Jump to content

Ford 2,9 Trimmingsforslag bilcross junior.


RS 1000

Recommended Posts

det er nok ikke jeg i stand til å svare på. hvor kan jeg få tak i markussen sin og hva er det eksakte navnet på denne?

 

sjekket slaglengden på v4ern nå. å den faller godt innenfor det du sier er riktig med sine 66.8mm

 

sjekket litt i boken også. og litt bak mål har de nok vært. de snakker om at en stempelhastighet på 20m/s er kritisk for lang tids drift.

også nevner de at en motor med 80mm slag lett overskrider dette da den "allerede" ved 7000 rpm ligger på 18.6m/s

 

kan ikke se hvorfor man da skulle få problem med en motor som bare har 66.8mm i slag og aldri kommer til å nærme seg 7000rpm

som i mine øyne er forholdsvis høyt turtall på en vanlig motor ment på gata.

Her er noe info: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...mp;hl=markussen

 

66,8 mm er slaglengden på 1,7 V4 og 2,6 V6 motorene og som du sier, kritisk stempelhastighet er overhode ikke ett tema på disse motorene.

For idioti sjekk Audis turbofemma som strokes til 95 mm og som dras til 9000 o/min.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

....Anbefaler Markussen sin, men kun til de som i praksis er genuint interessert da den er ganske tunglest.

 

 

AMEN! Markussen sin bok er ikke bare en bok, det er et kunstverk! Mye god oldschool trimming og gode tips om generell motorteori

og overhaling. Kapitlene om båt og propeller kan en lett bla forbi... om en ikke er interssert.;) Er også enig i at den er litt uryddig å slå opp i.

 

 

det er nok ikke jeg i stand til å svare på. hvor kan jeg få tak i markussen sin og hva er det eksakte navnet på denne?

 

Det enkleste er å ringe forfatteren. Han pleier å være svært pratsom når en kommer inn på oppbygging og trimming av eldre motorer, og spesiellt når det dreier seg om litt uvanlige motorer i slik sammenheng.

 

Jan Arne Markussen: 900 28 629

Link to comment
Share on other sites

Det mest irriterende med innsuget er at til tross for prisen så er det ikke optimalt. Motorsportgutta har FOR LENGST funnet ut hva som er mest effektivt og det er slik det skal se ut: http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_2/Ch2Pg2.htm

Da blir resultatet på 4 stk 90 mm*66,8 mm sylindre slik:

http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg27.htm

 

En 2,9 motor som får samme oppmerksomhet og behandling forventes å produsere mer enn 250 hk. ^_^

 

Skal du bygge bilcross eller noe som er litt mer seriøst?

 

 

 

 

 

ja er v4 det med to dobble...må jo gjøre noe med innsuget på 2.9i motoren.. er der du kommer inn i bildet :) nei er seriøst.. har den motoren i bilen min som jeg har satt inn..brukt den i 4 år nå uten noe prob. nå er motor nr 2 tatt frem.. vasket å skal følge din mal her :) så spytt ur hehe

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

takker. skal sjekke ut ang. den boka.

 

den audi greia du nevner høres jo helt vilt ut. kan jo ikke være spesielt holdbart.

 

blir veldig fristet til å "trimme" v4ern nå som jeg finner ut at stempelhastigheten ikke er farlig alikevel:)

men får se. v6 er jo fortsatt en mye lettere løsning på samme problem:) og med en mye bedre lyd ikke minst:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

ja er v4 det med to dobble...må jo gjøre noe med innsuget på 2.9i motoren.. er der du kommer inn i bildet :) nei er seriøst.. har den motoren i bilen min som jeg har satt inn..brukt den i 4 år nå uten noe prob. nå er motor nr 2 tatt frem.. vasket å skal følge din mal her :) så spytt ur hehe

De viktige er at det er "cross-flow" manifold med lange fine "knekkefrie" kanaler hele veien fra trakten til innsugsventilen.

Når man klarte å gjøre dette på V4 motorene tidlig på 1970 tallet så burde det ikke være umulig å modifisere ett V6 innsug på samme måte i dag.

 

Hvis motoren skal bli mer seriøs enn det en kan forvente i bilcross jr., da ender oppskriften seg endel fordi man da kan sette høyere krav til eierens budsjett, kompetanse, kapasitet og sist, men ikke minst - det viktigste- TÅLMODIGHET.

 

Det er ofte mangel på kreativitet som gjør at tingene blir som de blir. Personlig kan jeg ikke fatte å forstå hvorfor det ikke finns Ford V6 kammer som gjør at man kan sette 2,9 toppene på en 2,8 motor.

