Jump to content

Beslaglagt coswort av vegvesenet!


Guest danni

Recommended Posts

Statens Vegvesen bruker en sats på "feilmargin" på effekt. Denne går for å være 15%

 

Om det er lov å trimme 15% skal jeg ikke si noe om, men du er rimelig safe hvis du er innenfor dette.

 

Syns mer synd på de med Evo 6 som er registert med 200hk og i tillegg har trimmet den litt.. :lol: Vips, 100-140hk over det man har betalt avgifter for.

 

Denne feilmargin/regelen var nok til at min gamle Sierra 2.0L ble godkjent ombyg med IS motor, med stempel i vognkort. Det som ble sjekket under besøket på vegtrafikkstasjonen var at det virkelig sto en I motor i bilen, og at bremser var av orginal størrelse(altså ikke mindre enn det som var orginalt på bilen). Det krevdes da ingen dokumentasjon som helst.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

kan du ikke bare ringe å spørre hva som vil skje da?

 

dem kan ikke fakturere hk avgift om bilen ikke blir godkjendt, da må det være en bot utstett av politiet. for det du da har gjort er å bryte loven for endring av kjøretøy og skal straffes der etter. og det er ikke tollvesenet sin jobb. Skulle dem mene noe annet er en god advokat å foretrekke, vinner man ikke den saken er det justis mord eller hva det heter så fint.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

HK avgifta skal vel ikke betales hvis bilen ikke blir godkjent, og hvis den ikke skal registreres med mer-effekten. I så fall blir vel avgifta på 60% av max, siden bilen har vært på norske skilt i 6 år. (100% to første år, deretter minus 10% hvert år inntil ti år). Altså blir avgifta på ca 800 kr. pr. hk over det som står i vognkort. Blir vel fort uaktuelt å få det lovlig vil jeg tro.

Åsså kommer bota, som man selvsagt får og må betale uansett. Og den blir ikke veldig liten. Logisk å tro at den blir beregnet etter en eventuell HK avgift, avhengig av hva som skjer videre med bilen. I tillegg er det trolig at forsikringsselskapet kommer med en reaksjon, fordi bilen er forsikret på falskt grunnlag. Er straffbart slikt også..

 

Forøvrig er jeg interessert i å kjøpe bilen slik den står. Kan betale 15000 kr. for den.. :P

 

Seriøst, jeg ville ha trimmet ned bilen til normal standard, registrert den, og solgt den som en godkjent og fullt lovlig bil. Åsså brukt pengene på å betale bota. Da kan det til og med henda at du kommer greit ut av det..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er sånn at du ikke behøver å betale om du ikke får det godkjent er det noe nytt i nyere tid. Er jo dette som er surt. Typisk eks: Kjøper 200sx i japan. Registrer den i Norge. Bruker alle penga på trim. Blir stoppa og effektmålt. Får regning på masse penger i hk avgift av tollvesnet for undragelse av hk avgift for effektøkningen. For bot av politiet for ikke å ha vist bilen med endringene du har gjort. Bilen blir avregistrert for manglende godkjenning.

Da sitter du med en avregistrert bil med, si 300 hk, en skyhøy regning og en til på litt mer beskjedent beløp. Bilen var i bruk på norsk vei med de 300hk (bevist siden du ble stoppet der og ble effektmålt). Da skal du og betale avgiften for de hkene. Tollvesnet har ingenting med det kjøretøytekniske, kun avgiftene. For å klare å betale avgiften selger du bilen. Skikkelig flott senario.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, nei jeg veit ikke.. si at bilen ikke blir godkjent og registrert med mer-effekten. Noe som vel er det mest sannsynlige. Slik blir det jo på en måte litt feil å kreve avgift. Og slik blir i stedet bota beregnet opp mot avgifta som en "kompensasjon" for dette.

 

Jeg veit ikke, så bare synsing fra min side. Men at dette uansett blir kostbart er sikkert...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

kan du ikke bare ringe å spørre hva som vil skje da?

 

dem kan ikke fakturere hk avgift om bilen ikke blir godkjendt, da må det være en bot utstett av politiet. for det du da har gjort er å bryte loven for endring av kjøretøy og skal straffes der etter. og det er ikke tollvesenet sin jobb. Skulle dem mene noe annet er en god advokat å foretrekke, vinner man ikke den saken er det justis mord eller hva det heter så fint.

 

Enig..!

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Syns det er rart at dei i det heile tatt kan ta bilen.

Om det hadde vert ei ulykke inne i bildet hadde eg skjønt det.

Eg trur ikkje det blir meir enn at dei tar skilta, gir bot for trim.

 

Kunne du fortalt kva som skjedde når dei stoppa deg?

Link to comment
Share on other sites

Ser at det nevnes diverse skjulte innretninger her som senker turbotrykket. Litt naivt å tro at dette ikke er noe som Politi/tollvesen er klar over at finnes. Er vel blant annet derfor bilen er beslaglagt, fordi den skal undersøkes for eventuelle innretninger som påvirker effekten, før den bremsetestes.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det nevnes diverse skjulte innretninger her som senker turbotrykket. Litt naivt å tro at dette ikke er noe som Politi/tollvesen er klar over at finnes. Er vel blant annet derfor bilen er beslaglagt, fordi den skal undersøkes for eventuelle innretninger som påvirker effekten, før den bremsetestes.

