Jump to content

Hvilke aksler har sperre?


cossiemk1

Recommended Posts

Hvilke sierra og scorpio kom med diffsperre?

Har feks alle med skivebrems sperre?

Var innom en hugger i dag, og han hadde mange sierra og scorpio, men han visste ikke hvilke som evt hadde sperre.

Hvor ser jeg utvekslingen? står den på klokka? hva er std is utveksling?

Vil ikke ha en aksel som er alt for langbeint

Så, hva skal jeg se etter? ;)

Link to comment
Share on other sites

Diffene som har sperre er alle 4x4 diffene som kom med 25% brems orginalt, cosworth modellene sine tør jeg ikke si for sikkert men leste en plass att dem er levert med 75% (men dette er da litt usikkert) Så er det jo også sånn att akslingene må passe over med type diff du skal bruke, tenker ikke da på skrudde å stikk akslinger men også lengde. For eksempel så er 2.9 diffen bredere enn 2.0l 4x4, så her må en kortere aksel til. Selv om 4x4 kom med sperr å ikke 2.9liter'n. Iallefall var det ikke noe sperr hverken på Sierra eller Scorpio 2.9liter'ne jeg har hatt. (2.9 4x4 har nok 25% som Dohc/2.8)

 

Når det gjelder utveksling så har ikke jeg sett noen innstøpning eller noe form for siffer på diffene jeg har (men så har jeg jo ikke leita heller) Du får rotere inngående aksling å telle hvor mange omdreininger du må rundt med før du får en hel omdreining ut :P

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Husk også på at ikke alle diffene er like sånn størrelsemessig også da.

Alle 4x4-diffene(samt originale sierra-differ) jeg vet om er 7", og 2wd diff fra scorpio og cosworth er 7.5".

4x4-diffen fra DOHC har stikkakslinger, 4x4-diffen fra cosworth har skrudd. Både 2wd cosworth diffen og scorpio-diffen har skrudde akslinger.

 

Ble mye 2wd og 4x4 det her, men du skjønner vel :P

Link to comment
Share on other sites

Utvelkslingen på diffene står på ei lita plekkplate som sitter festet på en av de øverste torxskruene til baklokket :)

Så det er det den er der for, men den er jo aldri leselig da :P

 

Husk også på at ikke alle diffene er like sånn størrelsemessig også da.

Alle 4x4-diffene(samt originale sierra-differ) jeg vet om er 7", og 2wd diff fra scorpio og cosworth er 7.5".

4x4-diffen fra DOHC har stikkakslinger, 4x4-diffen fra cosworth har skrudd. Både 2wd cosworth diffen og scorpio-diffen har skrudde akslinger.

 

Ble mye 2wd og 4x4 det her, men du skjønner vel :P

 

Dohc 4x4 er 7"diff med skrudde akslinger ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Vell, min hadde det orginalt :)

 

Her ser du diffen:

DSCF5050.jpg

Som du ser har den utgående akslinger med gjenger.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan se i mikrokatta så ser det ut som den kommer i to utgaver, den ene har trommelbrems og stikkakslinger, og den andre har skivebrems og skrudde akslinger. Så hvis det stemmer så har vi rett begge to :D

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Som sagt står utvekslinga på ei blikkplate på baklokket. Finner du tallene 392 betyr det at utvekslinga er 3,92:1, som er det mks1 IS hadde, og er rimelig lettbeint.

362, altså 3,62:1 er det vanligste når man har 7" diff og 5 trinns kasse. Litt tyngre utveksling enn 392, men ikke ekstremt. Mest forskjell merker man fra 338(tror jeg det var) til 362. 338 er vanlig når man har 7" diff, 4 trins kasse og 2 liters motor. 7,5" differ opperere med litt andre utvekslinger, som f.eks 364(2wd cosworth), og 410. Vist du har bakstilling med 7" diff er det greiest å bytte diff mot en annen 7". Det finns 7" differ med 392 utveksling og ZF brems som er beregna for stikkaksler, men den er ganske sjelden. Så det enkleste er nok å få tak i en fra en cosworth. Sierra cosworth 4x4 og Escort cosworth har 7" diff med 362 utveksling, Sistnevnte skal vistnok ha litt strammere brems enn denfra Sierra. 7" differ med brems bruker gjerne også være billigere enn de som er 7,5". Med cosworth differ må du bruke skrudde drivasler. Har du ikke det fra før så må du også skifte bruene bak, slik at drivknutene får plass. De kan du hente fra en Sierra eller Scorpio med skrudde aksler. spiller ingen rolle om donorbilen har 7 eller 7,5" diff.

Jeg modifiserte spindler fra bakstilling med skivebremser til å passe i lag med trommelbremser, måtte modde litt på bremseskjoldene samtidig.

Skal du bygge om en diff til diffbrems selv finns det ganske rimelig brems til 7,5" diffen.

Ikke alle biler med skivebrems bak har diffbrems nei, og det finns biler med 4x4(ikke-cosworther) uten diffbrems.

Edit:

DSC01065.jpg

Orginal Sierra 7" travers, med bruer fra Scorpio(2,8 ghia) med 7,5" diff. Cosworth 4x4 diff. Drivaksler fra en eller annen Sierra som hadde skivebremser og 392 åpen diff. Spindler modifisert for å passe trommelbremer, og bremseskjold modifisert for å passe over drivknutene.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan se i mikrokatta så ser det ut som den kommer i to utgaver, den ene har trommelbrems og stikkakslinger, og den andre har skivebrems og skrudde akslinger. Så hvis det stemmer så har vi rett begge to :D

 

min bakstilling har deler fra dohc med trommel OG skrudde akslinger ;)

 

men etter det eg har funnet ut, så har sierra med ABS skrudde akslinger.

Link to comment
Share on other sites

alle 4x4 har ikkje sperr. er vel 25% brems som er org på cosworth. Snu på eit hjul og se om andre sida går samme veg eller motsatt(selfølgeli jekk opp bil først :ph34r: ) Ellers med ein løs diff kan du holde inngående aksel fast og prøv og snu på drivaksel, vis den snurrer lett så er det open diff.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan se i mikrokatta så ser det ut som den kommer i to utgaver, den ene har trommelbrems og stikkakslinger, og den andre har skivebrems og skrudde akslinger. Så hvis det stemmer så har vi rett begge to :D

 

 

Dohc 4*4 min har tromler å skrudde aksler;)

Link to comment
Share on other sites

Uviss på dette men tror alle 4x4 har skrudd akslinger org da det er brukt meir som eit sett fram og bakdiff på 4x4, og eigen til 2wd. Sperr (diffbrems) fikk kjøper som ekstrautstyr så er egentli første eiger som bestemte om bil skulle ha sperr eller open diff, og kan selfølgeli ettermonteret så umuli og si kva diff som har sperr eller ikkje og mange som hadde det org har kansje byttet diff etter havari og dermed kansje open nå. Fleste "std" biler var vel egentli open diff på.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

jepp stemmer d som twin turbo sier, ang diffbrems så var dette i hovedsak ekstrautstyr til std sierra, har selv en diff med zf diffbrems for stikkakslinger fra en 86 is, ganske så skjeldent om dagen men d er et par her inne som har slike differ.

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...