 

Utvalget i innsugsmanifolder til 2,8 motoren er ikke stort, men det er mye bedre enn til 2,9 og det kan ikke være særlig tvil om at 2,9 toppene (som har 3 like innsugskanaler, 3 like eksoskanaler og 3 like forbrenningskammer med korrekt ventilplassering) har ett MYE større potensiale enn 2,8 toppene.

 

Med en lett maskinering av 2,9 veiven så passer denne i 2,8 blokken.

Da har man plutselig en 2,9 motor i en 2,8 blokk og man har bolt on muligheter som:

 

1. Sette på ett OFFENHAUSER dual port innsug som tar Amerikanske 4 port forgassere som Holly 390 og Edelbrock 500.

2. Bruke 2,8 EFI manifolden og lage nytt plenum med fine trakter + datasprut.

3. Grenrør til 2,9 toppene er gode, billige, finns i flere utgaver og de er lett tilgjengelige.

4. Det finns ekstra sterke ettermarkeds topper, inkl ferdig portede utgaver, til 2,9 motoren.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

takker. skal sjekke ut ang. den boka.

 

den audi greia du nevner høres jo helt vilt ut. kan jo ikke være spesielt holdbart.

 

blir veldig fristet til å "trimme" v4ern nå som jeg finner ut at stempelhastigheten ikke er farlig alikevel:)

men får se. v6 er jo fortsatt en mye lettere løsning på samme problem:) og med en mye bedre lyd ikke minst:)

Bare hyggelig. Hvis du har den lett tilgjengelig og bruker den sammen med textmarker og bokmerke så kan jeg garantere dramatisk økt kompetanse. "Problemet" er at du få sett hvor lite du og alle de du kjenner + alle sleipe selgere og andre "entusiaster" EGENTLIG KAN om motorer. En hard nøtt å svelge for veldig veldig mange.

 

Hehehe, de som bygger slike Audimotorer er stort sett KUN opptatt av skrytetall og da styrer de også langt klar slike bagateller, plagsomme og lite imponerende tema som holdbarhet m.v.

 

Motorstyrke (dreiemoment) følger motorvolumet slavisk og 1,7 L er rett og slett for lite til at det, på generelt grunnlag, kan bli ett bra resultat. Unntaket i dette tilfelle er selvsagt twinturbo som ved 1,0 BAR ladetrykk vil gjøre 1,7L til 3,4 L. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

De viktige er at det er "cross-flow" manifold med lange fine "knekkefrie" kanaler hele veien fra trakten til innsugsventilen.

Når man klarte å gjøre dette på V4 motorene tidlig på 1970 tallet så burde det ikke være umulig å modifisere ett V6 innsug på samme måte i dag.

 

Hvis motoren skal bli mer seriøs enn det en kan forvente i bilcross jr., da ender oppskriften seg endel fordi man da kan sette høyere krav til eierens budsjett, kompetanse, kapasitet og sist, men ikke minst - det viktigste- TÅLMODIGHET.

 

Det er ofte mangel på kreativitet som gjør at tingene blir som de blir. Personlig kan jeg ikke fatte å forstå hvorfor det ikke finns Ford V6 kammer som gjør at man kan sette 2,9 toppene på en 2,8 motor.

 

Utvalget i innsugsmanifolder til 2,8 motoren er ikke stort, men det er mye bedre enn til 2,9 og det kan ikke være særlig tvil om at 2,9 toppene (som har 3 like innsugskanaler, 3 like eksoskanaler og 3 like forbrenningskammer med korrekt ventilplassering) har ett MYE større potensiale enn 2,8 toppene.

 

Med en lett maskinering av 2,9 veiven så passer denne i 2,8 blokken.

Da har man plutselig en 2,9 motor i en 2,8 blokk og man har bolt on muligheter som:

 

1. Sette på ett OFFENHAUSER dual port innsug som tar Amerikanske 4 port forgassere som Holly 390 og Edelbrock 500.

2. Bruke 2,8 EFI manifolden og lage nytt plenum med fine trakter + datasprut.

3. Grenrør til 2,9 toppene er gode, billige, finns i flere utgaver og de er lett tilgjengelige.

4. Det finns ekstra sterke ettermarkeds topper, inkl ferdig portede utgaver, til 2,9 motoren.

 

For å være helt ærlig tror jeg det er lettere å tilpasse 2,8 innsug og bytte til bedre stempler fremfor å maskinere veiva, spesialslipe kammer,dreie ned stempler etc. Er ikke mye vits å bygge en 2.9 av en 2.8 når det allerede finnes 2,9 motorer overalt...

Har utrolig lyst til å lage/få laget et skikkeli crossflow innsug til V6'ern i stil med det v4 innsuget du hadde bilde av der. Eneste grunnen til at det ikke finnes er nok muligens utvalget i triple forgassere (finnes til Porsche :) ) Foreløpig får jeg klare meg med å prøve å modde Efi innsuget.

