. Hehe, ett godt valg

b. Ja takk, gjerne.

c. Ikke usannsynlig det.

2. Det var jo synd.

 

mulig jeg er på litt tynn is, men skal ikke momentet (lb/ft) være samme som hk på 5252rpm? litt vanskelig å se på papirene på side 1 men ser ikke helt rett ut.

uansett, du er vel ute å burner hele dagen nå ;)

Dreiemomentet i lbs/ft og Hp er ALLTID det samme på 5252 rpm. Derfor SKAL også grafene ALLTID krysse hverandre på dette turtallet når det benyttes samme skala.

Med hele 280 hk ved 4000 o/min er det nok vanskelig å unngå. :lol:

 

 

Hehe, var det frekt ment? :lol:

Absolutt ikke.

 

Hvorfor er det heller ingen andre, som f.eks i England som klarer og få så mye effekt med samme oppsett da?

Godt poeng som har sitt eget svar, men har du fundert litt over at ett oppsett med BD12/ BD8 kammer T34 A/R 0.48 turbinhus så er "maks whp" på hele 6350 o/min?

Hva forteller dette?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

vil tro det har noe med størelsen på eksoshuset

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...