Jump to content

overhalling av dieselvarmer?


Guest Julle

Recommended Posts

Jeg brukte omigjen den ene grønne pakningen jeg fant, den er på flammesensoren.

Det er nok en fordel å bytte alt når en er i gang, men så altfor mye pakninger fant jeg egentlig ikke.

Nå skal det sies at jobben nok kunne vert mye enklere med litt mer kunnskap om disse varmerne.

Hvis du ser bilen forfra vil du mulignes kunne komme til dekselet (1) som er over temperatursensorene, dette sitter med fire torx skruer. Tempsensorene må løsnes(12 )(13).

På enden av varmeren, jeg tror det er mot passasjersiden er det et metall lokk som er festet med fire skruer(3), dette må av.

Kontakten som ligger over varmeren må av også(16) , sitter litt fast kan du si.

Et metalldeksel formet som en U må fjernes(22).

Så begynner morroa. Pluggen(6) må skrues ut, problemet er at denne er fast i ledningsnettet :-) og er ikke festet med mutter som på bildet.

Flammesensoren (7) skrues også ut, samme greiene der. Jeg fikk litt snurr på ledningene kan du si.

Del (4) kan løsnes med fire skruer og fjernes. Dieseltilførselen bør da demonteres, noe som medfører en del søl.

 

Om alt dette kan la seg gjøre mens den er montert på bilen er jeg ikke sikker på men det er kanskje verdt et forsøk. Det ble iallefall mye søl med all kjølevæsken som rant ut for min del :-(

Få bilen godt opp iallefall, jeg hadde ikke spesiellt god plass under hos meg, dekket knappe 5cm over bakken.

Jeg hadde også problem med at to av boltene som er festet i karosseribunnen roterte, måtte da opp med gulvteppet på sjåførsiden og bare det var jo jobb nok i seg selv.

  • Like 1

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

På vei hjem fra jobb i dag var varmeren tilbake til sin vante dvale. Ikke et tikk, ikke et startforsøk selv om motoren var kald og det var -2 ute. Den sakket av og blåste seg "ren" når jeg parkerte utenfor på jobb, så den har ikke hatt noen brutte startforsøk som skulle få den til å gå i stå. Kan det være hjernen som er på tulltur eller at tempsensorene ikke er helt i lodd?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

På vei hjem fra jobb i dag var varmeren tilbake til sin vante dvale. Ikke et tikk, ikke et startforsøk

 

Jajaja.....

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Silen bør fjernes.

 

Og viss man ikke bytter glødeplugg, så er man like langt ja :)

 

Tja, i dag igjen så funket den som bare juling, bedre varme enn noen gang, den går stillere, tikker mindre intenst og ryker langt mindre enn tidligere. Fungerte både til og fra jobb og det er jo ikke å forakte.

Det store problemet har nok ikke vert glødepluggen men rett og slett at den ikke forsøker å starte i det hele tatt.

Glødeplugg ble forresten byttet for to år siden hos Ford, men de varer vel ikke evig. Resten av pakningene så greie ut, men en overhaling til sommeren når bilen ikke er full av is kan nok være en tanke.

  • Like 1

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Vel, på tirsdagen tok jeg motet til meg etter jobb og bestemte meg for å se på denne varmeren min jeg også.

 

Her sitter den oppe under bilen.

 

DSC00843.jpg

 

Bare for å si det med en gang, det værste med hele varmer shitet var å få den av og ikke minst på igjen. Sitter 4 muttere som holder den fast, og de to fremste har blitt plassert ganske så trangt. Men funka helt fint å få skrudd de av med 13mm leddnøkkel.

Når jeg hadde fått den av var det å plukke varmeren i biter.

 

Noe som er kjekt å ha for å slippe veldig mye frostvæske søl og måtte fylle ny væske samt lufte, er disse 2 gule klemmene her. Den ene kan dere skimte over eksosen.

 

 

DSC00844.jpg

 

For øvrig pælma jeg de fjærslange klemmene som Ford har orginalt på sine biler. De er et helvete og få av noen ganger så de ble byttet ut med vanlige slangeklemmer.

 

 

DSC00845.jpg

 

 

Så var varmeren på bordet og selve demonteringa kunne begynne.

 

 

 

DSC00846.jpg

 

Fått løsnet varmeren fra brakketen sin

 

 

 

 

 

DSC00847.jpg

 

 

Her har jeg fjernet styrenheten til varmeren og det vi ser på nå er bakenden på vifta.