 

Poenget med dette er jo at de ikke klarer å bevise at bilen har vært kjørt med annen effekt enn orginal.

Drit i hva de klarer å finne ut av i forholdt til hva som er montert av utstyr/trim. Så lenge de ikke klarer å måle større effekt enn hva som er innenfor de 15% så har de ingen sak og føre! :D

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Som den Supra'en som blei bremsa på ein artikkel ang trim av bil.

"Denne bilen har faktisk mindre effekt enn den er godkjent for" eller noke sånt det stod :P

Link to comment
Share on other sites

noen gang tenkt på hva de ville sagt hvis du hadde kommet med en bil, og betalt, la oss si. en stock skyline. Du betaler avgifter for 280 hk, men hvis du da "trimmer ned" til 100hk. Er ikke snakk om at du får tilbake pengene pr HK du har nedtrimma bilen ... det vil de aldri gjøre ! heia norge.....

Link to comment
Share on other sites

Som den Supra'en som blei bremsa på ein artikkel ang trim av bil.

"Denne bilen har faktisk mindre effekt enn den er godkjent for" eller noke sånt det stod :P

 

 

det var her i tr,heim, når de prøvekjørte benken på trafikk stasjon for første gang.. orginal suge supra med masse plastikk..

 

jeg tror jeg hadde stikki neppå stasjon og forlangt bilen til bake med en gang, eller så får de hoste opp en leiebil på deres regning, du er jo tross alt avhengig av bilen i jobb, og har du ikke bil innen uka så har du ikke jobb lengre.. bare for og markere deg litt, og det er heeeeelt sikkert noe regler om at de må ha sjekka bilen innen så å så lang tid, slik som d er ved førerkort tap, har di ikke en sak på deg innen 3 uker, kan du bare hente lappen.

 

 

det har jo aldrig tidligere vært ulovlig og hatt annen motorstyring/flere motoroppsett på bilen/motor, at de da skall fikle for og få mest mulig effekt blir feil, kan jo bare nappe slangen av WG..

og alle svart skilt bilene, klassifiserte motorsport biler med skilt osv..

jesus escorten er jo godkjent med flere oppsett, og hvilket program som står på når bilen startes etter stopp, spiller vell ingen rolle, så lenge den blir kjørt med vei oppsette på ofentlig vei..

 

 

og hvem har godkjent benken til trafikkstasjonene? de må da sikker kalibreres/sertifiseres til slikt bruk, og ikke nokk med det, personell må vell også sertifiseres for og kunne utføre en slik jobb? med mindre du har gitt tilatelse til det da? det må da også gå ann og forlange bremsing på annen plass, ved missnøye på trafikkstasjonens resultat..

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

napper man ut slangen til wastegate vil den jo lade meir.

Dei kan vel ikkje røre noke på bilen etter dei har tatt den inn.

Da ka dei jo ta ein org bil med turbo og nappe vekk slangen til wg og "bilen er trimmet"

Link to comment
Share on other sites

Poenget med dette er jo at de ikke klarer å bevise at bilen har vært kjørt med annen effekt enn orginal.

Drit i hva de klarer å finne ut av i forholdt til hva som er montert av utstyr/trim. Så lenge de ikke klarer å måle større effekt enn hva som er innenfor de 15% så har de ingen sak og føre! :D

 

Er det lovlig med justerbart turbotrykk da, som øker effekten fra de originale hk som en bil er godkjent med, til si 300 hk?

 

Slik trenger de vel ikke bevise noen ting. De finner bare en eventuell turbotrykk justering og måler effekten med denne justert til "max". Og finner da ut hvor høy effekt det ved hjelp av en enkel justering faktisk er i motoren, og som den nødvendigvis har blitt kjørt med. Er vel nettopp derfor man monterer justerbart trykk? Slikt noe er vel bevis nok i seg selv skulle en tro.

 

Blir vel omtrent det samme som å bli tatt med en radarvarsler i bilen, og si til politiet at,- "nei, jeg bruker den ikke til å unngå å bli tatt i radar"..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

det er jo ikke tillatt å forandre dyser, bensintrykk osv ifølge vegtrafikk loven §25-2

og utfra pkt 2 så er det vel heller ikke tillatt med datasprut da dette kan øke utslippet.

chip kan til nød monteres da dette ikke normalt sett kan justeres enkelt og dette kan ha gjennomgått en syklustest som viser til forurensing.

 

 

§ 25-2. Avgasser - generelle krav til bil

 

1. Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering mv. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer.

 

2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

går flere biler her i trøndelag som er godkjent med motorstyring og flere oppsett..

 

dysene er uorginale, siden de orginale er død, etter 20+ år i bruk, samme gjelder bensintrykks regulatoren.. er jo ikke ulovlig og bruke uorginal deler, og CO måles jo ved enhver EU kontroll..

