Jump to content

Beslaglagt coswort av vegvesenet!


Guest danni

Recommended Posts

Tenkte først og fremst på bytte av dyser, o.l av nødvendige årsaker. Altså tilsvarende originalt. Må vel være lov å holde bilen sin i kjørbar stand.. :rolleyes:

 

Ellers er jeg klar over at en konvertering av motoren til E85 faktisk er ulovlig, fordi den ikke blir typegodkjent. Men det finnes eksempler på at noen har fått dette godkjent her i landet. I Sverige er forresten slike konverteringer big business, og fullt lovlig.

 

Det er selvsagt lov å skifte dyser til andre org dyser. Ellers hadde vi hatt et problem på verkstedene

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenkte først og fremst på bytte av dyser, o.l av nødvendige årsaker. Altså tilsvarende originalt. Må vel være lov å holde bilen sin i kjørbar stand.. :rolleyes:

Joda, enig i den. "Tilsvarende originalt" og "nødvendige årsaker" blir nok vektlagt.

 

Ellers er jeg klar over at en konvertering av motoren til E85 faktisk er ulovlig, fordi den ikke blir typegodkjent. Men det finnes eksempler på at noen har fått dette godkjent her i landet. I Sverige er forresten slike konverteringer big business, og fullt lovlig.

Vegdirektoratet begrunner avslaget med at det ikke finns EU direktiv som omhandler ombygging til E85. Vil anta at mangel på EU direktiv også vil gjelde hele Eu og Sverige, ikke bare Norge. Har du lest vognkortet til en bil ombygget til E85 og godkjent. Selv kjenner jeg bare til ett par biler som har denne muligheten. Det er ikke ulovlig å kjøre E85, det er selve ombyggingen som er problemet.

Ser liten og ingen sammenheng mellom big business og fullt lovlig, tvert imot. Les; sex, drugs and rock´n roll.

 

 

Men er det ikkje lov å bygge om bilen så den går på gass då?

Er jo mange større bensin Amerikanere som er ombygd til å på gass...

Lov og lov, ombyggingen blir ikke godkjent iallefall. Har selv hatt bil som gikk på propan, men ombyggingen var ikke godkjent. Det var også ett innslag i Dagrevyen ang. biler ombygget til propandrift som ikke kunne godkjennes.

 

Det finns så mye av det meste, men når det kommer til godkjenninger er det heller dårlig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, enig i den. "Tilsvarende originalt" og "nødvendige årsaker" blir nok vektlagt.

 

 

Vegdirektoratet begrunner avslaget med at det ikke finns EU direktiv som omhandler ombygging til E85. Vil anta at mangel på EU direktiv også vil gjelde hele Eu og Sverige, ikke bare Norge. Har du lest vognkortet til en bil ombygget til E85 og godkjent. Selv kjenner jeg bare til ett par biler som har denne muligheten. Det er ikke ulovlig å kjøre E85, det er selve ombyggingen som er problemet.

Ser liten og ingen sammenheng mellom big business og fullt lovlig, tvert imot. Les; sex, drugs and rock´n roll.

(quote RS 1000)

 

 

Vegdirektoratet her til lands begrunner ting med mye toskeri de! :P Det verste er at vi ikke engang er medlem av EU...

 

Hvis det ikke finnes noe EU direktiv som omhandler ombygging til E85, så må vel det bety at det er opptil hvert enkelt land å avgjøre hvordan dette "problemet" (les: avgiftspolitikk) skal håndteres.

 

Fordi i Sverige er altså dette fullt oppe å går. Er mange firmaer som konverterer eldre biler til å kjøres på E85 med den svenske stats` velsignelse. Fordi de faktisk vil ha flest mulig bensindrevne biler over på E85. Kansje har de sett fordelen med biler som ikke slipper ut CO2..?

 

For øvrig tror jeg nok ikke at svenskene gjør noe ulovlig ovenfor EU, så lenge det ikke finnes noe direktiv for dette... Og forresten føres nøyaktig den samme E85-politikken i England. Det fikk jeg bekreftet i en mail fra Dave Walker/Emerald i forbindelse med spørsmål om datasprut og kjøring på sprit.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

 

Tollvesenet tar opp temaet med Finansdepartementet i et internt arbeidsdokument

Jammen er det bra vi bilinteresserte skal få sponse staten med mest mulig penger. Hadde avgiftene gått tilbake til samferdsel skulle jeg gjerne bidratt men...

 

 

Har forøvrig blitt veldig stille på trådstarter her, skulle vært gøy og hørt resultatet i den saken.

Link to comment
Share on other sites

ja, har blitt det.. har mye eksamener i den tida her, så har ikke rukket så mye.. men sjekker litt her og der..