 

DSC00848.jpg

 

 

Her er er vifta sett ovenifra.

 

 

 

DSC00849.jpg

 

 

Her fjerner jeg brennkammeret i fra varmerhuset. Det er her jeg mener feilen ligger på min varmer. Erfaringsmessig fra jobben min vet jeg at disse kammerene tetter seg med sot og koks og det hadde den også gjort på denne varmeren. Desverre fikk jeg ikke tatt noe nærbilde pga dårlig mobil kamera, men åp neste bildet kan dere se hvor svart det er i det lille hullet hvor glødepluggen skal sitte. Det var gjengrodd med hard møkk. Det samme kunne ses inne i kammeret.

 

DSC00854.jpg

 

 

Også i rillene i varmer huset var det masse hard møkk.

Her brukte jeg stålbørste og fikk vekk det værste.

 

 

DSC00850.jpg

 

 

 

 

 

Så er det en ting jeg virkelig lurer på, og det er hvordan Ford verkstedet kan rense og vaske brennkammeret. På Scania bytter vi alltid brennkammeret fordi det er umulig å komme til å få rengjort. Men siden jeg mangler nytt brennkammer og glødeplugg og resten av shitet (fattig om dagen) bestemte jeg meg for å legge kammeret i et bad med bremse sprit.

Vasket det og lot det ligge en halvtimes tid for å løsne dritten som hadde satt seg.

 

Etterpå, for å være sikker på at all spriten skulle bli borte, tente jeg like gjerne på kammeret og lot det stå å brenne seg rent. Legg merke til den gule flammen, det kommer av uren forbrenning, noe som vil si at det er mye møkk der. Sprit i seg selv ville brent med en lite synilg blå flamme.

 

 

DSC00855.jpg

Så var det bare å riste ut løs møkk, montere sammen og kjøre hjem. Hele operasjonen tok 3 timer og da tok jeg meg god tid med vasking og rensing.

 

Men noe har jeg nok gjort galt, for nå vil ikke varmeren engang prøve å starte.

Må ta en sjekk og se om jeg har satt i mulitpluggene ordentlig. Håper det er noe jeg får fikset uten å ta ned varmeren igjen, får skal den ned en gang til, ja da kjøper jeg nye deler i samme slengen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å ta opp en slik varmer uten å bytte glødeplugg er bortkastet jobb. Og Freshj, jeg ville vurdert å bytte den eksospotta hvis den er like "insauset" som det ser ut på bildene

 

Flott jobb med dokumentasjon Freshj!

 

Hvilken eksospotte mener du focusst?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke diesel som glinser der, du blir lurt av lyset underfra. Eksosrøret var helt tørt det.

Men kan nok hende jeg må bytte glødepluggen ja, men uansett... jeg tror ikke at DET er grunnen til at den ike starter nå. Skal si ifra når jeg finner der ut ^_^

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke diesel som glinser der, du blir lurt av lyset underfra. Eksosrøret var helt tørt det.

Men kan nok hende jeg må bytte glødepluggen ja, men uansett... jeg tror ikke at DET er grunnen til at den ike starter nå. Skal si ifra når jeg finner der ut ^_^

 

Hvilke årsmodell er bilen din?

Link to comment
Share on other sites

kjekt med denne bildefremstillingen. Jeg brukte som nevnt en hel kveld på dette, og det ble masse søl og drit, men å si at å ikke bytte glødepluggen er bortkastet mener jeg er tull. Min har fungert mye bedre etter "overhaling" uten pluggbytte og det var nok heller flammesensoren som var problemet. En grei rensing var nok til at den har fungert hver dag denne uken, den varmer også opp maskineriet kjappere enn før og ikke minst så hender det at den slår seg av når bilen har oppnådd driftstemp. Det skjedde heller skjeldent før.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Er iallfall fint at din fungerer bedre. Min har virkelig ikke lyst til å starte nå he he. Sjekka litt idag, bare for å være sikker på at multipluggene satt som de skulle. Noe de gjorde. Prøvde å tvangskjøre shiten ved å jumpe en ledning mellom temp sensor kontakten. Allikevel ville den ikke funke.

Såh... jeg må nok kjøpe et slik overhalingssett ja.

Link to comment
Share on other sites

Er iallfall fint at din fungerer bedre. Min har virkelig ikke lyst til å starte nå he he. Sjekka litt idag, bare for å være sikker på at multipluggene satt som de skulle. Noe de gjorde. Prøvde å tvangskjøre shiten ved å jumpe en ledning mellom temp sensor kontakten. Allikevel ville den ikke funke.

