Jump to content

Vil ha bedre bremser på 2.0 Dohc!


OleHenrik90

Recommended Posts

Nå er originalbremsene, som forøvrig er altfor dårlige og små etter min mening selv med den daffe dohc'en så da tenkte jeg å kjøpe noe litt grommere... Har sett på Powerlite fra Wilwood ( Powerlite )... Er disse noe større enn originale?? Disse er da 260mm... Men ikke ventilerte.... Hmm... Noen som har noen bedre tips???

 

Og forørig... Noen som har noen billigere/ Dyrer alternativer??

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

kjøp bremser fra sierra v6. dem er 260mm..

akkurat montert slike på min sierra, eneste du trenger er kalippere, skiver og klosser :)

biltema hadde noen skiver i 260mm, dem var til sierra med ABS, samme bremser som v6.

 

MYE billigere det enn å kjøpe nytt kit.

Link to comment
Share on other sites

Har 260 mm på min fra en v6. Bytta til de på fredagen fra org. som var 240 mm. Mye bedre :) Storfornøyd :)

- 2008 Ford Focus <-- Nåværende

- 2002 Skoda Fabia (Solgt)

- 2019 Ford Mondeo <-- Nåværende

- 2012 Ford Focus (Solgt)

- 2010 Citroën Berlingo (Solgt)

- 2004 Bmw 316i (Solgt)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL(Solgt)

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend(Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL(Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT(Solgt. Senere død...)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så holder org. bremsene massevis. Hvis han ikke har planer om å trimme litt da?

 

Ellers så er det nevnt som før bremser fra en V6. 260 skiver, klosser, og calipre. Smell dem på. Luft og tut og kjør :)

- 2008 Ford Focus <-- Nåværende

- 2002 Skoda Fabia (Solgt)

- 2019 Ford Mondeo <-- Nåværende

- 2012 Ford Focus (Solgt)

- 2010 Citroën Berlingo (Solgt)

- 2004 Bmw 316i (Solgt)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL(Solgt)

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend(Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL(Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT(Solgt. Senere død...)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så holder org. bremsene massevis. Hvis han ikke har planer om å trimme litt da?

 

Ellers så er det nevnt som før bremser fra en V6. 260 skiver, klosser, og calipre. Smell dem på. Luft og tut og kjør :)

 

Orginale 240mm skiver holder ikke lenge selv med 105 hk nei. Vist du aldri kjører over 80, eller aldri har last i bilen holder de nok. Men prøv å brems hardt ned fra 150-160 ett par ganger på f.eks banekjøring så kjenner du det. Ikke morsomt å være nesten fri for bremser når man enda har 50-60 kmt :blink:

260 mm skiver har jeg derimot aldri klart å overopphete, selv med ca 130 hk og svært aktivt bruk. Bremse skiver og klosser var da i orginal utførelse på begge størrelsene.

 

Med forbehold at det ikke blir kast i dem med en gang, så vil 260mm biltemaskiver i lag med noen klosser i orginal kvalitet eller bedre være ei kraftig oppgradering. Anbefaler ikke Mintex klosser som selges fra f.eks bilextra. Har prøvde de ett par ganger med 240mm skiver og synest de fader skummelt fort. Må ikke forveksles med Mintex racing som jeg har kjørt skiver rødglødene med flere ganger, uten at de bremset merkbart dårligere etterpå.

 

En litt artig historie er noen 260mm skiver jeg kjøpte av dohcboy for 50,- for sikkert 6 år siden. Gode og rustne var de, men nesten ikke slitasje, Tok å sandblåste de, og kjøpte noen kalippere med nesten nye klosser hos huggern. Lakkerte kalipperne blå, og monterte alt sammen(med brukte klosser). Hele oppgraderinga kom da på ca 500,- med lakk og alt. Brukte den kombinasjonen helt til førstebilen min ble vraka. Solgte de da til en kompis. Skivene trengte da litt silikon mellom spindel og skive for å kurere litt kast. Han brukte de helt til bilen ble krasja. Jeg kjøpte de så tilbake og monterte de på den grå ISen jeg hadde, i 2007 engang. Sandblåste de igjen og hadde litt lakk på navene. Kjørte med de helt til bilen prøvde å hugge ned ei bjørk i januar i år. Så fikk en slektning av meg låne de nylig, og da trengte de ei sandblåsing igjen. Ene bremseskiva endte da sitt liv utpå ACR nå i helga da ISTen fant ut at den skulle miste ene hjulet i 120kmt. Samme kombinasjon med kalipper/klosser/skiver ble brukt på alle bilene.

Bremsene har altså stått på ikke mindre enn 5 biler som jeg veit om.

