Jump to content

Porte 4x4 topp?


nightking

Recommended Posts

Driver for tiden å overhaler cosworth motoren jeg skal sette i escort mk2'ern min.

Planene blir etterhvert t34 turbo og en chip. prøve å holde meg rundt 300 hk + -. Original 200 blokk.

 

Vil det hjelpe noe da å porte toppen? Ser at cosworth toppen har veldig små kanaler, så burde da hjelpe å porte denne? Har planer om å forholde toppen original ellers.

Hva mener dere?

 

MVH Bjørnar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har steg 3/grønndyse oppsett og portet topp med doble ventilfjærer. Om det ga noe særlig mer effekt vet jeg ikke, har ikke bremset før/etter. Men da er det hvertfall klargjort om man skulle finne ut at man vil ha mer senere...

Link to comment
Share on other sites

så absolutt har d noe å si om toppen er porta eller ikke,en kompis av meg overhalte 4x4 motoren sin å fikk EBB i stavanger til å porte toppen. før overhalinga så var motoren på langt nær så strerk i mellomregistret som etter porte jobben., men så ville han ha en motor da som var sterk i mellomregistret. så d er alt etter hvordan du vil ha motoren din, EBB gjør jobben han :D

 

toppen ble total overhalt, skiftet styringer,slipt ventiler osv

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

ble det gjort noe annet enn porting? som f.eks rengjøring, sliping av ventiler, gjerne bytting av ventiler/styringer? Dette har ekstremt mye å si i mellomregisteret.. EBB har selv lagt ut papirer på EVO.no som viser at porting har relativt lite å si i mellomregisteret

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

ble det gjort noe annet enn porting? som f.eks rengjøring, sliping av ventiler, gjerne bytting av ventiler/styringer? Dette har ekstremt mye å si i mellomregisteret.. EBB har selv lagt ut papirer på EVO.no som viser at porting har relativt lite å si i mellomregisteret

Toppen min ble overhalt med nye styringer og rengjort hvertfall. Men på det halvåret bilen stod i garasjen så merket ikke jeg noe vesentlig forskjell...

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Er ikke særlig vits å porte toppen , hvis det er snakk om under 370-400hk .

Over det begynner der å bli veldig nyttig .

Alt under 400-450hk på en Cosworth motor , er egentlig bare pissonge trim ( som vi Siddiser kaller det ) .

 

EBB gjør vel omtrent ALDRI en portningsjobb av en Cosworth topp , uten å frese nye ( 3-4 vinkel seter) med CNC fresen .

Ellers blir alt renset , toppen trykktestet, glassblåst , toppen gjennomgår en grundig sjekk for evnt. defekter , planslipt (sikkert noe jeg har glemt i farten også) .

Flow i toppen blir satt i forhold til den bl.a. effekt/nm/turbo/grenrør/kammer og evnt. bruksområde av motoren etc. .

Det er vesentlig forskjell på en topp til 450hk , og en til 600hk+ .

Ventil styringer blir skiftet ved behov( eller ønske fra kunde) .

Ellers kan en bygge om til mekaniske ventil løftere , om en vil gå skikkelig til verks .

Link to comment
Share on other sites

Fikk overhalt toppen på min gamle 4x4 av EBB.

 

Anbefales på DET STERKESTE.

 

Å påstå at det er bortkastet under 400hk er å skyte seg selv i foten.

 

Toppen ble demontert, grundig rengjort, alle 16 ventiler portet, ventiler og seter 3-vinkel-frest, forbedring av swirl-cut i brennkammer, selve innsugstraktene ble portet og matchet til innsugskanalene, hele greia vasket igjen og kanaler nøtteblåst, hva nå enn det er, jeg fikk satt inn nye styringer og tetninger samtidig. Selvsagt planslipt.

 

Selvsagt levert med papirer på før og etter fra flowbenken.