Såh... jeg må nok kjøpe et slik overhalingssett ja.

 

Hvordan kan man avgjøre om anlegget må ned for rensing? Hvilke tegn ser man etter og hvor ille må det være for at det skal være verdt å gjøre noe med det? Hva er sjansen for å ødelegge noe?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Mulig du mener det er bortkastet, men jeg har overhalt ca 10 stk siste to uker, og jeg er ikke enig. Selvfølgelig kan det fungere, men hvor lenge? Når varmeren har dratt i seg masse diesel og er igjenngrodd så er heller ikke glødepluggen like god. Det er tross alt den som skal tenne hele greia

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Mulig du mener det er bortkastet, men jeg har overhalt ca 10 stk siste to uker, og jeg er ikke enig. Selvfølgelig kan det fungere, men hvor lenge? Når varmeren har dratt i seg masse diesel og er igjenngrodd så er heller ikke glødepluggen like god. Det er tross alt den som skal tenne hele greia

 

Så det er ikke noe poeng i å kun skifte glødepluggen da? (eller må en opp med alt allikevel for å nå den?)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Man må jo opp med alt for å skifte glødepluggen. Men det blir ikke bra i lengden om man har ny glødeplugg og møkkete brennkammer. Da blir det dårlig forbrenning selv med ny glødeplugg.

Du sier du har overhalt 10 stk de siste to uker focusst, hvordan rengjør du kammeret? Eller gjør du ikke det?

 

 

Denne silen det var snakk om noen poster tilbake, er det den brennkammeret blir tredd ned i?

Link to comment
Share on other sites

Man må jo opp med alt for å skifte glødepluggen. Men det blir ikke bra i lengden om man har ny glødeplugg og møkkete brennkammer. Da blir det dårlig forbrenning selv med ny glødeplugg.

Du sier du har overhalt 10 stk de siste to uker focusst, hvordan rengjør du kammeret? Eller gjør du ikke det?

 

 

Denne silen det var snakk om noen poster tilbake, er det den brennkammeret blir tredd ned i?

 

 

Sila sitter i samme hull som glødepluggen!

 

 

sil.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du sier du har overhalt 10 stk de siste to uker focusst, hvordan rengjør du kammeret? Eller gjør du ikke det?

Kommer litt an på hvor ille det er og lagerbeholdning av nye. Men en dusj med forgasserrens (One Shot) og så tenne på gjør som regel susen. Brenner gjerne i 20-30 min hvis det er ille. Så en nøye renblåsing med trykkluft og rengjøring av pakningsflatene

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skulle frem til var at i mitt tilfelle så fungerte pluggen helt greit viste det seg, mens kammeret, flammesensoren og disse små hullene var rimelig tilgrodd. Plugg og sil ble byttet hos Ford i 2008. At e bytter alt ved en overhaling på verksted er jo en selvfølge, men for en hobbymekaniker så mener jeg at en rensing an fungere greit, men det er sant som du skriver at en ikke vet hvor lenge det vil vare. Sålenge jeg slipper å ligge under bilen i vinter skal jeg være fornøyd.

Det at den ikke starter etter fixing kan det vel være flere grunner til, men hvis den ikke engang forsøker, så har jeg vankelig for å tro at det er pluggen sin feil, men heller t det er noe inne i den innebygde ECUen eller at tempsensorene ikke er helt med.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skulle frem til var at i mitt tilfelle så fungerte pluggen helt greit viste det seg, mens kammeret, flammesensoren og disse små hullene var rimelig tilgrodd. Plugg og sil ble byttet hos Ford i 2008. At e bytter alt ved en overhaling på verksted er jo en selvfølge, men for en hobbymekaniker så mener jeg at en rensing an fungere greit, men det er sant som du skriver at en ikke vet hvor lenge det vil vare. Sålenge jeg slipper å ligge under bilen i vinter skal jeg være fornøyd.

Det at den ikke starter etter fixing kan det vel være flere grunner til, men hvis den ikke engang forsøker, så har jeg vankelig for å tro at det er pluggen sin feil, men heller t det er noe inne i den innebygde ECUen eller at tempsensorene ikke er helt med.

 

- Går dieselpumpa til varmeren -" tikk tikk tikk" ?

- "jumper" du tempføleren når du prøver?

- har du sjekket feilkoder? (overoppheting, glødeplugg, eller at den er låst pga for mange startforsøk)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...