Gjennbruk går altså an, men er generelt noe man ikke anbefaler på bremser, ettersom de er veldig viktig for sikkerheten, så man må vite hva man gjør.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Orginale 240mm skiver holder ikke lenge selv med 105 hk nei. Vist du aldri kjører over 80, eller aldri har last i bilen holder de nok. Men prøv å brems hardt ned fra 150-160 ett par ganger på f.eks banekjøring så kjenner du det. Ikke morsomt å være nesten fri for bremser når man enda har 50-60 kmt :blink:

260 mm skiver har jeg derimot aldri klart å overopphete, selv med ca 130 hk og svært aktivt bruk. Bremse skiver og klosser var da i orginal utførelse på begge størrelsene.

 

Med forbehold at det ikke blir kast i dem med en gang, så vil 260mm biltemaskiver i lag med noen klosser i orginal kvalitet eller bedre være ei kraftig oppgradering. Anbefaler ikke Mintex klosser som selges fra f.eks bilextra. Har prøvde de ett par ganger med 240mm skiver og synest de fader skummelt fort. Må ikke forveksles med Mintex racing som jeg har kjørt skiver rødglødene med flere ganger, uten at de bremset merkbart dårligere etterpå.

 

En litt artig historie er noen 260mm skiver jeg kjøpte av dohcboy for 50,- for sikkert 6 år siden. Gode og rustne var de, men nesten ikke slitasje, Tok å sandblåste de, og kjøpte noen kalippere med nesten nye klosser hos huggern. Lakkerte kalipperne blå, og monterte alt sammen(med brukte klosser). Hele oppgraderinga kom da på ca 500,- med lakk og alt. Brukte den kombinasjonen helt til førstebilen min ble vraka. Solgte de da til en kompis. Skivene trengte da litt silikon mellom spindel og skive for å kurere litt kast. Han brukte de helt til bilen ble krasja. Jeg kjøpte de så tilbake og monterte de på den grå ISen jeg hadde, i 2007 engang. Sandblåste de igjen og hadde litt lakk på navene. Kjørte med de helt til bilen prøvde å hugge ned ei bjørk i januar i år. Så fikk en slektning av meg låne de nylig, og da trengte de ei sandblåsing igjen. Ene bremseskiva endte da sitt liv utpå ACR nå i helga da ISTen fant ut at den skulle miste ene hjulet i 120kmt. Samme kombinasjon med kalipper/klosser/skiver ble brukt på alle bilene.

Bremsene har altså stått på ikke mindre enn 5 biler som jeg veit om.

Gjennbruk går altså an, men er generelt noe man ikke anbefaler på bremser, ettersom de er veldig viktig for sikkerheten, så man må vite hva man gjør.

 

 

Nå skjønner jeg! Men rart at de da lager bremser til en bil som ikke tåler mer enn 80 km/t :S

 

Burde jo være noen sikkerhetsmarginer ute å går her?

- 2008 Ford Focus <-- Nåværende

- 2002 Skoda Fabia (Solgt)

- 2019 Ford Mondeo <-- Nåværende

- 2012 Ford Focus (Solgt)

- 2010 Citroën Berlingo (Solgt)

- 2004 Bmw 316i (Solgt)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL(Solgt)

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend(Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL(Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT(Solgt. Senere død...)

Link to comment
Share on other sites

Til normalt bruk i normale hastigheter holder de som sagt, men ved litt aktiv kjøring går de fort varm. Under normale forhold i trafikken bruker man ikke vanligvis å bremse med maksimal kraft flere ganger etterhverandre med en familiebil. Noe som f.eks er mer vanlig på litt aktiv kjøring som banekjøring. Overdrivelsen min var ikke ment så bokstavlig som at det er livsfarlilg å ligge i 90 og 100 sona med en passasjer og orginale 240mm skiver.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Mekonomen har 260mm skiver + klosser til de.. Det kommer på ca 1800,- + klosser. Så for calipere skal vi se... 3350,- ca.. det blir da 5150,- ca... Uten rabatter! Får se hva de skal ha når jeg har fått trukket fra rabatter...

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

hmm, FLOTT at eg har kjøpt nye mintex klosser da :(

får vel finne noe annet..

Har krangla som F om temaet med Even. Jeg har hatt vanlig Mintex kjøpt på bilextra kombinert med brembo skiver i orginal format. Han kjøpte på Mekonomen. På begge bilene jeg har hatt det har jeg vært svært misfornøyd, fått svampete bremspedal som blir hard som om bremsekraftfordelern ikke fungerer når de begyner å fade, og fade gjorde de med nesten en gang de begynte å bli varm. Even synest de har fungert fint på hannes biler. Det ironiske er at det var han som tok ut siste livsgnisten av de siste mMintex klossene jeg hadde :P Mintex racing klossene jeg hadde bak på ISen som jeg kjøpte fra england klarte å få skivene rødglødene flere ganger når kalipperne frøs, men de bremset ikke merkbart dårligere når de begynte å kjøles ned igjen. Ser ut som kvalitetn varierer sterkt med Mintex klosser. Er du heldig har du fått den gode typen :)

 

eg fant det her på forumet :P

mener eg faktisk bruker scospio kalippere. mener det var det selger sa...

eller hva Truckdriver?

