Jump to content

Ford 2,9 Trimmingsforslag bilcross junior.


RS 1000

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Står utrolig mye spennede her, fantastisk. Blir nok noe port matching å polering på prosjektbilen om en stund nå ja :) Men når det først er snakk om junior suge trim, er ikke svinghjulet en vestentlig ting som drar litt ned på v6er'ne til Ford? Har hørt snakk om att desse veger utrolig mye i forhold til hva som er anbefalt. Er det mulig å finne en lettet erstatning, eller vill dette bare vere uvesentlig mtp. att v6 er en dreiemoments maskin?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Står utrolig mye spennede her, fantastisk. Blir nok noe port matching å polering på prosjektbilen om en stund nå ja :) Men når det først er snakk om junior suge trim, er ikke svinghjulet en vestentlig ting som drar litt ned på v6er'ne til Ford? Har hørt snakk om att desse veger utrolig mye i forhold til hva som er anbefalt. Er det mulig å finne en lettet erstatning, eller vill dette bare vere uvesentlig mtp. att v6 er en dreiemoments maskin?

Svinghjulet på 2,9 motoren er ca. 3 kg tyngre og 10 mm svinghjulene på de eldre V6 motorene.

Boltmønsteret er det samme så det er bare å flytte over, men hvis man beholder MT75 kassen, så må man modifisere utløserarmen for at clutchen skal fungere. Til bilcross / performance vil de gamle 4 trinns kassene til 2,8 være de som gir best resultat p.g.a. gunstige gearutvekslinger.

 

Det er faktisk slik at Ford V6 IKKE på noen som helst måte er noen dreiemoments maskin, men de er så "plombert" og nedkvelt at de oppleves slik her i fjellheimen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Svinghjulet på 2,9 motoren er endel tykkere og tyngre enn svinghjulene på de eldre V6 motorene.

Boltmønsteret er det samme så det er bare å flytte over, men hvis man beholder MT75 kassen, så må man modifisere utløserarmen for at clutchen skal fungere. Til bilcross / performance vil de gamle 4 trinns kassene til 2,8 være de som gir best resultat p.g.a. gunstige gearutvekslinger.

 

Det er faktisk slik at Ford V6 IKKE på noen som helst måte er noen dreiemoments maskin, men de er så "plombert" og nedkvelt at de oppleves slik her i fjellheimen.

 

Så en kombinasjon av 2.8 svinghjul å modifisert utløserarm vill kunne gå? Noen bilder/forklaringer på hvilke mods som må til på armen for å kunne få til dette? Kunne tenkt meg å beholde 5-trinns kassa.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Så en kombinasjon av 2.8 svinghjul å modifisert utløserarm vill kunne gå? Noen bilder/forklaringer på hvilke mods som må til på armen for å kunne få til dette? Kunne tenkt meg å beholde 5-trinns kassa.

 

2,9 svinghjulet veier 11 kilo(!). Så et lettere svinghjul kan anbefales hvis du lever på turtallsperra. Hvis ikke er ankepunktene mere merkbare enn fordelene.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Så en kombinasjon av 2.8 svinghjul å modifisert utløserarm vill kunne gå? Noen bilder/forklaringer på hvilke mods som må til på armen for å kunne få til dette? Kunne tenkt meg å beholde 5-trinns kassa.

 

Mener å ha sett noen bilder av en slik modifikasjon en plass her inne nylig. Det var tilpassing av mt75 kasse på en 4x4 cossie. Men samme mod likevel. Det dreier seg kort å godt om å få utløserlagret nærmere trykkplata. Det kan løses på flere måter. F.eks ved å sveise på biten som lagret står på fra en annel utløserarm.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hmm , etter jeg hadde betalt og fått sporingsnr. , fant de plutselig ut at de ikke sendte så tunge varer til Norge....

