Jump to content

Olje til gammel V6'er


Zykotec

Recommended Posts

Jeg bruker Biltema 15/40 mc olje å 10/30 båtolje blandet. Har kjørt slik i omtrent ett år uten å behøve å justere ventiler å uten økt støy fra noe som helst. Motoren er ren å fin innvendig.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå har jeg prøvd URSA LA 15W-40 på 2.9`n, funker greit, litt treg å sveive igang i under 15 blå, men syns den begynte å tikke bittelitt igjen når det nærmet seg intervallet.

Den ga jeg 40,- kr/literen for på Nærmeste Texaco..... URSA 15W-40 LA

 

Vurderer å prøve URSA 15W-40 TD neste gang.

 

Noen som har erfaringer med RP på Køln?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd URSA LA 15W-40 på 2.9`n, funker greit, litt treg å sveive igang i under 15 blå, men syns den begynte å tikke bittelitt igjen når det nærmet seg intervallet.

Den ga jeg 40,- kr/literen for på Nærmeste Texaco..... URSA 15W-40 LA

 

Vurderer å prøve URSA 15W-40 TD neste gang.

 

Noen som har erfaringer med RP på Køln?

Kremt!

Sjekk API ratingen! ;)

 

Jeg bruker Biltema 15/40 mc olje å 10/30 båtolje blandet. Har kjørt slik i omtrent ett år uten å behøve å justere ventiler å uten økt støy fra noe som helst. Motoren er ren å fin innvendig.

Det tror jeg på.

V-Twin olje og outboard olje er ett GODT valg for støtstangsmotorer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

SL ja, men fremdeles har jeg litt mere tru på olje til lastebil....

Jeg har kjørt med denne TD oljen på 2,9 motoren, men kommer ikke til å gjøre det igjen for å si det slik.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rs1000: har Fått 120liter med Esso Uniflo 10w40 olje, mineral olje. Api sj/cf. er dette noe å bruke på gammel v6,ohc og cosworth?

SJ er riktig API rating til støtstangsmotor ja og forutsatt at du skifter olje på fornuftige intervall så mener jeg at denne er ett bra valg.

Til gatebruk vil den være grei til OHC og en mildt trimmet Cosworth også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det tror jeg på.

V-Twin olje og outboard olje er ett GODT valg for støtstangsmotorer.

 

 

Skal nevnes at dette er på OHC så ingen støtstenger på denne. Men jeg har nå kjørt denne oljeblandingen i ca 25000km uten å behøve å justere ventiler en eneste gang :) Noe som jeg før med andre billigere oljer følte nødvendig hver 5000 omtrent. Så dette funker å det er billig :)

 

Jeg har jo byttet topp en gang på den i forbindelse med bytte av ventiltetninger å klargjøring for innsprut men jeg benyttet samme kam.

Toppen var meget ren å pen innvendig når jeg tok den opp for demontering. Ingen avleiringer eller tegn til fastgrodd tjafs noe sted. Hadde nok kjørt i rett i underkant av 20000 km når dette ble gjort. Jeg har selvfølgelig skiftet olje hver 10000km som normalt.

 

Ingen spesielle problemer med start i kaldt vær heller. Kun en gang det var under 30 minus måtte jeg bruke motorvarmer for å få liv iden.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

er denne god nok da??

biltema classic

Legg merke til at det står API SJ. SJ er alltid gode greier så her er det bare å slå til.

 

Man skal imidlertid tenke på at bilmotorer er lavt belastet i forhold til MC og ikk minst båtmotorer. De oljene som er for dårlige til å brukes på båt og MC motorer blir brukt til bilmotorolje, men SJ er SJ så det går nok helt fint i praksis.

 

Skal nevnes at dette er på OHC så ingen støtstenger på denne. Men jeg har nå kjørt denne oljeblandingen i ca 25000km uten å behøve å justere ventiler en eneste gang :) Noe som jeg før med andre billigere oljer følte nødvendig hver 5000 omtrent. Så dette funker å det er billig :)

 

Jeg har jo byttet topp en gang på den i forbindelse med bytte av ventiltetninger å klargjøring for innsprut men jeg benyttet samme kam.

Toppen var meget ren å pen innvendig når jeg tok den opp for demontering. Ingen avleiringer eller tegn til fastgrodd tjafs noe sted. Hadde nok kjørt i rett i underkant av 20000 km når dette ble gjort. Jeg har selvfølgelig skiftet olje hver 10000km som normalt.

 

Ingen spesielle problemer med start i kaldt vær heller. Kun en gang det var under 30 minus måtte jeg bruke motorvarmer for å få liv iden.

Det tror jeg på.

 

Takk for nyttig tilbakemelding. :) Alt for mange gidder ikke å bry seg med dette. :(

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til at det står API SJ. SJ er alltid gode greier så her er det bare å slå til.

 

Man skal imidlertid tenke på at bilmotorer er lavt belastet i forhold til MC og ikk minst båtmotorer. De oljene som er for dårlige til å brukes på båt og MC motorer blir brukt til bilmotorolje, men SJ er SJ så det går nok helt fint i praksis.

