Jump to content

Ford 2,9 Trimmingsforslag bilcross junior.


RS 1000

Recommended Posts

http://www.moranav6racing.com/category.html?CategoryID=38

Her selges komplette stroker kit til 2,9 bla annet

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Lengre råder en hva?

 

Med 4.0 slag og 4.0 råder i en 2.9 blokk må du ha ca. 20mm lavere stempler.

Dvs. høyde på ca 19mm. Går ut i fra at std 2.9 har høyde på ca. 39mm.

Så lave stemper tviler jeg på at du finner. Med 2.9 staker blir høyden

ca. 14mm mer. Dvs ca 33mm. Reduserer du denne høyden kan du øke stakelengden

tilsvarende.

Lengde 4.0 staker: 144.8mm

Lengde andre V6: 130.5mm

Link to comment
Share on other sites

Vrææl , skulle hatt noen synspunkter på disse , da jeg sitter klar med handlelista å skal sanke deler!

Dette må det regnes på.

Keith black stempler er gode og billige saker, men jeg tviler på at de der vil gi DEG det resultatet du er ute etter.

Hva skal du bygge? Hva er målet med motoren?

EDIT.

Har sett litt på dette nå, men det lange gode svaret forduftet.

Konklusjonen er at 4,0 veiven med 84,4 mm i slag, originale 2,9 råder og de stemplene der vil gi ca. 8,5:1 i komp forhold.

Med råder som er ca. 2,7 mm lenger en de originale 2,9 rådene vil komp. bli ca. 11,0:1.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se :

 

Tanken og målet er : ca.3,5 liters volum i en 2,9 motor , som beholder sitt uskyldige utseende.

 

Planen er å bruke 4,0 veiv , de stemplene jeg linket til , og råder som passer til dette på en best mulig måte, uten å dreie for mye av stempeltoppene.

Stemplene har jeg planlagt at skal være med flat stempeltopp , og med krysspinnehullet en del høyere en på 2,9 stemplene.

 

Ved å bruke denne stempel /rådekombinasjonen er ønsket at vinkelen på råden ved nedre dødpunkt blir så slakk som mulig.

 

Grunnen til at jeg vil ha flate stempeltopper , er fordi jeg vil maskinere forbrenningskammrene ala' TurboTechnics sin topper for bedre fløde rundt innsugsventillen.

 

Alle kanaler skal portes etter oppskrift av Sven purit, prut, eller hva han heter.

Innsug portes og matshportes og plenium åpnes slik som det tidligere er vist i et V6 tråd her.

Dysene er innkjøpt , og her har jeg både 19lb og 22lb å velge i ettersom hvilket resultat jeg oppnår.

Grenrør blir bestilt på Summit , lik de som er tidligere vist her i V6 forumet.

Kamaksling blir en gatekam som avgir toppeffekt litt føre 6000 omdr.

Maks turtall vil bli ca satt til 6500.

 

Målet er en motor med godt trykk i fra litt over tomgang og helt ut , selvfølgelig så billig som det lar seg gjøre uten å redusere kvaliteten for mye.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se :

 

Tanken og målet er : ca.3,5 liters volum i en 2,9 motor , som beholder sitt uskyldige utseende.

 

Planen er å bruke 4,0 veiv , de stemplene jeg linket til , og råder som passer til dette på en best mulig måte, uten å dreie for mye av stempeltoppene.

Stemplene har jeg planlagt at skal være med flat stempeltopp , og med krysspinnehullet en del høyere en på 2,9 stemplene.

 

Ved å bruke denne stempel /rådekombinasjonen er ønsket at vinkelen på råden ved nedre dødpunkt blir så slakk som mulig.

 

Grunnen til at jeg vil ha flate stempeltopper , er fordi jeg vil maskinere forbrenningskammrene ala' TurboTechnics sin topper for bedre fløde rundt innsugsventillen.

 

Alle kanaler skal portes etter oppskrift av Sven purit, prut, eller hva han heter.

Innsug portes og matshportes og plenium åpnes slik som det tidligere er vist i et V6 tråd her.

Dysene er innkjøpt , og her har jeg både 19lb og 22lb å velge i ettersom hvilket resultat jeg oppnår.

Grenrør blir bestilt på Summit , lik de som er tidligere vist her i V6 forumet.

Kamaksling blir en gatekam som avgir toppeffekt litt føre 6000 omdr.

Maks turtall vil bli ca satt til 6500.

 

Målet er en motor med godt trykk i fra litt over tomgang og helt ut , selvfølgelig så billig som det lar seg gjøre uten å redusere kvaliteten for mye.

Det er en god plan som vil gi gode resultater og med de stemplene der + råder i riktig lengde så blir komp. som tidligere nevnt rundt 11,0:1. På en 3,5 L motor vil det da være mulig å kjøre Piper sin 300 graders rallykam med antatt suksess, forutsatt at toppene modifiseres korrekt og bl.a slik du beskriver. Grunnen er at større motorvolum gjør en gitt kam mildere i oppførsel.