Edited by danni
Link to comment
Share on other sites

Lokal avisa hadde ett stykke fra ARP eller Anders Ringstad Produkter i dag. Der sto det om en beslaglagt escort coswort som var der til bremsing etter at den var beslaglagt vegvesenet.. Sto at Eieren ikke kom heldig ut for det var 40hk for mye.. Må vel være snakk om samme bilen det her da..

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Lokal avisa hadde ett stykke fra ARP eller Anders Ringstad Produkter i dag. Der sto det om en beslaglagt escort coswort som var der til bremsing etter at den var beslaglagt vegvesenet.. Sto at Eieren ikke kom heldig ut for det var 40hk for mye.. Må vel være snakk om samme bilen det her da..

 

Jaja.. 40 hester var nå ikke verdens undergang ihvertfall!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

40 hk for mye bare? Er det å lage så mye sirkus for da? Har fått et inntrykk her av at effekten ihvertfall var over 100 hk mer enn tillatt...

 

Men når det er sagt.. en kamerat hadde en 90 mod. Sierra Cosworth 2wd med en såkalt 270 hk chip. Etter en effektmåling ble resultatet 240 hk i motor..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

40 hk for mye bare? Er det å lage så mye sirkus for da? Har fått et inntrykk her av at effekten ihvertfall var over 100 hk mer enn tillatt...

 

Men når det er sagt.. en kamerat hadde en 90 mod. Sierra Cosworth 2wd med en såkalt 270 hk chip. Etter en effektmåling ble resultatet 240 hk i motor..

 

Men så er det også fullt mulig å oppnå 270hk kun med chip også da.

Er myyye som spiller inn.

 

 

Men tingen er vel at vi ikke vet helt hva som er greia med denne bilen, hvilket oppsett den har blitt kjørt med, hvor mye trykk etc.

Så tør jeg påstå at sjangsen er der for at det ikke er helt reelt, mtp. bremseresultat i en slik "setting".

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Men så er det også fullt mulig å oppnå 270hk kun med chip også da.

Er myyye som spiller inn.

 

 

Men tingen er vel at vi ikke vet helt hva som er greia med denne bilen, hvilket oppsett den har blitt kjørt med, hvor mye trykk etc.

Så tør jeg påstå at sjangsen er der for at det ikke er helt reelt, mtp. bremseresultat i en slik "setting".

 

Må vel ikke betale for effektøkning av disse gamle fordene vel?

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo hvor lenge den har vært i norge da..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Egentlig litt morsomt å synse litt (omtrent som dagens ekspertkommentatorer i fotball, som FØR kampen starter kappes om å fortelle seerne om hva som kommer til å skje med hvilket resultat.. :D ) Åkesom, bilen har vel vært på norske skilt i seks år. Så med et bruksfradrag på 60% på 40 hk, blir det vel noe sånt som ca 13000 kr å betale kansje..

Eier kan vel velge å ikke registrere bilen igjen, alternativt registrere bilen på nytt med original effekt, og i begge tilfeller er det vel logisk å tro at avgifta blir omgjort til ei bot ca tilsvarende avgifta for å ha kjørt med ulovlig høy effekt.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kunne du ikke bare kort gjengitt hva som står der da??

 

Har bladet jeg også, og gjør regning med at han refererer til artikkelen om at ingen kan ta deg pga chiptrimming.

 

"Dette fordi målingen skal godkjennes av Veidirektoratet, og det finnes ikke godkjent diagnoseutstyr til å plugge i bilen, eller godkjent ambulerende effektmålingsutstyr. Det eneste som finnes er en stasjonær rullende landevei i Trondheim, men er utrolig nok ikke godkjent som kontrollmåling for avgiftsendringer. ifølge seniorrådgiver i Tollvesenet.

Den eneste målemetoden som er godkjent av Veidirektoratet for beregning av avgidt, er måling av motor i benk i laboratorium med standariserte verdier for lufttemp og luftfukt. Dette finnes ikke i Norge.

 

Har bilen over 10-15% mer effekt enn det vises i vognkortet, har du overskredet typegodkjenningen av bilen. Da kan Satans Vegvesen gi deg mangellapp, og i verste avskilte bilen dersom det er graverende. Da må du vise bilen med reiktig effekt igjen.

 

Avviket på 10-15% gjelder ikke dersom du kan bevise at du har gjort noe aktivt for å øke effekten, dvs bytte deler. I prinsipp gjelder dette alt fra luftfilter og effektanlegg til fulle turbokonverteringer. Dersom dette blir oppdaget oppdaget uten at du har meldt fra om dette, blir du avgiftsbelagt fra første hk over det som står i vognkortet, og du står i fare for å måtte betale tilleggsavgiften også- men bare dersom du får ombyggingen godkjent.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...