Jump to content

Talentløse avgiftsnorge...


Loffen

Recommended Posts

Norge som "miljø"-land tøyer strikken maksimalt... Mye svada i denne artikkelen, og ikke minst manglende fakta slik som: Endel biler har etter trimming, mindre skadelige utslipp pga oppgradert elektronikk til motorstyringer osv, og dertil lavere forbruk...

 

http://www.dinside.no/806397/chiptrimming-...-deg-langt-unna

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

det er vel ikke direkte riktig heller. det er jo mer vanlig å chippe bilen en å ikke gjøre det.

greit at det er ulovlig, men at det er skaldelig for motoren å bli chippa er vel å ta i litt.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Er jo faktisk endel som opplever mindre forbruk, som igjen tilsier mindre utslipp...

 

Sjøl kjører jeg verdens daueste dieselbil, Nissan Primera, og tilogmed denne blei vesentlig billigere å kjøre med, kun ved å justere opp dieselpumpa...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det blir så satt på spissen. Ved å trimme bilen, kan det ødelegge motoren osv... MÅ ikke blodtrimme til den store gullmedalje.

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

"Bilens drivlinje er i utgangspunktet konstruert for å tåle det dreiemomentet som er oppgitt fra fabrikk, pluss en sikkerhetsmargin."

"Bilens motor er i utgangspunktet konstruert for å tåle det dreiemomentet som er oppgitt fra fabrikk, pluss en sikkerhetsmargin."

 

Rett og slett imponerende journalistikk.

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jo, det er mye som er uriktig i denne artikkelen her.

Greit nok det med avgifter etc. har de fått riktig, men det er jo ikke så rart når man ser på kildene deres.

 

Men bl.a. det med temperatur i forbrenningen, fjerning av alle motorens sikkerhetsmarginer,

at ingen bilproduserter driver med dette etc. etc etc gjør at hele artikkelen oppfattes som skremselspropaganda.

Hadde de i det minste fått noe info fra noen som holder på med dette, eller funnet info fra bilmerker som

leverer dette fra butikk så hadde det blitt en litt annen vinkling på saken.

 

Er den vinklingen som er største problemet, ALT er liksom helt på trynet med trimming, er det de vil få frem.

"Hvis du ikke er gambler av legning, er det derfor mest fornuftig å leve med motoren du har."

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det som er mest surt er vis du monterer box på en ny bil så skjærer motor seg etter 10.000km så hjelper det ikke om det var en fabrikasjons feil på motor. Da må du selv betale for motor, vis verksted finner ut at du har box på bilen da selvfølgelig..

Er ikke gratis og bytte motor. Jobber som mekaniker på volvo og her var det en kunde som selv måtte betale motor og motorbytte på enn halvt år gammel XC70. Surt det..!

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

k3nn37:

Jo, mtp omprogrammering ved bytte av styreenhet etc. så er det en meget omfattende jobb for mannen i gata.

Og en org. styreenhet kan ofte koste skjorta.

 

 

Men ja, er helt med på tanken, Ford ragger.

Men det er jo ikke dette de skal ha frem i artikkelen.

Hadde vært et meget bra argument akkurat det, men de har heller fokusert på feilaktige opplysninger

om hvor skadelig chip-trimming skal være.

 

Men han med den XC70'en, måtte han betale for motorbytte siden det ble påvist at det var motorskade pga. trimming?

Eller pga. manglende dekning på garanti pga. trimming?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Men fare for å virke gammel og kjedelig må jeg si at jeg ikke er med de fleste av dere som har lagt inn kommentarer i denne tråden så langt.

 

Når man ser på kildene som er brukt i denne artikkelen og ser på saken i fra dem sin side, og ikke fra trimmingsfirmaene eller "råneren i gata" er alt som er skrevet helt riktig:

 

Kilder: BMW Norge, Forbrukerrådet, Gjensidige Forsikring, Harald A. Møller, Politidirektoratet, Simco, Statens vegvesen Vegdirektoratet, Toll- og avgiftsdirektoratet, Utrykningspolitiet

 

Bilimportørene: Hvorfor skulle de være interessert i å dekke garanti jobber på en bil som er tuklet med. Mye større sjanse for motor/drivverk blir skadet.