 

Det er hovedsaklig stakeforholdet som dikterer vinkelen og med de stemplene der blir rådene ca. 133 mm lange som gir ett stakeforhold på 1,58. Dette er uvanlig lavt og ikke uproblematisk, men det er heller ikke "farlig".

 

Det er liten og ingen grunn til å bruke 19 lb dysene.

 

Bortsett fra betydelig skepsis til fortsatt bruk av 2,9 innsuget så virker dette lovende og veldig interessant. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

133mm , er dette senter senter?

Noen som i farta vet lengden på 4 syl.cosworth råder?

 

Har 3,44 : 1 i sluttutveksling , 5 trinns gearkasse , og 2,2% større rulleomkrets enn originalt.

Sluttsummen av dette vil jeg tro er en fordel for en motor som ikke bør varve for mye.

Bilen er også livsfarlig over 175 km/t (Taunus Cupe'), da fartsvinden løfter fronten så mye at den begynner å gynge.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

http://www.ford-trucks.com/forums/502092-stroking-2-9-with-4-0-crank-mopar-3-3l-pistons-need-info.html

 

Står noe info her , var selv inne på tanken for en tid tilbake , men valgte å droppe det

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Har sett over alle delene til Summit , og det ser ikke ut til å være noen lett vei å gå dette nei.

Jeg er av den oppfatning at en må se hva en får ut av hver betalte krone , så da kan det fort bli endringer i planene da en bruker kalkulatoren litt.

 

En bra 4,0 V6 får en for 6000,- hos huggeren , mens en stroket 2,9 fort passerer 20000,- .....

En lett frisert men ustroket 2,9 går minst like bra som en std 4,0 osv........

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Noe annet forslag til råder /stempler i 2,9 blokka med 4,0 veiv?

 

 

hei..

Har spekkulert litt på 2.8 med 4.0 l veiv.. Har 4.0 l veiva liggandes,4l orginalstaka og div andre staker (bla anna 139mm stakar til turbomotoren)

Har ikkje finrekna endå,men meina å hugse at eg måtte ha minimum 137 eller 139 mm stake for å gå klar motvekta/veivskinka og då va komphøgda begynt å bli rimelig lav på stempela. Og med 4.0l staka var komphøgda under 20mm (har det nedskreve en plass,men kjerringa har rydda kontore :glare: .. )

Link to comment
Share on other sites

133mm , er dette senter senter?

 

Litt mer info om std V6 staker; http://www.performance96.co.uk/files/V4_CON_RODS.jpg

Blokkhøyden på Ford V6, unntatt 4.0, er 205.33mm

 

Sven Pruett stroket 2.8 motorer den gang 4.0 motoren kom på markedet. Jeg fikk til svar at resultatet ikke sto i samsvar med forventningene. Dette var med US 2,8 topper og 390cfm Holley. Resultatet ble beskrevet som "et lokomotiv i bunn og ganske dødt fra ca 4000 og opp. Det oppsto også problemer med rivninger i sylinderveggene på trykksiden pga det lave rådeforholdet og derfor sterkt vinklede veivstaker ved 90grader EØDP. Det kreves mye arbeid i veihuset for at veiven i det hele tatt skal få plass til å rotere. Det må også maskineres av undersiden av stemplene for at disse ikke skal kollidere med veivskinkene.

 

Hvis jeg skulle gjort noe liknende hadde jeg valgt de laveste stemplene og lengste stakene som får plass. Da kan en oppnå et stake/slag-forhold som ikke belaster stempelringer og sylinderveggene så sterkt. En slipper også å skamfere stemplene så mye på undersiden. Et lavt stake/slag-forhold belaster også veivstaken mer pga

økt stempelaksellerasjon. Ford stakene har ikke ord på seg for å være spesiellt sterke og den store økningen i slaglendgde og reduksjon i stake/slag-forhold kan være nok til at dette blir et problem, selv med ganske normale turtall.

 

205.33mm blokkhøyde, 84mm slag og 29mm(1,1") stemplehøyde gir plass til 134,33mm stake og et stake/slag-forhold på 1,6. Med 25,4mm (1") blir stake/slag-forholdet 1,64 og stakelengden 138mm. Med standard staker blir forholdet 1.55.

 

Stake/slag-forholdet påvirker også motorens pusteevne. Det finnes mange artikkler på nettet som tar for seg dette emnet. Det er likevel av underordnet betydning hvis ikke den mekaniske styrken holder mål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er vel nesten like greit å bruke hele 4,0 motoren, male den grå,trimme litt og prøve å se uskyldig ut hvis noen spør. :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har sett over alle delene til Summit , og det ser ikke ut til å være noen lett vei å gå dette nei.

Jeg er av den oppfatning at en må se hva en får ut av hver betalte krone , så da kan det fort bli endringer i planene da en bruker kalkulatoren litt.

 

En bra 4,0 V6 får en for 6000,- hos huggeren , mens en stroket 2,9 fort passerer 20000,- .....

