Jump to content

Rust in peace


Recommended Posts

Guest Outbreak

Hmmm. Jeg kommer til å nekte de å slipe ned og pusse. Da kan de jo holde på til garantien er ute og jeg må betale ny dør selv.

Link to comment
Share on other sites

forhåpentligvis har du ikke samme bilen da.. hehe... neida..

Men enig med deg der. var det jeg sa til han på forden også. hvorfor bytter dere ikke bare alle tingene som har de problemene, det er jo samme fugen på alle sammen.

Nei vi tar det evnt bare når det kommer svarte karen da....

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Huff.

Jeg fant fram denne gamle tråden angående garantijobber på rustskader.

 

Min Mondeo 2002-modell er hardt angrepet av rust, og den har vært prøvd omlakkert for 2 år siden.

Kontaktet Kverneland Bil i Trondheim som sier at skal dette gjøres noe med på garanti må serviceheftet være eksemplarisk, inkludert stempel for karroseri/lakk-kontroll. Serviceheftet har egne sider hvor verksted skal stemple en gang i året.

Bilen har vært til Ford-verksted (de første år på Gaden og Larsen i Trondheim som i dag heter Kverneland Bil) hvert år på service og fått stempel, men IKKE eget stempel for karroseri/lakk!!! Disse sidene er fullstendig tomme. Nå føler jeg at jeg sliter litt, men det må da være en systemsvikt hos Ford som gjør at de ikke har gjort dette? Ikke et eneste stempel fra den var ny. Fantastisk at de krever dette stempelet når de ikke engang i garantiperioden stempler boka riktig..

 

Noen som har litt "juridisk hjelp" her?

 

mvh

Torgeir

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk byttet to dører på min Focus uten at de stillte spørsmål om service, stempling eller noe slikt.

Dersom stemplingen ikke er utført vil vel det si at servicen ikke er fulgt, og at en ikke har fått det en betalte for på service.

Ville hørt med Ford hva de har å si om saken, og om de har en forklaring på hvorfor de ikke har gjort jobben sin.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest type2

Jeg har nå fått avslag på utbedringer fra ford motor norge pga, mangelfull oppfølging på service og huller i servicelogg. Dette står står ikke helt i stil med hva Adm. direktør i Ford Motor Norge as sier så sent om i mai i år: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=33985 sjekk denne linken for hele reportasjen, eller les,

 

Sitat"" FORD: Alle reklamasjoner gratis for kunden

 

Ford skjuler ikke at det har vært problem mest rustangrep på serier av Ford Focus og Mondeo levert kunder i perioden 2002 til 2005. Men adm diektør Thormod Skofsrud sier at alle skader på bilene er blitt reparert gratis for kunden.

 

- Har det vært tegn til rust har vi skiftet deler og reparert helt gratis for kunden, sier Skofsrud. Kunden har også fått gratis lånebil i den tiden vi har reparert bilen. Vi mener derfor at vi har løst disse problemene på en forbildelig måte. Straks vi oppdaget at rust var et problem bestemt vi at vi skulle dekke alle skader – og det gjør vi enda, sier Skofsrud.

 

Hva som er situasjonen i Sverige er ikke Ford Motor Norge kjent med – men de mener at norske Ford-kunder ikke har noen grunn til å klage."" sitat slutt

 

Herved begynner mitt korstog mot FORD MOTOR NORGE AS og er jeg kverrulant? meget mulig det men jeg har altså en 8 års gammel bil som kun har gått 140.000 km og har 3 dører full av rust og det finner jeg meg ikke i, rett og slett!!! Har tatt kontakt kontakt både med NAF, Forbrukerrådet samt rikspresse, så for vi se.

 

Og jeg har allerede fått en nabo til og ikke kjøpe en ny Ford Focus, og jeg har mange naboer og venner jeg kan påvirke slik at jeg på min måte kan si : Takk for sist!

 

Hvis flere ønsker, kan vi sammen skape nok press slik Ford tar ansvar!!

 

Mvh,

Petter

Moss

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har allerede fått en nabo til og ikke kjøpe en ny Ford Focus, og jeg har mange naboer og venner jeg kan påvirke slik at jeg på min måte kan si : Takk for sist!

 

Mvh,

Petter

Moss

 

Hva i all verden føler du at du oppnår med det?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest type2

Hvordan da? Her er det ikke snakk om selve bilen men om prinsipper om hvordan en leverandør frasier seg et, i mine øyne, soleklart garantiansvar.

 

Hadde du selv anbefalt din nabo å velge en leverandør DU ikke syntes var seriøs???

 

Petter

Moss

Link to comment
Share on other sites

Hvordan da? Her er det ikke snakk om selve bilen men om prinsipper om hvordan en leverandør frasier seg et, i mine øyne, soleklart garantiansvar.

 

Hadde du selv anbefalt din nabo å velge en leverandør DU ikke syntes var seriøs???