Stemmer det. De stammer fra en 85 mod. Scorpio 2.0 Ghia. Sansynligvis den første Ghia'en som kom til Norge. Uvesentlig for bremsene sin del, men arti å ha med seg historien :)

 

 

så kalipere og klosser fra scorpio passer men må ha ABS / v6 skiver fra sierra?

 

Kalipper passer rett over ja. Kan ikke garantere dette, men tror alle Scorpio utenom cosworth utgaven har samme bremsene framme. Altså 260mm skiver. Kalipperne jeg har benyttet selv hentet jeg fra en 2.4

Skiver kjøper du til Sierra med abs/v6 ja

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

dem bør vel egentlig holde til en slapp dohc på 120hk eller?

 

ellers har jo Disse bremse kit til vanlig sierra.

Før man tabber seg ut med å oppgradere KUN fremme, så bør man lese dette: http://www.stoptech.com/tech_info/wp_brakebiasandperformance.shtml

 

Man skal også være klar over at til de store ettermarkeds bremsekalipperene så får man rett og slett ikke tak i dritt dårlige bremsklosser slik vanlige hvermansen familiebiler vanligvis kjører med. Mintex klosser til Coswort har f.eks ett helt annet friksjonbelegg enn de til vanlige Sierra.

 

Skikkelige, gode og effektive bremseklossere er undervurdert. Skiftet fra originale til Ferodo DS på familiebilen og etter innkjøringen ble det en BETYDELIG forbedring så dette må anbefales.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Før man tabber seg ut med å oppgradere KUN fremme, så bør man lese dette: http://www.stoptech.com/tech_info/wp_brakebiasandperformance.shtml

 

Man skal også være klar over at til de store ettermarkeds bremsekalipperene så får man rett og slett ikke tak i dritt dårlige bremsklosser slik vanlige hvermansen familiebiler vanligvis kjører med. Mintex klosser til Coswort har f.eks ett helt annet friksjonbelegg enn de til vanlige Sierra.

 

Skikkelige, gode og effektive bremseklossere er undervurdert. Skiftet fra originale til Ferodo DS på familiebilen og etter innkjøringen ble det en BETYDELIG forbedring så dette må anbefales.

 

 

Laaaang artikkel a gitt!! ^^ Den skal jeg lese ikveld =)

 

Hvis jeg skal oppgradere til de v6 bremsene foran da... Hva bør jeg montere bak da? Det skal sies at dette er en bil som kun brukes på veien og ikke på bane! =)

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

cosworth 4x4 kalibre og cosworth 2wd skiver passer på.. jeg kørte selv med cosworth 4x4 kalibre og mondeo V6 skiver (model fra ca 98-2000) og 10mm fladjern mellem spindel og kaliber sammen med 12/9 bolte. så køre du med 278mm skiver i for. det virker rigtig godt. sammen med monterede jeg så en komplet cos 4x4 bagbro med bagtøj og bremser etc.. så virker det rigtig rigtig godt.

 

260mm opsættet er simpelt. scorpio med 5 huls fælge (mener det er 86-92) kalibre og xr4i skiver det er vist ca det billigste du kan lede efter.

Link to comment
Share on other sites

dem bør vel egentlig holde til en slapp dohc på 120hk eller?

 

ellers har jo Disse bremse kit til vanlig sierra.

 

HiSpec bremser til en vanlig gatebil som ønsker å forbedre effekten litt er vell litt å overdrive :P Det finnes en mellomting som ikke koster skjorta men som også funker til "aktiv" kjøring. (etter min mening iallefall) Å det er EBC sine Greenstuff klosser kombinert med EBC Turbogrove skiver. Bare det gjore større utslag på bremsetesteren når jeg testa bilen først med orginale Brembo skiver kombinert med orginale Mintex klosser.

