Jump to content

overhalling av dieselvarmer?


Guest Julle

Recommended Posts

Ja går som regel bra det.. har overhalet flere sånne på jobben. Sitter samme breneren i volvo c30-s40-v50. Du må bare finne ut av hva som filer den først.. ;)

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Ford byttet dyser og noe greier på min fordi den røk så forferdelig, ikke det at det hjalp noe der og da, men nå to år etterpå funker den straks bedre. Mindre røyk, men fremdeles mye lukt av eksosen.

Regner med du kan få kjøpt reparasjonskit med dyser , kanskje filter og annet som trengs for å overhale.

 

noen som vet om det er spesielle serviceintervaller på disse brennerne?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Ford byttet dyser og noe greier på min fordi den røk så forferdelig, ikke det at det hjalp noe der og da, men nå to år etterpå funker den straks bedre. Mindre røyk, men fremdeles mye lukt av eksosen.

Regner med du kan få kjøpt reparasjonskit med dyser , kanskje filter og annet som trengs for å overhale.

 

noen som vet om det er spesielle serviceintervaller på disse brennerne?

 

Det er ikke noe interval på de, men du får et komplett service sett til de

Link to comment
Share on other sites

Ja, på Mondeo mk3 er det veldig greit å komme til varmeren.

Kan jobbe med den når den fortsatt er på bilen også, trenger altså ikke koble fra kjølevannslangene, og det er jo et pluss :)

Men en løftebukk er absolutt kjekt å ha når man skal ta en slik jobb ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Finner samme info om de på nett

Ja, jeg vet.

Bare informerte deg, siden du la ut info til noe som ikke er relevant i tråden.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva koster en slik service på verskted og hva går den ut på?

 

Hvilke feil symptomer finnes til denne varmeren? (det ligger kanskje en liste på nett over slikt?)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Hva koster en slik service på verskted og hva går den ut på?

 

Hvilke feil symptomer finnes til denne varmeren? (det ligger kanskje en liste på nett over slikt?)

Det går ikke an å svare på hva det koster før man vet hva som er feil. Delene er dyre, og må du ha både vifte, glødeplugg, pakninger, modul og kanskje eksospotte flyr tusenlappene fort.

 

Feilsymptomer kan være kald motor, dvs varmeren går ikke, eller så ryker den voldsomt. Det er de vanligste, men det kan jo være den starter ved feil temperatur. Det er vel det du merker som bileier

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke an å svare på hva det koster før man vet hva som er feil. Delene er dyre, og må du ha både vifte, glødeplugg, pakninger, modul og kanskje eksospotte flyr tusenlappene fort.

 

Feilsymptomer kan være kald motor, dvs varmeren går ikke, eller så ryker den voldsomt. Det er de vanligste, men det kan jo være den starter ved feil temperatur. Det er vel det du merker som bileier

 

Varmeren går.. når den først går.. det kan ryke voldsomt av den.. en gang røyk det så masse blå røyk av den rett etter å ha slått av motoren etter en kort tur på 1 mil og jeg parkerte ved en butikk, at alle som stod utenfor kikket med øyne så lang som et kosteskaft!

 

Mon stort sett merker jeg ikke så mye røyk av den.. det er selvfølgelig de ganger jeg åpner døren og røyken oser inn i kupeen.. det er meget ubehagelig.. der har Ford bommet når de designet bilen..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Har man mye småkjøring er det lurt å montere bryter på varmeren. Hvis varmeren går fem-ti minutter hver gang vil den etterhvert ryke mye, fordi den aldri rekker å brenne seg ren. La den gå i minst tjue min en gang i uka så er mye gjort. Ryker den mye så lar man den gå enda lenger slik at også eksospotta tørker

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Hva koster en slik service på verskted og hva går den ut på?

 

Hvilke feil symptomer finnes til denne varmeren? (det ligger kanskje en liste på nett over slikt?)

 

 

Jeg fikk beskjed på ford at overhalling koster 5-6000kr!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed på ford at overhalling koster 5-6000kr!

 

Det er jo nesten det de koster nye.

 

Når jeg hadde problemer med den gamle bilen min, en 2004 mondeo så satt ford sjappa inn en overhalt varmer.

Prisen på den varmeren mener jeg var ca 3500kr, så tok de min varmer i retur.

Link to comment
Share on other sites

Virker som om min varmer ikke vil starte. Den har nesten alltid kommet veldig mye røyk av den ved oppstart, så jeg har vært forberedt på at den til slutt kanskje ville gi seg.

Men hvis det koster 5-6000 å få den i gang igjen, kan man vel like greit fleske til med ettermontering av Webasto parkerings- og kjørevarmer med tidsur? Mener å huske jeg har sett at ettermontering for dieselbiler som har kjørevarmer fra før koster 10000kr. Forstår det slik at ettermontering av et slikt opplegg er ganske greit på dieselbiler med kjørevarmer siden opplegg til kjøleveska allerede er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Koster ca 12500kr for bytte av dieselvarmer på Mondeo mk3. Altså for ny varmer inkl. arbeid.

 

11000 for varmeren da. Fikk beskjed fra Ford på Røros at det tok 2 timer å plukke ned varmeren. Rengjøre og skifte brennesil og glødeplugg og montere den igjen.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

11000 for varmeren da. Fikk beskjed fra Ford på Røros at det tok 2 timer å plukke ned varmeren. Rengjøre og skifte brennesil og glødeplugg og montere den igjen.

 

I såfall blir det totalt uaktuelt å sette inn en originalvarmer igjen.

Det blir jo fullstendig idiotisk når man får ettermontert Webasto med timer til samme (eller lavere) pris.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...