En lett frisert men ustroket 2,9 går minst like bra som en std 4,0 osv........

Det skal vi fort bli enig om.

72 mm slag er for lite og 84 mm er egentlig for mye på disse V6 motorene. (og også på OHC, Cosworth.)

 

Når det gjelder resultat pr. kr. kan jeg ikke se at NOE kan konkurrere med ett hjemmelaget turbokit på en motor med 2,9 stempler, 2,8 veiv og hyggelig ladetrykk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er blitt brukt Opel stempler i UK på 84mm 4.0 veiv i en 2.9 blokk med std råder som er 130.556mm 5.14"

 

Det er evt 95mm stempler fra Opel .Men maskinering kan måtte forekomme.Info er å grave opp på Fordpower forumet i UK.

 

cosworth råder er på 128.5mm og har 52mm tap- Jeg har slike råder i min 2.8 grom motor som jeg begynte å bygge på 2000tallet.

 

I min 2.8 blokk sitter det en boa 24v veiv- slipt fra 54mm til 52mm til cosworth råder,samt smidde Je stempler med komp høyde på 41mm. flat top.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Er vel nesten like greit å bruke hele 4,0 motoren, male den grå,trimme litt og prøve å se uskyldig ut hvis noen spør. :P

 

 

Skal en ha en skikkelig bunnsterk motor uten turbo , tror jeg det er den letteste veien å gå ja.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er blitt brukt Opel stempler i UK på 84mm 4.0 veiv i en 2.9 blokk med std råder som er 130.556mm 5.14"

 

Det er evt 95mm stempler fra Opel .Men maskinering kan måtte forekomme.Info er å grave opp på Fordpower forumet i UK.

 

cosworth råder er på 128.5mm og har 52mm tap- Jeg har slike råder i min 2.8 grom motor som jeg begynte å bygge på 2000tallet.

 

I min 2.8 blokk sitter det en boa 24v veiv- slipt fra 54mm til 52mm til cosworth råder,samt smidde Je stempler med komp høyde på 41mm. flat top.

 

Benyttet du sjansen til å stoke BOA veiven når du slipte om tappene? 2mm reduksjon i tapp diameter kunne gitt 4mm mer slag.

76mm slaglengde hadde ikke vært dumt. Et bra kompromiss mellom standard veiv og 4.0 veiv. Det hadde også gitt mer spillerom

med hensyn til valg av stakelengder og stempelhøyder.

Link to comment
Share on other sites

vis man setter inn høykomp stempler og får mer komp i motoren må man da kjøre på 98 bensin? eller kan man kjøre på vanli 95? var også en som sa til meg at med mer komp så fikk jeg bare bedre bunndrag men ikke noe godt drag i høy farrt :unsure: stemmer dette? :mellow:

 

tenkte også å kjøpe de her http://www.summitracing.com/parts/UEM-1174-STD/ er det helt bolt on i min 2,9 motor?

Link to comment
Share on other sites

1. vis man setter inn høykomp stempler og får mer komp i motoren må man da kjøre på 98 bensin?

2. eller kan man kjøre på vanli 95?

3. var også en som sa til meg at med mer komp så fikk jeg bare bedre bunndrag men ikke noe godt drag i høy farrt :unsure: stemmer dette? :mellow:

4. tenkte også å kjøpe de her http://www.summitracing.com/parts/UEM-1174-STD/

5. er det helt bolt on i min 2,9 motor?

1.I utgangspunktet er svaret ett høyt og tydelig; ja.

2. Nja, det KAN man, men med det samme du passerer ca. 15% gasspådrag så får du tenningsbank og store problemer.

3. Vitsen med høyere kompresjonsforhold er å sette i trimkam slik at man får mer krefter i begge ender.

4. Det må sies å være en god idé.

5. Nja. Nå har jeg faktisk gjort akkurat dette, sette 2,8 stempler i en 2,9 motor altså. De passer i blokken og på rådene, men de stikker opp over blokken og vil treffe squish flatene i toppene. Du må derfor enten dreie ca. 1,0 mm av stemplene eller frese 1,0 mm av squish flatene inne i forbrenningskamrene.

Husk å kjøpe 2,8 stempelringer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lengre råder en hva?

 

Med 4.0 slag og 4.0 råder i en 2.9 blokk må du ha ca. 20mm lavere stempler.

Dvs. høyde på ca 19mm. Går ut i fra at std 2.9 har høyde på ca. 39mm.

Så lave stemper tviler jeg på at du finner. Med 2.9 staker blir høyden

ca. 14mm mer. Dvs ca 33mm. Reduserer du denne høyden kan du øke stakelengden

tilsvarende.

Lengde 4.0 staker: 144.8mm

Lengde andre V6: 130.5mm

 

De har 135.71mm råder her :

http://www.ikengineering.co.uk/con%20rods.html

 

Og noen stempler Her :

http://www.summitracing.com/parts/UEM-S3496HC-STD/

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...