 

 

Det tror jeg på.

 

Takk for nyttig tilbakemelding. :) Alt for mange gidder ikke å bry seg med dette. :(

 

Forum er til for å dele erfaringer og tips så da velger jeg å dele av meg som best jeg kan i håp om å bidra til å gjøre dette til ett innholdsrikt og attraktivt forum med nyttig innhold.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bruker du å ha av hver sort i blandingen din?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er litt sånn ettersom. På vinteren har jeg brukt å ha rein båtolje også etterfylt med annenhver flaske båt/mc. På sommeren har jeg ca 50-50 som utgangspunkt å fyller kun etter båtolje sånn av og til når jeg føler for det. Så det er ikke no eksakt vitenskap for å si det sånn.

Forbruket mitt er ikke kjempehøyt så er ikke ofte jeg fyller. Kjører sikkert 2-3000km mellom hver gang jeg har på ca en liter.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde den nok.

Rart med det, hvordan motorer oppfører seg når den får en olje som har de egenskapene som motorkonstruksjonen trenger.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ble vesentlig herligere lyd på alt sammen

prøvde meg på ett sett elektronisk tenning jeg kjøpte på ebay i håp om enda litt roligere gange men det gikk dritt

monterte sammen men den tøffet som ei gammal 2 syl snekke så jeg gikk tilbake til stiften igjen etter et par dagers frustrasjon

men det ble vertfall en lengre prøvetur i dag og 2,8 i taunus 26m 2 dr ht blei morro gett - dro mere en bra nok for og si det sånn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Løfter denne opp igjen, da jeg kjøpte meg en 85 Sierra 2,3 GL tidilgere i uken.

Bør nok skifte olje på den snart. Har stående denne FK oljen jeg skal bruke på ohc Sierraen og Pajeroen. Den har API SJ. Vil den være god nok i seg selv? Har ståede av oljen jeg bruker på Mustangen, Royal Purple 10w-30 med tilsatt ekstra sink. Husker ikke API på den, eller om den har API. Tenkte på om det kunne være lurt å blande i litt av den RP oljen for å få ekstra sink?

Motor og bil skal ikke ha gått mer enn ca 122000km, og har nesten ingen mekanisk støy fra motor. Så jeg har ikke lyst å ødelegge motoren med for moderne og dårlig olje :)

Jeg hører riktignok litt dårlig, men når motor er varm er det faktisk vanskelig å høre at den går når jeg står på siden av bilen.

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Løfter denne opp igjen, da jeg kjøpte meg en 85 Sierra 2,3 GL tidilgere i uken.

Bør nok skifte olje på den snart. Har stående denne FK oljen jeg skal bruke på ohc Sierraen og Pajeroen. Den har API SJ. Vil den være god nok i seg selv? Har ståede av oljen jeg bruker på Mustangen, Royal Purple 10w-30 med tilsatt ekstra sink. Husker ikke API på den, eller om den har API. Tenkte på om det kunne være lurt å blande i litt av den RP oljen for å få ekstra sink?

Motor og bil skal ikke ha gått mer enn ca 122000km, og har nesten ingen mekanisk støy fra motor. Så jeg har ikke lyst å ødelegge motoren med for moderne og dårlig olje :)

Jeg hører riktignok litt dårlig, men når motor er varm er det faktisk vanskelig å høre at den går når jeg står på siden av bilen.

Gratulerer. Kan vi håpe på planer om innmontering av 2,8 veiv i denne blokken? :D

 

Oljer med API rating SJ er designet for støtstangsmotorer så den ER solid nok til å klare denne utfordringen. Når man har tilstrekkelig så hjelper det i praksis ikke å tilføre mer av det samme, tvert i mot. Liqui Moly MOS2 derimot, det vil hjelpe og må anbefales vurdert på det aller sterkeste. Hadde ikke blitt forundret dersom forrige eier har har akkurat den oljen der og at han har byttet den hver 5000 km. Beskrivelsen din av motortilstanden indikerer iallefall i den retningen. 

kan bekrefte dette å som truckdriver sier :P har vel ikke hørt en ford 6r som har vært så stille før :P

 

Tviler ikke på det. En bekjent kjøpte seg en Granada 2,6 med fagmessig overhalt motor med fagmessig nyoverhalte topplokk hvor alle vippearmer m.v var flett nytt fra FORD. Den gikk sjokkerende stille. 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker :) Jeg leste litt om trimming av 2.3 her i går kveld, og ja det frister veldig med 2.8 eller 2.9 veiv, portet 2.8 innsug og kanskje en mild momentkam.

Første prioritet er å bevare bil og motor, og la motor tilsynelatende se original ut.

Så om det blir mer enn tanken får tiden vise. Synest den drar greit, til tross for at det er noe rart med gassern. Blir nok en tråd om gassern om ikke lenge.

 

Da blir det rein traktorolje, og innkjøp av tilsetningsstoff :)

Bilen har vært på service på Fordverksted til og med 100000km, så det er sansynlig ikke mer enn de 4-6 siste skiftene som er gjort privat/annet verksted.

Om det ikke er skiftet olje mellom hovedintervallene privat da.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...