Jump to content

Forskjell på TDI og TDCI?


Brino90

Recommended Posts

Hva er Forskjell på TDI og TDCI ??

 

er det noe man kan gjøre for å få TDCI istede for TDI?

eller er det bare no inne i motoren som gjør det?

 

hehe sku likt å visst : D

Edited by Brino90
Link to comment
Share on other sites

er det ikke 2 forskjellige innsprøytnings systemer a? TDCI har ett anna innsprøytnings system enn TDI

mener jeg har hørt :)

 

TDI har den "gamle" pumpedysa, mens TDCI har høyttrykks direkte innstrøytning

 

http://www.madabout-kitcars.com/kitcar/kb.php?aid=482

 

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Hva er Forskjell på TDI og TDCI ??

 

er det noe man kan gjøre for å få TDCI istede for TDI?

eller er det bare no inne i motoren som gjør det?

 

hehe sku likt å visst : D

 

Sett på et TDCI emblem i stedet, så er mye gjort ;)

 

Ford bruker konsekvent TDCI benevnelsen, mens f.eks Mercedes nøyer seg stadig med å bruke TDI. To sider av samme sak, fordi Mercedes har også hatt CommonRail diesel i en årrekke, og de bruker vel ikke "gamle" løsninger i forhold til Ford, bare fordi de nøyer seg med TDI emblem (uten at jeg skal påstå å vite hvilken type dysepumpe Mercedes bruker).

Audi (forspranget ligger visstnok i teknikken..) bruker vel åsså fortsatt TDI benevnelse. Mens erkerivalen til Ford, altså Opel, bruker typisk nok benevnelsen CDTI.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

TDI, eller TDDI som det egentelig heter har konvensjonell dieselpumpe (elektronisk styrt) som bestemmer tenningstidspunkt og trykk. Går rør fra pumpa og rett til dysene (Pumpedyse er noe helt annet)

 

TDCI har Common Rail med en høtrykkspumpe som gir konstant tilførsel til et galleri/fuelrail, og det er elektonisk åpning av dysene som styrer tenningstidspunkt. Trukkregulering skjer i railen/galleriet

 

Ombygging fra TDDI til TDCI?? FORGET IT

 

Sett på et TDCI emblem i stedet, så er mye gjort ;)

 

Ford bruker konsekvent TDCI benevnelsen, mens f.eks Mercedes nøyer seg stadig med å bruke TDI. To sider av samme sak, fordi Mercedes har også hatt CommonRail diesel i en årrekke, og de bruker vel ikke "gamle" løsninger i forhold til Ford, bare fordi de nøyer seg med TDI emblem (uten at jeg skal påstå å vite hvilken type dysepumpe Mercedes bruker).

Nå bør du stokke kortene tror jeg :rolleyes:

Ford bruker TDCI kun på biler med Common Rail innsprøytning. Og Mercedes bruker CDI på biler med Common Rail

 

Dysepumpe????

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Okai : D er det mye forskjell på tdci og tdi i fart, aks og drag?

Link to comment
Share on other sites

Nå bør du stokke kortene tror jeg :rolleyes:

Ford bruker TDCI kun på biler med Common Rail innsprøytning. Og Mercedes bruker CDI på biler med Common Rail

 

Dysepumpe????

 

Så flott at du kunne dette. Du har selvsagt lest deg fram til helt riktig resultat. Ellers har jeg jo sett at Mercedes bruker emblemet CDI på dieselene sine, men husket litt forkjært, noe man må være litt forsiktig med her inne har jeg lært..

 

Dysepumpe???

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Så flott at du kunne dette. Du har selvsagt lest deg fram til helt riktig resultat. Ellers har jeg jo sett at Mercedes bruker emblemet CDI på dieselene sine, men husket litt forkjært, noe man må være litt forsiktig med her inne har jeg lært..

 

Dysepumpe???

 

Grunnen til at han kan det er vel at han er ford mekaniker, og da kan det være greit å kunne forskjell på de to :D

Link to comment
Share on other sites

Så flott at du kunne dette. Du har selvsagt lest deg fram til helt riktig resultat. Ellers har jeg jo sett at Mercedes bruker emblemet CDI på dieselene sine, men husket litt forkjært, noe man må være litt forsiktig med her inne har jeg lært..

 

Dysepumpe???

Hårsår?? Ja, jeg lurer fortsatt på hva den dysepumpa du referte til er?

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

veldig enkelt fortalt funker pumpedyse slik: må ha fødepumpe. i pumpedyse lages det høyetrykket i selve dysen da kammen presser ned et stempel i dysen. mens dyseåpningen er elektronisk styrt. avlegs nazist opplegg, som audi/vw brukte fram til 2008.

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Okai : D er det mye forskjell på tdci og tdi i fart, aks og drag?

 

Commonrail innsprøytninga, har et mye høyere trykk, og dyser, som forstøver bedre. Disse motorene, går bedre enn gml tdi motorene ja

 

Hva er Forskjell på TDI og TDCI ??

 

er det noe man kan gjøre for å få TDCI istede for TDI?

eller er det bare no inne i motoren som gjør det?

 

hehe sku likt å visst : D

 

Det er mye forskjell her, diesel pumpa, dyser, motorstyring, ++

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt for mange år siden TDI Mondeo og TDCI.. og TDCIen var betydelig myye raskere ! var akkurat når TDCIen kom.. Begge bilene hadde samme karosseri..

Hvis det var akkurat når TDCI kom, så er ikke det så rart. De hadde 130 HK, sterkeste TDDI hadde 115 HK.

115 HK TDCI kom senere

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

ja seff mye sprekere me 130

men vi har vell fått oss me, at den er ikke sprekere med "c" bare andre ting oppi.

 

for å få den sprekere, trim eller større turbo, nytter ikke med dekal trim, blir ikke sprekere med tdci når du har tdi (grandisjohn) "hehe"

 

 

men er det snart stenge tid her? burde heller få en topic med alle som jobbet på ford eller var mekaniker på ford og spør direkte dem

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...