 

Betalte snaue 4500,- + deler. Best anvendte pengene jeg brukte på den bilen.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke særlig vits å porte toppen , hvis det er snakk om under 370-400hk .

Over det begynner der å bli veldig nyttig .

Alt under 400-450hk på en Cosworth motor , er egentlig bare pissonge trim ( som vi Siddiser kaller det ) .

 

EBB gjør vel omtrent ALDRI en portningsjobb av en Cosworth topp , uten å frese nye ( 3-4 vinkel seter) med CNC fresen .

Ellers blir alt renset , toppen trykktestet, glassblåst , toppen gjennomgår en grundig sjekk for evnt. defekter , planslipt (sikkert noe jeg har glemt i farten også) .

Flow i toppen blir satt i forhold til den bl.a. effekt/nm/turbo/grenrør/kammer og evnt. bruksområde av motoren etc. .

Det er vesentlig forskjell på en topp til 450hk , og en til 600hk+ .

Ventil styringer blir skiftet ved behov( eller ønske fra kunde) .

Ellers kan en bygge om til mekaniske ventil løftere , om en vil gå skikkelig til verks .

 

blei bare så irritert av at du kaller alt under 400 - 450 hk for pissonge trim. Så får å si det sånn så er du enn pissonge (som vi jærbuer kaller det)

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

blei bare så irritert av at du kaller alt under 400 - 450 hk for pissonge trim. Så får å si det sånn så er du enn pissonge (som vi jærbuer kaller det)

Du må ikke glemme at de som snakker slik, snakker om slike hester som får så lite mat (luft og fuel) at de er halvdøde og utfører arbeid deretter. De må løftes på beina og slepes igang. I tillegg har antageligvis staten vært og lagt til MVA på utgangspunktet. Korrekt bygde motorer som gir 450 ærlige hk (MED TILHØRENDE KORREKT MOMENTKURVE og som har fuel og luft flow som bekrefter effekten) er alvor og går direkte farlig godt. Det kan virke, som man ser, at færre og færre driver med akkurat dette.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo lite å krangle om, her gjelder jo naturens lover. Har du en topp som flower bedre enn en annen en så vil vel den gå bedre!?

Pissonge trim eller ikke, kommer vel litt ann på hvilket mål man har med trim. Jeg for min del er sikkert Pissonge jeg da siden målet er 350-400 men da på en slik måte at motoren blir skikkerlig kjørbar i hele turtallsregisteret, og turbolag blir fremmedord forhåpentligvis. Har forrøvrig ikke spart på noe foreløbig, så jeg renger med at bilen skal gå bra. Flaskehalsen er jo driverket så hvis du ikke har planer om å oppgradere driverket så er det vel der man havner hvis du skal ha noe som holder. På tross av et relativt beskjedent effektuttak så håper jeg at jeg slipper å bli kalt pissunge!

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo lite å krangle om, her gjelder jo naturens lover. Har du en topp som flower bedre enn en annen en så vil vel den gå bedre!?

Pissonge trim eller ikke, kommer vel litt ann på hvilket mål man har med trim. Jeg for min del er sikkert Pissonge jeg da siden målet er 350-400 men da på en slik måte at motoren blir skikkerlig kjørbar i hele turtallsregisteret, og turbolag blir fremmedord forhåpentligvis. Har forrøvrig ikke spart på noe foreløbig, så jeg renger med at bilen skal gå bra. Flaskehalsen er jo driverket så hvis du ikke har planer om å oppgradere driverket så er det vel der man havner hvis du skal ha noe som holder. På tross av et relativt beskjedent effektuttak så håper jeg at jeg slipper å bli kalt pissunge!

 

du trenger ikke bekymre deg ihvertfall. så lenge riktige biter er satt sammen med det effekt-området så vil du kjøre fra omtrent alt på ett fordtreff eller lignende. Vi har gjentatte ganger sett disse bilene med 600+hk bli frakjørt av grønndyse cosworther på rudskogen. Minimal til ingen forskjell på langstrekket og parkering ut av svingene på resten av banen. Drivverket er det jo ikke effekten som knerter, men momentet og det er et faremoment du må tenke litt på. Kanskje få deg en skikkelig boost kontroller til å holde ladetrykket nede i mellomregisteret.

