Jump to content

Bensinforbruk..


danka23

Recommended Posts

hehe...Er du redd for bensinforbruket så kan du legge ned.Hvertfall hvis du vil ta vare på den..

 

 

Hehe... neiss, ikkje so veldig redd akkurat ;p men bilen blir i so tilfelle "bruks" bil. greitt å vite ca liter på mila :-D

Link to comment
Share on other sites

husker ikke hva det var på vanlig kjøring,litt over literen gjerne? skal du frem å tilbake til butikken samt at du er blytung i høyrefoten så blir det jo fort en del mer :P

Forsikringen er ikke så veldig snill i prisen heller

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

Har for tiden steg 3 trimm på min, med grønndyser og T34. Noe feil med oppsettet så jeg har kjørt 5 bar grunntrykk på bensin, og justert co skruen så den akkurat klarer AFR 14,7:1 på pen kjøring. På arbeidskjøring de siste ukene har den gått på litern- 1,1 på mila. Dette med L8 sprut og 4x4. På 2,5 mil vei til jobb lader jeg ivertfall 1 bar 2 ganger når jeg akselererer opp i fart. Synest ikke det er så ille forbruk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har for tiden steg 3 trimm på min, med grønndyser og T34. Noe feil med oppsettet så jeg har kjørt 5 bar grunntrykk på bensin, og justert co skruen så den akkurat klarer AFR 14,7:1 på pen kjøring. På arbeidskjøring de siste ukene har den gått på litern- 1,1 på mila. Dette med L8 sprut og 4x4. På 2,5 mil vei til jobb lader jeg ivertfall 1 bar 2 ganger når jeg akselererer opp i fart. Synest ikke det er så ille forbruk.

 

D e då ikkje so gale d :-D skal no tross alt bruke litt for å ha d goy ;p

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Du må regne med litt høyere forbruk vist bilen ikke har, eller ikke bruker lambdasonde.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sant nok. Bla. alt av deler det står cosworth på koster blod :wacko: Og litt deler må man regne med på så gammel bil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du må regne med litt høyere forbruk vist bilen ikke har, eller ikke bruker lambdasonde.

 

Min bruker mye mindre på mila nå med en skikkelig oppsatt Pukkelrygg-chip, enn den gjorde med en closed-loop chip fra Motorsport Developments :) MYE mindre :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Med den Pukkelrygg-chip'en ligger jeg på under 0,9l/mil på langkjøring med en del forbikjøringer etc. Kunne sikkert fått den enda lavere også, men så behersket er ikke jeg bak rattet på Cosworth hehe :)

Dette var med 3102 sorte Siemens-dyser, T34.63, BD14kammer, portet topp, RS500ic, 3" eksos etc. Altså stg.3 med T34 og Sorte Siemens.

 

Ingen problem å kjøre økonomisk med en sånt oppsett til daglig.

 

Men med MSD closed loop chip'en lå jeg på nærmere 2liter på mila.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

en cosworth fortjener det den vil ha av bensin.

 

skjønner heller ikke hva folk klager på av prisen på deler. De som klager kan ikke hatt mitsu, toyota eller madza.

toyotaen til min mor bruker jevnt over 10 000kr mer i deler enn hva cosworthen min. Kompis hadde en honda og drivakslingene var over dobbelt så dyr samt de ryker hele tiden.

når det kommer til bærearmer og bremser så er disse mye i samme pris som BMW, altså en god del billigere enn japser.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Ja, men allikevel er det viktig å få frem at ved riktig justering er det ingenting som tilsier at en Cosworth skal være spinndyr i drift heller, så sant man prøver å kjøre økonomisk.

Var nettopp på ferietur med Cosworth'en, 200mil. Da var det ganske kjekt å vite at den brukte ca 0,9 l/mil istede for 2,5 l/mil.

Viss man bruker en Cosworth til daglig spiller slike ting en rolle.

 

Og jeg må si jeg liker ikke helt den tankegangen, at med gammel sprek bil, MÅ det koste mye penger å holde i drift.

At man bare skal se mellom fingrene på 2 - 2,5 l/mil på finkjøring, siden man faktisk har en sprek bil.

Slike ting indikerer at noe ikke er slik det skal være.

 

Men selvfølgelig, har man en Cosworth, så gir man gass. Verre er det jo ikke.

Og da bruker den mye bensin, er ikke å komme unna det.

Men når man skal kjøre langtur, der forbruket har litt å si, så skal det fortsatt være mulig uten å ha måttet bruke en månedslønn på bensin.

 

Men til daglig, med en del gassing, så går det med en del bensin. Selvfølgelig :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Min bruker mye mindre på mila nå med en skikkelig oppsatt Pukkelrygg-chip, enn den gjorde med en closed-loop chip fra Motorsport Developments :) MYE mindre :)

 

Det har jeg god tru på. Closed loop på L8 er ikke noe super avanserte greier. Så ved vær endring av gasspedalen går den tilbake til besnintabellen i chipen, og begyner å justere seg opp mot lambdaen igjen. Avhengig av hvor unøyaktig chipen er tar det fort ett sekund eller 2 for den å juster seg inn perfekt for hver gang. Og dette sekundete eller 2 bruker man mye ekstra unødvendig bensin.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Min 4+4 går på 0.81 som orginalt på pen langkjøring.Siemense dyser eller grådyser close loop og mappet selv.Pen småkjøring så er close loop det beste har jeg erfart.

Edited by Jan300
Link to comment
Share on other sites

hvordan målte du det?

 

 

Fylle full tank, nulle triptelleren, kjøre med bilen, fylle full tank og notere hvor mye du har fyllt.

Fyllte liter bensin delt på antall kjørte mil = forbruk pr. mil :)

 

Sånn, er den eneste nøyaktige måten. 47,2 liter / 47,5 mil = 0,99

 

22 mil pen kjøring landevei, type følge trafikk, resten er dumpventil kjøring, altså normal bruk, hehe :lol:

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bestemt meg nå. Drar å henter cossien rundt den 15sept.

 

Gjør det enkelt å kjøper en Justy til kjæringa jeg ;P Så slepper jeg bensin maset :-D hehe

Så da blir neste problem dette med godkjenning :-/ Håper det ikke blir altfor stort problem. Men skal jo altids få skilt på bilen uansett ;p Men det er jo greitt at bilen er godkjent skikkeli. Vet jo aldri før noe skjer

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...