Jump to content

Elektrisk bagasjeromsåpner


Dufman

Recommended Posts

Hvor i alle dager er bryter'n som åpner bagasjerommet mitt ?!

Jeg har gjennomsøkt hele bilen.

 

Jeg veit jeg har en, for det gikk en kortslutning i'n, så luka drev og gikk opp da jeg kjørte.

Hørte mekanismen slo ut og inn baki der da jeg stod bak.

Jeg bare nappa ut ledningene som gikk ned til låsen, finner ingen bryter inni bilen.

 

Det er en 92' Scorpio sedan. GFK heter vel modellen hos Ford.

 

Håper noen har svar!

Link to comment
Share on other sites

Der skal du vell evt ha en fjernkontroll med bagasjeroms åpner knapp. Ellers går den på sentral låsen og skal sperre for utv åpning. Det er nokså normalt at den utv. åpner knappen, henger seg fast for langt inne pga salt og dritt. De har ingen innv bryter, som du mener

Link to comment
Share on other sites

Hvor i alle dager er bryter'n som åpner bagasjerommet mitt ?!

Jeg har gjennomsøkt hele bilen.

 

Jeg veit jeg har en, for det gikk en kortslutning i'n, så luka drev og gikk opp da jeg kjørte.

Hørte mekanismen slo ut og inn baki der da jeg stod bak.

Jeg bare nappa ut ledningene som gikk ned til låsen, finner ingen bryter inni bilen.

 

Det er en 92' Scorpio sedan. GFK heter vel modellen hos Ford.

 

Håper noen har svar!

 

Det du hører er sentrallåsmotoren som slår ut og inn når du lukker opp manuellt, da den får signal for å åpne når du trykker på knappen ute. Det som henger seg opp er sammenhengen mellom når bilen går / tenning på, og tenning av, da den er laget slik at den faktisk ikke kan åpnes når bilen går..

Bryter bak finnes ikke, og skal den nå opp, så er det å løsne dekslet løsningen, og ta den manuellt

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

prøv og smøre knappen til bakluka. Sett nøkkel inn og dra ut knappen. sitter knappen litt så kan den ligge mot kontaktpunktet på bryteren. Dette virket på min 91 sedan og min 96 stv. Er det noe annet system på din så vet jeg ikke. Da jeg fikk dette til å virke plukket jeg ut alt og rengjorde grundig. Vær forsiktig så du får alt på plass ordentlig. Jeg slet litt med dette. Kontaktbryteren i låsen var kun klipset på plass og den hadde to kontaktpunkter, en for nøkkel og en for knapp.

 

På min 91 sedan satt det en vendebryter i bakluka. Der kunne du velge mellom åpning med knapp og nøkkel eller bare nøkkel. Hvis bilen går skal man uansett bare kunne åpne bakluka med nøkkel, ikke med knappen. tyverisikkring eller noe.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Sentrallåsen virker ikke på bagasjerommet, må bruke nøkkelen for å åpne.

Og den gikk som sagt opp av seg selv mens jeg kjørte, flere ganger.

Har ingen fjernkontroll eller no, har bare en nøkkel.

 

 

Da er enten bryteren inni for sentral låsen def, eller sitter trykk knappen på luka fast, som brakka beskriver

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Denne funksjonen klarer jeg meg fint uten. Har hatt to Scorpioer som har fått problemer med bagasjeromslåset på grunn av låsemotoren. På den ene bilen min låste alle dørene seg opp hvis man trykket på låseknappen når bilen var låst.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Sentrallåsen virker ikke på bagasjerommet, må bruke nøkkelen for å åpne.

Og den gikk som sagt opp av seg selv mens jeg kjørte, flere ganger.

Har ingen fjernkontroll eller no, har bare en nøkkel.

 

Bakluka går enkelt og greit på sentrallåsesystemet, og når man trykker for åpning av bakluka, så er det "bryteren" du leter etter. De setter seg fast på bakgrunn av dårlig smøring, irr og dårlig kontakt. Når du har hørt den tusle og gå som du sier, så ender det somregel med brent motor, og derfor kun manuell åpning som er mulig. Har selv sedan, 93 mod, og fungerer helt perfekt, og hatt samme problem tidligere.

 

Om sentrallåsen virker ellers, så har motor gått, om den ikke virker, så sjekk både sikring og motor...

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest blocker

har akkuratt samme problemet med min er helt dødt der baki ...eg har tatt ut alt som har med dette og gjøre og smørt det skikelig opp...og fremdeles ikke noe for bedring :( er det en egen sikring til dette og vis den er hel ...ka kan eg gjøre for og finne ut ka som er gåent ?

Edited by blocker
Link to comment
Share on other sites

har akkuratt samme problemet med min er helt dødt der baki ...eg har tatt ut alt som har med dette og gjøre og smørt det skikelig opp...og fremdeles ikke noe for bedring :( er det en egen sikring til dette og vis den er hel ...ka kan eg gjøre for og finne ut ka som er gåent ?

 

Spm 1 virker sentallåsen ellers?

spm 2 tatt ut alt for smøring, hva med motoren/føleren?

 

Virker motor/føler? kjekt å teste denne, da det ofte brennes når det står konstant på..

 

Om sentrallåsen ikke virker, så tyder det på rele / sikring, og begge kan byttes.

Om den virker, så er det greit å sjekke med en ny strømledning rett til låsen, da koblingen inn til bakluka også blir dårlige, og brudd på ledning der ofte er en årsak. Ser du at den er klemt og sprukket, så er det greit å splitte den, så du får sjekket.

 

Håper det er til hjelp

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Guest blocker

takk for svar ...har åpnet både motor og knappen for smøring...alt så fint ut ...sentral låsen virker fint ikke noe klus eller lignende ...men når eg kobler motor og knappen til bilen viker det ikke <_< ...men gir eg manuelt strømm til moroten funker den ....skal sjekke i morra om det er eventuelt brudd i ledninger osv... -_-

Link to comment
Share on other sites

takk for svar ...har åpnet både motor og knappen for smøring...alt så fint ut ...sentral låsen virker fint ikke noe klus eller lignende ...men når eg kobler motor og knappen til bilen viker det ikke <_< ...men gir eg manuelt strømm til moroten funker den ....skal sjekke i morra om det er eventuelt brudd i ledninger osv... -_-

 

Tyder helt klart på ledningsbrudd, så litt loddejobb, og mye er gjort ;-)

 

God helg

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...