 

Forsikringen: Hvorfor skal de dekke skader på en bil som har f.eks 50-100hk mer en vanlig. Muligheten for skade er høyere og derfor skulle premien vært høyere.

 

Forbrukerrådet: Ser alle sakene hvor importør/fabrikk nekter å utføre garantijobber på trimmede biler.

 

Poiliti/UP/vegvesen/toll og avgifts...: Det er ulovlig og det skulle vært betalt mer i avgifter.

 

 

 

Er jo faktisk endel som opplever mindre forbruk, som igjen tilsier mindre utslipp...

 

Sjøl kjører jeg verdens daueste dieselbil, Nissan Primera, og tilogmed denne blei vesentlig billigere å kjøre med, kun ved å justere opp dieselpumpa...

Mindre forbruk er ikke alltid synonymt med mindre/bedre utslipp. Kan få lavere forbruk men høyere utslipp av andre skadelige gasser pga blandt annet feil temperatur under forbrennigsprossessen.

En bilprodusent bruker masse masse tid på å utvikle programvare for sine motorstyringer, men må ta hensyn til mange flere ting. En Chip produsent må kun tenke på mere hester og gjerne litt lavere forbruk.

Mange chip produsenter hevder at de optimaliserer programmet som bilprodusenten har laget fordi de kan tilpasse det hver enkelt bil. Men det er jo litt rart når hver fabrikk har kun sin egen bil å tenke på mens chip produsenten lager til 100 vis av forskjellige merker..

 

Jo, det er mye som er uriktig i denne artikkelen her.

Greit nok det med avgifter etc. har de fått riktig, men det er jo ikke så rart når man ser på kildene deres.

 

Men bl.a. det med temperatur i forbrenningen, fjerning av alle motorens sikkerhetsmarginer,

at ingen bilproduserter driver med dette etc. etc etc gjør at hele artikkelen oppfattes som skremselspropaganda.

Hadde de i det minste fått noe info fra noen som holder på med dette, eller funnet info fra bilmerker som

leverer dette fra butikk så hadde det blitt en litt annen vinkling på saken.

 

Er den vinklingen som er største problemet, ALT er liksom helt på trynet med trimming, er det de vil få frem.

"Hvis du ikke er gambler av legning, er det derfor mest fornuftig å leve med motoren du har."

 

Det blir vel like galt å spørre de som trimmer. De kan jo "drite" i hva som skjer med motor/drivverk over lengre tid. En bilfabrikant må tenke på hele bilens levetid. De bilmerkene som leverer dette selv eller igjennom eksterne firma setter enorme krav til programmet i chipen.

 

Det som er mest surt er vis du monterer box på en ny bil så skjærer motor seg etter 10.000km så hjelper det ikke om det var en fabrikasjons feil på motor. Da må du selv betale for motor, vis verksted finner ut at du har box på bilen da selvfølgelig..

Er ikke gratis og bytte motor. Jobber som mekaniker på volvo og her var det en kunde som selv måtte betale motor og motorbytte på enn halvt år gammel XC70. Surt det..!

 

Helt riktig som du sier. Man får ikke dekket en eneste krone på garanti hvis det avdekkes trimming.

Selv om feilen har et helt annen opphav en selve trimmingen kan man riskere å miste all garanti!!!

 

 

Dette er å sette ting på spissen, men er egentlig litt viktig å vite, og bør vurderes når man trimmer. Spesielt nye biler.

