Jump to content

Tps sensor


Laukenmk2

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på hva som er symptomene ved defekt,dårlig eller feiljustert tps sensor.

Noen med erfaringer?

Og hvordan justeres disse?

 

Takker for hjelp

 

Høy CO på tomgang kan være et symptom.

 

ALDRI juster tps sensor!!! Da gå det til hevlete...

Link to comment
Share on other sites

Ikke viss man justerer den riktig.

Den skal ha en viss motstand på full gass, og på lukket spjeld.

Og motsatt mellom pinnene.

Ligger info om dette i verkstedhåndboka.

Men en måte å kontrollere den på er å måle motstanden i den når man gradvis åpner spjeldet fysisk.

Den skal forandres gradvis sammen med åpning av spjeld, ingen punkt uten motstand etc.

 

Men hvorfor tror du at du har defekt tps? Lettere å hjelpe viss man vet det :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ikke viss man justerer den riktig.

Den skal ha en viss motstand på full gass, og på lukket spjeld.

Og motsatt mellom pinnene.

Ligger info om dette i verkstedhåndboka.

Men en måte å kontrollere den på er å måle motstanden i den når man gradvis åpner spjeldet fysisk.

Den skal forandres gradvis sammen med åpning av spjeld, ingen punkt uten motstand etc.

 

Men hvorfor tror du at du har defekt tps? Lettere å hjelpe viss man vet det :)

 

Det skal MYE til for å gjøre dette riktig! Tps tuning er ikke for garasjemekkere...

Link to comment
Share on other sites

Det skal MYE til for å gjøre dette riktig! Tps tuning er ikke for garasjemekkere...

 

Man trenger basic elektrokunnskap og en liten del sunn fornuft :)

Er enkelt og greit, utføre målinger og justere til man har riktige verdier :)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke stille den inn ved at man hører et "klikk", der den skal være når motoren ikke er igang?

Slik er det på min m3 e30.

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg vil være sikker på at den virker som den skal, og jeg ikke har justert noe på den, og vet ikke om den står riktig. Motoren datt ned på turtall når jeg "lea" på ledingen til kontakta, vitner om dårlig kontakt. Men kan ikke finne no dårlig kontakt der på ledningene. Når jeg tok av kontakta,skjedde det lite, men når jeg satte den på igjen så stoppa motoren. Dette var da med motoren igang på tomgang.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til!!! Selv svært kompetente "mekanikere" bommer på dette...

 

Kan du gi meg en god forklaring på hvorfor? :)

For det er jo piece of cake...

Har man verdiene det SKAL ha, og et multimeter, så skjønner jeg ikke hvordan man kan bomme på noe sånt...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi meg en god forklaring på hvorfor? :)

For det er jo piece of cake...

Har man verdiene det SKAL ha, og et multimeter, så skjønner jeg ikke hvordan man kan bomme på noe sånt...

 

Dette lurer jeg også på, da jeg har hatt gass-spjeldet mitt i småbiter for å glassblåse... Må da gå ann å få justert dette på en grei måte...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne hva som skulle være problemet med denne operasjonen. Du har noen verdier på et papir, Måler enn annen verdi, Justerer TPS til den samsvarer med verdien på papiret, Strammer til, Ferdig. Høres det vansklig ut? Isåfall hva så kanskje noen med mer kunnskap enn meg kan u t d y p e det... :P

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er en enkel å grei jobb,som blir gjort på mangen typer biler etter behov. Har man en chip man hvet hvor kommer fra, så er det bare å få opplysninger om verdier der, men de fleste bruker standar verdier på tps. Man justerer med gass spjeldet demontert for å komme til. Visst en kompetent mekaniker ikke klarer dette, så bør han ha seg på lære benken igjen

Link to comment
Share on other sites

Velger å legge til at jeg mener justering mtp riktig AFR. Vil bare advare alle andre mot å justere for mye på tps sensoren uten å vite 100% hva man driver med. Har forresten lest om en tuner i Nederland som prøvde å spesialisere seg på tps tuning (kunne vært genialt), men som kom frem til at det var risikosport av høyeste klasse.

Edited by Helge
Link to comment
Share on other sites

@Helge

Enig det du skriver, det er ikke no sjakktrekk å juster inn blandingen med TPSen og skal ikke gjøres.

Det tråden handler om er å juster TPSen i henhold til grunnverdiene og det gjøres "enkelt" ved å måle ohm(ikke tilkoblet) eller Volt (tilkoblet) iht Ford sine spesifikasjoner! DET er ikke vanskelig eller farlig men å juster AFR med TPS, "det er farlig det"

Link to comment
Share on other sites

@Helge

Enig det du skriver, det er ikke no sjakktrekk å juster inn blandingen med TPSen og skal ikke gjøres.

Det tråden handler om er å juster TPSen i henhold til grunnverdiene og det gjøres "enkelt" ved å måle ohm(ikke tilkoblet) eller Volt (tilkoblet) iht Ford sine spesifikasjoner! DET er ikke vanskelig eller farlig men å juster AFR med TPS, "det er farlig det"

 

Greit da gidder jeg ikke la det andre vaset bli liggende inne her på forumet (nå slettet)! Er jo ikke bitter på noen i dag :)

Edited by Helge
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...