Jump to content

godkjent skjøtt cosworth


turbodude

Recommended Posts

Var en som dreiv i stor stil med dette her på jæren før, han brukte hele donorbiler fra utlandet og skøjtte på norsk front. Noen av disse bilene har vart i 10-talls av år uten problemer, hvordan den oppfører seg ved kollisjon vites ikke. Men en ting er sikkert, det er lapskaus og det bør prisen reflektere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å kalle en skjøta bil lapskaus kan nok stemme i mange tilfeller. Men det finnes faktisk mange meget bra eksemplarer også. Har sett skjøtabiler som nesten lager fire spor i snøen, og biler som nesten er rettere enn orginalt. Er det gjort SKIKKELIG å av noen som FAKTISK KAN DET, ser jeg ingen problemer med at en bil er skjøtet.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut litt mere nå...

Den ble skjøtet for å få billigere inn til landet,har gått i Norge i mange mange år.

Far til kompisen min har vært oppretter i en mannsalder,så han har gått over den.

Han hadde ingenting å utsette på jobben som har blitt gjort,fant heller ikke ut hvor den har blitt skjøtt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med vingeting..! bilene skjøytes jo hovedsaklig i orginale skjøter..!

 

Men litt forskjell kan det nok være.... vet det ligger ett klipp på youtube.., tror det va topgear så hadde saken : der sammenligner de ein focus som aldri har vert skadd med ein focus som har vert vraka - så bygd opp av proffer i england, samt vert gjennom kontroll.. (sikker den samme som eøs-kontrollen her hjemme..)

 

Ganske skremmende å se forskjellen på de to bilene når de kjører de front mot front :o

I den som aldri har vert skadd så er skadene forsåvidt små.... i den så har vert retta så ville sjåføren vert kvesta - i mer eller mindre alvorlig grad...

 

Så vurder veldig nøye kor mye du kan spare her.... kanskje det ikkje e verdt ein fot eller ein arm ;)

 

Har funnet ut litt mere nå...

Den ble skjøtet for å få billigere inn til landet,har gått i Norge i mange mange år.

Far til kompisen min har vært oppretter i en mannsalder,så han har gått over den.

Han hadde ingenting å utsette på jobben som har blitt gjort,fant heller ikke ut hvor den har blitt skjøtt :lol:

 

Dersom far til kompisen din ikkje fant skjøten etter å ha vert oppretter i ein mannsalder, så må ein vel anta at han då bare har vert ein "middels" oppretter i ein mannsalder ;)

Edited by joe
Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut litt mere nå...

Den ble skjøtet for å få billigere inn til landet,har gått i Norge i mange mange år.

Far til kompisen min har vært oppretter i en mannsalder,så han har gått over den.

Han hadde ingenting å utsette på jobben som har blitt gjort,fant heller ikke ut hvor den har blitt skjøtt :lol:

sikkert skjøtt rund rammenr da :(

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe en dele bil og den var skjøtet i C stolpen og foran baksettet, tvers over gulvet.. Har bare bilde av C-stolpen.

21092007480.jpg

Du ser det så vidt på det bilde her, blå fram del og svart bakdel.

21092007476.jpg

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

trodde "skjøting" bare var en form for rammenummer skift jeg.. ikke fysisk skjøting.. bt plomberer ett eller flere av di 4 "hovedkomponentene" som er forstilling, bakstilling, motor eller gir. som må overføres til det "nye" chassiet. og dermed flytter identitet over.. eller er det noe annet??

 

Det er karroseribytte og det er jo greit egentlig. Da må bilen du har være totalvrak og du kan da søke biltilsynet om karosseribytte. Kravet er da at du må bruke for og bakstilling og drivverk. Det er vel også muligens krav om at bilen du ønsker oppbygd er sjelden så man ikke kan skaffe tilsvarende på normal måte.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Sierra stasjonsvogn son var skjøta midt på A-stolpene, og hele fronten og torpedoveggen med pedaler og alt var fra en lik sedan (samme årsmodell 2.0 forgasser, begge bygd med et halvt år mellomrom i Belgia :P ) Skjøta Cosworther er vel ofte skjøta i en liten firkant ved siden av passasjersete og en firkant på radiatorplata framme , så ikke helt lapskaus egentli ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett hvordan en usveiset bjelke og en sveiset en oppfører seg under deformering holder hvertfall jeg meg langt unna skjøta biler. Mikrostrukturen i stålet rundt sveisen blir svekket, og resultatet er helt ***** ved kollisjon. Selvfølgelig er det lett å tenke seg at det kun er rammenr som er sveiset, men dette vet man ikke. Treffer du veggen og har halve bilen oppi ræva er det ikke like kult å ha spart noen usle lapper..

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

armani: hva synes du om biler som har vært rettet da? er langt verre det enn ved sveising pga bøying i metallet og at du stort sett alltid vil ende opp med at metallet er blitt tynnere i godset og at du har spenninger i metallet. Disse spenningene vil forsvinne dersom en varme metallet godt opp.