 

mange som ikke vil sende ut av usa.

bruk et firma som sender over pakker slik at du får en postbox adresse i usa.

jeg bruker mye http://www.jetcarrier.com/

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I motsetning til hva man kan tro så er ikke dette en 145 hk - 150 hk motor. Ford kvelte denne motorn ned til denne effekten med ett innsugssystem og eksosanlegg som er alt for trangt. Hvis man bare ordner opp i disse blomeringene så vil man oppleve større kjøreglede med en gang, men hva skal man gjøre når man vil ha enda mer effekt så enkelt og billig som mulig og ikke har all verden med tålmodighet, kompetanse og muligheter?

 

"Feil" som må rettes.

1. Kompresjonsforholdet på katalysatormotorene er 9,0:1 for å klare 95 oktan blyfri bensin. Dette er for lavt og må korrigeres.

Den enkleste måten for en 16 åring å ordne opp i dette problemet er å plane toppene og spørsmålet er da hvor mye skal det tas av?

Her må far passe på at ungdommen forstår at innsugsmanifolden også MÅ!!! planes.

Her er det bare å holde på capsen for tallene er som følger;

Toppene planes 1,75 mm og dette er det maksimale man kan ta av: http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg25.htm

Innsugsmanifolden MÅ planes hele 2,0 mm på undersiden!!

Innsugsmanifolden MÅ planes 1,0 mm på HVER av sidene.

 

2. Kammen.

Kammen som er i katalysatormotoren er ikke en performance kam, men en miljøkam og denne stuper effekten mye. Utvalget i trimkammer til 2,9 motoren er ikke så veldig stort, men heldigvis har Piper akkurat det man trenger.

http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/p...p?pid=V629BP285

http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/p...p?pid=V629BP300

Her får man vurdere og velge selv, men jeg kan kansje avsløre at den personlig favoritten er Ultimate road 285 da de færreste i praksis klarer å lage seg ett så godt innsug at Rally 300 kammen får kommet til sin rett.

Rally 300 kammen trenger Burtonmanifold og topper som bl.a. er modifisert med kortere ventilstyringer da den gir ett ventilløft > 11 mm.

 

3. Bensin.

De originale dysene på 2,9 motoren har dysenr. 0 280 150 750 og er oppgitt til 138 ccm. Når dysene går med 80,5 % duty så er dette akkurat nok til 145 hk. Dette er nøyaktig det fakbrikantene jobber ut fra. Vi forstår at vi må ha mer bensin, men hvordan løse dette problemet på en billig, pålitelig og enkel måte da?

 

Ford DOHC har dyser med nr. 0 280 150 743 og disse er oppgitt til 192 ccm og har derfor 39 % høyere kapasitet. Disse er både billige og lette å få tak i brukt.

 

145 hk + 39% = 201,5 hk og dette kan justeres noe både opp og ned med bensintrykket.

 

Dette burde plassere ett fett glis midt i trynet på de fleste bilcross jr. sjåfører, og kanskje på ett par andre også ;)

Spennende,hvordan blir dette regnestykke med E85 på tanken?

Link to comment
Share on other sites

Spennende,hvordan blir dette regnestykke med E85 på tanken?

Slik jeg ser det er det to ting (med resultater) man må endre hvis man vil kjøre E85.

Det første er kompresjonsforholdet, men dette ordner seg fint med 6 stk flett nye spesialstempler til ca. kr. 1500,- tilsammen!! :)

Kravet til en solid topp pakning øker så her må noe gjøres.

 

Det andre er dysestørrelsen som må økes endel og i praksis nærmer man seg 300 ccm dyser nå. Dette er noe rundt Volvo 740/940 turbo og originale Cosworth dyser. Da disse er lavohm trenger man dysemotstander for å bruke dem på det originale motorstyresystemet på 2,9 motoren, så høy ohm Escort Cosworth T25 dyser er nok tingen her.

 

Med mindre man VIRKELIG får orden på innsugsmanifolden og grenrør - eksosanlegg, så er jeg skeptisk til at 300 kammen vil gi ett bedre resultat enn 285 kammen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en 2,4 veiv med 72mm slag og en +0,5mm 2,3 blokk. Resultat: 2772cm2. Hadde tenkt å bruke neddreide 2,6 stempler, men vurderer å heller ......