 

Petter

Moss

jeg hadde heller bedt han passe på at verkstedet gjorde jobben sin under service. på jobben hos oss fikk vi beskjed av importøren at vis vi glemte å fylle ut dette måtte bedriften koste på rust rep.

Link to comment
Share on other sites

Guest type2

Her er det ikke verkstedet jeg er sur på bare så det er sagt.

 

Hele poenget her er det jeg har sitert i fra bilnorge der adm. direktør Skofsrud sier de tar ansvar for feil som bilen er levert med fra den var ny!

 

Jeg oppfordrer alle til å lese artikelen slik at dere forstår hvorfor man blir så forbannet provosert når Fords øverste leder sier en ting til pressen den 12/5 2009, samtidig som kunder for avslag på det jeg mener er en soleklar garantisak. Minner om at Mercedes hadde samme problem med sine biler i samme tidsrom og etter stekt press fra kunder og NAF `s juridiske avdeling la seg flate og dekket og dekker alle rustskader i forbindelse med såkalt "Falserust"

 

Og ja, etter jeg leste denne artikelen ringte jeg og snakket med adm. direktør Skofsrud i Ford Motor Norge as som lovet å se på saken hvor på jeg fikk en telfon fra Ford kundeservice at de opprettholdt avslaget på garantisak

 

Petter

Moss

Edited by type2
Link to comment
Share on other sites

Synes du skal fortsette denne saken, det virker her som at Ford prøver å vri seg unna ansvaret sitt.

Å dekke seg bak at Fordverkstedet ikke har fulgt opp rustsjekken er for dårlig.

Samtidig så ser jeg ikke hensikten med å fraråde folk å kjøpe Ford. Du må isåfall sende over en liste med navn over folk du har fått fra å kjøpe Ford for at det skal ha noen hensikt, og det blir kanskje litt voldsomt og infantilt?

Men for all del, trekk med deg NAF, forbrukerrådet osv. og kjør sak på dette. Viktig at forbrukene ikke sitter igjen med sorteper når selskapene ikke følger sine egne retningslinjer.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest type2

Gess: Voldsomt og infantilt? helt sikkert, men jeg er så voldsomt provosert. Når du har en adm.dir. som for tre uker siden kommer med fagre løfter om at Ford Motor Norge as tar ansvar for sine produksjonsfeil og dekker alle skader!!

 

Etter at jeg begynte å rote litt i dette har jeg hørt ganske mange forskjellige historier om hvordan FMN trenerer kunders håp om å få utbedret feil på sine biler, her er ett eksempel:

 

Fikk innvilget utbedringer, men ventet mer enn 8 uker før bilen kom på verksted. Kunden fikk da beskjed om at det måtte søkes

på nytt, noe kunde da også gjorde og fikk da avslag! Logisk???

 

Etter mange års fravær som fordkunde, så må jeg kunne si at jeg er veldig veldig skuffet. Uten å ha full oversikt så hadde jeg på åtti og nittitallet sikkert ti forder, Sierraer og Escorter, de fleste nye eller kun ett par år gamle og må vel kunne si at det har vært de beste biler jeg har hatt og verkstedet, den gang Moss Bil, var fantastiske på alle måter.

 

Legger med en link til et engelsk mondeoforum, masse fint om mondeo: http://www.fordmondeo.org/forum/showtopic....id/777309/tp/1/

 

Mvh,

Petter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Noen som har klaget noe mer til Ford om rust i det siste?

Jeg har en sak gående enda uten godt resultat..

På min 02 Mondeo ble det for to og halvt år siden byttet dører og bakluke. Tidlig i vår oppdaget jeg at lakken hadde begynt å flakke av ytterst til høyre under handtaket på bakluka, ser også ut som det flakker helt ytterst under selve håndtaket. Jeg dro da til Fordverkstedet og klaget. Han jeg traff der var ute og kikket på det og skrapte litt på det med neglen."Her er det lakken som løsner, dette skal vi ta på nytt", sa fagmannen. Måtte bare vente til over påske og de fikk ledig lånebil. Jeg hørte ikke noe fra verkstedet igjen, så 2-3 uker etter påske tok jeg kontakt på ny. Da ble jeg lovt at det skulle ordnes i løpet av 1-2 uker, men ingenting skjedde. Jeg drøyde da til like før sommerferien og dro ned til Ford igjen. Da var han jeg hadde snakket med blitt sykemeldt, og den tidligere karosserisjefen hadde overtatt. Da var det plutselig ikke så greit lenger, han mente det var "ytre påvirkninger" som hadde gjort at lakken løsnet og tok bilder som han skulle sende til Ford Norge for å få godkjent omlakkering.( Eneste "ytre påvirkning" som har vært der lakken er borte, er neglene til han første som kikket på det og innvilget omlakkering). Ford Norge avslo jo selvsagt omlakkering, og slik står saken nå, vet ikke helt hva jeg skl gjøre videre med saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kansje ikke helt uenig med type2 sine tiltak ovenfor naboer og bekjente som han har beskrevet litt lengre opp her.