 

Må også legge til at selv om jeg vet om ulempene ved trimming, hadde jeg også chip'et bilen min om bare hadde vært mulig. Og neste gang jeg kjøper en med "chip potensiale" kommer jeg helt sikker til å gjøre det :D

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa

Er mye sant i det som står ja, er mange som har fått avkorting på forsikringer osv pga ulovlige motrbygg. Men der er det ikke snakk om bare chipping av motor. Avkorting på garanti skjer dagligt pga chiping, noen biler har en "blackbox"som registrerer bilens kjøremønster dvs akselerasjon men i da litt større dieselbiler. Samme som lastebilers blavkbox. Dette kan faktiskt også spores i form av integrert gps/navigasjon ,men dette dreier seg bare om nye biler.

 

Men det jeg leser mest er at staten IKKE får inn di pengene som di skulle fått inn ved nytt vognkort,visninger osv

 

Men mange her i klubben, deriblant meg som kjører ulovligt med en gammal ford hehe

 

Men di største fellene er importbiler, der folk trimmer. Det var vell et innslag på dagsrevyen for en god stund tilbake ang en Nissan 200sz som hadde kjørt ifra politiet og kræsja. Med godt trimmet motor. Husker ikke hva det ble av saken, men det ble i allefall utroligt dyrt til eieren. Mener jeg husker di hadde bremsa motoren i den benken di hadde (som ikke gikk lenge en til 300hk) og da var avgiften allerede over 200000kr. (husker jeg ikke alt for feil)

 

Hva jeg betalte i forsikring når jeg var 18/19år uten kasko (som jeg husker)

Taunus 1,6 5300kr

Taunus 2,0 8200kr

B ascona 2,0sr 13400kr

 

Så sier seg vell selv egentligt

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
13400 for en ascona B når du er 18/19? og det var ansvarsforsikring sa du?

 

Ja mener å huske det, men kan sikkert huske feil. Men hadde den ikke lenge pga forsikringsutgifte,

og det var en SR , ikke vanlig 1,9 -2,0 S.

Link to comment
Share on other sites

Ja mener å huske det, men kan sikkert huske feil. Men hadde den ikke lenge pga forsikringsutgifte,

og det var en SR , ikke vanlig 1,9 -2,0 S.

Ett råskinn med andre ord. :P

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Ett råskinn med andre ord. :P

 

Ja du skjønner vell ikke poenget du da....................men for 16-17 år siden var da en sr rimeligt stas.

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

På møller kan vi lese antall ganger ecu har vært flasha (omprogramert)

 

Tenk på det neste gang man vurderer og trimme en vw/audi.

 

Blir sjekka ganske ofte ved mistanke ved garanti saker..

 

Mvh

 

 

 

 

Det som er mest surt er vis du monterer box på en ny bil så skjærer motor seg etter 10.000km så hjelper det ikke om det var en fabrikasjons feil på motor. Da må du selv betale for motor, vis verksted finner ut at du har box på bilen da selvfølgelig..

Er ikke gratis og bytte motor. Jobber som mekaniker på volvo og her var det en kunde som selv måtte betale motor og motorbytte på enn halvt år gammel XC70. Surt det..!

Link to comment
Share on other sites

13400 for en ascona B når du er 18/19? og det var ansvarsforsikring sa du?

 

Når jeg var 18-20 år gammel (14-15år siden) skulle det som da het Uni Storebrand ha 6000kr for ansvar, 11000kr for delkasko og 19000kr for kasko på en Capri 2.8i...... ikke akkurat billig det heller..

Link to comment
Share on other sites

Ved å finlese litt så finner jeg faktisk ikke ett eneste uriktig ord i artikkelen. Det er bare satt litt på spissen. Og ikke sett fra oss som kjører disse trimmede bilene sin synsvinkel.

Det er jo ikke til å komme utenom at en chippet turbobil blir brukt mye hardere enn en med standard effekt. Du trimmer ikke bilen for å kjøre penere enn før! Kansje du kan innbile deg selv at du chipper den for å få et lavere forbruk, men du kommer garrantert til å få en blytung høyrefot, og det totale forbruket går da dermed opp pga en mere agressiv kjørestil.

Derfor vil også motor og alle delene i drivverket bli belastet mye hardere og selvfølgelig slites raskere.

 

Du vil selvsagt også lettere bli utsatt for uhell og ulykker. Derav problemer med forsikring..