 

Er ikke så glad i skjøtete biler selv, men er enda mindre glad i kollisjonskadde biler da disse er langt dårligere enn en vanlig bil.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

armani: hva synes du om biler som har vært rettet da? er langt verre det enn ved sveising pga bøying i metallet og at du stort sett alltid vil ende opp med at metallet er blitt tynnere i godset og at du har spenninger i metallet. Disse spenningene vil forsvinne dersom en varme metallet godt opp.

 

Er ikke så glad i skjøtete biler selv, men er enda mindre glad i kollisjonskadde biler da disse er langt dårligere enn en vanlig bil.

 

begge deler er stort sett dårlige greier og man bør heller velge en annen bil så enkelt er det :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

begge deler er stort sett dårlige greier og man bør heller velge en annen bil så enkelt er det :lol:

 

enig der, men det er ikke alle som er så flinke til å oppgi at bilen de har har vært smelt og det kan være vanskelig å oppdage før det yngler frem med rust og andre problemer. tenk hvor mange cosworther rundt om med dårlig karross pga mange rettinger.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

enig der, men det er ikke alle som er så flinke til å oppgi at bilen de har har vært smelt og det kan være vanskelig å oppdage før det yngler frem med rust og andre problemer. tenk hvor mange cosworther rundt om med dårlig karross pga mange rettinger.

 

 

jepp men får man ikke opplyst at bil har vært skadet eller skjøtet kan man heve kjøpet selv etter lang tid

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

hva med alle disse mk1/2 escortene som er rustsvisa i alle hjørnene? er det lapskaus? er det ombyggd? er det rust repp? er det oppgradering/forbering?

 

dette tror jeg er en diskusjon som aldri kommert til og ta slutt, så lenge folk er fornøyde med bilene sine så er vell alt i den skjønneste orden...

jeg for min del, driter i om bilen er ombyggd, men er det en skjøta bil så hadde jeg sjekka litt mer rundt det, men jeg tror likevell jeg kunne funne på å kjøpt den..

 

england og norge har 2 vidt forskjellige måter og rette bil på, har selv hatt medarbeidere fra england som har komme hit til lands, og de sa det rett som det var, at norge var mye mer strix, i england skulle det bare se fint ut, på utsia.. resten var ikke så nøye, og der til lands så ble biler skjøta på "godkjente" bedrifter.. flere av disse engelskmenna flytta hjem igjen, siden de ikke takla kvalitet/arbeids måten her til lands..

 

her i norge er det helt andre regler på det, og er skaden stor nokk så blir jo bilen somregel kondem.

ofte folk fra forsikrings selskaper innom hoss oss, og dobbelt sjekker, er jo de som har siste orde, i om bilen er vrak, eller rett bar..

mange tilfelder så ønsker kunden også bilen retta, i stede for kjøp av ny bil..

jeg vill nesten si at en ordentlig retta bil er minst like sterk som en orginal en. da mener jeg en ny mondeo er retta på ford f.eks, og ikke i bak gården til muhammed..

 

bilene er da orginalt sveisa, og blir de sammen føyd på samme måte, med nye deler så er det ikke noe problem..

VW, den nye transportern, dær blir skjærmene limt på, ved utskiftning, kun svesing i jørnene. det er slik reprasjonen skall utføres ifølge fabrikk..

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

england og norge har 2 vidt forskjellige måter og rette bil på, har selv hatt medarbeidere fra england som har komme hit til lands, og de sa det rett som det var, at norge var mye mer strix, i england skulle det bare se fint ut, på utsia.. resten var ikke så nøye, og der til lands så ble biler skjøta på "godkjente" bedrifter.. flere av disse engelskmenna flytta hjem igjen, siden de ikke takla kvalitet/arbeids måten her til lands..

 

her i norge er det helt andre regler på det, og er skaden stor nokk så blir jo bilen somregel kondem.

Vet ikke hvorfor du dro England inn i dette temaet, men skjøting av biler, eller cut & shut som det heter der er forbudt i England ;) Så det sier vel sitt om gutta du har hatt med og gjøre fra England da... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

hva med alle disse mk1/2 escortene som er rustsvisa i alle hjørnene? er det lapskaus? er det ombyggd? er det rust repp? er det oppgradering/forbering?

 

dette tror jeg er en diskusjon som aldri kommert til og ta slutt, så lenge folk er fornøyde med bilene sine så er vell alt i den skjønneste orden...

jeg for min del, driter i om bilen er ombyggd, men er det en skjøta bil så hadde jeg sjekka litt mer rundt det, men jeg tror likevell jeg kunne funne på å kjøpt den..