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

oki oki.. blir å grave litt i innsuget da. hvor får man grenrør henn da?

Godt for grenrør er det aller mest virkningsfulle modifiseringen en kan gjøre på en Ford V6.

Helt sikkert mange forskjellige steder, men jeg har bestilt mitt fra Summitracing.com.

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig tror jeg det er lettere å tilpasse 2,8 innsug og bytte til bedre stempler fremfor å maskinere veiva, spesialslipe kammer,dreie ned stempler etc. Er ikke mye vits å bygge en 2.9 av en 2.8 når det allerede finnes 2,9 motorer overalt...

Har utrolig lyst til å lage/få laget et skikkeli crossflow innsug til V6'ern i stil med det v4 innsuget du hadde bilde av der. Eneste grunnen til at det ikke finnes er nok muligens utvalget i triple forgassere (finnes til Porsche :) ) Foreløpig får jeg klare meg med å prøve å modde Efi innsuget.

Ok.

Hva med motorstyring da?

Fuelkurve og tenningskurve? Hvordan løse problemet?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

@RS 1000: jeg er veldig gla i å lese på senga. da er det stille å rolig så man får med seg det man leser.

at mange kan lite om bil har jeg forstått for lenge siden. at jeg ikke kan så mye selv er jo en sannhet som er værre å svelge men absolutt sannheten.

 

men det beste jeg veit er å lære noe nytt om bil og motor. å da er grunnlaget der:)

 

 

skryte tall er absolutt det viktigste:) gjør ikke noe om man ikke får brukt det mer enn en halv runde på bane før man må overhale og at overhaling koster ei årslønn:)

 

skjønner at kubikk vinner uansett:) å det blir nok til en v6 antageligvis. men jeg skal jo overhale v4 motoren så jeg kan bevare orginaliteten på bilen. å da kan jeg jo gjøre det beste utav det ihvertfall. enig?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Hva med motorstyring da?

Fuelkurve og tenningskurve? Hvordan løse problemet?

 

Blir vel akkurat det samme på en 2,8 med 2,9 veiv og topper som det blir på en 2,9 med 2,8 innsug?

 

Kan jo plukke hele efi systemet av en eller annen velfungerende v6 på skroten ;) (sensorer, dyser, hjerne etc.)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Blir vel akkurat det samme på en 2,8 med 2,9 veiv og topper som det blir på en 2,9 med 2,8 innsug?

 

Kan jo plukke hele efi systemet av en eller annen velfungerende v6 på skroten ;) (sensorer, dyser, hjerne etc.)

Det er nok ganske langt i fra "akkurat det samme". Hadde det vært så enkelt som dette så hadde det ikke vært noe problem, og jeg ville heller ikke hatt problemer med å forstå hvorfor ikke noen har tatt frem de nødvendige kammene.

 

Videre er det slik at 2,8 har termostaten nede på blokken. 2,9 har termostaten oppe i manifolden. Når man setter 2,8 manifold på en 2,9 blokk så får man en motor uten termostat. :(

 

Standard ECU har IKKE tennings og fuelkurver som er gunstig for en performance motor så dette vil IKKE fungere tilfredstillende når man tar steget opp på dette nivået.

 

Det er kanskje på tide å lage en ny V6 trimtråd for motorer som er hakket mer seriøs enn bilcross jr?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Godt for grenrør er det aller mest virkningsfulle modifiseringen en kan gjøre på en Ford V6.

Helt sikkert mange forskjellige steder, men jeg har bestilt mitt fra Summitracing.com.

 

titta der inne.. men ja.. sliter..hehe legger du ut link? :) takker for all hjelp :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Det triste er at innsuget bare passer US 2,8 topper med ulik portavstand. Det gamle Offenhauser 2,6 innsuget passer "våre"

2,8 topper, men er ikke lenger i salg etter hva jeg har funnet ut. Det dukker opp brukte på ebay fra tid til annen.

Link to comment
Share on other sites

Det triste er at innsuget bare passer US 2,8 topper med ulik portavstand. Det gamle Offenhauser 2,6 innsuget passer "våre"

2,8 topper, men er ikke lenger i salg etter hva jeg har funnet ut. Det dukker opp brukte på ebay fra tid til annen.

Det er selvsagt helt riktig og noe jeg ikke tenkte over i øyeblikket da jeg har ett slik riktig innsug selv.

Da får man i stedet bare bruke dette som inspirasjon. Til 3.0 Essex motorene tar folk ett originalt 2 port innsug og så sveiser de på en "pyramide med flatt tak" og setter 4 port forgasser på toppen av denne. Burde være gjennomførbart på andre 2v forgasserinnsug også.