 

Synes egentlig at porting hjelper da jeg nå har portet topp og jeg måler bedring allerede, men så er det det store men. Jeg har også andre kammer og vet ikke hvor mye av æren dem skal ha iforhold til portingen. Har litt lyst å teste med orginal kammer bare for å se hva forskjellen blir. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo lite å krangle om, her gjelder jo naturens lover. Har du en topp som flower bedre enn en annen en så vil vel den gå bedre!?

Pissonge trim eller ikke, kommer vel litt ann på hvilket mål man har med trim. Jeg for min del er sikkert Pissonge jeg da siden målet er 350-400 men da på en slik måte at motoren blir skikkerlig kjørbar i hele turtallsregisteret, og turbolag blir fremmedord forhåpentligvis. Har forrøvrig ikke spart på noe foreløbig, så jeg renger med at bilen skal gå bra. Flaskehalsen er jo driverket så hvis du ikke har planer om å oppgradere driverket så er det vel der man havner hvis du skal ha noe som holder. På tross av et relativt beskjedent effektuttak så håper jeg at jeg slipper å bli kalt pissunge!

 

For min del så syns eg at kun det at lyden i motoren blei såpass mye råere var verdt portejobben :) *he-he*

 

Ut fra det lille eg kjenner til T-King så tror eg ikkje han mener at 400 seriøse hester er pissongetrim....

Han sikter vel heller til de som bare monterer ein chip og tror de har fått såpass resultat..

Link to comment
Share on other sites

For min del så syns eg at kun det at lyden i motoren blei såpass mye råere var verdt portejobben :) *he-he*

 

Ut fra det lille eg kjenner til T-King så tror eg ikkje han mener at 400 seriøse hester er pissongetrim....

Han sikter vel heller til de som bare monterer ein chip og tror de har fått såpass resultat..

 

hehe ;) er kanskje bare eg som har misforstått da :D

Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke bekymre deg ihvertfall. så lenge riktige biter er satt sammen med det effekt-området så vil du kjøre fra omtrent alt på ett fordtreff eller lignende. Vi har gjentatte ganger sett disse bilene med 600+hk bli frakjørt av grønndyse cosworther på rudskogen. Minimal til ingen forskjell på langstrekket og parkering ut av svingene på resten av banen. Drivverket er det jo ikke effekten som knerter, men momentet og det er et faremoment du må tenke litt på. Kanskje få deg en skikkelig boost kontroller til å holde ladetrykket nede i mellomregisteret.

 

Synes egentlig at porting hjelper da jeg nå har portet topp og jeg måler bedring allerede, men så er det det store men. Jeg har også andre kammer og vet ikke hvor mye av æren dem skal ha iforhold til portingen. Har litt lyst å teste med orginal kammer bare for å se hva forskjellen blir. :D

 

Drikker du på en mandag??? kom med grønndyse oppsette ditt på rudskogen om snaue to uker du. så får vi kan få se litt annet en lite gjennomtenkte ord på trykk..;)

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

jeg har nok ikke noe grønndyse oppsett og ikke har jeg mulighet å komme til rudskogen om 2uker. du kan jo heller komme hit 28september så kan du jo kan henge på så skal jeg se om jeg får med 2stk med oppegående grønndyse cosworther.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Synes du så tydelig nevnte Rudskogen i posten din... kommer du med påstander får du bygge oppunder etterpå, og ikke gå i foravarsposisjon og be meg komme dit, hva har dere der i nærheten i samme str. som rudskogen og kjøre på?