 

Har krangla som F om temaet med Even. Jeg har hatt vanlig Mintex kjøpt på bilextra kombinert med brembo skiver i orginal format. Han kjøpte på Mekonomen. På begge bilene jeg har hatt det har jeg vært svært misfornøyd, fått svampete bremspedal som blir hard som om bremsekraftfordelern ikke fungerer når de begyner å fade, og fade gjorde de med nesten en gang de begynte å bli varm. Even synest de har fungert fint på hannes biler. Det ironiske er at det var han som tok ut siste livsgnisten av de siste mMintex klossene jeg hadde :P Mintex racing klossene jeg hadde bak på ISen som jeg kjøpte fra england klarte å få skivene rødglødene flere ganger når kalipperne frøs, men de bremset ikke merkbart dårligere når de begynte å kjøles ned igjen. Ser ut som kvalitetn varierer sterkt med Mintex klosser. Er du heldig har du fått den gode typen :)

 

Å du er helt sikker på att bremseveska ikke nådde kokepunktet når bremsene dine ble glovarm? Brems.no selger en bremseveske som skal tåle ett høyere kokepunkt. Men er egentlig ganske enig, Mintex er søppel. Virker ikke som det er nok slipestoff i klossene heller, skivene får lett rustangrep å skal bremses mye med før klossene har slipt dem rein igjen. Ikke nok med det så støva dem fælt også. Felgene er gråsota annenhver dag, da den stakkarslige bruksbilen min har Mintex klosser <_<

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Har krangla som F om temaet med Even. Jeg har hatt vanlig Mintex kjøpt på bilextra kombinert med brembo skiver i orginal format. Han kjøpte på Mekonomen. På begge bilene jeg har hatt det har jeg vært svært misfornøyd, fått svampete bremspedal som blir hard som om bremsekraftfordelern ikke fungerer når de begyner å fade, og fade gjorde de med nesten en gang de begynte å bli varm. Even synest de har fungert fint på hannes biler. Det ironiske er at det var han som tok ut siste livsgnisten av de siste mMintex klossene jeg hadde :P Mintex racing klossene jeg hadde bak på ISen som jeg kjøpte fra england klarte å få skivene rødglødene flere ganger når kalipperne frøs, men de bremset ikke merkbart dårligere når de begynte å kjøles ned igjen. Ser ut som kvalitetn varierer sterkt med Mintex klosser. Er du heldig har du fått den gode typen :)

 

 

fik nok noen helt vanlige mdb1290. og ikke dem som er m1144 i tilleg :(

Link to comment
Share on other sites

Laaaang artikkel a gitt!! ^^ Den skal jeg lese ikveld =)

 

Hvis jeg skal oppgradere til de v6 bremsene foran da... Hva bør jeg montere bak da? Det skal sies at dette er en bil som kun brukes på veien og ikke på bane! =)

Det jeg har gjort på de fleste bilene jeg har satt 260mm skiver på er å gi orginaltromlene en god service. Det betyr grundig vask, eventuelt skifte av bremsesylindre vist de er lekk, kanskje litt smøring, og til slutt bruker jeg å justere bremsebandene ut manuelt til jeg bare så vidt klarer å få på tromlene. Da tar de tidligere enn de klarer med selvjusteringa, bremsepedalen kommer lengre opp, og bremsebalansen føles bedre. Personlig synest jeg ikke 253mm skivene bak som bruker være kombinert med 260mm skivene framme ikke bremser noe bedre enn tromlene som bruker være sammen 240mm skiver. Heller nesten dårligere. Skal jeg i framtiden oppgradere bremsene bak og kjøre med 260mm skiver framme, så tror jeg valget bak havner på 2wd cossie bremser, eller aller best xr4i tromler. kalipperne bak til Sierra(og Scorpio) har en dårlig patent på park bremsen, og bruker ofte ruste fast, og bruker ofte fryse om vinteren. Aner ikke hvor mange brukte kalipper jeg kjøpte før jeg fant 2 som hadde mekkanisme som fungerte nogen lunde. Hadde sansynligvis fått 2 nye for prisen av alle de brukte jeg kjøpte.

 

Å du er helt sikker på att bremseveska ikke nådde kokepunktet når bremsene dine ble glovarm? Brems.no selger en bremseveske som skal tåle ett høyere kokepunkt. Men er egentlig ganske enig, Mintex er søppel. Virker ikke som det er nok slipestoff i klossene heller, skivene får lett rustangrep å skal bremses mye med før klossene har slipt dem rein igjen. Ikke nok med det så støva dem fælt også. Felgene er gråsota annenhver dag, da den stakkarslige bruksbilen min har Mintex klosser <_>

 

Helt sikker ja. Bremsevæska koker ikke etter ei hard oppbremsing fra kalde bremser. Varmen bruker faktisk litt tid på å gå igjennom det tykke friksjonsbelegget og helt inn til væska. Btw så har jeg hatt en uvane med å skifte bremsevæske minst en gang i året, på alle bilene jeg har hatt, i høyden ikke mye over 1 år. Og ganske ofte er det dot 5.1 væske som havner på. Kan være pga jeg har kjørt ganske mye på bane de siste årene(over 2000km på ACR fra og med 2007).

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...