 

 

Tilsetter du mere drivstoff i en dieselmotor så blir forbrenningstemperaturen høyere.

 

At motoren havarerer ved chipping står det faktisk ikke her, selv om det er det inntrykket dem vil at leserene skal sitte igjen med etter å lest artikkelen. Handler bare om å formulere det riktig. Et godt eksempel på det kan være at hvis jeg sier at jeg heller en dråpe vann i havet. Det er jo en forsvinnende ubetydelig mengde i forhold til alt det vannet som er der fra før, men det blir like fortsatt mere vann der for det!

Artikkelen er en form for forsøk på holdningskapende propaganda som i sin tur skal være med på å få den delen av befolkningen som ikke lar seg friste, til å se ned på oss tullingene og idiotene som er så dumme at vi trimmer bilen vår! Tenk om sånn og sånn og ditt og datt! Hviske tiske og alt det der.

 

Selv er jeg av typen som trimmer bilen ved første annledning. Alder på bilen er helt ubetydelig. Drar helst strikken så langd som overhodet mulig.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Nå bynner vel jeg å bli litt gammel, men jeg har inntrykk av at jeg kjører hardere jo mindre motor jeg har i bilen (gjelder vel spesielt dreiemoment da) Og synes det er myye mer behagelig og betryggende å ha litt ekstra effekt å gå på. Men synes også at det som står der virker rimelig sannferdig, bare at jeg er uenig i norsk avgiftspolitikk selvfølgelig. Liker i grunn ikke biler som har chip i det hele tatt da , skikkelie motorer klarer å tenke sjøl ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

ang drivverk er det som regel samme drivverk i de modellene med litt høyere effekt.. så den holder ikke.. Når man i tillegg tar med at de fleste bilene som kommer inn til norge er NEDtrimmet pga avgifter er dette et lite gjennomtenkt argument.. Kan ta BMW og Volkswagen som eksempler.. Ang chiptrimming er det jo flere måter å gjøre dette på.. boks er jo kjent for å være noe forbanna dritt og man kan selvfølgelig lure på hvor bra mange av de chippene som lages er. Når det gjelder livemapping og chiper fra spesialister som f.eks mtm er det jo en annen sak.. man får som regel det man betaler for..

Link to comment
Share on other sites

ang drivverk er det som regel samme drivverk i de modellene med litt høyere effekt.. så den holder ikke.. Når man i tillegg tar med at de fleste bilene som kommer inn til norge er NEDtrimmet pga avgifter er dette et lite gjennomtenkt argument.. Kan ta BMW og Volkswagen som eksempler.. Ang chiptrimming er det jo flere måter å gjøre dette på.. boks er jo kjent for å være noe forbanna dritt og man kan selvfølgelig lure på hvor bra mange av de chippene som lages er. Når det gjelder livemapping og chiper fra spesialister som f.eks mtm er det jo en annen sak.. man får som regel det man betaler for..

 

Det er jeg ikke enig i. Den delen i drivverket som er mest utsatt ved trimming er automatgirkassa. Sjekker du en delekatalog finnes det et masse forskjellinge utgaver av samme girkasse. De kan fysisk passe om hverandre, men forskjellige inni.

Det kan også være forskjell på programvare (giringsmønsterer kan forandres for å "spare" girkassa ved mer effek).

 

Husk det at en bilprodusent sparer penger der det er mulig. Kan du bruke "mindre/svakere" komponenter i biler med mindre motor vil de fort spare penger. Kan du bruke komponenter som koster 100kr mindre og du produsere 100.000 biler blir de fort MYE penger ut av det..

 

 

det er ikke alle merker som nekter å gi garanti på motor og drivverk selvom bilen er blitt chiptrimmet. f.eks. toyota gir garanti så lenge det er chip/diesel boks som stammer i fra toyota selv.

 

Dette går jo ikke ann å samenligne med "chip trimming". Selvfølgelig gir de garanti på produkter de selv selger/produserer. Dette er jo noe helt annet!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...