 

Jeg tar det på stak arm jeg;) Sjåføren er ikke den beste men tror jeg skal klare og flise en bil med grønndyse oppsett på rudskogen. (med tilsvarende bremser og understell)

 

Jeg har kjørt på fordtreffet siden 1997, og hvilken grønndyse biler er det du prater om som kjører fra 600hk + biler? har gått glipp av dette selv ser du.

Har selv en vingebil med grønndyser og en med 600hk+ men at det ikke er merkbar forskjell ut av svinger og på langsletta er tull. Så lenge man får kreftene i bakken, og utveksling er riktig.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man får kreftene i bakken, og utveksling er riktig.

Og hvor mange % av dem som trimmer er det som følger opp med disse tingene da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

tror aldri i verden en grønndysecosworth kan holde følge med f.eks fredrik bredas vingebil på rudskogen. sier du noe annet rs1000 mister du resten av det lille snevet av troverdighet jeg har for deg..

isåfall aner du ikke hva 600hk er, det går noe helt ***** bra iforhold til noe grønndysedritt.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har da valgt annen utveksling på både girkasse og bakaksel for å få utnytta registeret maks + bygd om bakstilling med andre foringer/unibals/camberchims/sperre for ok traction.

 

De fleste med 600hk+ kjører ikke orginale greier under bilen lenger, av den grunn av at det ikke holder, og har du brukt 200 000,- på motor så blir ikke 100 000,- så ille i driverk/understell for å få noe som funker/holder.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

kh turbo: ta tiden på ruskogen helst med kamera så får vi se hva du klarer det på. Mener camilla klarte runden på under 1.08 med grønndyse noe kanskje just4fun kan bekrefte og det er forøvrig video på youtube av det.

 

veldig dumt at ikke gatebil er helgen etter da jeg sannsynligvis kan da. hadde jo vært gøy å sett "bil i steg1 til grønndyse området" hadde gjort det mot en tilnærmet rallyspec 600hk bil.

rallyspec 450hk gikk jo ganske bra i 07-treffet av fargen gul. regner med din går bedre da.

 

forøvrig så er det NM på Fuglehaugen Motorsenter og det ligger jo omtrent midt mellom bergen og oslo. Bare å stille så kan du få konkurrere mot min. Må jo ha fått ett noe lunde map innen den tid.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

kh turbo: ta tiden på ruskogen helst med kamera så får vi se hva du klarer det på. Mener camilla klarte runden på under 1.08 med grønndyse noe kanskje just4fun kan bekrefte og det er forøvrig video på youtube av det.

 

veldig dumt at ikke gatebil er helgen etter da jeg sannsynligvis kan da. hadde jo vært gøy å sett "bil i steg1 til grønndyse området" hadde gjort det mot en tilnærmet rallyspec 600hk bil.

rallyspec 450hk gikk jo ganske bra i 07-treffet av fargen gul. regner med din går bedre da.

 

forøvrig så er det NM på Fuglehaugen Motorsenter og det ligger jo omtrent midt mellom bergen og oslo. Bare å stille så kan du få konkurrere mot min. Må jo ha fått ett noe lunde map innen den tid.

 

Ikke noe rally spec. på denne bilen, kjører nok raskere rundetider med rally bilen ser du.. forøverig grønne dyser på den...;) men litt annet oppsett på bil kan du si...

 

Ja hadde vært gøy og tatt noen tider... hva kjørte klypen på når han vant time attack`n til gatebil?

 

SDIT:

Søkte litt kjapt på google Klypen:1:03.056 i rundetid, mulig han har kjørt fortere, dette var bare det første jeg fant på nettet.

 

Og denne bilen som kjørte 1,08 er 2wd bil selvfølgelig?

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Ha ha

seff har porting noe for seg når man skal trimme, selv på en helt standar motor vil man også få bedre resultat med porting både med tanke på respons og effekt.

 

Sorry for avsporing, blir bare irritert av for mye "pølsevev" på forumet her, av stort sett de samme personene hele tiden.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...