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

går flere biler her i trøndelag som er godkjent med motorstyring og flere oppsett..

 

dysene er uorginale, siden de orginale er død, etter 20+ år i bruk, samme gjelder bensintrykks regulatoren.. er jo ikke ulovlig og bruke uorginal deler, og CO måles jo ved enhver EU kontroll..

 

Hvis en bil er GODKJENT med si inntil 350 hk, og ingen av de forskjellige mappene eller max mulig justerbart trykk overgår denne effekten, så er det vel klart at både det ene og andre går å få godkjent.

Selvfølgelig er det også lov å bytte dyser, trykkregulator, o.l. så lenge co utslippet ikke blir høyere enn hva som godtas. Er jo det som er hele poenget da...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det også lov å bytte dyser, trykkregulator, o.l. så lenge co utslippet ikke blir høyere enn hva som godtas. Er jo det som er hele poenget da...

Det er direte feil.

Du bør nok sjekke kjøretøyforskriften før du poster påstander som dette.

Det er spesifikt forbud mot å skifte dyser! Det er en av grunnene til at man ikke kan kjøre E85 på vanlige biler i land som må forholde seg til EU regler. Den nødvendige ombyggingen er ULOVLIG. Jeg har det skriftlige avslaget med begrunnelse, fra vegdirektoratet.

Hvis man blir stoppet med en Cosworth med grønndyser så kan bilen avskiltes på stedet, bli fremstilt for kontroll og eieren bøtlagt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det er jo ikke tillatt å forandre dyser, bensintrykk osv ifølge vegtrafikk loven §25-2

og utfra pkt 2 så er det vel heller ikke tillatt med datasprut da dette kan øke utslippet.

chip kan til nød monteres da dette ikke normalt sett kan justeres enkelt og dette kan ha gjennomgått en syklustest som viser til forurensing.

 

 

§ 25-2. Avgasser - generelle krav til bil

 

1. Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering mv. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer.

 

2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.

Vil sette fokus på det i kursiv. Legg merke til utformingen av setningen gjør at det omfatter både mengde og konsentrasjon. Mer effekt øker mengden og mer dreiemoment øker konsentrasjonen. Begge deler er forbudt.

Man kan unngå dette med å bygge om til propan, men også dette er ulovlig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det lovlig med justerbart turbotrykk da, som øker effekten fra de originale hk som en bil er godkjent med, til si 300 hk?

 

Slik trenger de vel ikke bevise noen ting. De finner bare en eventuell turbotrykk justering og måler effekten med denne justert til "max". Og finner da ut hvor høy effekt det ved hjelp av en enkel justering faktisk er i motoren, og som den nødvendigvis har blitt kjørt med. Er vel nettopp derfor man monterer justerbart trykk? Slikt noe er vel bevis nok i seg selv skulle en tro.

 

Blir vel omtrent det samme som å bli tatt med en radarvarsler i bilen, og si til politiet at,- "nei, jeg bruker den ikke til å unngå å bli tatt i radar"..

 

Er ikke alle som monterer boostcontroller for og øke ladetrykket, noen monterer det for og få tidligere og mer stabilt ladetrykk. For med boostcontroller vil ikke wastegate starte åpning før "oppgitt" ladetrykk er oppnåd. Derfor vil jeg si at det er langt ifra noen selvfølge at denne brukes for og kunne tømme turboen!

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Men er det ikkje lov å bygge om bilen så den går på gass då?

Er jo mange større bensin Amerikanere som er ombygd til å på gass...

Edited by kenneth birkeland
Link to comment
Share on other sites

Men er det ikkje lov å bygge om bilen så den går på gass då?

Er jo mange større bensin Amerikanere som er ombygd til å på gass...

 

Det er lov, men skal visst bli litt endringer der også nå hørte jeg. Det blir vell ikke det samme som å trimme akkurat

Link to comment
Share on other sites

Det er direte feil.

Du bør nok sjekke kjøretøyforskriften før du poster påstander som dette.

Det er spesifikt forbud mot å skifte dyser! Det er en av grunnene til at man ikke kan kjøre E85 på vanlige biler i land som må forholde seg til EU regler. Den nødvendige ombyggingen er ULOVLIG. Jeg har det skriftlige avslaget med begrunnelse, fra vegdirektoratet.

Hvis man blir stoppet med en Cosworth med grønndyser så kan bilen avskiltes på stedet, bli fremstilt for kontroll og eieren bøtlagt.

 

Tenkte først og fremst på bytte av dyser, o.l av nødvendige årsaker. Altså tilsvarende originalt. Må vel være lov å holde bilen sin i kjørbar stand.. :rolleyes:

 

Ellers er jeg klar over at en konvertering av motoren til E85 faktisk er ulovlig, fordi den ikke blir typegodkjent. Men det finnes eksempler på at noen har fått dette godkjent her i landet. I Sverige er forresten slike konverteringer big business, og fullt lovlig.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...