Tok ett bilde som viser hvorfor man må slipe litt av stempelskjørtene på 2,6 og 2,8 stemplene hvis man kombinerer disse med 72 mm veiv.

tn_2,9%20topper%20stempler%202,9%20og%202,6.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det to ting (med resultater) man må endre hvis man vil kjøre E85.

Det første er kompresjonsforholdet, men dette ordner seg fint med 6 stk flett nye spesialstempler til ca. kr. 1500,- tilsammen!! :)

Kravet til en solid topp pakning øker så her må noe gjøres.

 

Det andre er dysestørrelsen som må økes endel og i praksis nærmer man seg 300 ccm dyser nå. Dette er noe rundt Volvo 740/940 turbo og originale Cosworth dyser. Da disse er lavohm trenger man dysemotstander for å bruke dem på det originale motorstyresystemet på 2,9 motoren, så høy ohm Escort Cosworth T25 dyser er nok tingen her.

 

Med mindre man VIRKELIG får orden på innsugsmanifolden og grenrør - eksosanlegg, så er jeg skeptisk til at 300 kammen vil gi ett bedre resultat enn 285 kammen.

 

Ka mene du komp.forholde bør ligge på?

Edited by turboole
Link to comment
Share on other sites

Ka mene du komp.forholde bør ligge på?

"Vi" bygget en Volvo B230KB for bruk med E85 i bilcross for noen år siden. Vi valgte 13,2:1 i komp og vi synes at dette fungerte helt fint........ - til bilen ble solgt på bud og nye eieren ikke fikk den til å fungere på bensin.

 

Til en 2,9 Ford V6 hadde nok jeg personlig valgt noe rundt 12,5:1, men at akkurat dette er det optimalte og ideelle betviles pga alt for lite erfaring, men det burde kunne fungere godt likevel.

 

Som sagt: Det blir vanskelig å klare så høyt kompresjonsforhold uten å bytte til de flate 2,8 stemplene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde tenkt å bruke neddreide 2,6 stempler, men vurderer å heller gå

for SAAB 900/9000 stempler. Disse passer på Ford veivstaker, har grei kompresjonshøyde og har 90,00mm boring. Må dreies litt ned. Finnes i samme servicedimensjoner som Ford.

Det ser ut til at stemplene til Fords nyere 3,0 L V6 motor kan bruks hvis stakene justeres litt i lille enden. Dette er gode stempler til en veldig fin pris.

http://www.summitracing.com/parts/UEM-1193H-1-0MM/

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

90mm?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke trimming til en 2.9 motor tråden handler om??

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke trimming til en 2.9 motor tråden handler om??

Grunnen til at dette ble postet var at man ved å følge linken, relativt enkelt, finner følgende svært gode og svært rimelige alternativ i 93 mm.

http://www.summitracing.com/parts/UEM-1174-STD/

Her i en mer krevende og høyere komp. Hypereutectic utgave for dem med høyere kompetanse og ambisjoner:

http://www.summitracing.com/search/Brand/Keith-Black-KB-Pistons/Product-Line/Keith-Black-Silv-O-Lite-Hypereutectic-Pistons/Bore-mm/93-000mm/Compression-Distance-in/1-536-in/Quantity/Sold-individually/?Ns=Rank%7cAsc

For dem som lurer på hva som menes med "mer krevende", så kan bildet i følgende link være oppklarende.

http://www.summitracing.com/parts/STL-12326P1-00MM/?rtype=10

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For idioti sjekk Audis turbofemma som strokes til 95 mm og som dras til 9000 o/min.

Det er ikke i nærheten av idioti, er ikke hardhendt engang... 101mm stroket Mitsu 4G64 som varver 12500 derimot... :whistling:

 

Eller prøv 5.75" slaglengde i en motor med effektpeak på 8200 rpm, som selges over disk. Det er der lista ligger nå om dagen.. :)

 

Nei, de er ikke til 24-timers Endurance-racing noen av de. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...