Kanskje kan disse kombineres?

http://www.offyparts.com/product_info.php/...products_id/147

http://www.offyparts.com/product_info.php/...products_id/146

ojjj mange grenrør.. hvem anbefaller du da?

Hehe, det valget må nesten ta selv da jeg ikke VET hva som er det beste valget enda.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ganske langt i fra "akkurat det samme". Hadde det vært så enkelt som dette så hadde det ikke vært noe problem, og jeg ville heller ikke hatt problemer med å forstå hvorfor ikke noen har tatt frem de nødvendige kammene.

Må innrømme at jeg ikke har sett mye på 2,9'en, hvor mye er det som skiller innsugene nøyaktig? Er det ikke mulig å bruke 2,9 og 2,8 fordelerne om hverandre ev. blande deler?

 

Videre er det slik at 2,8 har termostaten nede på blokken. 2,9 har termostaten oppe i manifolden. Når man setter 2,8 manifold på en 2,9 blokk så får man en motor uten termostat. :(

Ev. ekstern termostat?

 

Standard ECU har IKKE tennings og fuelkurver som er gunstig for en performance motor så dette vil IKKE fungere tilfredstillende når man tar steget opp på dette nivået.
Er det ikke mulig å bruke 2,9 og 2,8 fordelerne om hverandre ev. blande deler?

Honda har vel Pgm-fi på Legend V6'ere (programmable fuel injection) som kan mappes :)

 

Det er kanskje på tide å lage en ny V6 trimtråd for motorer som er hakket mer seriøs enn bilcross jr?

Jepp :) ser du har begynt allerede .

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke har sett mye på 2,9'en, hvor mye er det som skiller innsugene nøyaktig? Er det ikke mulig å bruke 2,9 og 2,8 fordelerne om hverandre ev. blande deler?

Det spørs hva du mener, men på generelt grunnlag, relativt mye.

Det er nok ikke helt umulig med omflytting av deler og bygging vil jeg tro.

Ev. ekstern termostat?

Joda, definitivt en mulighet.

Er det ikke mulig å bruke 2,9 og 2,8 fordelerne om hverandre ev. blande deler?

Honda har vel Pgm-fi på Legend V6'ere (programmable fuel injection) som kan mappes :)

Kan nok la seg gjøre med endel arbeid, men som vi ser, det baller på seg.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hva du mener, men på generelt grunnlag, relativt mye.

Det er nok ikke helt umulig med omflytting av deler og bygging vil jeg tro.

 

Joda, definitivt en mulighet.

 

Kan nok la seg gjøre med endel arbeid, men som vi ser, det baller på seg.

 

 

Er vel slik det er med det meste, blir nok en del opp til hva hver enkelt kan mestrer. Finnes de som synes at å Cnc frese seg en ny topp er barnemat, og de som lett dissekerer et ledningsnett for å bygge seg datasprut. Og de som lett sveiser seg et nytt innsug av noe alu de fant i en container. Skulle gjerne hatt litt av alle de egenskapene :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ledningsnett til sprut er jo en enkel affære vist man først skal bygge seg en grom motor :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er vel slik det er med det meste, blir nok en del opp til hva hver enkelt kan mestrer. Finnes de som synes at å Cnc frese seg en ny topp er barnemat, og de som lett dissekerer et ledningsnett for å bygge seg datasprut. Og de som lett sveiser seg et nytt innsug av noe alu de fant i en container. Skulle gjerne hatt litt av alle de egenskapene :P

 

Mye av disse egenskapene behøver du ikke hvis du starter med "riktig" motor :)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få tak i en riktig rimlig 4port v8 gasser å sveise seg en festeadapter oppå 2.9 innsuget?kan kappe opp midten av plenumet først.og så er det å fore på-

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få tak i en riktig rimlig 4port v8 gasser å sveise seg en festeadapter oppå 2.9 innsuget?kan kappe opp midten av plenumet først.og så er det å fore på-

En riktig rimelig 4 port V8 gasser vil helt sikkert være i størrelse 600 cfm eller større. Dette er ALT for stor til å gi ett godt resultat på en Ford V6. 390 CFM delenr 8007 er den anbefalte Holly forgasseren.

 

2,9 manifolden har for mange stygge knekker og vinkler til at den kan anbefales brukt til noe som helst uten betydelig ombygging.

 

Hvis "noen" hadde brukt like mye tid og krefter på å forbedre disse elendige 2,9 manifoldene som andre har brukt på å lage kopier av de originale Cosworthmanifoldene - DA hadde man fått fjernet den ene av de to 2 effektive effektsabotørene som hindrer at folket oppnår trimming og effekt-ssuksess med 2,9 motorene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...