 

england og norge har 2 vidt forskjellige måter og rette bil på, har selv hatt medarbeidere fra england som har komme hit til lands, og de sa det rett som det var, at norge var mye mer strix, i england skulle det bare se fint ut, på utsia.. resten var ikke så nøye, og der til lands så ble biler skjøta på "godkjente" bedrifter.. flere av disse engelskmenna flytta hjem igjen, siden de ikke takla kvalitet/arbeids måten her til lands..

 

her i norge er det helt andre regler på det, og er skaden stor nokk så blir jo bilen somregel kondem.

ofte folk fra forsikrings selskaper innom hoss oss, og dobbelt sjekker, er jo de som har siste orde, i om bilen er vrak, eller rett bar..

mange tilfelder så ønsker kunden også bilen retta, i stede for kjøp av ny bil..

jeg vill nesten si at en ordentlig retta bil er minst like sterk som en orginal en. da mener jeg en ny mondeo er retta på ford f.eks, og ikke i bak gården til muhammed..

 

bilene er da orginalt sveisa, og blir de sammen føyd på samme måte, med nye deler så er det ikke noe problem..

VW, den nye transportern, dær blir skjærmene limt på, ved utskiftning, kun svesing i jørnene. det er slik reprasjonen skall utføres ifølge fabrikk..

 

skjøte en bil kan ikke sammenlignes med og sveise/lime en hjulbue eller skift av en kanal

det vil aldri kunne svekke bilen på samme måten

jeg kan nesten påstå at det ikke finnes en smelt eller reparert bil som er blitt like bra som den var ny.

enkelt og greit det og :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvorfor du dro England inn i dette temaet, men skjøting av biler, eller cut & shut som det heter der er forbudt i England ;) Så det sier vel sitt om gutta du har hatt med og gjøre fra England da... :rolleyes:

 

var en som nevnte top gear og en focus som var retta..

jeg kjenner ikke bakgrunnen til de som var hoss oss, jeg såg bare bilder og snakka med de, om arbeids miljø og arbeids stilen..

 

 

 

@: to far gone. jeg skrev at det stortsett ikke var noe problem, men at det blir som på fabrikken, sier seg selv..

mann VS maskin..

men har dog sett mye ny bil med fabrikk feil..

Link to comment
Share on other sites

skjøte en bil kan ikke sammenlignes med og sveise/lime en hjulbue eller skift av en kanal

det vil aldri kunne svekke bilen på samme måten

jeg kan nesten påstå at det ikke finnes en smelt eller reparert bil som er blitt like bra som den var ny.

enkelt og greit det og :lol:

 

det kommer jo litt ann på hvor mye som er sveist og pyntet på. dersom bilen som skal skjøtes åpnes opp i orginal skjøtene og settes sammen igjen på riktig vis, hvorfor skal den være dårligere enn en som har blitt byttet masse orginal deler med andre orginal deler?

Her var det noen som mente at det var sveisesonen som var problemet og ikke selve sveisen og dette er jo riktig, men det gjelder i begge tilfellene.

 

Personlig vil jeg si det er verre at en trekker tilbake stålet fra en krasjet posisjon for å unngå å skifte mer enn nødvendig. Her vil en helt klart ha svekket metall med spenninger i.

 

Når alt kommer til alt så er det jo bilens tilstand som teller. Er jobben gjort skikkelig så er den ikke verre enn andre biler som er gjort rustrep i bærende konstruksjon. viktigste er at bilen har minst mulig rust i bærende konstruksjon da dette helt klart er det som gjør bilen farlig.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

det kommer jo litt ann på hvor mye som er sveist og pyntet på. dersom bilen som skal skjøtes åpnes opp i orginal skjøtene og settes sammen igjen på riktig vis, hvorfor skal den være dårligere enn en som har blitt byttet masse orginal deler med andre orginal deler?

Her var det noen som mente at det var sveisesonen som var problemet og ikke selve sveisen og dette er jo riktig, men det gjelder i begge tilfellene.

 

Personlig vil jeg si det er verre at en trekker tilbake stålet fra en krasjet posisjon for å unngå å skifte mer enn nødvendig. Her vil en helt klart ha svekket metall med spenninger i.

 

Når alt kommer til alt så er det jo bilens tilstand som teller. Er jobben gjort skikkelig så er den ikke verre enn andre biler som er gjort rustrep i bærende konstruksjon. viktigste er at bilen har minst mulig rust i bærende konstruksjon da dette helt klart er det som gjør bilen farlig.

 

du får svake punkter i stolper til tak ,dører ,kanaler osv

hvor ofte blir en slik jobb gjort skikkelig ?? kansje 1 av hundre

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med "to far gone" her... Skulle alle reparasjoner blitt like bra som en uten feil fra fabrikk, måtte alle verksted gjort jobben med lik nøyaktighet som Hafsengen på WRC-Escorten, og det er det INGEN verksted som tjener penger på slik takstene er idag desverre...

Alt skal jo gjøres raskt og billigst mulig, så sier seg sjøl at det går utover kvaliteten på jobbene som blir gjort...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...