Det å kjøpe ny bil i dag handler ikke bare om selve bilen lengre, da alle stort sett er like, med små variasjoner. Det som etterhvert har begynt å spille en stor rolle ved valg av bilmerke er bla garantibetingelser, kundeservice/oppfølging og selve bilens/merkets utstråling. Og når det kommer til kundetilfredshet og kundeservice så scorer vel ikke ford veldig høyt akkurat. Når en hører og leser om slike saker som disse som blir tatt opp i denne tråden helt tilbake fra 2005.. Da blir det vanskelig å anbefale folk å kjøpe seg en ny ford. Hva skjer ved evt et dieselpumpe eller turbohavari? Har også ford begynt å benytte seg av denne fantastiske løsningen med dobbeltmasse svinghjul? Dem holder jo ikke mange mnd/årene på andre merker. Er det like vanskelig å få dekket slike ting også? Jeg har ikke tenkt å prøve å finne ut det selv!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei og hå!!

 

For noen mnd siden stolte jeg på en bilselger(privat) og kjøpte min mondeo, fikk beskjed om at alle servicene var fulgt. Derfor tok jeg alt dette med rust som en selfølge, at det ble ordnet.

 

Da jeg kontaktet firmaet som hadde stemplet servicene, viste det seg at den kun hadde byttet olje og filter, de siste 100 000km.

 

Dermed står jeg med en mondeo med 4 rustete dører, og må betale alt selv.

 

Etter at jeg byttet railsene mine, kom det neste skjokket, fullt av rust under den ene festet.

 

Jeg mente jo selvfølgelig at viss ford hadde skjekket bilen for rust, ville de jo aldri skru av railsen, og se der..

Men overhodet ikke noe gehør fra ford....

 

HJELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Ford antydet en billig pris til meg for å fikse taket til ca 7-8000 kr... Hurra!!!

 

Mitt eneste alternativ for å ordne rusta for min del, er å få den til Polen..

Esten

Link to comment
Share on other sites

Dæven, e du villig!!!!

 

 

Samme problem med min Mondeo, mangler et oljeskift og dermed niks dekning fra Ford.

Bilen hadde sikkert rustet midre om det oljeskiftet var blitt gjort på Fordverksted...

Dørene ble i fjor skiftet med samme mangel i servicehefte, nå er det kommet noe innenfra på en hjulbue, men niks, dette dekker de ikke, ikke engang en andel av kostnadene.

 

FRUSTRERT.

Link to comment
Share on other sites

Huff og HUFF FORD!

Jeg driver enda og krangler med Ford om dører, men lite gehør. Ufattelig dårlig reklame for en bil som egentlig er ganske bra i mine øyne.

I forrige uke ble jeg lei av å vente, så jeg tok en razzia med rustfjerning, Corroless og lakkering på skjermer og kanaler. Tar de j*** dørene nå også.

Når jeg nå driver og pusser rusta på dørene så ser en svært tydelig at det er ikke steinsprut som er problemet, men det elendige falsen mellom ytterplata og innerplata. ALLE dørene har samme tegnene. Huff altså. Blir dårlig i magen.

Skal krangle videre bare for å krangle, men har egentlig gitt opp.

No more Ford når de viser sånn service.

Link to comment
Share on other sites

Ford gjer garanti på dette så lenge bilen har vore på årleg service hos ein Ford forhandler, og det er blitt tatt karosseri kontroll på bilen. Eg jobber sjølv på Ford Verkstad og er ofte borti dette med rust i dører, panser og bakluker, når eg tar karosseri kontroll. Ford legger opp til at det skal lønna seg å holde seg på merkeverkstad

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den lakk kontrollen, er det noe en skal gi beskjed om når en bestiller service eller følger det med av seg selv?

Min bil har bare vert hos Ford, men i fjor så sjekket de ikke lakken, noe jeg først la merke til når jeg sjekket servicehefte en dag jeg satt og kjedet meg i bilen.

Nå ville ikke min gått gjennom en sånn sjekk uansett grunnet en god del steinsprutskader og et par handlevognsbulker, men det er nå prinsippet, at de ikke opplyser om at dette er utenom eller bare utfører kontrollen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Den lakk kontrollen, er det noe en skal gi beskjed om når en bestiller service eller følger det med av seg selv?

Min bil har bare vert hos Ford, men i fjor så sjekket de ikke lakken, noe jeg først la merke til når jeg sjekket servicehefte en dag jeg satt og kjedet meg i bilen.

Nå ville ikke min gått gjennom en sånn sjekk uansett grunnet en god del steinsprutskader og et par handlevognsbulker, men det er nå prinsippet, at de ikke opplyser om at dette er utenom eller bare utfører kontrollen.

 

Me pleier å ta den ilag med servicen, tar det ilag med oppsmøring av dører, då sjekker med over karroseri og dører, panser og bakluke. Me ser det om det er steinsprut eller om det er rust som har kommet frå rust innsida. Eg veit ikkje kva rutinar verkstaden du går til har, da må du nesten høyra med dei om den er ikludert eller ikkje i ein service

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...