Jump to content

Beslaglagt coswort av vegvesenet!


Guest danni

Recommended Posts

dette skjedde idag, og dem beslagla bilen min pga trim.. jeg får bot for å ha kjørt den ulovlig på veien..

bilen ble importert til norge i 2003, hva skjer angående hk-avgift da?

gjelder denne avgiften bare om jeg skal ha skilt på den igjen, slik at jeg kan bruke den som banebil uten å betale hk-avgiften..

eller må jeg betale den uansett?

Edited by danni
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja.. Er vel ingen pen måte å si det på... Du sitter fint i det! Spørs jo hvor mye de akter å finne ut, men om de har beslaglagt den har de nok allerede bestemt seg for at det skal settes ett eksempel igjen. Skjer med jevne mellomrom. Ble bilen første gangs registrert i Norge 03 får du full hk avgift, minus bruksfradrag. Den må betales uansettt. Er eksempler på biler som er blitt solgt for at eier skal ha råd til å cashe avgiften. Raser de motoren så kan du legge på ny motor i regnestykket. Blir belasta deg det og. Er noen fine typer de der. Det blir litt samme stemninga som 2.verdenskrig, da SS banka på døra..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Ble bilen første gangs registrert i Norge 03 får du full hk avgift, minus bruksfradrag. Den må betales uansett"

 

Avgiften må vell bare betales om bilen blir godkjent med det den måtte bremse, så om di bremser bilen til, la oss si 400 hk så blir den sikkert ikke godkjent til gatebruk sånn uten videre. å da ingen avgift.

Men bot blir det nokk.

Link to comment
Share on other sites

"Ble bilen første gangs registrert i Norge 03 får du full hk avgift, minus bruksfradrag. Den må betales uansett"

 

Avgiften må vell bare betales om bilen blir godkjent med det den måtte bremse, så om di bremser bilen til, la oss si 400 hk så blir den sikkert ikke godkjent til gatebruk sånn uten videre. å da ingen avgift.

Men bot blir det nokk.

 

 

Han har allerede brukt den på vei slik den er, dermed får han garantert avgiften.

Link to comment
Share on other sites

ja, en bot vet jeg at jeg får, men usikker på det med hk-avgifta.. om den bare må betales om jeg skulle fått skilt på den, ville jeg bare solgt den billig som en banebil eller noe..

Edited by danni
Link to comment
Share on other sites

Toll- og avgiftsdirektoratet legger også til at sannsynligheten for at noen blir nødt til å betale alt dette er forholdsvis liten, men at muligheten er tilstede. De presiserer også at disse avgiftene kun må betales dersom bilen blir godkjent med det nye antallet hestekrefter - noe det som regel er vanskelig å få til.

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article480591.ece

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Hentet fra klikk.no/motor/bil/article480591.ece

 

-Dyrt å bli tatt

 

* Satsene for motoreffektavgift varierer etter antallet hestekrefter. Det øverste avgiftsnivået slår inn ved 177 hestekrefter, og du må da betale 2654 kroner og 98 øre per kilowatt, eller 1952 kroner per hestekraft. Dersom du blir tatt med 30 hester for mye vil dette altså utgjøre snaue 60.000 kroner.

* Vanligvis vil man få 10 % reduksjon i avgiften hvert år etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Vi får likevel opplyst at dersom man blir tatt har tollmyndigheten mulighet til å fravike dette – og du må betale avgifter som om bilen var ny.

* I tillegg til dette kan du i bli ilagt tilleggsavgift på opp til 50 %. Det betyr at du i verste fall kan måtte ende opp med å betale 90.000 kroner for de 30 hestekreftene ekstra.

* Toll- og avgiftsdirektoratet legger også til at sannsynligheten for at noen blir nødt til å betale alt dette er forholdsvis liten, men at muligheten er tilstede. De presiserer også at disse avgiftene KUN må betales dersom bilen blir godkjent med det nye antallet hestekrefter - noe det som regel er vanskelig å få til.

 

Så det blir vel berre bot for trim. Så må du vel "trimme ned" igjen bil og få den bremsa for å få skilta igjen.

Edited by kenneth birkeland
Link to comment
Share on other sites

Så det blir vel berre bot for trim. Så må du vel "trimme ned" igjen bil og få den bremsa for å få skilta igjen.

 

 

Det stemmer, må gjøres med bl.a denne bilen her http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?AdIte...fied=1257090916

 

"- Minus med bilen er att den har vert inne til visning og må på effekt måling som dem kalte det så pent.

Det er bare å benke den med laft trykk og vise papirene til BT, så får du skiltene tilbake "

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland
Hvis det er så enkelt, så er det jo ingen som blir tatt da?

 

Alle setter jo bare motor tilbake i orginal stand og ferdig med det. . .

 

Får jo bot for trim. er ikkje sikker på ka satsene er på det.

Men kor må bilen bli bremses med org effekt igjen?

Må vel gjøres på Bt..

Link to comment
Share on other sites

Det der er jo bare feil. Som regel er "greie" å ikke innkrever HK avgiften, men har skjedd flere ganger at folk har måttet betale uansett om den sannsynligvis aldri ville blitt godkjent slik. Det fordi du har brukt den på vegen. Hadde du søkt, hadde du fått nei, og aldri blitt tatt. Ergo din egen skyld.

 

Får jo bot for trim. er ikkje sikker på ka satsene er på det.

Men kor må bilen bli bremses med org effekt igjen?

Må vel gjøres på Bt..

Mulig de gjør det selv nå, siden de har kjøpt inn ett par ruller. Før måtte du få noen til å gjøre det å skrive ut dokumentasjon. En kammerat måtte det for noen år siden.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Innrømmet du at den var trimmet?

Om dei hadde vert "snill" så kunne du fått ei bot for trim og eit pålegg om at bilen måtte på bremse test innen ein viss dato, (og bekreftet me org effekt)

ellers hadde den blitt satt på klippelista.

Ang trimming av Escort Cosworth så kan den vel bli godkjent med 300hk (som wolf) eller...?

Edited by kenneth birkeland
Link to comment
Share on other sites

Minner om mopedtiden dette her, blir man tatt med trim får man bot og må vise med orginal effekt for å få igjen skilter

 

bare at man blir gjeldsslave resten av livet :P eneste forunftige blir og kjøre fra folka. bedre og få 1 år i fengsel og miste lappen enn og betale det greiene der...

Link to comment
Share on other sites

bare at man blir gjeldsslave resten av livet :P eneste forunftige blir og kjøre fra folka. bedre og få 1 år i fengsel og miste lappen enn og betale det greiene der...

 

 

Der er jeg faktisk enig...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...